Oudoin lääkäri jonka olet tavannut?
Minun tapauksessani eräs terveyskeskuslääkäri, joka yrittää määrätä rauhoittavia joka ikiseen vaivaan ja naureskelee potilailleen.
Kommentit (206)
Mulle on kertynty näitä hieman erikoisia lääkärikokemuksia enemmänkin. Kerran kävin valittamassa kipeitä nilkkojani ja lääkäri määräsi röntgeniin. Hieman siinä hämmästelin, kun hoitsu käski ottaa paidan pois keuhkokuvia varten. Olisi ehkä helpottanut epätietoisuutta, jos lääkäri olisi maininnut mitä hän epäilee. Sillä kertaa ei keuhkoista syytä löytynyt, mutta puoli vuotta myöhemmin löytyi. Eli oikeilla jäljillä lääkäri oli, mutta kommunikaatio oli ihan onnetonta.
Toisen kerran minulla oli paha anemia, jonka syytä tutkittiin erikoislääkärillä, mutta seuraavaan vastaanottoaikaan oli vielä aikaa ja oma vointi oli fyysiseen työhöni aivan liian huono. Kävin työterveyslääkärillä kävin hakemassa sairauslomaa, että saisin pari päivää huilata ja jaksaisin taas tehdä työni. Lääkäri kirjoitti 3 viikkoa sairauslomaa masennuksen vuoksi. Eihän kukaan nyt voi olla väsynyt anemian takia.
Kolmas kerta oli tk päivystyksessä. Yön aikana käteni turposi muodottomaksi ja särky oli kova. Jouduin sunnutaina aamusta menemään lääkäriin. Päivystävä lääkäri näytti siltä, että takana taisi olla pidempi työrupeama. Ei siinä mitään, mutta se kiroilun määrä hirvitti tällaista tavallista tallaajaa.
Vihaisen ja stressaantuneen oloinen työterveyslääkärin sijainen joka 2 minuutin tapaamisen jälkeen (kerroin työstressistäni) ehdotti masennuslääkettä..edelleen tuntuu järkyttävältä jos niitä masennuslääkkeitä tuolla tavalla ihmisille jaellaan..
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 22:36"]
Kauan sitten, kun opiskeluaikana kävin Tampereen YTHS:llä, oli siellä gynekologina omituinen vanha herra. Tavallaan ihan miellyttävä käynti, sillä hän oli hyvin helläkätinen ja kohtelias, mutta jotenkin kuitenkin äärimmäisellä tilanteeseen sopimattomalla tavalla. Koko käynnin ajan hän ikään kuin tapitti minua ihaillen.
Kun tuli jalkojen levityksen aika, tämä vanha herra killitteli jalkojen välissä edelleen sellainen hyvin ihaileva ilme päällä. En sanonut mitään, en kysynyt mitään, mutta tämä lääkäri huokasi itsekseen jalkojeni välistä ”synnyttämätön, nuoren naisen emätin”.
Jäi sellainen creepy feeling tuosta käynnistä, vaikka siis periaatteessa tunsin tulleeni koko käynnin ajan kohdelluksi jumalattarena.
[/quote]
Kävin varmaan samaisella herralla. Minulle jäi sellainen kammo, että olen sina tämän jälkeen mennyt naisgynelle.
[/quote]
Hauska kuulla, että täällä muutkin tunnistaa kuvauksen perusteella tuon lääkärin.:) Muistatko koska kävit kyseisen herran vastaanotolla? Tuo mitä kuvasin tapahtui ihan 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa. Ulkonäöstä päätellen hän näytti siltä, että ei ole eläkeikään enää pitkä aika, joten ei taida olla ollut hänellä vastaanottoa enää pitkään aikaan.
Sekopäinen, vankilasta päässyt vaasalainen neurologi tutki ja käski ottaa kaikki paitsi kalsarit pois. Kun riisuin, hän hörähti nauramaan ja totesi "oletko sä syönyt jotain ihmisravinnoksi kelpaamatonta? Onneksi on lihavia nuoria miehiä täällä tai meiltä vois loppua työt." Hieman hämmästyin kyllä. Tälle on monet kerrat naurettu. Lääkärin tiedetään olevan hyvin outo, mutta silti tuo yllätti!
Mun mielestä lääkärien olisi syytä panostaa siistiin ulkonäköön, koska se on potilaita kunnioittavaa. En nyt tarkoita mitään hillitöntä laittautumista ja pynttäytymistä, vaan siis ihan perussiisteyttä ja puhtaita vaatteita... Mä olen käynyt juurikin e-pillerireseptiä uusimassa tosi ällön epäsiistin ukkelin luona. Istuskelin siinä odotustilassa ja katsoin, että mikä ihme rantojen mies resupekka tänne tuli pyörimään. Äijällä oli pitkäksi venähtänyt leikkaamaton rasvainen tukka, ihan paskainen ulkotakki, jollain teipillä fiksatut ikivanhat rillit ja öllöttävät pitkät kynnet. Jollain linttaanastutuilla talvilenkkareilla saapasteli sinne tutkimushuoneeseen, ja mä tajusin että ei hele mun pitää tuolle turilaalle tavaraani esitellä. Oli kyllä kaikinpuolin ihan jees tutkimus, ja hommat hoituivat hyvin. Ihan ystävällinen ja kiva lääkäri, mutta teki vaan niin paljon mieli sanoa, että pese nyt hyvä ukko edes naamasi ja aja parta...
Kotikylän terveyskeskuksessa oli aikanaan sellainen juopahtava keski-ikäinen öriläs mieslääkäri, joka aina tuoksahti vähän eilisille viinoille ja tärisevin käsin rustaili niitä reseptejä. Ääni oli sellainen möreä viskibasso ja olemus aina ihan krapulainen. Ihan ok tohtori oli kyllä ainakin helpommissa vaivoissa, mutta oli tosiaan aika, öö, elämäänähneen oloinen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:02"]
Siis apua, oon itse lääkäri ja mielenkiinnosta luin, että minkälaisia kohtaamisia ihmiset pitää outoina. Mutta kyllä nää pääsi yllättämään minutkin oikein hyvin, ei ole onneksi kyseiset kollegat tulleet työelämässä vastaan!
[/quote]
Olet luultavasti itsekin creepy. Niinhän lääkärit ovat vaikka toisin luulevat.
Joko luulette olevanne todella ammattitaitoisia (eli olette osaamattomia, kuuntelemattomia ettekä kykene vuorovaikutukseen) tai kuvittelette olevanne ihmisläheisiä lääkäreitä (eli olette maalaislääkärityyppisiä sekopäitä ja oksettavan tunkeilevia ja muka-tietäväisiä).
Hyh. Lääkärit ovat aina oksettavia. Ja suurin osa on osaamattomia ja tyhmiä.
[/quote]
*reps* , ilmeisesti sun sisäänkasvanutta varpaankynttä ei ole huomioitu asianmukaisella tavalla.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:44"]Turun yths:n gynekologi H.P. :) [/quote] Komppi!
[/quote]
No mikä siinä on niin outoa?
[/quote]
Tästä on keskusteluja ympäri nettiä, aaveellakin, mutta tiivistetysti tyyppi on sovinisti ja ahdistava. Sanoo nuoria naisia hysteerisiksi, kun käyvät gynellä, kehottaa kaikkia tekemään lapsia ja varoittelee "vanhasta iästä" (=yli 25) ja käyttäytyy muutenkin erikoisesti. Minulle sanoi, että hän on vaihtanut geriatriasta yths:lle, koska halusi "katsella nuoria värkkejä". Tökki täynnä olevaa virtsarakkoani sisältä päin ultraääniputkella ja naureskeli "pissattaako?? Höhö höhö pissattaako?" Sanoi myös siskoni olevan "kylän yleinen polkupyörä", kin olin huolissani kohdunkaulan muutoksista ja niiden mahdollisesta sukualttiudeata. Ilmeisesti hän luulee olevansa hauska, mutta ei välitä saamistaan varoituksista (joita on lukuisia).
Kävin 17-vuotiaana näyttämässä urheilussa kipeytynyttä polvea (en mm. päässyt kyykkyyn). Venäläinen naislääkäri kyseli sitten lempiruuat, oliko poikaystävää, miten koulussa menee ja muuta asiaan mitenkään liittymätöntä. Totesi että lihakset on hyvässä kunnossa ja että suosittelee jotain kevyempää liikuntaa. Jalkaa hieman taivutteli hetken, mutta sen enempää ei tutkinut.
Tk-lääkäreistä harvemmin on mitään hyötyä ollut itselleni, mitään ei koskaan tutkita ja kaikkeen auttaa burana..
Minulla eräs terveyskeskuslääkäri Espoossa. Oli niin avoimen vihamielinen ja töykeä, että meni ihan överiksi. Tilanne oli niin absurdi, että minua alkoi naurattaa hänen käytöksensä ja ylipäätään koko tilanne.
Olin vastaanotolla nelivuotiaan poikani kanssa hakemassa apua hänen korvakipuunsa. Kumpikaan meistä ei mitenkään provosoinut.
Gynekologi, jolle menin useamman vuoden lapsettomuuden jälkeen ajatuksella, että pääsisin lapsettomuustutkimuksiin. Lähdin vastaanotolta kourassani e-pilleriresepti.
Kerran oli ihan hauska; menin ihan peruslääkkeen reseptiä uusimaan, ja hän siinä sitten loihtimaan että kyllä potilas tietää mikä hoito on tälle parasta jne. Olisi varmaan kirjoittanut mulle ties mitä lääkkeitä jos olisin vain pyytänyt :)
Kolmisenkymmentä vuotta sitten ajokorttia varten lääkärintarkastuksessa ollessani lääkäri suoritti kuulokokeen näin: pyysi minua kääntymään selkä huoneen oveen päin, itse käveli ovelle n. kolmen metrin päähän ja sitten minun piti toistaa hänen kuiskaten sanomansa sana. Ei ollut vaikea koe, koska hänen "kuiskauksensa" oli aika äänekäs. Sana oli 'koskenkorva', ja kuulokoe sillä suoritettu. Tämä tarina on tosi.
Itse en törmännyt kyseiseen lääkäriin enää myöhemmin, mutta omaa kokemustani vuotta myöhemmin olin eräässä kesätyöpaikassa ja keskustelin työkavereideni kanssa samaisesta lääkäristä. Tällä oli kuulemma yleisessä käytössä tapa kysyä potilaalta, onko näitä tiettyjä oireita ollut ennenkin. Jos oli, kysyttiin, mitä lääkettä niihin oli saatu, ja sitten lääkäri antoi reseptin - potilasta sen enempää tutkimatta - sitä samaa lääkettä kuin ennenkin oli annettu.
Että tällaisia lääkäreitä. Jonkin sortin paperit sillä varmasti oli, mutta olisiko työpaikka kyseisestä sairaalasta irronnut, jos ei lääkärin isä olisi ollut erään sairaalaa hallinnoineen kuntayhtymään kuuluneen kunnan kunnanjohtaja? Mene ja tiedä.
Minä kävin muutama vuosi sitten ulkomaalaistaustaisen lääkärin vastaanotolla kun piti flunssasta saada todistus työnantajalle. Kurkku oli myös järjettömän kipeä. Lääkäri sanoi, että pitäisi ottaa siihen vadelmahilloa. Outo neuvo sinällään jos ei testaa. Mutta se vadelmahillo itseasiassa auttoi kurkkukipuun. Onneksi kuitenkin testasin vaikka ennakkoluuloja olikin. Yleensä lääkärit ovat tunkeneet kädentäydeltä reseptejä mukaan, mutta ihan kiva kun ei tarvinnut nappeja ja litkuja popsia.
Muutenkin on sellainen lääkäri joka yrittää löytää syyn vaivoille eikä vain hoitaa vaivojen oireita. Harmi juttu, että työterveyshoito siirtyi toisaalle.
Ihotautilääkäri jolla meni hermo minuun.
Heitti ulos vastaanotolta.
Kävin harrastuksessa saadun tapaturman takia päivystyksessä. Lääkäri alkoi kesken tutkimuksen kyselemään ehkäisystä ja yritti pakottaa minut gynekologiseen tutkimukseen, ei tietääkseni liity selkäkipuun tuo tutkiminen?
Voin myöntää että tuossa vaiheessa annoin lääkärille aika jäätävästi takaisin ja kerroin mielipiteeni tutkimuksesta. Harmi ku ei oma kannassa näy tietoja tuosta käynnistä.
T. Sillon 20v
Kerroin tän jo jossain toisessa ketjussa, mutta olkoon. Onkologi sai kauheen naurukohtauksen kun kysyin milloin on seuraava kontrolli. Säikähdin kovin, koska kysymyksessäni ei ollut mitään huvittavaa. Hän rauhottu viimein kun kysyin sitten sairaslomatodistusta työpaikkaa varten. Olo oli vo:n jälkeen että mitä ihmettä mä jä just koin...
Oudoin on ollut varmaan työtön venäläinen synnytyslääkäri, jonka tapasin harrastuksen merkeissä, en vastaanotolla. (Hän ei kuulemma ollut pätevä työskentelemään Suomessa lääkärinä.) Mainitsin ohimennen, että en tiedä miten harrastus tänään sujuu, kun hartiani on niin kipeä. Hän ilmoitti välittömästi: Siinä on virus!
Toisella tavalla outo, töykeä ja tuomitseva, oli paikallinen kuuluisuus, joka mennessäni opiskelijaterveydenhuoltoon uusimaan e-pillerireseptiä, alkoi julistaa minulle että minun pitää perustaa perhe. Myöhemmin tämä lääkäri oli jonkin aikaa itse tahdonvastaisessa hoidossa, enkä ihmettele yhtään.
Lääkikseen hakeville pitäisi suurella syyllä tehdä myös psykologiset arvioinnit soveltuvuudesta alalle. Säästyisi varmasti yhteiskunnan rahaa siinä.