Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia bipolaarihäiriöstä miehellä?

Vierailija
25.01.2015 |

Hei, haluaisin kysyä josko täällä jollakulla olisi kokemusta miehestä, jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Löytyyhän näistä toki googlettamallakin erilaisia "oirelistoja", mutta haluaisin kuulla mitä kaikkea siihen voi liittyä, läheltä katsottuna jos kumppani sitä sairastaa.

Olen läpikäymässä rankkaa eroa miehestäni ja olen jo useiden vuosien ajan miettinyt, voisiko hänellä olla tämä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Hänellä on mielestäni selkeästi kausittain masennusta ja sitten taas sellaisia jaksoja, jolloin menee lujaa, alkoholia kuluu ja baareissa pitäisi juosta, raha-asiat menee rempalleen, mies sekoilee kaikenlaista jne. Yhteiselomme on ollut aikamoista soutamista ja huopaamista. Tuntuu, ettei kaikkea voi laittaa ihan pelkän "kusipäisyyden" piikkiinkään... :/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omasta miehestä ,mutta ystävämiehestä. Välillä tulee kausia, jolloin tekee työhommia täysillä, ei nukukaan juuri, on muutenkin tekemisissään maanisen innostunut. Kun kautta jatkuu kauemmin, mies lakaa uupua ja/tai uhkaa joutua psykoosiin.

Vierailija
2/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellaisen kanssa seurustellut ja hirveää oli. Ongelmana kuitenkin se, että mies oli muutenkin todella törkeä' (valehteli jatkuvasti, sairaalloisen mustasukkainen ja omistushaluinen, vakoili, varasteli minulta, kavalsi töistä rahaa, petti...) ja en ihan tiedä, mikä oli sairautta ja mikä persoonallisuushäiriötä. Mutta kyllähän tuo bipolta kuulostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä, vastaan nyt noihin 4:n kysymyksiin :)...

1. Kiinnitin asiaan huomiota jo meidän alkuaikoina (n. 12 vuotta takaperin) mutta olimme silloin nuoria, en itse tuntenut näitä juttuja juurikaan (nykyisin työn puolesta tekemisissä) ja laitoin asiat aina sellaisen kypsymättömyyden jne. piikkiin. Oltiin silloin parikymppisiä siis, kun yhteen mentiin.

2. Tavatessamme mies oli sekaisin edellisestä erostaan pitkäaikaiseen tyttöystävään, eli luulen että se oli silloin hänelle ollut se suurin kriisi siihenastisessa elämässä. Meidän yhdessäolomme aikana on ollut muitakin kriiseja - olemme meinanneet erota aiemminkin ja miehellä on ollut esim. työhön liittyviä isoja muutoksia.

3. Hyviä ja tasapainoisia jaksoja on ollut myös, mutta ne eivät ole kestäneet koskaan esimerkiksi vuotta kerrallaan, sanoisin että pisimmillään seesteinen kausi on voinut kestää puoli vuotta.

4. Hyvä kysymys, sen kun tietäisi mihin siinä silloin haksahti. No, hän vain veti puoleensa, oli söötti ja komea, piti hyvänä ja kehui jne... Meillä ei niinkään ole ollut yhteisiä kiinnostuksen kohteita tai toiveita, rakastuimme vain hullun lailla toisiimme. Tottakai hän osasi alussa olla ihana ja huomaavainen ja on osannut olla kausittain myöhemminkin, jos olemme olleet kriisin partaalla niin hän on siitä yleensä jaksanut aina tsempata jonkin aikaa kunnes taas on lähtenyt homma käsistä. Silloin yhteen mennessä hänellä oli vauhti päällä, mutta kuvittelin kai "kesyttäväni" hänet kun vain tarpeeksi rakastan - sitä tyypillistä siis ;)

Vierailija
4/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko bipo olla niin lievä, ettei aiheuttaisi harmia kenellekään? Vai meneekö se normaaliin ja terveeseen mielialojen vaihteluun? (ei siis ole sairas)

Vierailija
5/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:32"]Voiko bipo olla niin lievä, ettei aiheuttaisi harmia kenellekään? Vai meneekö se normaaliin ja terveeseen mielialojen vaihteluun? (ei siis ole sairas)
[/quote]

No mun tapauksessa mulla on erittäin hyvä lääkitys ja ainakin omasta mielestäni hyvä oireidenhallinta. Kriisit, kuten ero, läheisen kuolema yms. on aina tietty riski. Asioita pitää käsitellä ehkä tavallista enemmän.

Vierailija
6/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bibo alkaa yleensä jostain päähän kohdistuneesta iskusta. Se on siis keskushermostoperäinen vamma. Ei välittäjäaineista johtuva. Siksi bibo usein selviää, kun tällaiselle, kuten mä määrätään mielialalääkkeitä masennukseen. Ne siis voi laukaista manian tai hypomanian. Näin itselleni kävi 25-vuotiaana. Nykyiset lääkkeet on tosi hyviä ja itselläni homma on pysynyt hyvin hanskassa... tosin vuosi sitten tapahtui jotain tosi traagista ja mopo alkoi keulia...

Vierailija
7/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lääkitystä kärsin suurimmaksi osin ns. sekamuotoisista jaksoista (googlaa). Se on tautia sairastavalle kaikkein raskainta, koska mielialat vaihtelee ihan päivätasolla tosi voimakkaasti. Ja masennusjaksoista. Hypi tulee isoista kriiseistä lähinnä.

Ennustan, että miehellesi tulee hypomaaninen jakso keväällä jos nyt eroatte. Puoli vuotta ja iskee syvä debis, mikä voi kestää parikin vuotta. Siis tämä on pahin skenaario. Masennus tulee jos ei nuku...

Vierailija
8/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2. tyypin bibolaarihäiriö. Kysy mitä haluat, olen nainen. Kyllä tuo kuvaamasi diagnosoimattomaan biboon viittaa.

Vierailija
9/9 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa

1. Koska kiinnitit asiaan ensimmäistä kertaa huomiota?
2. Onko miehen elämässä ollut isompia kriisejä suhteenne aikana, kuin käsillä oleva ero?
3. Onko ollut hyviä ja tasaisia jaksoja?
4. Mihin miehessä rakastuit ja ihastuit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi