Miten teette autoa ajaessanne kun tulee liikennevalot...
...ja ne muuttuu punaiseksi. pakko pysähtyä.
painatte kytkimen alas ja jarrua? vai miten?
ja vaihdatte ykkös vaihteelle? nostatteko jo kytkintä niin että se tärisee vaikka on vielä punainen valo? että sitten voi äkkiä vaihtaa kaasulle kun tulee vihreä valo? miten voin estää ettei auto sammu liikennevaloissa?
t. av-mamma autokoulusta
Kommentit (70)
Nämä on aloittelijalle kullanarvoisia vinkkejä.
Automaattivaihteisto, neliveto ja iso moottori. (Ja kunnon renkaat tietty.)
Oijjoi...! Kokeilkaa joskus miten helppoa ja stressitöntä voi ajaminen olla.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:20"]
[/quote]
Sopivan kokoinen kone, että kulutus on mahdollisimman pieni. Kaikki ajot vakkarilla jotta saa kulutusta vielä pienemmäksi. Automaatti/manuaali, ei mitään väliä mulle, kun en vaihteita tarvi kun pari minuuttia lähössä ja pari minuuttia ajon lopussa ja ajan tunnin matkoja. Tärkein on mahdollisimman pieni kulutus ja iso tankki, se takaa mulle stressittömän ajon.
Aloittelevalle kuskille en suosittelisi vaihteen vaihtamista vapaalle liikennevaloissa. Mukavampaa niille takanatulijoillekin, kun ap ei ala valojen jo vaihdettua vihreäksi etsimään oikeaa vaihdetta ja miettimään, missä järjestyksessä mitäkin poljinta piti painaa. Saattaa samoilla vihreillä ehtiä joku toinenkin, kun on jo valmiiksi ykkönen silmässä valojen vaihtuessa. Ja kannattaa ap opetella aina valoihin pysähtyessä laittamaan valmiiksi se ykkönen, ettet vahingossa yritä lähteä liikkeelle vaikka kolmosvaihteella.
Kytkintä kannattaa nostaa samaa vauhtia, kun kaasua painaa, jolloin liikkeellelähtö on sujuvaa, eikä moottoria tarvitse huudattaa. Vasen jalka siis nousee ylöspäin samaan aikaan, kun oikea jalka painuu alaspäin.
[/quote]
Ei kiitos. Itse hyvän ja uuden automaatin omistaneena en jotenkin koskaan syttynyt sille autolle (enkä muillekaan automaateille). Tuntui siltä kuin olisi ajanut jotain karting-autoa, ei mitään fiilistä tai tuntumaa. Helppo ja stressitön se toki oli, sitä en kiellä, mutta ajaminen ei ollut sen kanssa samanlaista nautintoa kuin hyvällä manuaalilla.
[/quote]
Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:30"]
[/quote]
Ei kiitos. Itse hyvän ja uuden automaatin omistaneena en jotenkin koskaan syttynyt sille autolle (enkä muillekaan automaateille). Tuntui siltä kuin olisi ajanut jotain karting-autoa, ei mitään fiilistä tai tuntumaa. Helppo ja stressitön se toki oli, sitä en kiellä, mutta ajaminen ei ollut sen kanssa samanlaista nautintoa kuin hyvällä manuaalilla.
[/quote]
Mä saan fiilistä ja nautintoa helppoudesta ja stressittömyydestä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:26"]
[/quote]
Sopivan kokoinen kone, että kulutus on mahdollisimman pieni. Kaikki ajot vakkarilla jotta saa kulutusta vielä pienemmäksi. Automaatti/manuaali, ei mitään väliä mulle, kun en vaihteita tarvi kun pari minuuttia lähössä ja pari minuuttia ajon lopussa ja ajan tunnin matkoja. Tärkein on mahdollisimman pieni kulutus ja iso tankki, se takaa mulle stressittömän ajon.
[/quote]
Kulutuksella ei juurikaan väliä, iso tankki pitkän toimintasäteen takaajaksi on kyllä plussaa.
Suorituskyky ja ajettavuus on se juttu.
Nelivedolla kun ajaa niin ohituksia tai kaistanvaihtoa estämään pyrkivät mulkvistit vaan naurattavat.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:53"]
[/quote]
[/quote]
Kulutuksella ei juurikaan väliä, iso tankki pitkän toimintasäteen takaajaksi on kyllä plussaa.
Nelivedolla kun ajaa niin ohituksia tai kaistanvaihtoa estämään pyrkivät mulkvistit vaan naurattavat.
[/quote]
Sulle ei ehkä kulutuksella olekaan väliä, mutta minä ajan matka-ajoa joka päivä 2h opiskelemaan. En tiedä missä maailmassa sinä ajat, mutta en minä ole ainakaan liikenteessä nähnyt mitään ohituksia tai kaistanvaihtoja estämään pyrkiviä mulkvisteja. Ehkä se oma ajotyyli vaikuttaa....?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sulle ei ehkä kulutuksella olekaan väliä, mutta minä ajan matka-ajoa joka päivä 2h opiskelemaan. En tiedä missä maailmassa sinä ajat, mutta en minä ole ainakaan liikenteessä nähnyt mitään ohituksia tai kaistanvaihtoja estämään pyrkiviä mulkvisteja. Ehkä se oma ajotyyli vaikuttaa....?
[/quote]
Etkö ikinä maantiellä ole ollut tilanteessa jossa saavutat hitaasti ajavan auton/autoja ja ohituskaistan alkaessa huomaat että ne lisäävätkin nopeutta 20-30 km/h heti kun ohituskaista alkaa? Nopeusrajoitus ei siis muutu.
Ja monesti kun kaksi kaistaa on yhtymässä, laitat vilkun päälle ajoissa niin huomaat että viereisellä kaistalla vedetään välit kiinni ettei vaan pääsisi sinne.
Noissa tilanteissa teholla, ja nelivedolla voi huoleti pilata mulkvistin päivän. Oi sitä kiukkua kun Santanderin rahoituksella ostettu Avensis ei kiihdykään tehon- ja tai pidon puutteen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:03"]
Himmaan moottorijarrutuksella punaisille, paitsi jos tiedän valoissa olevan liiketunnistimen, sitten menen reippaammin. Jos auto on mäessä, punaisissa pidedään jarru pohjassa ja kytkin tuntumassa. Tasaisella kytkin alhaalla tai vaihde vapaalla ja keltaisilla nostetaan kytkintä.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta myös tasaisella autoa pitää pitää punaisissa valoissa jarrulla, koska jos takana tuleva ajaisi perääsi, saattaisi auto liukua keskelle risteykseen ja jäädä vaikka juuri toiseen suuntaan menevän rekan alle, sillä muulle liikenteellehän palaa silloin vihreät kun itselle punaiset. Jos auto ei ole jarrulla, pienestäkin tuuppauksesta se vierisi risteysalueelle.
Mikä on kytkintuntuma? Kortti ollut 20 vuotta ja ajan vuodessa yli 15 000 km. Tarkoitatteko sitä, että kytkin nostetaan, kun painetaan kaasua ja ollaan ns. rajatilassa odottamassa? En ole koskaan ajatellut, että ottaisin erikseen "kytkintuntuman", kun ennakoin valoja vaan yksinkertaisesti vaihtumisen alkaessa nykäisen kytkimen ylös samalla, kun runttaan kaasua. Ei sammu tai nyi. Hienosti lähtee liikkeelle ja olen nopea lähtijä.
Ja ap:n kysymykseen vastaus: valoja lähestyttäessä (jos en voi painaa kaasua), niin kytkin pohjaan ja jarruttelua. Joskus saatan myös vaihtaa vapaalle ja pelkästään jarrutella, mutta silloin tiedän, että valot on pitkään punasella. Jos toiveena on päästä pysähtymättä liikkeelle, niin silloin pidän kytkintä pohjassa ja nopeudesta riippuen vaihdan sopivan vaihteen, jos valot vaihtuukin vihreiksi.
Kaupunkiolosuhteissa eli missä on valoja, en laittais vapaalle, jotta voin reagoida nopeasti mahdolliseen vaaratilanteeseen tai hälytysajoneuvoon. Kytkin on tiiviisti pohjassa aina siihen asti, kunnes lähden liikkeelle eikä auto mitään välikaasuja tarvitse. Ainakaan moderni bensakäyttöinen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 23:29"]
Kerran oli sellaiset valot, missä minä olisin halunnut kääntyä vasemmalle. Suoraan edestä oli tulossa autoja "kohti" minua eli jos ajaisimme yhtä aikaa niin törmäisimme. Opettaja sanoi että ensin menee nuo suoraan ajajat. Sitten me kääntyjät.Odotin että he menivät ja sitten valot olivat jo punaiset. Meill oli jotenkin yhteiset valot. Mutta en voinut ajaa. Miten tuollaisesta selviää?
[/quote]
Jos ei oo nuolivaloja, voi käydä noin. Pakko mennä. Et voi jäädä risteykseen seisomaan, vaikka olis punaiset valot. Ei oo sun vika, vaan kaupungin liikennesuunnittelijan, kun ei laita vilkkaaseen risteykseen nuolivaloa vasemmalle. Tai sitten satuit siihen ainokaiseen ruuhkahetkeen siihen paikalle.
Liikennevaloihin jarrutetaan ennakoiden. Mä aina ajelen hitaasti valoihin, jos odotan, että ne hetikohta vaihtuu vihreäksi, saatan päästä pysähtymättä liikkeelle. Muut aina kaahaa punaisiin seisomaan. Jos taas näyttää, että vasta kohta vaihtuvat punaiseksi, painan kaasua. Päätös siitä, meneekö vai ei, pitää tehdä nopeasti, varsinkaan talviliukkaalla ei kannata jäädä arpomaan, ettei aja joku sokea urpo perään.
[/quote]
Joskus myös miettisin muita autoilijoita. Ei tuollainen "hidastelu" liikennevaloja kohti ole mikään hyvä menetelmä aina. Jos ajelen tyhjähköllä tiellä yksinään tai parin muun kanssa, se on ihan jeeskin välttää turhia pysähdyksiä ja kaasutuksia, mutta ruuhka-aikaan kannattaisi kääntää se katse muihinkin ihmisiin. Kaltaisesi "minä tässä hidastelen suuressa viisaudessani, kun tuolla palaa punaiset kuitenkin" ovat sitä itsekkäintä kastia. Pitää vähän katsoa yleistilannetta. Nuo hidastelijat voi aiheuttaa sen, että ruuhka pahenee. Valitettavasti pitää myöntää, että naisissa näitä itsekkäitä ja toisia huomioimattomia kuskeja on enemmän kuin miehissä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:24"]
Kaupunkiolosuhteissa eli missä on valoja, en laittais vapaalle, jotta voin reagoida nopeasti mahdolliseen vaaratilanteeseen tai hälytysajoneuvoon. Kytkin on tiiviisti pohjassa aina siihen asti, kunnes lähden liikkeelle eikä auto mitään välikaasuja tarvitse. Ainakaan moderni bensakäyttöinen.
[/quote]
Ööh...? Mitä tarkoitat? Väitätkö, ettei sitä kytkintä pysty laittamaan pohjaan, kun huomaa jotain uhkaavaa. Ihan kuin muussakin ajossa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 10:24"]
[/quote]
Ööh...? Mitä tarkoitat? Väitätkö, ettei sitä kytkintä pysty laittamaan pohjaan, kun huomaa jotain uhkaavaa. Ihan kuin muussakin ajossa.
[/quote]
Totta kai voi laittaa kytkimen pohjaan, mutta vauhdin nostaminen on hitaampaa, jos pitää eka laittaa vaihde eikä vaan paina kaasua.
Ennakoivien ajajien pitäisi joskus miettiä, missä ennakoi. Viimeksi yksi "ennakoiva" ajaja nosti verenpaineet. Kun ei vaan huomiokyky riitä huomaamaan, että siellä tiellä on muitakin. Tämä supernainen ennakoi risteysalueella sitä, että seuraavat liikennevalot on hänelle punaiset. Ei siinä muuta, mutta itse vasemmalle kääntyvänä en ehtinyt valoista, kun ei ollut nuolta ja tämä yksi mateli risteysalueella risteyksessä, josta on muutenkin vaikea päästä kääntymään vilkkaampana aikana. Teki mieli näyttää keskaria, mutta se olisi ollut turhaa, koska tuo ennakoiva av-mamma ei olisi kuitenkaan tajunnut "syntiään".
Sinänsä ennakointi on kannattavaa, mutta ajamisen yksi perusedellytys on myös osata lukea tilannetta muiden autojen kannalta.
uuuup