Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen kanssa LAPSESI saa SAUNOA?

Vierailija
09.11.2021 |

Toisesta keskustelusta hämmennyin, kun joku antoi tyttärensä saunoa tuttujen miesten kanssa. Mikä on yleinen linja?

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessani en todellakaan saunonut tuttujen enkä vieraiden miesten kanssa. Onko tämä nykyään jotenkin yleistä?

N48

Entä jos isä vie tytön uimahalliin?

Pitäisi tietysti ehkä tarkentaa, minkä ikäisestä lapsesta puhutaan. Mikä sinusta olisi ikäraja, jolloin on (mielestäsi) sopivaa isän viedä tyttärensä uimahallissa miesten puolelle?

(Meidän perheessä käytiin koko perhe uimahallissa yhdessä, ja tietysti olin äidin kanssa naisten puolella, joten ei ole kokemusta siitä että olisin ollut uimahallissa vain isän kanssa.)

En osaa sanoa tarkkaa ikää, mutta kouluikäinen alkaa olla liian iso. Riippuu ehkä vähän lapsesta. Minä olen ollut lapsena miesten puolella ja ihan normaali, neutraali kokemus. 5-vuotiaana aikanakin vielä olin miesten puolella.

Uimahallien säännöissä se raja taitaa paikasta riippuen olla 6-8.

Vierailija
42/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisinä me siskokset saunottiin molempien vanhempien kanssa yhtäaikaa, myöhemmin vain äidin. Jos oli sukulaisten kanssa sauna, niin silloin mentiin äidin kanssa naisten saunaan. Mummun kanssa joskus myös saunottiin kolmistaan kun oltiin hänellä hoidossa. Mutta en muista, että ikinä oltais saunottu ilman vanhempien seuraa muiden sukulaisten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunaan liittyvät negatiiviset asiat on oikeasti Suomessa tabu.

Joo, tosi negatiivista, että istutaan vierekkäin ja heitetään vettä kiukaalle ja sen jälkeen peseydytään. Missä pervolassa te olette kasvaneet, jos joka puolella ensimmäinen mieleen tuleva asia on seksuaalinen häirintä?

No sellaisessa pervolassa, jossa suuri osa naisista kokee jonkinlaista seksuaalista häirintää elämänsä aikana ja monet kokevat sitä jo tyttönä. Eli ihan täällä Suomessa.

Ikävää, että sinulla on noin sairas suku, ettei lapsetkaan voi turvallisesti saunoa :(

Vierailija
44/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten mielestä seksuaalinen häirintä saunassa on mahdottomuus eikä sitä ole koskaan tapahtunut. 🤣

Ei, vaan tervejärkiselle ihmiselle ei käy mielessäkään häiritä ketään seksuaalisesti sen enempää saunassa kuin muuallakaan. Sinun kaltaisesi pervot pysyköön keskenään jossain pervoleirillä toteuttamassa fantasioitaan. 

Niin, onneksi pervot kantavat aina mukana sellaista isoa kylttiä, jossa lukee "OLEN PERVO, ÄLÄ PÄÄSTÄ SAMAAN SAUNAAN TYTTÄRESI KANSSA", josta heidät on helppo tunnistaa etukäteen.

Vierailija
45/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi negatiivista, että istutaan vierekkäin ja heitetään vettä kiukaalle ja sen jälkeen peseydytään. Missä pervolassa te olette kasvaneet, jos joka puolella ensimmäinen mieleen tuleva asia on seksuaalinen häirintä?

No sellaisessa pervolassa, jossa suuri osa naisista kokee jonkinlaista seksuaalista häirintää elämänsä aikana ja monet kokevat sitä jo tyttönä. Eli ihan täällä Suomessa.

Ikävää että lähisukuusi on ilmeisesti tällaista pesiytynyt. On paljon perheitä ja sukuja, joissa tällaisesta ei onneksi tarvitse huolehtia ja saunominen on juuri sitä mitä sen on tarkoituskin olla.

Vierailija
46/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos onkin kasvettu "pervolassa"? Eikö tällöin pitäisi ymmärtää niitä, joille sekasaunat ovat ahdistavia? Omasta kokemuksestani voi sanoa, että minulle jäi aikuisten elinten näkemisestä jotenkin kurja olo. Ehkä jotkut osaavat olla katsomatta niitä, mutta minä en osannut, kun jonkun aikuisen edessä alemmalla lauteella istuin.

Ei tunnu vieläkään luonnolliselta ajatukselta, että joku olisi alapää paljaana niin lähellä minua.

Vierailija
47/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että sinulla on noin sairas suku, ettei lapsetkaan voi turvallisesti saunoa :(

Ikävää, että sinä et osaa keskustella asiallisesti, vaan sinun pitää pilata tärkeä ketju vääristelemällä muiden kommentteja.

Vierailija
48/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten mielestä seksuaalinen häirintä saunassa on mahdottomuus eikä sitä ole koskaan tapahtunut. 🤣

Ei, vaan tervejärkiselle ihmiselle ei käy mielessäkään häiritä ketään seksuaalisesti sen enempää saunassa kuin muuallakaan. Sinun kaltaisesi pervot pysyköön keskenään jossain pervoleirillä toteuttamassa fantasioitaan. 

Niin, onneksi pervot kantavat aina mukana sellaista isoa kylttiä, jossa lukee "OLEN PERVO, ÄLÄ PÄÄSTÄ SAMAAN SAUNAAN TYTTÄRESI KANSSA", josta heidät on helppo tunnistaa etukäteen.

Useimmat ihmiset tuntevat sukunsa miehet ihan hyvin. Ei ole tarvetta panikoida, vaikka sinä niin teetkin.

Vierailija
49/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tyttöni 13 v. saa itse päättää kenen kanssa saunoo. Vanhempien, isovanhempien , bestiksen vanhempien ja kummisetänsä kanssa on tänä vuonna saunonut.

13-vuotias tyttö on saunonut kummisetänsä kanssa?

Niin? Sinullako on jotain muuta kuin neutraaleja ajatuksia kummilapsistasi? Jos kyllä, suosittelen hakeutumaan hoitoon. 

No ymmärrät varmaan, että tässä ei ole kyse minun ajatuksistani. Itse en saunoisi 13-vuotiaan kummipojan kanssa. (Olen siis nainen)

Eli himoitset pikkupoikia etkä pysty pitämään näppejäsi kurissa? Vai miksi et voisi saunoa kummipojan kanssa? Ymmärrän toki, jos poika ei sitä haluaisi, mutta nythän kerroit, että sinä et saunoisi kummilapsen kanssa. Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, jos on normaali aikuinen. 

Vierailija
50/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että lähisukuusi on ilmeisesti tällaista pesiytynyt. On paljon perheitä ja sukuja, joissa tällaisesta ei onneksi tarvitse huolehtia ja saunominen on juuri sitä mitä sen on tarkoituskin olla.

Miten ihmeessä voit tietää kaikkien sukulaistesikin ajatukset? Luuletko, että esim. lasten hyväksikäyttäjät tai kuvien katselijat ovat jotenkin massasta erottuvia tapauksia?

Vierailija
51/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että sinä käytät aikasi inhottaviin ja perusteettomiin vihjailuihin muista kirjoittajista sen sijaan, että keskustelisit asiallisesti ap:n esittämästä kysymyksestä.

Vierailija
52/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että sinä et osaa keskustella asiallisesti, vaan sinun pitää pilata tärkeä ketju vääristelemällä muiden kommentteja.

Millä tavalla on tärkeää tehdä normaalista asiasta seksuaalista häirintää? Tärkeää päästä öyhöttämään?

Vierailija
53/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos onkin kasvettu "pervolassa"? Eikö tällöin pitäisi ymmärtää niitä, joille sekasaunat ovat ahdistavia? Omasta kokemuksestani voi sanoa, että minulle jäi aikuisten elinten näkemisestä jotenkin kurja olo. Ehkä jotkut osaavat olla katsomatta niitä, mutta minä en osannut, kun jonkun aikuisen edessä alemmalla lauteella istuin.

Ei tunnu vieläkään luonnolliselta ajatukselta, että joku olisi alapää paljaana niin lähellä minua.

Vaikea homma. Ihminen nyt joutuu elämässään näkemään asioita jotka ei aina miellytä. Toivon että olisit sanonut jollekin vanhemmalle, ettet halua saunaan muiden kanssa. Ehkä sanoitkin, mutta sitä ei kuunneltu, en tiedä. Mutta se ei tarkoita että yhteissaunomisessazolisi yhtään mitään pahaa tai väärää.

Vierailija
54/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tyttöni 13 v. saa itse päättää kenen kanssa saunoo. Vanhempien, isovanhempien , bestiksen vanhempien ja kummisetänsä kanssa on tänä vuonna saunonut.

Niin? Sinullako on jotain muuta kuin neutraaleja ajatuksia kummilapsistasi? Jos kyllä, suosittelen hakeutumaan hoitoon. 

No ymmärrät varmaan, että tässä ei ole kyse minun ajatuksistani. Itse en saunoisi 13-vuotiaan kummipojan kanssa. (Olen siis nainen)

Eli himoitset pikkupoikia etkä pysty pitämään näppejäsi kurissa? Vai miksi et voisi saunoa kummipojan kanssa? Ymmärrän toki, jos poika ei sitä haluaisi, mutta nythän kerroit, että sinä et saunoisi kummilapsen kanssa. Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, jos on normaali aikuinen. 

Mikä sinua vaivaa? Tämä keskustelu ei taida olla sinua varten. Yritä keskustella asiallisesti sen sijaan että väität kaikkien muiden kirjoittajien olevan seksuaalirikollisia.

Selvyyden vuoksi: minusta ei ole sopivaa, että keski-ikäinen nainen ja 13-vuotias poika ovat keskenään alasti samassa saunassa.

Vierailija
55/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä voit tietää kaikkien sukulaistesikin ajatukset? Luuletko, että esim. lasten hyväksikäyttäjät tai kuvien katselijat ovat jotenkin massasta erottuvia tapauksia?

Normaaliälyinen ihminen kyllä sen verran tuntee sukulaisiaan, että ei heti ensimmäisenä lähde epäilemään kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Kovin on porukka sairaista suvuista, kun ensimmäinen ajatus saunomisesta on, että joku siellä varmasti tekee pahaa lapselle. 

Vierailija
56/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja esim.bestiksen vanhempien kanssa??

Vierailija
57/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta on kyllä yksi paranoian keskittymä. Jos sinä et osaa luottaa lähimpiin ihmisiisi niin älä yleistä sitä muihin.

Vierailija
58/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua vaivaa? Tämä keskustelu ei taida olla sinua varten. Yritä keskustella asiallisesti sen sijaan että väität kaikkien muiden kirjoittajien olevan seksuaalirikollisia.

Selvyyden vuoksi: minusta ei ole sopivaa, että keski-ikäinen nainen ja 13-vuotias poika ovat keskenään alasti samassa saunassa.

No minusta vain on täysin käsittämätöntä, että osa kirjoittajista ei pysty näkemään saunaa neutraalina ympäristönä. Mikä muu kuin omat sairaat mieltymykset sen selittäisi? Suomalaisten, jos keiden pitäisi pitää saunomista maailman luonnollisimpana asiana ilman mitään häiriköinti mielikuvia. Vai mikä on sinun perustelusi, että lapsi ei voi olla tädin kanssa yhtä aikaa saunassa? Mikä siitä tekee epäsopivaa, kun sukupolvesta toiseen on saunottu yhdessä?

Vierailija
59/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kysymyksesi on tosi hyvä, mutta ketjuun on pesiytynyt erittäin vastenmielinen trolli, joka ilmeisesti saa jotain sairasta tyydytystä syyttäessään muita kirjoittajia ja heidän sukulaisiaan seksuaalirikollisiksi. Eli poistun keskustelusta, toivottavasti saatte trollin poistettua ja saatte hyvää keskustelua aikaan. Minusta tämä on asiallinen ja tärkeä keskustelunaihe, ikävää että joku haluaa pilata muiden keskustelun.

Vierailija
60/120 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman perheen kanssa. Ystävän eli toisen tytön kanssa kahdestaan, kun ovat sen ikäisiä, että osaavat saunoa kahdestaankin.

Tyttärelläni ei ole mitään tarvetta saunoa kenenkään muun kanssa, eikä pitäisi olla kenenkään muunkaan lapsilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän