Kertokaa miten saan kakkupohjan onnistumaan?
Aina lässähtää viimeistään kun otan uunista. Munat ovat huoneenlämpöisiä, mittaan kuivat aineet tarkasti, vaahdotan tarpeeksi kauan ja sekoitan jauhot varovasti siivilän läpi lisättynä. Mikä menee vikaan? Joskus kääntelin oikein oikein varovasti nuo jauhot ja kakkuun jäi silloin jauhosattumia. Nyt vinkit kehiin, olen kokeillut todella montaa reseptiä, myös sitä lasijuttua missä kaikkia aineita laitetaan samanverran.
Auttakaa naista pinteessä!
Kiitos!
Kommentit (48)
Itse teen kakkupohjan punnitsemalla ainekset. Ikinä ei ole epäonnistunut.
Noh nyt on kakku tehty. :D kaksinkertaisen ajan oli uunissa ja tuli hyvin kypsäksi, ei tummunut yhtään. Laiska uuni. Saapa nähdä tuleeko sattumia tms kun alan leikkaamaan. Normaalisti kakkuni ovat olleet keskeltä matalampia kuin reunoilta, tämä ei. :) Uskon että johtuu ohjeesta ja enemmästä jauhojen määrästä. Kakku ei kuitenkaan noussut ihan niin paljon kuin olisi pitänyt. Mutta ehkä tuon silti syötyä saa. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:08"]Noh nyt on kakku tehty. :D kaksinkertaisen ajan oli uunissa ja tuli hyvin kypsäksi, ei tummunut yhtään. Laiska uuni. Saapa nähdä tuleeko sattumia tms kun alan leikkaamaan. Normaalisti kakkuni ovat olleet keskeltä matalampia kuin reunoilta, tämä ei. :) Uskon että johtuu ohjeesta ja enemmästä jauhojen määrästä. Kakku ei kuitenkaan noussut ihan niin paljon kuin olisi pitänyt. Mutta ehkä tuon silti syötyä saa. :)
ap
[/quote]
Kokeilitko vinkkaamaani ohjetta?
T vettä-taikinaan-tyttö
En laittanut vettä, googletin 7munan kakun ohjeen ja jostain blogista löytyi hyvä. Ja vika ei ole siinä että pitäisin liian vähä aikaa uunissa. Nytkin pidin 1h15min vaikka ohjeessa 40min. Kyllä minä leipoa osaan ja maalaisjärjen omaan. Sokerikakku on vaan ollut aina hankala, nyt tuli ihan hyvä kun sen jo täytinkin. :)
ap
Taropeksi kova vaahto. Älä pamauta kakkua uuniin vaan laske varovasti.
Yksi mun tuttu valitti kun kakut aina lässähtää ja se veivaa liikaa sitä taikinaa sekoitusvaiheessa. Pitää olla tosi varovainen. Mulla yleensä niin jopa että aina siellä jossain on vähän jauhomöykkyä kun kaadan vuokaan, mutta kaataessa sekoittelen tarvittaessa jauhokasaumat pois.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:08"]Noh nyt on kakku tehty. :D kaksinkertaisen ajan oli uunissa ja tuli hyvin kypsäksi, ei tummunut yhtään. Laiska uuni. Saapa nähdä tuleeko sattumia tms kun alan leikkaamaan. Normaalisti kakkuni ovat olleet keskeltä matalampia kuin reunoilta, tämä ei. :) Uskon että johtuu ohjeesta ja enemmästä jauhojen määrästä. Kakku ei kuitenkaan noussut ihan niin paljon kuin olisi pitänyt. Mutta ehkä tuon silti syötyä saa. :) ap [/quote] Kokeilitko vinkkaamaani ohjetta? T vettä-taikinaan-tyttö
[/quote]
Eikö tuo kuumaa vettä- juttu ole jokin sienikakku-ohje, muistelen joskus ennen vanhaan olleen keittokirjoissa toisena vaihtoehtona sokerikakulle.
Kakkuvuoka täytetään 3/4 vuoan tilavuudesta ja valmiina on vuoan täysi.
Luulen että lässähtäminen on johtunut siitä että liian vähän aikaa paistettu.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 16:59"]
Mulla lässähti ennen aina kakut keskeltä. Sain ohjeen jättää leivinjauhon pois ja lisätä vehnäjauhoja. Ei ole lässähtänyt enää :)
[/quote]
joo, tulee semmoinen litteä kivikova kiekko joka ei kyllä lässähtele.
[/quote]
No ei niitä jauhoja niin paljon ole tarkoitus lisätä, että kiveksi muuttuu :D eikä kyllä ole litteäkään ollut, kun laittaa tarpeeksi taikinaa oikeankokoiseen vuokaan. Ihan normi kuohkea kakku on tullut.