Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten saan kakkupohjan onnistumaan?

Vierailija
23.01.2015 |

Aina lässähtää viimeistään kun otan uunista. Munat ovat huoneenlämpöisiä, mittaan kuivat aineet tarkasti, vaahdotan tarpeeksi kauan ja sekoitan jauhot varovasti siivilän läpi lisättynä. Mikä menee vikaan? Joskus kääntelin oikein oikein varovasti nuo jauhot ja kakkuun jäi silloin jauhosattumia. Nyt vinkit kehiin, olen kokeillut todella montaa reseptiä, myös sitä lasijuttua missä kaikkia aineita laitetaan samanverran.
Auttakaa naista pinteessä!
Kiitos!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Meillä on aika huono ja vanha uuni, paistaa epätasaisesti. Pidän aina yli paistoajan ja kokeilen tikulla.. Kokeilen nyt ohjetta missä on enempi jauhoja ja vähemmän sokeria. :)
ap

Vierailija
22/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaa osa jauhosta perunajauholla ja jätä leivinjauhe kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 samankokoista lasia. Ensimmäiseen haluamasi määrä munia, toiseen samanverran sokeria (laita vierekkäin, niin näet että menee tasan). Kolmanteen (tai kaada sokerimuki sekoitusastiaan ja laita siihen) laita jauhoja vähän enemmän kuin näitä kahta. Ei paljoa, mutta vähän enemmän. Ehkä sellainen puoli senttiä. Itse käytän sekä vehnää, että perunajauhoja. Pelkästä vehnästä tulee vähän höttöinen taikina.

Sekoitetaan munat ja sokeri vatkaimella kunnes saat tehtyä kahdeksikon pinnalle. Tässä menee varmaan joku 10 min, ei kannata valita sitä nopeinta vaan joku keskinopeus. Jauhot sekoitetaan mieluiten siivilän läpi (olen kyllä onnistunut ilmankin) varovasti käännellen kaapimen kanssa muna-sokeri seokseen. ..ainiin, jauhoihin tietysti leivinjauhoa 1-2tl riippuen munien määrästä. Tämä tietysti sekoitetaan ensin jauhoihin, sitten jauhot seokseen. Ei tarvitse pelätä, ettei jauhot ole sekoittuneet tarpeeksi. Vähän siis kerrallaan laitat jauhoja ja yhden käännöksen kaapimella ja taas vähän jauhoja ja yksi käännös jne. Lopuksi reunoja pitkin että varmasti sekoittuu.

Taikina jauhotettuun vuokaan ja uuniin 175 astetta (riippuen taas koosta), ja uuniluukku hitaasti kiinni, ei saa paukauttaa. Vuokaa ei saa avata, ennen kun kakku on jäähtynyt eikä kakkua saa katsoa kesken paiston, paitsi loppuvaiheessa.

Näin en ole koskaan epäonnistunut. 

Vierailija
24/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina osan perunajauhoja. Tein 7munan kakun, yleensä olen tehnyt tuohon vuokaan kuudella munalla. Saapa nähdä. Uuni on tosiaan huono, kerran tein lapsen synttäreille kakun ja toinen puoli kakusta oli raaka vaikka oli reilusti yliaikaa uunissa. Pellillä jos leivon niin sitä saa kääntää puolessa välissä. Tuota jauhojen sekoittamista en tiedä miten kannattaisi tehdä, tuntuu että enempi sitä joudun vatkaamaan jos käsin sekoitan. Jää muuten jauhoklönttejä.
ap

Vierailija
25/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakku ollut nyt vartin uunissa, ei ole kohonnut ainakaan vielä ylös asti. Oli noin puolillaan kun pistin uuniin. Voi elämä jos taaskaan ei onnistu.
ao

Vierailija
26/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis katso se kinuskikissan ohje, se on saanut 4,5 tähteä ja siellä on vaikka mitä kommenttia asiaan liittyen.

siellä kerrotaan tarkalleen joka vaihe jopa pohjan oikeaoppinen leikkaaminen.

tämä on se tyttö joka oli koko suomi leipoo kisassa.

http://www.kinuskikissa.fi/vinkkeja/

Vierailija
27/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:13"]siis katso se kinuskikissan ohje, se on saanut 4,5 tähteä ja siellä on vaikka mitä kommenttia asiaan liittyen.

siellä kerrotaan tarkalleen joka vaihe jopa pohjan oikeaoppinen leikkaaminen.

tämä on se tyttö joka oli koko suomi leipoo kisassa.

http://www.kinuskikissa.fi/vinkkeja/
[/quote]

Olen tehnyt juuri tuolla ohjeella kolmesti, enkä ikinä onnistunut.
ap

Vierailija
28/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee jonku toisen uuniin paistamaan.

Vierailija
30/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:17"]http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/57325/Täytekakkupohja-taatusti%20onnistuva!!/ tää on hyvä resepti.
[/quote]

Olen itseasiassa kokeillut tuotakin. :D olenko oikeasti vain näin tumpelo? En kuitenkaan oo mikään uusavuton vaan kokannut ja leiponut pikkulapsesta asti. Miten en saa kakkupohjaa onnistumaan. :p
ap

Vierailija
31/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso vuoka sinulla on, jos käytät 6 tai 7 munaa? Minun vuokani on noin 26 cm halkaisijaltaan. Käytän 4-5 munaa ohjeesta riippuen. Liian pienessä vuokassa kakku ei pääse kohoamaan riittävästi. Lisäksi laitan jauhoja noin rkl enemmän kuin ohjeessa on. Lisäksi paistan riittävän kauan. Tikulla ei saa missään nimessä kokeilla ennen, kuin on hyvin varma kypsyydestä. Kakku laskee aivan varmasti, jos sitä raakana tökkii. Ensin kokeillaan tikulla läheltä reunaa ja sitten vasta varovasti keskeltä. Vuokaa ei saa käännellä kesken paiston. Paistolämpotila on minulla 170. Kakku paistetaan alhaalla, foliokin saattaa aiheuttaa laskemisen. Sokerikakkupohja on herkkä. Kahvikakkua voi käännellä, tökkiä tai suojata, niin ei se siitä pilalle mene. Sokerikakku on toista maata! Ja vielä viimeinen vinkki: Osta uusi uuni!

Vierailija
32/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:17"]http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/57325/Täytekakkupohja-taatusti%20onnistuva!!/ tää on hyvä resepti.
[/quote]

Olen itseasiassa kokeillut tuotakin. :D olenko oikeasti vain näin tumpelo? En kuitenkaan oo mikään uusavuton vaan kokannut ja leiponut pikkulapsesta asti. Miten en saa kakkupohjaa onnistumaan. :p
ap
[/quote]
mä teen aina tuolla ja aina onnistuu. :D

Vierailija
33/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:23"]Kuinka iso vuoka sinulla on, jos käytät 6 tai 7 munaa? Minun vuokani on noin 26 cm halkaisijaltaan. Käytän 4-5 munaa ohjeesta riippuen. Liian pienessä vuokassa kakku ei pääse kohoamaan riittävästi. Lisäksi laitan jauhoja noin rkl enemmän kuin ohjeessa on. Lisäksi paistan riittävän kauan. Tikulla ei saa missään nimessä kokeilla ennen, kuin on hyvin varma kypsyydestä. Kakku laskee aivan varmasti, jos sitä raakana tökkii. Ensin kokeillaan tikulla läheltä reunaa ja sitten vasta varovasti keskeltä. Vuokaa ei saa käännellä kesken paiston. Paistolämpotila on minulla 170. Kakku paistetaan alhaalla, foliokin saattaa aiheuttaa laskemisen. Sokerikakkupohja on herkkä. Kahvikakkua voi käännellä, tökkiä tai suojata, niin ei se siitä pilalle mene. Sokerikakku on toista maata! Ja vielä viimeinen vinkki: Osta uusi uuni!
[/quote]

Teen juuri noin. Ja kokeilen vasta kun olen varma että on kypsä. Vuoka muistaakseni 28cm ja 4litraa mitoiltaan. Olen tarkistanut monesta ohjeesta että on oikean kokoinen. Normaalisti teen 6munalla, nyt laitoin 7. Kesällä päästään muuttamaan omaan taloon, aion panostaa uuniin jos johonkin! :D
ap

Vierailija
34/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko ohjeeseesi vettä? Lisää vesi kiehuvana, se on se niksi ;)

Vierailija
35/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:30"]Tuleeko ohjeeseesi vettä? Lisää vesi kiehuvana, se on se niksi ;)
[/quote]
VETTÄ?! Ei tule.
ap

Vierailija
36/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:30"]Tuleeko ohjeeseesi vettä? Lisää vesi kiehuvana, se on se niksi ;) [/quote] VETTÄ?! Ei tule. ap

[/quote]

Ohjeeseen voi toki kaataa vettä tai vaikka saippuaa mutta älä kakkutaikinaan niitä lisää :)

Koitas pienemmällä vuoalla välillä jotain 4 munan kakkua, jos se onnistuisi.

Vierailija
37/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:30"]Tuleeko ohjeeseesi vettä? Lisää vesi kiehuvana, se on se niksi ;)
[/quote]
VETTÄ?! Ei tule.
ap
[/quote]

http://www.valio.fi/reseptit/sienikakkupohja/
Älä anna reseptin nimen hämätä, tämä onnistuu takuuvarmasti. Ei varmaan ole iso vaiva testata kun taikinaan ei kauheasti mitään kummaa tule :)

Vierailija
38/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lässähti ennen aina kakut keskeltä. Sain ohjeen jättää leivinjauhon pois ja lisätä vehnäjauhoja. Ei ole lässähtänyt enää :)

Vierailija
39/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä sitä vuokaa uunissa varovasti kesken paiston jos uunin lämpötila on epätasainen.

Jos sulla on vuolukivinen pizzanpaistoalusta tms, niin laita se uunin pohjalle tai alaritilälle niin uunin lämpötila tasaantuu ja leivonnaiset onnistuu paremmin.

Vierailija
40/48 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:59"]

Mulla lässähti ennen aina kakut keskeltä. Sain ohjeen jättää leivinjauhon pois ja lisätä vehnäjauhoja. Ei ole lässähtänyt enää :)

[/quote]

joo, tulee semmoinen litteä kivikova kiekko joka ei kyllä lässähtele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi