Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttämiseen minkä näköisenä

Vierailija
23.01.2015 |

Tuli tuosta säärikarvakeskustelusta mieleen , että millaiset meikit sinne synnyttämään pitäisi laittaa? Hävettää jo nyt ajatus kaljurotannäköisenä synnyttämisestä. Että mites te muut , minkä näköisenä olette menneet? Parantaako huoliteltu ulkonäkö oloa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin suihkussa ja ajoin kainalot ja siistin alhaalta. Laitoin hiukset letille niin eivät olleet tiellä.

Vierailija
22/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kampaajalla pesettämässä ja föönauttamassa hiukset edellisenä päivänä. Ja onnistuin vielä tekemään kevyen päivämeikinkin ennen sairaalaanlähtöä vaikka supistusväli oli enää pari minsaa. Olikin aika kokemus nähdä itsensä peilistä suihkuhuoneessa 9 tuntia myöhemmin, kun synnytys oli ohi. Mun olkapäille ulottuvat suorat hiukset olivat aivan pystyssä ja pikkiriikkisellä käkkärällä! Iho kyllä hohti kauniisti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sheivaus on vaan tosi hankalaa sen ison mahan kanssa. Itse en alapäätä loppuraskaudessa halunnut/voinut sokkona sheivata.. Miten te muut sen olette hoitaneet. Sääret ja kainalot toki sheivasin...

Vierailija
24/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:14"]

Muistakaa, että kynsilakkaa tai rakennekynsiä ei saa olla synnyttämään menossa. Jos joudutaan tekemään hätäsektio nukutuksessa, niin silloin pitää pystyä mittaamaan happisaturaatiota sormesta tai varpaasta. Se ei onnistu kynsilakan läpi! Tiedän tilanteita, jossa happisaturaatiomittari on näyttänyt ihan puuta heinää, kun on ollut kynsilakkaa. Väärä happisaturaatiolukema voi taasen johtaa siihen, että äidin vakavaa tilaa ei välttämättä huomata.

[/quote]

Anestesiahoitaja vastaa:

1. Sormisaturaatiomittari mittaa varsin hyvin kynsilakan läpi

2. Jos potilas on kovin matalapaineinen ja perifeerinen verenkierto ei toimi, on esim. korvalehtisaturaatiomittari aivan yhtä hyvä

3. Jos potilas on kuolemassa niin kyllä siitä valtimosta otetaan se arteria-Astrup vaikka minuutin välein

Oletko katsonut kenties liikaa tv-sarjoja? Tiedätkö kuinka monella ensisynnyttäjällä on rakennekynnet? Kuule aika monella. Luuletko, että ekana siellä synnärillä revitään ne kynnet veks? Kuka on saanut neuvolasta kynsilakka- tai rakennekynsikiellon??!!! En kestä näitä. Ja uskovat vielä omiin kuvitelmiinsa.

[/quote]

Näin itsekin alalla olevana sanoisin, että ihan riittävästi tummasta lakasta on tullut huonoa käyrää näkyviin. Korvamittarit ei pysy aina läheskään niin hyvin ja varsinkin intubaation aikana heilahtavat herkästi irti. Lisäksi harvoinpa synnyttäjille on ehditty arteriakanyylia laittamaan, varsinkaan jos yksi anestesialääkäri on paikalla. Silloin ei toivoisi ylimääräisiä kommervenkkejä matkalle. 

Vierailija
25/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:09"]

Tämä ei liity mitenkään ihmisarvoon, estetiikkaan tai mihinkään mihin täällä nyt keksisitte nyt vedota...

Mutta näin kätilönä on ihan ammatillisesti helpompaa ja mukavampaa tutkia ja auttaa synnytyksessä äitiä, jolla ei ole venäläinen karvalakki jalkovälissä. Jos joku tästä nyt hepulin saa, niin kuvittele itsesi kurkkimaan toisen naisen alapäähän 8h-12h/työpäivä. Välillä on ihan virkistävää, kun edessä on rehellinen posliini kuin karvareuhka, josta roikkuu lapsivettä, limaa, vettä ja ulostetta. Ensimmäinen on helpompi puhdistaa kuin jälkimmäinen. Eikä tarvitse tehdä tästä yhtään isompaa asiaa kuin asian sanoin. Kaikki saa tulla synnyttämään. Karvoilla tai ilman. Meikeillä tai ilman.

[/quote]

90 luvulla kyllä ajeltiin alapää synnytyksessä. Siihen aikaan kun posliini ei ollut muotia.

Mutta kaipa sen ajan hoitajat oli karskimpia, eikä yökkineet limoja ja lapsivettä ja karvoja nähdessään

[/quote]

Mä olen synnyttänyt -96 eikä kukaan ajellut mun karvoja synnytyksessä, ei edes ehdotettu tai mitään, että toikin on nähtävästi sitten sairaalakohtaista (synnytin Naistenklinikalla). Mun äiti on kertonut, että tätä tehtiin 60-70 luvuilla, muista vuosista en tiedä.

[/quote]

Minä olen synnyttänyt -96 ja -98 ja kummallakin kerralla ajeltiin karvat. Varmaan sairaalakohtaista

Vierailija
26/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happisaturaatiomittarin punaiset aallonpituudet eivät valitettavasti mene läpi esim. paksusta pigmenttiä sisältävästä kynsilakasta. Vihreä kynsilakka on erittäin haastava. Mittari kyllä "mittaa", mutta antaa vääriä lukemia. 

On totta, että jossain sairaaloissa on korvaan laitettavia antureita tai sitten mittarin voi laittaa poikittain sormeen, niin että kynsi ei jää valonsäteen tielle. Mittaustarkkuus ei silloin tietenkään ole niin hyvä, kun mittari ei ole siinä asennossa, mihin se on tarkoitettu. 

Ja kyllä neuvolassa ohjeistetaan, että kynsilakkaa ei saisi olla. 

Vierailija
27/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvoista vielä sen verran, että jos joudutaan tekemään episiotomia tai muuten repeää, ja joudutaan laittamaan tikkejä, niin sillä alueella ei saa olla karvoja. Ihan oma asia tietenkin on, tykkääkö että joku vieras poistaa karvoja vai tekeekö sen itse. Ei tartte olla posliini, mutta jos nyt edes 5mm sänki.

Vierailija
28/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:14"]

Muistakaa, että kynsilakkaa tai rakennekynsiä ei saa olla synnyttämään menossa. Jos joudutaan tekemään hätäsektio nukutuksessa, niin silloin pitää pystyä mittaamaan happisaturaatiota sormesta tai varpaasta. Se ei onnistu kynsilakan läpi! Tiedän tilanteita, jossa happisaturaatiomittari on näyttänyt ihan puuta heinää, kun on ollut kynsilakkaa. Väärä happisaturaatiolukema voi taasen johtaa siihen, että äidin vakavaa tilaa ei välttämättä huomata.

[/quote]

Kyllä mulla ainakin oli, vaikka happisaturaatiota otettiin. Komea mieslääkäri vielä kehui, kuinka hyvin mun kynsilakan sävy sopi sairaalakaavun väriin. :)

Synnytyksessä kävin pesemässä meikit pois "nukkumaanmenoaikaan" samalla, kun vaihdoin sairaalakaavun ylleni. Enemmän ällöttää olla suttuisissa meikeissä. Ripset ja kulmat oli kyllä kestovärjätty, ja kasvoilla oli itseruskettavaa, joten näytin ihan kelvolliselta ilman meikkiäkin. Hiukset oli ylhäällä nutturalla.

Vierailija
29/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:28"]

Tuo sheivaus on vaan tosi hankalaa sen ison mahan kanssa. Itse en alapäätä loppuraskaudessa halunnut/voinut sokkona sheivata.. Miten te muut sen olette hoitaneet. Sääret ja kainalot toki sheivasin...

[/quote]

Ukko sheivas. Pelotti ihan helvetisti sekin, se ei ollut koskaan ennen sheivannut naista. Eli ei ihan esileikistä menny kun mä kiljuin kuin orava rotanloukussa :(

Vierailija
30/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pääasia on, että synnytyslakki-asia on kunnossa(LV <3).

Vierailija
31/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleensä posliini, mutta mulle ainakin on mahdotonta sheivata alakertaa näin viimeisillään raskaana. Alkaa heti supistelee ja sheivatessa tulee rumaa jälkeä kun yrittää hätäseen suhasta. Pitää varmaan laittaa mies asialle :D

Vierailija
33/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin sairaalaan suoraan poliklinikkakäynniltä ja käynnistystä yritettiin n 1,5 vrk, joten tulin paikalle normaaleissa kuteissa ja samoilla meikeillä kuin aina (puuterimainen pohja, silmissä kynärajaukset ja vedenkestävä ripsari, vähän aurinkopuuteria). Meikkasin myös seuraavana aamuna osastolla kun ei ollut muutakaan tekemistä. Seuraavana iltana pesin meikit pois kun piti ruveta nukkumaan, mutta päädyinkin synnyttämään, joten varsinainen synnytys tapahtui meikittä. Mulla on kulmat ja ripset kestovärjättynä, joten en ollut ihan pahimmillani.

Vierailija
34/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää huomenta jos synnytykseen pitää mennä hehkeenä. Siinä vaiheessa kun paska ja oksennus lentää ja haarovälistä tulee limaa ja lapsi vettä ja kätilö ronkkii alapäätä ja vauva venyttää sen alapään muodottamaksi sun viimeinen ripe siitä hehkeydestä lentää ulos ikkunasta

Vierailija
35/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:19"]Ei hyvää huomenta jos synnytykseen pitää mennä hehkeenä. Siinä vaiheessa kun paska ja oksennus lentää ja haarovälistä tulee limaa ja lapsi vettä ja kätilö ronkkii alapäätä ja vauva venyttää sen alapään muodottamaksi sun viimeinen ripe siitä hehkeydestä lentää ulos ikkunasta
[/quote]

Eipä se revähtänyt römpsä onneksi naamassa näy.

Vierailija
36/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän ihan hyvin ,että jos on tykännyt ajaa karvat sääristä ja näin,et tollasta miettii.
Mut ei ne kätilöt ja lääkärit mieti mitään muuta ku sitä tärkeintä eli synnytystä.
Kaikki ulkonäkö asiat sun muut on ihan sivuseikkoja.
Ovat nähneet ihmisiä laidasta laitaan ja työ tehdään työnä.

Vierailija
37/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten alapään sheivaus voisi olla ihan ok, mutta se kutina kun karvat kasvaa takaisin. Voi taivas. Ei innosta, kun värkki on soosina muutenkin.

Vierailija
38/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on päivä kun synnytys alkaa, niin sit meikanneena. Jos alkaa yöllä niin sit naturellina. Ei siinä vaiheessa tuu mielewn meikata tai poistaa niitä kun synnytys on vauhdissa! Toki karvat mulla aina poistettuna, siis sääret, kainalot, kiitorata. Mulla synnytys käynnistynyt samantien muutamien minuuttien välein olevilla supistuksilla. Ja tosiaan synnytyksen jälkeen naama punaisena ja hikisen voipuneena olen ollut :).

Vierailija
39/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:19"]Ei hyvää huomenta jos synnytykseen pitää mennä hehkeenä. Siinä vaiheessa kun paska ja oksennus lentää ja haarovälistä tulee limaa ja lapsi vettä ja kätilö ronkkii alapäätä ja vauva venyttää sen alapään muodottamaksi sun viimeinen ripe siitä hehkeydestä lentää ulos ikkunasta
[/quote]

Eipä se revähtänyt römpsä onneksi naamassa näy.
[/quote]

Näkyy se kun punasena ja hikisenä ja kivusta vääränä meikit sotkeentuneena pingerrät

Vierailija
40/42 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli ekan ja viel kolmosenkin jälkeen verenpurkaumia naamas synnytyksen jälkeen.

Järkky hiki kokoajan ku niis sängyis on muovit lakanoiden alla. Aaarrgghh.