Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teette autoa ajaessanne kun tulee liikennevalot...

Vierailija
23.01.2015 |

...ja ne muuttuu punaiseksi. pakko pysähtyä.
painatte kytkimen alas ja jarrua? vai miten?
ja vaihdatte ykkös vaihteelle? nostatteko jo kytkintä niin että se tärisee vaikka on vielä punainen valo? että sitten voi äkkiä vaihtaa kaasulle kun tulee vihreä valo? miten voin estää ettei auto sammu liikennevaloissa?
t. av-mamma autokoulusta

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivan välittömästi nenää. Antaumuksella. Keskityn niin knöllejen metsästykseen, että ehtii hyvin vaihtumaan punanen vihreeksi ja takana olema tööttäämään ennenkuin alan räpeltää kytkintä ja kaasua.

Vierailija
62/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:23"]

Mikä on kytkintuntuma? Kortti ollut 20 vuotta ja ajan vuodessa yli 15 000 km. Tarkoitatteko sitä, että kytkin nostetaan, kun painetaan kaasua ja ollaan ns. rajatilassa odottamassa? En ole koskaan ajatellut, että ottaisin erikseen "kytkintuntuman", kun ennakoin valoja vaan yksinkertaisesti vaihtumisen alkaessa nykäisen kytkimen ylös samalla, kun runttaan kaasua. Ei sammu tai nyi. Hienosti lähtee liikkeelle ja olen nopea lähtijä.

Ja ap:n kysymykseen vastaus: valoja lähestyttäessä (jos en voi painaa kaasua), niin kytkin pohjaan ja jarruttelua. Joskus saatan myös vaihtaa vapaalle ja pelkästään jarrutella, mutta silloin tiedän, että valot on pitkään punasella. Jos toiveena on päästä pysähtymättä liikkeelle, niin silloin pidän kytkintä pohjassa ja nopeudesta riippuen vaihdan sopivan vaihteen, jos valot vaihtuukin vihreiksi.

[/quote]

Kytkintuntumaa ei tartte ajatella, jos on tottunut kuski tai auto on itselle tuttu. Sitten kun ajelee vieraalla autolla tai ns. vaikealla autolla, joutuu vähän kokeilemaan, missä se kytkintuntuma on. Nopeat lähdöt on hankalia, jos auto on vieras tai risteys kovin liukas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:29"]

Kerran oli sellaiset valot, missä minä olisin halunnut kääntyä vasemmalle. Suoraan edestä oli tulossa autoja "kohti" minua eli jos ajaisimme yhtä aikaa niin törmäisimme. Opettaja sanoi että ensin menee nuo suoraan ajajat. Sitten me kääntyjät.Odotin että he menivät ja sitten valot olivat jo punaiset. Meill oli jotenkin yhteiset valot. Mutta en voinut ajaa. Miten tuollaisesta selviää?

[/quote]

Jos ei oo nuolivaloja, voi käydä noin. Pakko mennä. Et voi jäädä risteykseen seisomaan, vaikka olis punaiset valot. Ei oo sun vika, vaan kaupungin liikennesuunnittelijan, kun ei laita vilkkaaseen risteykseen nuolivaloa vasemmalle. Tai sitten satuit siihen ainokaiseen ruuhkahetkeen siihen paikalle. 

Liikennevaloihin jarrutetaan ennakoiden. Mä aina ajelen hitaasti valoihin, jos odotan, että ne hetikohta vaihtuu vihreäksi, saatan päästä pysähtymättä liikkeelle. Muut aina kaahaa punaisiin seisomaan. Jos taas näyttää, että vasta kohta vaihtuvat punaiseksi, painan kaasua. Päätös siitä, meneekö vai ei, pitää tehdä nopeasti, varsinkaan talviliukkaalla ei kannata jäädä arpomaan, ettei aja joku sokea urpo perään. 

[/quote]

Joskus myös miettisin muita autoilijoita. Ei tuollainen "hidastelu" liikennevaloja kohti ole mikään hyvä menetelmä aina. Jos ajelen tyhjähköllä tiellä yksinään tai parin muun kanssa, se on ihan jeeskin välttää turhia pysähdyksiä ja kaasutuksia, mutta ruuhka-aikaan kannattaisi kääntää se katse muihinkin ihmisiin. Kaltaisesi "minä tässä hidastelen suuressa viisaudessani, kun tuolla palaa punaiset kuitenkin"  ovat sitä itsekkäintä kastia. Pitää vähän katsoa yleistilannetta. Nuo hidastelijat voi aiheuttaa sen, että ruuhka pahenee. Valitettavasti pitää myöntää, että naisissa näitä itsekkäitä ja toisia huomioimattomia kuskeja on enemmän kuin miehissä.

[/quote]

Ruuhka-aikoina autot ajaa letkassa, ei siinä pysty kauheasti mitään ennakoimaan. Ja tietenkin, jos risteyksessä on valot myös vasemmalle, ei hidastella ja ennakoida niin pitkästä matkasta, ettei vasemmalle kääntyjät ehdi omilla vihreillään, jos tulevat ennakoijan takaa. 

Mutta todella paljon näkee tätä, että aivan turhaan kaahataan punaisiin valoihin seisomaan. En tajua miksi jotkut haluaa tehdä niin. Ehkä ne tykkää seistä punaisissa valoissa. Itse en tykkää, inhoan odottamista muutenkin. 

Vierailija
64/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarruttelen, pienentelen vaihdetta tarvittaessa ja laitan kytkimen pohjaan vasta aivan lopuksi kun auto on hidastumassa paikoilleen kakkosvaihteella. Paikoillaan ollessa laitan ykköselle ja odottelen että valot vaihtuu, vasta sitten kytkintä ylöspäin samalla kun toinen jalka vaihtaa jarrulta kaasulle ja menoksi.

Vierailija
65/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:29"]

Kerran oli sellaiset valot, missä minä olisin halunnut kääntyä vasemmalle. Suoraan edestä oli tulossa autoja "kohti" minua eli jos ajaisimme yhtä aikaa niin törmäisimme. Opettaja sanoi että ensin menee nuo suoraan ajajat. Sitten me kääntyjät.Odotin että he menivät ja sitten valot olivat jo punaiset. Meill oli jotenkin yhteiset valot. Mutta en voinut ajaa. Miten tuollaisesta selviää?

[/quote]

Jos ei oo nuolivaloja, voi käydä noin. Pakko mennä. Et voi jäädä risteykseen seisomaan, vaikka olis punaiset valot. Ei oo sun vika, vaan kaupungin liikennesuunnittelijan, kun ei laita vilkkaaseen risteykseen nuolivaloa vasemmalle. Tai sitten satuit siihen ainokaiseen ruuhkahetkeen siihen paikalle. 

Liikennevaloihin jarrutetaan ennakoiden. Mä aina ajelen hitaasti valoihin, jos odotan, että ne hetikohta vaihtuu vihreäksi, saatan päästä pysähtymättä liikkeelle. Muut aina kaahaa punaisiin seisomaan. Jos taas näyttää, että vasta kohta vaihtuvat punaiseksi, painan kaasua. Päätös siitä, meneekö vai ei, pitää tehdä nopeasti, varsinkaan talviliukkaalla ei kannata jäädä arpomaan, ettei aja joku sokea urpo perään. 

[/quote]

Joskus myös miettisin muita autoilijoita. Ei tuollainen "hidastelu" liikennevaloja kohti ole mikään hyvä menetelmä aina. Jos ajelen tyhjähköllä tiellä yksinään tai parin muun kanssa, se on ihan jeeskin välttää turhia pysähdyksiä ja kaasutuksia, mutta ruuhka-aikaan kannattaisi kääntää se katse muihinkin ihmisiin. Kaltaisesi "minä tässä hidastelen suuressa viisaudessani, kun tuolla palaa punaiset kuitenkin"  ovat sitä itsekkäintä kastia. Pitää vähän katsoa yleistilannetta. Nuo hidastelijat voi aiheuttaa sen, että ruuhka pahenee. Valitettavasti pitää myöntää, että naisissa näitä itsekkäitä ja toisia huomioimattomia kuskeja on enemmän kuin miehissä.

[/quote] Turussa on Länsikeskuksessa keskustasta päin Raisioon tullessa vasemmalle kääntyjille niin lyhyt kaista että sitten kun edessä on suoraan meneviä hidastavia,niin itse joutuu odottamaan yhdet ylimääräiset punaiset vasemmalle kääntyessä niiden takia kun ei ehdi. Voi pistää vähän vituttaan.

Vierailija
66/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torvi soimaan Länsikeskuksessa niin pikkuhiljaa heräävät huomaamaan aiheuttamansa ongelman.

Vierailija
67/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:15"]Jarruttelen, pienentelen vaihdetta tarvittaessa ja laitan kytkimen pohjaan vasta aivan lopuksi kun auto on hidastumassa paikoilleen kakkosvaihteella. Paikoillaan ollessa laitan ykköselle ja odottelen että valot vaihtuu, vasta sitten kytkintä ylöspäin samalla kun toinen jalka vaihtaa jarrulta kaasulle ja menoksi.
[/quote]

Tämä.

Vierailija
68/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valo muuttuu vihreäksi, painatteko yhtä aikaa kytkintä ja kaasua? te ketkä ette odottele kytkintuntumalla valojen vaihtumista.
eli alatte nostamaan kytkintä ylös ja painatte samalla kaasua? teillä on molemmat, kytkin+kaasu käytössä yhtä aikaa?
kysyn tätä sillä muistaakseni tein näin ja autosta lähti kauhea vvrrruuuum ääni.

Vierailija
69/70 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:33"]

Kun valo muuttuu vihreäksi, painatteko yhtä aikaa kytkintä ja kaasua? te ketkä ette odottele kytkintuntumalla valojen vaihtumista. eli alatte nostamaan kytkintä ylös ja painatte samalla kaasua? teillä on molemmat, kytkin+kaasu käytössä yhtä aikaa? kysyn tätä sillä muistaakseni tein näin ja autosta lähti kauhea vvrrruuuum ääni.

[/quote]

Totta kai, nostan samaa aikaa kytkintä pois ja painan kaasua. Mutta sen verran vähemmin että auto lähtee sujuvasti liikkeelle ilman "kauheaa vvrrruuuum"-ääntä.

Vierailija
70/70 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 19:55"]

Noita kytkinjuttuja muistellessa huomaan taas olevani hurjan onnellinen automaattivaihteisesta autostani. Mäkilähdötkin, ah niin helppoja! :)

[/quote]

Minulla ei 31 vuodessa ole ollut kertaakaan ongelmia kytkimen kanssa. Ja nykyisessä autossa on vakiona mäkilähtöavustin, joten ei siinäkään ongelmaa. Vaihteilla autoa ajetaan, ei automaatilla. :)