Kohta alkaa työttömille pakollinen työnhaku, 1 hakemus viikossa
Kommentit (480)
Vierailija kirjoitti:
Ja porukka täällä täyttä häkää hysterisoi ja maalailee kauhukuvia.
Joitakuita taitaa ahdistaa kun joutuu jatkossa tekemäänkin jotain omien tukiensa eteen eikä vaan voi rauhassa makoilla sohvanpohjalla. Tiedän kyllä, että osalle työnhakijoista jo cv:n ja joikeaoppisen hakemuksen väsääminen on haasteellista tai mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä Lindströmin aktiivimallista?
Siinä piti saada töitäkin, muuten työttömyyskorvausta pienennettiin.
Fiksua, eikö? 😄
Todella fiksua 😂
Eli tämä aktiivinalli luo vain lisää byrokratiaa.
Työllisyyteen tämä tuskin juurikaan vaikuttaa.
Päättäjät voisi luoda Suomeen sellaiset puitteet että firmat haluaa investoida tänne.
Vierailija kirjoitti:
Voisinko saada linkin siihen uutiseen, jossa kerrotaan tämän alkavan? En nimittäin ole moista nähnyt tai kuullut, eikä mielestäni tästä ole vielä edes päätetty.
Ainakin oma työttömyysvirkailijani oli tästä aika varma. Noh, ei koske mua, olen silloin jo töissä.
Tanskassa on helppo työllistää ja irtisanoa, mutta työttömillä on melko hyvä työttömyysturva ja työllistymisen avuksi järjestetty koulutus. 2 400 euron työttömyyskorvauksesta jää verojen jälkeen käteen noin 1 800 euroa.
Suomessa totitesti osataan kyykyttää heikoimmassa asemassa olevia ja etenkin pitkäaikaistyöttömiä. Pelkästään työmarkkinatuen määrä on suuren luokan vitsi, verojen jälkeen jää 500 euroa käyttöön.
Olen osa-aikatyössä ja haen lisätunteja. Mutta minulla on Omavalmentaja.
Hän soittaa kerran kuussa. Mitään konkreettista häneltä ei ole tullut. Tiedän nämä palkkatukijutut yms. työkokeilun yms. Ei kiitos.
Saan sen osapäivärahan ja jatkossa aion poistua työkkärin palveluista kun saan tarpeeksi tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on helppo työllistää ja irtisanoa, mutta työttömillä on melko hyvä työttömyysturva ja työllistymisen avuksi järjestetty koulutus. 2 400 euron työttömyyskorvauksesta jää verojen jälkeen käteen noin 1 800 euroa.
Suomessa totitesti osataan kyykyttää heikoimmassa asemassa olevia ja etenkin pitkäaikaistyöttömiä. Pelkästään työmarkkinatuen määrä on suuren luokan vitsi, verojen jälkeen jää 500 euroa käyttöön.
Voiko Tanskan luvut pitää paikkaansa?
Mä tienaan kuukaudessa 2800e ja kätee jää verojen jälkee 2000e-2100e.
Tanskassa siis työtön tienaa noin 200e/kk vähemmän kuin minä 😳
Vierailija kirjoitti:
Taidan muuttaa Tanskaan. Mun kokoaikatyöstä jää 1800 € käteen! Suomessa ei työttömyyskorvaus ole vitsi, vaan PALKAT!
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi olla vapaaehtoinen työnhaku? Hakee jos sattuu huvittamaan.
Niikö että valittavana on huvittaako mennä töihin vai syödä meidän yhteisiä varoja.
Suomessa tämä on hullua työttömänä saa hikiset 500 e /kk ja siitä ollaan kateellisia ja rahaa pidetään isona vaikka esim laitoksessa oleva voi maksaa 1000e päivä yhteiskunnalle
Silti tästä 500 eurosta märistään kuinka epistä kun työtön saa.
Jaahas en ihmettele jos suomen työttömyysluvut kohentuu kun porukka muuttaa tanskaan elämään herroiks noilla tuilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitakuita taitaa ahdistaa kun joutuu jatkossa tekemäänkin jotain omien tukiensa eteen eikä vaan voi rauhassa makoilla sohvanpohjalla. Tiedän kyllä, että osalle työnhakijoista jo cv:n ja joikeaoppisen hakemuksen väsääminen on haasteellista tai mahdotonta.
Minua ahdistaa pakkotyönhaun turhuus. Sillä ei ratkaista sen paremmin työttömyysongelmaa kuin työvoimapulaa. Teetetään turhaa työtä ja heitetään rahaa kankkulan kaivoon.
Ymmärtäisin, jos omien tukien eteen teetettäisiin jotain järkevää ja hyödyllistä, mutta mekaaninen hakemusten kirjoittaminen ei sitä ole.
Vai luuletko, että työnantajia oikeasti kiinnostaa palkata sitä porukkaa, jolle on haasteellista väsätä oikeaoppinen hakemus ja cv? Kun ne asian osaavatkaan eivät meinaa työllistyä.
Mutta kai sinusta työttömien pompottaminen sitten on yhteiskunnallisesti niin tärkeä asia, että olet valmis siitä jopa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi olla vapaaehtoinen työnhaku? Hakee jos sattuu huvittamaan.
Niikö että valittavana on huvittaako mennä töihin vai syödä meidän yhteisiä varoja.
Ei se ainakaan minulla ole ollut valittavana. Pakko syödä yhteisiä varojanne, kun en kaikesta hakemisesta huolimatta ole työnantajille kelvannut.
Ai mutta se onkin ollut sitä vapaaehtoista hakemista vain, mitä olen tehnyt. No, ehkä pakkohaku on sitten tehokkaampaa?
Sivumennen sanoen, jatkuva valitusvirsi työssäkäyvien suusta kuuluu, kuinka työttömät elää loisina verovaroilla. Kuitenkin myös työmarkkinatuesta maksetaan 20% veroa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama. Mua ei tule kukaan työnantaja valitsemaan, koska olen yli 50-vuotias ja nainen. Osaamisella ei ole merkitystä, yli 50-vuotiaita ei vaan palkata.
Oot vaan sellaisella alalla. Esim. lääkäri, sosiaalityöntekijä kyllä saa töitä vaikka 70-vuotiaana.
Miten hemmetissä tämä nykyinen hallitus voi tälläistä ehdottaa?
Tämä valitus on yllättävää, ja pistää miettimään, kuinka paljon nämä valittavat työttömät hakevat töitä. Kerran vuodessa? Onko se hyvä tahti?
Vierailija kirjoitti:
Sivumennen sanoen, jatkuva valitusvirsi työssäkäyvien suusta kuuluu, kuinka työttömät elää loisina verovaroilla. Kuitenkin myös työmarkkinatuesta maksetaan 20% veroa.
Kuten julkisen sektorin palkansaajat (valtio/kunta), ei työtön oikeastaan ole veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa pakkotyönhaun turhuus. Sillä ei ratkaista sen paremmin työttömyysongelmaa kuin työvoimapulaa. Teetetään turhaa työtä ja heitetään rahaa kankkulan kaivoon.
Ymmärtäisin, jos omien tukien eteen teetettäisiin jotain järkevää ja hyödyllistä, mutta mekaaninen hakemusten kirjoittaminen ei sitä ole.
Vai luuletko, että työnantajia oikeasti kiinnostaa palkata sitä porukkaa, jolle on haasteellista väsätä oikeaoppinen hakemus ja cv? Kun ne asian osaavatkaan eivät meinaa työllistyä.
Mutta kai sinusta työttömien pompottaminen sitten on yhteiskunnallisesti niin tärkeä asia, että olet valmis siitä jopa maksamaan.
Olen samaa mieltä. Lisäksi mua harmittaa se nöyryytys, että joudut hakemaan töitä, mihin sulla ei ole osaamista, ja tiedät tasan että hakemuksen lukija nakkaa hakemuksen suoraan silppuriin. Ainakaan oman kunnan työpaikkoihin en näitä turhia hakemuksia tule lähettämään yhtään. Toki tässä on tähtäimessä työllistyä omalle alalle ennen kuin tämä hullutus ehkä alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen osa-aikatyössä ja haen lisätunteja. Mutta minulla on Omavalmentaja.
Hän soittaa kerran kuussa. Mitään konkreettista häneltä ei ole tullut. Tiedän nämä palkkatukijutut yms. työkokeilun yms. Ei kiitos.
Saan sen osapäivärahan ja jatkossa aion poistua työkkärin palveluista kun saan tarpeeksi tunteja.
Harva kuulemma saa mitään konkreettista apua työnhakuun noilta valmentajilta. Mä sain rekrytointivalmentajan yt-potkujen yhteydessä puoleksi vuodeksi. Puhuttiin niitä näitä työnhausta ja suunnitelmista. Mulle siitä ei ollut kummemmin hyötyä, mutta valmentajalle oli. Hän soitti ja kiitti, kun olin saanut ensimmäisenä ihmisenä hänetkin ajattelemaan asiat ihan toiselta näkökannalta. Oli hakenut minun innoittamana toiseen työpaikkaan ja saanut sen. Tuon jälkeen löysin minäkin töitä, mutta en usko valmennuksella olleen muuta hyötyä itselleni, kuin se että ääneen puhuminen toi omat tavoitteet itsellekin saavutettavaksi.
Mitä tuohon pakkohakuun tulee, niin se aiheuttaa vain sen, että mikään järkevä yritys ei laita paikkoja työkkäriin enää auki, vaan työntekijät etsitään tarvittaessa puskaradion kautta. Tämä näin rekrytointeihin yrityksessä vaikuttavan näkökulmasta kerrottuna. Meillä oli kerran työkkärin kautta paikka haussa, vain yhdellä hakijalla oli soveltuvat paperit ja osaaminen työn tekemiseen.
Minutkin ohjattiin työkkäristä hakemaan pääkirjanpitäjän paikkaa, vaikka en ole sellaista tehnyt enkä edes opiskellut. Niiden mielestä insinööri kuin insinööri voi olla vaikka kirjanpitäjä niin halutessaan. Sain myös komennon hakea hoitoalan työtä, jossa piti olla lähihoitaja. Silloin soitin sinne, että onko teillä yhtään lukutaitoista tai mistään mitään ymmärtävää virkailijaa, kun tällaisia työhönosoituksia lähetellään. Vastaukseksi sanottiin, että aina kannattaa hakea.
Saadaan työttömyystilastot pienemmiksi, kun työttömät siirretään toimeentulotuelle. Yhtäkään uutta työpaikkaa tämä aktiivimalli ei luo, kuten ei nykyinen kuntakokeilukaan. Eikä aiemmatkaan itseasiassa.