Kun ei ole varaa toiseen lapseen.
Ollaan pienituloisia, pikkasen yli nelikymppisiä ihmisiä ( tulot pikkaisen alle 3000€/kk netto). Oleme molemmat vakituisissa työpaikoissa. Meillä ei ole varaa toiseen lapseen. Löytyykö muita kohtalotovereita?
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:56"] Hehe. Meillä nettotulot yhteensä 2300€, itse olen minimi äitiysrahalla ja miehellä huono palkkainen työ. Ja arvatkaa mitä? Meillä on taloudessa KOLME lasta ja vielä kaksi kissaakin. :D eikä muuten haeta toimeentulotukea. Hyvin pärjätään. Lapsilla on aina siistit ja ehjät vaatteet, joka päivä syödään monipuolisesti ja on varaa pitää salikorttiakin ja maksaa sählyharrastusta! Hohhoi teitä rahasta kitisijöitä, opetelkaa käyttämään se raha oikein! [/quote] Kerropa vähän taustoja ennen kuin hajoat omakehuusi. Et varmaankaan asu pääkaupunkiseudulla, koska asumiskulut nappaisivat tuosta ison osan. Vaikka olisitte ahtautuneet kolmioon (koulukaverini perheessä oli näin ja voi että tämä tyttö häpesi kotiaan ja huonettaan), niin pääkaupunkiseudulla se maksaa 1000 euron kieppeillä halvimmillaan, keskimäärin 1200 euroa. Reilulla 1000 eurolla kuukaudessa sitten hankitte kolmelle lapselle hyvät vaatteet, maksatte kolmelle lapselle sälyharrastusta, sisäpelikenkiä, suojalaseja, mailoja (tai vastaavasti jotain muuta harrastusta), lapset pääsevät synttäreille, elokuviin, huvipuistoihin, heillä on kännykät ja syötte monipuolista ja terveellistä ravintoa ja tämän lisäksi kustannatte teille aikuisille salikortitikin. Lapsilla on polkupyörät, luistimet ja muut ulkoiluvälineet ajan tasalla. En usko. Jos näin väität, niin valehtelet ilman tarkkoja tietoja perheenne kuluista. [/quote] Kaksi lapsista on alle kaksi vuotiaita. Kolmas tokaluokkalainen. Luistimet löytyy, sukset löytyy, mailatkengätsuojalasit löytyy. Joka kuukausi ei ole tarvetta vaatteita ostaa. Salikortti maksaa 60€/3kk. Vuokraa 600€, neliössä asutaan. Pyörät löytyy. Kypärätkin (vou) löytyy. Elukat ruokitaan. Kasviksia, hedelmiä kuluu joka päivä. En ole tilivelvollinen mutta siinä hieman suuntaa. :D
[/quote]
Missä on neliöstä vuokra 600€?
Pk-seudulla ei todellakaan saa alle tonnin, kaksiokin maksaa jo halvimmillaan n. 670€-800€.
[/quote]
Pikkukunnassa. En ole koskaan väittänyt asuvani pk-seudulla. :)
^nii ja tähän kuuluu vielä vesi ja lämmityskin! :D sori av-mammat. täällä maalla on vaan niin paljon halvempaa. tervetuloa kalajoelle ;)
Nettotulot 5500 €/kk, ei myöskään varaa toiseen lapseen eikä kyllä haluakaan.
Olen työtön ja mies tienaa n. 2500 kk. Ei ole varaa siihen ensimmäiseenkään lapseen. Pitäisi myös ostaa isompi asunto, kun ei tähän rivarikaksioon mahdu lasta tarvikkeineen... :(
Haluttaisiin yrittää toista lasta.ap
Meillä on nettotulot kuukaudessa 5 000 euroa, eikä meillä ole varaa yhteenkään lapseen.
Eikö kellään pienituloisella ole kahta lasta?
No on vara jos haluaa että on. Ei sille lapselle kaikkea tarvi ostaa, varsinkaan uutena ja kalleinta merkkiä. Jos oikeasti haluat lapsen, sinulla on varaa.
Talo, vene, mökki, ura tai lapsi, siinä ratkaisu mikä noista on tärkempi. On se jännä kuin muilla on varaa vaikka yksi työssä käyvä, vaimo kotiäiti ja kuudes tulossa. Miten maahanmuuttajilla on isot perheet, ei sossuntuilla rikkaaksi eletä suurperheessä. Se on vain ettei heillä ole lainoja niinkuin teillä. Ihmiset voi elää rauhassa ilman lainoja jos perhe on onnellinen ja tärkein. Jos onnea tuo omistaminen elä omistamisen kanssa sitten.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:08"]
Nettotulot 5500 €/kk, ei myöskään varaa toiseen lapseen eikä kyllä haluakaan.
[/quote]
Hyväosainen, älä leiki huono-osaista....
Sossu ei elätä, kela ei anna asumistukea jne.. jos miehellä hyvät tulot. Näin meillä ja kuudes tulossa.
Suomi taitaa olla maailman ainoita maita, joissa ihan oikeasti, jokaisella on mahdollisuus niin suureen lapsilukuun kuin haluaa. On palkalliset äitiyslomat, vanhempainvapaat, lapsilisät, asumislisät, toimeentulotuet, ruoka-avut jne. Nyt vittu oikeesti!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:27"]
Sossu ei elätä, kela ei anna asumistukea jne.. jos miehellä hyvät tulot. Näin meillä ja kuudes tulossa.
[/quote]
Niin, koska miehesi on elatusvelvollinen ja koska on hyvät tulot, TE ETTE NIITÄ TARVITSE. Saatte lapsilisät kuitenkin, kuudesta lapsesta yli 800 euoroa kuussa, ei mikään paska bonus yhteiskunnalta. Lisäksi sinä saat äitiyspäivärahaa tai vanhempainrahaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"]
Mielenkiintoista muuten, että köyhää ja/tai lapsia yli varojensa hankkinutta mietityttää huomattavasti enemmän se 18-vuotiaan saama uusi Audi kuin toisinpäin. Audin hankkinut perhe todennäköisesti jopa antaa rahaa Anna hyvä joulu lapselle -keräykseen... ;) Mutta ääripäät ovat ääripäitä, miten olisi kohtuus kaikessa ja keskitie valintojen perusteena? Tee se, mistä pystyt itse vastuun kantamaan?
[/quote]
Täysin vieras ajatus tulonsiirtojen luvatussa maassa.
[/quote]
Kyllä vaimollani on työpaikka... sehän täällä tuntuu olevan käsitys että pitää olla myös vara maksaa se uus auto ja mielellään asuntokin lapselle jotta on vara tehdä lapsia. Ei riitä että me pystymme 2000€ tuloilla säästämään yli 1000€/ vuosi per lapsi ja näinollen jo sillä turvata opiskeluja ja hyvä alku. Lisäksi pystymme huoletta maksamaan lapsillemme että pääsevät kulkemaan paikasta a paikkaan b, harrastuksia kohtuullisesti, mopot ja jonkilaiset autotki, ajokortit jne. Minusta se on ihan hyvä ja siihen meillä on varaa. Minun silmissä et näytä paremmalta onko sinulla merkkivaatteet ja laukut vai onko ne siistit halvemmat kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€. Rahaa kyllä saa palamaan, mutta vähästäkin voi säästääkkin ja ei se kauheasti ole edes pois itseltään. Tottumuskysymys...
[/quote]
Huomaatko, että itse nyt muodostat ne omat kuvitelmasi. Kukaan ei ole puhunut, että lapselle pitäisi maksaa auto ja talo, sinä mietit sen ajatuksen ihan itse.
Samon suosittelisin miettimään lausettasi "kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€" että mitä tämä ajattelumaailma kertoo sinusta.
[/quote]
En koska täälläkin moni noin on itse sanonut että lapselle pitää olla vara ostaa asunto opiskeluja varten. Toki tuo on se ääripää eikä siihen kovinmoni yllä. Ja hienoa että niitä vaatteita viedään kirppikselle jotta mä köyhänä rakennusmiehenä voin niitä ostaa... säilyy ostovoima. Pointti oli se että vähälläkin voi elää jos elää järkevästi. Mielestäni esim 20 000 säästö lapselle siinävaiheessa kun hän lähtee kotoa opiskelemaan on tosihyvä kun monilla ei oo mitään. Me päästään tuohon 2000€ tuloilla. Eihän oo huonosti?
[/quote]
Kukahan täällä on sanonut että pitää ostaa lapselle asunto ja Audi? Siis muu kuin sinä?
[/quote]
Toisissa ketjuissa aika monikin. Sanoin jo että tuo on ääripää ja että mekin pienituloisenakin ylletään ihan hyvään...
[/quote]
Toisissa ketjuissa aika monikin. Sanoin jo että tuo on ääripää ja että mekin pienituloisenakin ylletään ihan hyvään...
[/quote]
No mutta tehän pärjäätte tosi hienosti :) Ole ylpeä teidän perheestänne ja kerro miten tuon teette, mistä tingitte? Reissaatteko missään koskaan jne. vai teettekö senkin että reissaatte lomilla ja säästätte samalla lapsille monta tonnia vuodessa? Ap:han se meinaan täällä ketjussa ensisijassa pohtii, että olisiko varaa toiseen lapseen - anna hänelle nyt kaikki vinkit koska teillä tuntuu tuota rahaa jäävän 2000 euron tuloilla hurjasti säästöön?
Monet tuntuvat kuvittelevan, että lapselle olisi siitä sisaruksesta jotain iloa ja siksi olisi tärkeää "tarjota" lapselle sisarus köyhyyden uhallakin. Mitään takeita tästä ei ole. Voi olla että sisaruksilla on välillä hyviä hetkiä, mutta voi olla myös helvetinmoista tappelua päivästä toiseen.
Lisäksi raha ei ole ainoa resurssi. Toinen tärkeä resurssi, jota lapsi tarvitsee yli kaiken, on aika. Ette millään pysty antamaan kahdelle lapselle samaa aikaa kuin yhdelle.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 22:56"]
Sisaruus on tärkeä suhde ja arvo itsessään.
[/quote]
Eri mieltä.
[/quote]
Niin, kenelle on ja kenelle ei. Kaikki ei tule toimeen sisarustensa kanssa, tai muuten koe että heillä olisi juurikaan mitään yhteistä, kuin ne lapsuusvuodet.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:50"]
Mielenkiintoista muuten, että köyhää ja/tai lapsia yli varojensa hankkinutta mietityttää huomattavasti enemmän se 18-vuotiaan saama uusi Audi kuin toisinpäin. Audin hankkinut perhe todennäköisesti jopa antaa rahaa Anna hyvä joulu lapselle -keräykseen... ;) Mutta ääripäät ovat ääripäitä, miten olisi kohtuus kaikessa ja keskitie valintojen perusteena? Tee se, mistä pystyt itse vastuun kantamaan?
[/quote]
Täysin vieras ajatus tulonsiirtojen luvatussa maassa.
[/quote]
Kyllä vaimollani on työpaikka... sehän täällä tuntuu olevan käsitys että pitää olla myös vara maksaa se uus auto ja mielellään asuntokin lapselle jotta on vara tehdä lapsia. Ei riitä että me pystymme 2000€ tuloilla säästämään yli 1000€/ vuosi per lapsi ja näinollen jo sillä turvata opiskeluja ja hyvä alku. Lisäksi pystymme huoletta maksamaan lapsillemme että pääsevät kulkemaan paikasta a paikkaan b, harrastuksia kohtuullisesti, mopot ja jonkilaiset autotki, ajokortit jne. Minusta se on ihan hyvä ja siihen meillä on varaa. Minun silmissä et näytä paremmalta onko sinulla merkkivaatteet ja laukut vai onko ne siistit halvemmat kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€. Rahaa kyllä saa palamaan, mutta vähästäkin voi säästääkkin ja ei se kauheasti ole edes pois itseltään. Tottumuskysymys...
[/quote]
Huomaatko, että itse nyt muodostat ne omat kuvitelmasi. Kukaan ei ole puhunut, että lapselle pitäisi maksaa auto ja talo, sinä mietit sen ajatuksen ihan itse.
Samon suosittelisin miettimään lausettasi "kenties kirppikseltä ostetut jotka sinä rikas olet tyhmänä 3 käyttökerran jälkeen hylännyt ja myyt hintaan 10€" että mitä tämä ajattelumaailma kertoo sinusta.
[/quote]
En koska täälläkin moni noin on itse sanonut että lapselle pitää olla vara ostaa asunto opiskeluja varten. Toki tuo on se ääripää eikä siihen kovinmoni yllä. Ja hienoa että niitä vaatteita viedään kirppikselle jotta mä köyhänä rakennusmiehenä voin niitä ostaa... säilyy ostovoima. Pointti oli se että vähälläkin voi elää jos elää järkevästi. Mielestäni esim 20 000 säästö lapselle siinävaiheessa kun hän lähtee kotoa opiskelemaan on tosihyvä kun monilla ei oo mitään. Me päästään tuohon 2000€ tuloilla. Eihän oo huonosti?
[/quote]
Kukahan täällä on sanonut että pitää ostaa lapselle asunto ja Audi? Siis muu kuin sinä?