Kenen kanssa LAPSESI saa SAUNOA?
Toisesta keskustelusta hämmennyin, kun joku antoi tyttärensä saunoa tuttujen miesten kanssa. Mikä on yleinen linja?
Kommentit (120)
En kyllä vieraiden naistenkaan kanssa antaisi saunoa ilman että on tuttu ja turvallinen aikuinen mukana.
Lapsena ja nuorena pidin sekasaunomista luonnollisena, koska en muustakaan tiennyt. Jälkikäteen ajateltuna käytäntö oli huono. Sain kuulla usein "viattomia" kommentteja vartalostani ja ne jäivät painamaan. En uskaltanut koskaan kertoa niistä kellekään. Kun joku aikuinen nainen esimerkiksi vertaili meidän nuorten tyttöjen kehitystä, hän ei varmastikaan tarkoittanut mitään pahaa, mutta koin huonommuutta vuosikausia. Olisi ollut parempi saada varttua rauhassa. Nykyään myös ällöttää, kun muistan koulukavereitteni saunoneen isäni kanssa. Sain myöhemmin kuulla, miten hän oli tungetellut näitä nuoria tyttöjä kohtaan sanallisesti. Hän oli juuri se, joka perheessämme halusi vaalia suomalaista sekasaunakulttuuria, mutta luulen, että tarkoitusperät olivat aika likaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole suvussa muutenkaan sekasaunakulttuuria. Meneekö tämä muuten alueittain? Mistä päin sukunne on kotoisin, sekasaunojat?
Ei siis ole mitään sekasaunaa vastaan, mutta saunomme käytännössä ydinperheen kesken tai naiset ja miehet keskenään. Uimahalliin voi ottaa väärälle puolelle niin kauan kuin se on lapselle ok ja uimahallin ikärajojen mukainen ikä.
Sekasaunomista Pohjanmaalla, Kymenlaaksossa, Pohjois-Karjalassa ja pääkaupunkiseudulla. Olen aina ajatellut, että se on ihan normijuttu Suomessa joka puolella?
Ai alasti sekasaunominen?
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttöni 13 v. saa itse päättää kenen kanssa saunoo. Vanhempien, isovanhempien , bestiksen vanhempien ja kummisetänsä kanssa on tänä vuonna saunonut.
13-vuotias tyttö on saunonut kummisetänsä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mielestä seksuaalinen häirintä saunassa on mahdottomuus eikä sitä ole koskaan tapahtunut. 🤣
Ei, vaan tervejärkiselle ihmiselle ei käy mielessäkään häiritä ketään seksuaalisesti sen enempää saunassa kuin muuallakaan. Sinun kaltaisesi pervot pysyköön keskenään jossain pervoleirillä toteuttamassa fantasioitaan.
Saunaan on yli sata vuotta liittynyt Suomessa häpeää, alistamista, pakottamista, ahdistelua ja julmuuksia. Et edes voi olla niin lapsellinen ettå muuta väität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole suvussa muutenkaan sekasaunakulttuuria. Meneekö tämä muuten alueittain? Mistä päin sukunne on kotoisin, sekasaunojat?
Ei siis ole mitään sekasaunaa vastaan, mutta saunomme käytännössä ydinperheen kesken tai naiset ja miehet keskenään. Uimahalliin voi ottaa väärälle puolelle niin kauan kuin se on lapselle ok ja uimahallin ikärajojen mukainen ikä.
Sekasaunomista Pohjanmaalla, Kymenlaaksossa, Pohjois-Karjalassa ja pääkaupunkiseudulla. Olen aina ajatellut, että se on ihan normijuttu Suomessa joka puolella?
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Saunaan liittyvät negatiiviset asiat on oikeasti Suomessa tabu.
Joo, tosi negatiivista, että istutaan vierekkäin ja heitetään vettä kiukaalle ja sen jälkeen peseydytään. Missä pervolassa te olette kasvaneet, jos joka puolella ensimmäinen mieleen tuleva asia on seksuaalinen häirintä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä sama omassa lapsuudessani, sekasauna vain ydinperheen kanssa, muuten naiset keskenään ja miehet keskenään. Nuoruudessa sitten kaveriporukat tai opiskelijaporukoiden sekasaunat olivat eri asia ja siihen yleensä liittyi viinaa.
- Kymenlaakso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessani en todellakaan saunonut tuttujen enkä vieraiden miesten kanssa. Onko tämä nykyään jotenkin yleistä?
N48
Entä jos isä vie tytön uimahalliin?
Pitäisi tietysti ehkä tarkentaa, minkä ikäisestä lapsesta puhutaan. Mikä sinusta olisi ikäraja, jolloin on (mielestäsi) sopivaa isän viedä tyttärensä uimahallissa miesten puolelle?
(Meidän perheessä käytiin koko perhe uimahallissa yhdessä, ja tietysti olin äidin kanssa naisten puolella, joten ei ole kokemusta siitä että olisin ollut uimahallissa vain isän kanssa.)
En osaa sanoa tarkkaa ikää, mutta kouluikäinen alkaa olla liian iso. Riippuu ehkä vähän lapsesta. Minä olen ollut lapsena miesten puolella ja ihan normaali, neutraali kokemus. 5-vuotiaana aikanakin vielä olin miesten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten mielestä seksuaalinen häirintä saunassa on mahdottomuus eikä sitä ole koskaan tapahtunut. 🤣
Ei, vaan tervejärkiselle ihmiselle ei käy mielessäkään häiritä ketään seksuaalisesti sen enempää saunassa kuin muuallakaan. Sinun kaltaisesi pervot pysyköön keskenään jossain pervoleirillä toteuttamassa fantasioitaan.
Saunaan on yli sata vuotta liittynyt Suomessa häpeää, alistamista, pakottamista, ahdistelua ja julmuuksia. Et edes voi olla niin lapsellinen ettå muuta väität.
Puhuin tervejärkisistä ihmisistä. Ikävää, jos sinun suvussasi ei sellaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosi negatiivista, että istutaan vierekkäin ja heitetään vettä kiukaalle ja sen jälkeen peseydytään. Missä pervolassa te olette kasvaneet, jos joka puolella ensimmäinen mieleen tuleva asia on seksuaalinen häirintä?
No sellaisessa pervolassa, jossa suuri osa naisista kokee jonkinlaista seksuaalista häirintää elämänsä aikana ja monet kokevat sitä jo tyttönä. Eli ihan täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös puistot on ihania pieniä luontokokemuksia keskellä kaupunkia jossa naiset ja lapset voivat yksinäänkin rentoutua minä vuorokauden aikana tahansa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttöni 13 v. saa itse päättää kenen kanssa saunoo. Vanhempien, isovanhempien , bestiksen vanhempien ja kummisetänsä kanssa on tänä vuonna saunonut.
Niin? Sinullako on jotain muuta kuin neutraaleja ajatuksia kummilapsistasi? Jos kyllä, suosittelen hakeutumaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ei ole ainakaan minun suvussani käytäntö kummankaan puolen sukua. Kainuusta ja Lounais-Suomesta. En tiedä onko sukuni miten harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessani en todellakaan saunonut tuttujen enkä vieraiden miesten kanssa. Onko tämä nykyään jotenkin yleistä?
N48
Entä jos isä vie tytön uimahalliin?
Pitäisi tietysti ehkä tarkentaa, minkä ikäisestä lapsesta puhutaan. Mikä sinusta olisi ikäraja, jolloin on (mielestäsi) sopivaa isän viedä tyttärensä uimahallissa miesten puolelle?
(Meidän perheessä käytiin koko perhe uimahallissa yhdessä, ja tietysti olin äidin kanssa naisten puolella, joten ei ole kokemusta siitä että olisin ollut uimahallissa vain isän kanssa.)
En osaa sanoa tarkkaa ikää, mutta kouluikäinen alkaa olla liian iso. Riippuu ehkä vähän lapsesta. Minä olen ollut lapsena miesten puolella ja ihan normaali, neutraali kokemus. 5-vuotiaana aikanakin vielä olin miesten puolella.
Onko muuten uimahalleissa ikäraja, että mihin ikään asti lapsi tarvitsee huoltajan mukaan pukkariin ja saunaan? Tai että minkä ikäisiä ei enää saa viedä vastakkaisen sukupuolen puolelle? Siitä on aikaa kun olin uimahallissa.
On tyypillistä, että jos itsellä ei ole huonoja kokemuksia, ei haluta uskoa, että sellaisia voisi ollakaan. Todellisuudessa meillä kaikilla on aineksia päässämme vaikka minkälaisiin kauheuksiin. En haluaisi altistaa tarkoituksella itseäni tai ketään muutakaan edes ajatuksille tarjoutumalla alastomana heidän katseltavakseen. En myöskään halua katsella alastomia ihmisiä. Eri asia on kun joku tarvitsee apua esimerkiksi peseytyessään. Yhteisiä ajanviettotapoja on riittävästi ilman saunomistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös puistot on ihania pieniä luontokokemuksia keskellä kaupunkia jossa naiset ja lapset voivat yksinäänkin rentoutua minä vuorokauden aikana tahansa…
Niin mikä olikaan se paikka, jossa kasvaa tuollaisia ihmisiä, joille kaikki liittyy seksiin ja joka paikassa on pakko ahdistella muita? Itse olen kasvanut ja asunut aina vaan paikoissa, joissa leikkipuistoissa voi olla ihan vain leikkimässä ja kirkkopuiston penkillekin uskaltaa istua ilman, että sinä tulet ahdistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sinullako on jotain muuta kuin neutraaleja ajatuksia kummilapsistasi? Jos kyllä, suosittelen hakeutumaan hoitoon.
No ymmärrät varmaan, että tässä ei ole kyse minun ajatuksistani. Itse en saunoisi 13-vuotiaan kummipojan kanssa. (Olen siis nainen)
Isä, veljet, serkut, enot, sedät, isoisät. Läheisten perheystävien perheenjäsenet.