Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helpottaa lapsiperheen elämää?

Vierailija
08.11.2021 |

Tässäpä siis villakoiran ydin. Neuvoja tarvitaan. Olen kotirouva, minulla on viittä vaille yliopistotutkinto joka jäi kun tulin raskaaksi, lapsia on 2. Molemmilla tytöillä on ADD. Tytöt ovat 8v ja 9v. Asumme kivalla alueella Helsingissä neliössä. Miehellä on oma firma ja hän työskentelee paljon, nytkin kun ei ole matkustanut niin töitä tehdään Suomeen nähden ihmeellisiin aikoihin ja vähäisestä vapaa-ajasta mies treenaa kovaa vastapainoksi raskaalle työlle.
Lapsilla on omat huoneet, siivooja käy kerran viikossa. Tästä huolimatta olen aivan uupunut tähän siivoamisen määrään. Siivoan 1,5-3h joka ikinen päivä. Homma alkaa aamuisin sillä että illalla jäätävän tappelun perusteella kesken jäänyt vaatteiden laittaminen valmiiksi alkaa. Täytyy etsiä vaatteet jotka käyvät vuodenaikaan. Pipoja en löytänyt vaan lähetin toisen kouluun ns mummopipossa. Kummatkin tytöt ovat syyslukukaudella hävittäneet lukemattomia kyniä ja kumeja, papereita, kenkiä, ulkohousuja, yhden takin, lukemattomia määriä hansikkaita. Älykello on ostettu jo kahdesti uusi (älykelloihin siirryttiin kun molemmat hävittivät 2 kännykkää.). Toisen reppu repeytyi jo ennen syyslomaa. Kaikissa lukee nimi. Kun lapset saan lähtemään kouluun, siivoan keittiön tyhjennänn ja täytän tiskikoneen ja siivoan ruokapöydän. Sitten laitan ensimmäisen satsin pyykkejä koneeseen. Tällä välillä robotti-imuri koittaa imuroida paikoilta jonne mahtuu. Lasten huoneet ovat kuin räjähdyksen jäljiltä. Koitan pestä lavuaarit ja peilit hammastahnajäljiltä. Koitan tehdä jonkinlaisia polkuja lastenhuoneisiin. On koitettu tavaroille nimettyjä paikkoja, on kokeiltu lasten päättämiä paikkoja, mutta mikään ei tunnu toimivan. Heti koulusta kotiin tultua tyhjennetään kilo hiekkaa kengistä eteiseen vaikka seison vieressä, vaatteet putoavat siihen mihin osuvat, tsägällä yksi vaate menee paikoilleen.
Harrastuksiin pitää soitella lapsia ympäri kyliä että nyt vaihtamaan vaatteet ja sinne ja sinne. Rakastan lapsiani enemmän kuin mitään, mutta voi luoja kun lasken vuosia siihen että muuttavat opiskelemaan. Ovat sinänsä kilttejä, ihania, urheilullisia lapsia. Nukkuvat 19:30-07:30 ja osaavat myös leikkiä kauniisti yhdessä. Ovat aivan älyttömän luovia ja mahtavia taiteilijoita ja vaikkapa legoista tulee upeita taideteoksia!
Otan mielelläni ohjeita, neuvoja ja vaikka mielipiteitä tästä jos siellä olisi edes muutama toimiva kikka jolla saisi edes hiukan helpotettua elämää…

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkehoitoa kokeiltu lapsille kodin ja koulun tukitoimien lisäksi?

Vierailija
2/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoisella on lääkehoito. Kuopuksella tulossa. Koulussa tukitoimia ja kotiin koitettiin, mutta siitä ei ollut mainittavaa hyötyä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoisella on lääkehoito. Kuopuksella tulossa. Koulussa tukitoimia ja kotiin koitettiin, mutta siitä ei ollut mainittavaa hyötyä.

Ap

Lääkeannosta voidaan tarvittaessa nostaa, kunnes sopiva taso löytyy.

Vierailija
4/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syanidikapselit kakaroiden aamupuuroon, niin jo helpottaa. Ei käy kateeksi elämääsi.

Ehkäpä tämä iltaväsymys sai minut kirjoittamaan elämästäni hieman lohduttomampaan sävyyn kuin olisi syytä. Meillä on ihana perhe ja rakastan elämäämme, mutta voi jestas kuin tuo jatkuva siivoaminen käy kupoliin. Yksineläessäni ja miehen kanssa kahdestaan ollessa asunnot olivat niin ihanan siistejä ja siivoaminen kävi niin nopeasti ja vaivatta. Olen vain luonteeltani sellainen että voin henkisesti paremmin siistissä ympäristössä ja se on rankka homma tässä kodissa.

Ap

Vierailija
5/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeät rutiinit, enemmän ulkoilua iltaan/harrastuksia jos kotona sotkevat liikaa? Kengille kurakaukalo eteiseen. Kaikelle selkeät, omat paikat. Eniten teillä auttaisi ehkä tavaroiden karsiminen ja sinulla sen blogi/someunelman ylläpidon lopettaminen - siis että lapsiperheen koti olisi aina siisti. Sitä harvoin on.

Vierailija
6/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko siivoustaitojen totaalinen puute (ja haluttomuus niitä opetella) syy lääkkeen nostoon? Koulussa on saatu mahtava vaste. Kotona riidat ovat vähentyneet huomattavasti, mutta siivous tuntuu olevan hyvin vastenmielistä noille lapsille.

Ap

Vierailija
7/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita tavaran rankalla karsimisella. Lasten huoneisiin jäljelle vain minimivarustus. Mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän se leviää ympäriinsä.

Vierailija
8/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko siivoustaitojen totaalinen puute (ja haluttomuus niitä opetella) syy lääkkeen nostoon? Koulussa on saatu mahtava vaste. Kotona riidat ovat vähentyneet huomattavasti, mutta siivous tuntuu olevan hyvin vastenmielistä noille lapsille.

Ap

No ihan varmasti on lapsille vastenmielistä, koska sinä siivoat koko ajan heidän jälkiään. Ota lapset mukaan ja näytä konkreettisesti, kuinka raskasta se on se koko ajan heidän jälkiensä siivoaminen. Yritä hieman löysätä heidän kanssaan.. anna sotkun olla heidän huoneessaan muutamia päiviä ja sovi, että aina tiistaisin ja perjantaisin huoneet siivotaan yhdessä. Muina aikoina pidä heidän huoneiden ovet kiinni.

Vierailija
9/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

ADD-lapset eivät voi mitään sille, että ovat ADD-piirteisiä. He eivät pysty keskittymään eivätkä muistamaan normaalien lasten tapaan. Sen takia tavarat eivät mene paikalleen eikä siivoaminen luonnistu. Tietenkään sellainen ei ole kenellekään mieluisaa, jossa epäonnistuu koko ajan.

Vierailija
10/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeät rutiinit, enemmän ulkoilua iltaan/harrastuksia jos kotona sotkevat liikaa? Kengille kurakaukalo eteiseen. Kaikelle selkeät, omat paikat. Eniten teillä auttaisi ehkä tavaroiden karsiminen ja sinulla sen blogi/someunelman ylläpidon lopettaminen - siis että lapsiperheen koti olisi aina siisti. Sitä harvoin on.

Rutiinit ovat selvät. Niissä olemme mielestämme onnistuneet hyvin. Nyt molemmilla on niin paljon kavereita ettei lapsia paljon kotona näy ennen ruoka-aikaa. Harrastuksia on esikoisella kahdet / viikko ja kuopuksella 1.

Tavaroita on karsittu, lasten vaatteista pitäisi karsia ihan ensimmäisenä, mutta se tuntuu lapsista jotenkin hirvittävälle ajatukselle vaikka olen ehdottanut että minä voisin tehdä sen yksin. Lastenvaatteita tuli meille ihan joka paikasta. Jos mies on tekemisissä lastenvaateyritysten kanssa, sieltä lähetetään kunnon laatikollinen lahjuksia. Ystävät, isoäiti, tädit kaikki tuovat aina tullessaan vaatteita vaikka olen kertonut että juuri nyt olisi mm neljät ulkohousut… Siis ihanaa että ajattelevat meitä, en tarkoita todellakaan kuulostaa epäkiitolliselta.

Leluista nuo eivät suostu luopumaan. Ollenkaan. Olen ehdottanut että annettaisiin niitä lapsille jotka tarvitsevat niitä enemmän, tai että saisivat itse niistä rahat jos ne myydään kirpparilla. Toistaiseksi mikään ei ole tuottanut tulosta. Varsinkin esikoinen kerää ihan roskiakin koska näkee niissä huikeaa potentiaalia taideteoksissaan jonka harvemmin kuin harvoin oikeasti sitten tekeekin.

Ensin meillä oli systeeminä että lapsilla oli tietyt kotityöt jotka oli tehtävä jos mieli saada viikkorahaa. Sitten lapsipsykologi ehdotti että puhtaan kodin tulisi olla tarpeeksi kova motivaatio… Eli en sitten enää tiedä mitä sen kanssa tekisi. Harvoinpa silläkään suostuivat omia huoneitaan siivoamaan.

Ap

Vierailija
11/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

ADD-lapset eivät voi mitään sille, että ovat ADD-piirteisiä. He eivät pysty keskittymään eivätkä muistamaan normaalien lasten tapaan. Sen takia tavarat eivät mene paikalleen eikä siivoaminen luonnistu. Tietenkään sellainen ei ole kenellekään mieluisaa, jossa epäonnistuu koko ajan.

Mutta siis että lääkeannoksen nosto voisi helpottaa tätä puolta?

Ap

Vierailija
12/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet tavaroista lasten huoneista pitäisi saada pois. Kaikki ei-kauden vaatteet aina nopeasti johonkin pitkäaikaissäilöön, varastoon tms.

Materiaalinen sälä on nepsylle henkistä meteliä. Mieti ennakkoluulottomasti mistä se karsiminen/yksinkertaistaminen vuosi tulla.

Rakkaitakin leluja ja pikkuesineitä voi laittaa määräajaksi jonnekin yläkaappiin, esim kuukaudeksi. Vaihtaa sitten toisiin ”lepovuoroon” meneviin.

Kummalta vanhemmalta piirteet periytyvät? Tämä ei ole syytös vaan toteamus. Nuo piirteet eivät tule itsestään. Oireileva tai vääränlaisia kompensointikeinoja käyttävä vanhempi tarvitsee ohjausta myös.

Tekeekö isä osansa huomioiden, että käy töissä? Silti vanhemman arkirutiineista osa kuuluu hänelle. Molemmilla pitäisi olla omaa vapaa-aikaa yhtä paljon.

Usko kun sanon, et tulee kokemuksella tämä. Oma 9 v tytär menisi heittämällä johonkin nepsydiagnoosiin, mut toistaiseksi on pärjätty hyvällä ohjauksella. Arkirutiinit ihan tuskaa. Ollaan eroperhe, mutta lapsen asioissa 100% yhteistyössä.

Isällä as- ja add-diagnoosit, minulla, äidillä, adhd.

Ollaan molemmat korkeakoulutettuja ja tosi hyvissä töissä. Kukaan ei uskoisi, jos sanoisin, ettei ex-puolisoni osaa junailla edes ruokaa tiettyyn kellonaikaan arjessaan, kun mies on kansainvälisesti arvostettu asiantuntija alallaan.

Harrastuspäivien määrä ja ohjelma arvionin alle. Meillä on sovittu, et harrastuspäivinä suoraan koulusta kotiin, ripeästi, ei mitään muuta kuin läksyt, ja ne heti kotiin saavuttua.

Ruutuaika on max tunti päivässä, yleensä puoli tuntia. Suurempi määrä näkyy keskittymisen ongelmina heti.

Sulla on kaksi lasta. Mulla vain yksi. Mutta paljon samaa meidän tilanteissa.

Vierailija
13/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet tavaroista lasten huoneista pitäisi saada pois. Kaikki ei-kauden vaatteet aina nopeasti johonkin pitkäaikaissäilöön, varastoon tms.

Materiaalinen sälä on nepsylle henkistä meteliä. Mieti ennakkoluulottomasti mistä se karsiminen/yksinkertaistaminen vuosi tulla.

Rakkaitakin leluja ja pikkuesineitä voi laittaa määräajaksi jonnekin yläkaappiin, esim kuukaudeksi. Vaihtaa sitten toisiin ”lepovuoroon” meneviin.

Kummalta vanhemmalta piirteet periytyvät? Tämä ei ole syytös vaan toteamus. Nuo piirteet eivät tule itsestään. Oireileva tai vääränlaisia kompensointikeinoja käyttävä vanhempi tarvitsee ohjausta myös.

Tekeekö isä osansa huomioiden, että käy töissä? Silti vanhemman arkirutiineista osa kuuluu hänelle. Molemmilla pitäisi olla omaa vapaa-aikaa yhtä paljon.

Usko kun sanon, et tulee kokemuksella tämä. Oma 9 v tytär menisi heittämällä johonkin nepsydiagnoosiin, mut toistaiseksi on pärjätty hyvällä ohjauksella. Arkirutiinit ihan tuskaa. Ollaan eroperhe, mutta lapsen asioissa 100% yhteistyössä.

Isällä as- ja add-diagnoosit, minulla, äidillä, adhd.

Ollaan molemmat korkeakoulutettuja ja tosi hyvissä töissä. Kukaan ei uskoisi, jos sanoisin, ettei ex-puolisoni osaa junailla edes ruokaa tiettyyn kellonaikaan arjessaan, kun mies on kansainvälisesti arvostettu asiantuntija alallaan.

Harrastuspäivien määrä ja ohjelma arvionin alle. Meillä on sovittu, et harrastuspäivinä suoraan koulusta kotiin, ripeästi, ei mitään muuta kuin läksyt, ja ne heti kotiin saavuttua.

Ruutuaika on max tunti päivässä, yleensä puoli tuntia. Suurempi määrä näkyy keskittymisen ongelmina heti.

Sulla on kaksi lasta. Mulla vain yksi. Mutta paljon samaa meidän tilanteissa.

Diagnoosi tulee isän puolelta. Minulla on ihan omat ongelmani, isoin niistä vaativa persoonallisuushäiriö (itseäni kohtaan). Tämä tukee tarvettani siistiin kotiin. Lisäksi sairastuin synnytyksenjälkeiseen masennukseen joka kroonistui. Lasten isällä en ole koskaan nähnyt adhd-piirteitä. Mutta tutkimuksissa selvisi että hän hallitsee sitä työnarkomaniallaan, syömishäiriöllään ja rankalla fyysisellä treenillä. Voi olla tietysti että tulee osa minunkin puoleltani.

Lapset ovat selkeästi minun projektini. Miehellä ei yksinkertaisesti ole aikaa eikä ehkäpä kiinnostustakaan kovasti hoitaa omaa osuuttaan. Sovimme sen jo alussa. Mies hoitaa kuskaukset ja käy välillä urheilemassa lasten kanssa. On kuitenkin rakastava heidän kansaan ollessaan, mutta minun niskaani tämä kaikki kaatuu.

Ap

Vierailija
14/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta, joista yksi ei ole vielä koulussa. Mutta siis voisit kyllä olla mielestäni tuon tavaran kanssa jyrkempi.. Jos sitä ei siivota niin sitten laitetaan pois. Ei ne lapset siihen kuole. Voit sanoa, että saavat itse valita mitä laitetaan pois tai sitten sinä valitset. Ja laitat stopin roskan haalimiselle. Vaatteet, joita ette tarvitse laitat vain kiertoon. Ei sinulla ole niitä velvollisuus hillota.

Ei kukaan lapsi tykkää siivota. Tai ainakin tosi harva.

Itseäni auttaa se, että pidän tavaran määrän hallussa ja muutaman tilan talosta oman mieleni mukaisessa järjestyksessä. Muuten en ole niin tarkka. Lapset joutuvat myös siistimään esim. pikkulegot illalla pois lattialta. Päivällä saavat sotkea omat huoneet miten haluavat. Iltasiistiminen tehdään pitkin hampain ja yleensä vähän autan, mutta näin vuosien saatossa se on helpottunut. Siivouspäivänä tehdään yhdessä, kuunnellaan musiikkia ja tilataan pizzaa. Kaikki osallistuu omien kykyjensä mukaan.

Sun lapset kuulostaa siivouksen osalta ihan normaalilta. Mutta jotenkin sinun kertomuksesta paistaa läpi väsymys, jota kannattaa miettiä.

Vierailija
15/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroista ei lasten kanssa nyt neuvotella. Hyvin usein nekin lapset, joilla ei mitään diagnoosia ole, ovat erittäin haluttomia luopumaan yhtään mistään haltuunsa tulleesta mukaan lukien kepit, kivet jne. Siispä mitään lapsilta kyselemättä siirrät nyt tavaraa isolla kädellä säkkeihin ja varastoon. Pistät sivuun melkein kaiken joka ei ole aktiivikäytössä. Jos lapset kyselevät, sanot että ovat hyvässä säilössä, ei ole pois heitetty. Tämä on lapsille huojentavaa kun ei ole kamoista tarvinnut vielä kokonaan luopua. Ajan kanssa selviää, mitkä tavarat voivat jäädä lopulliseen poistoon jne.

Vierailija
16/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta, joista yksi ei ole vielä koulussa. Mutta siis voisit kyllä olla mielestäni tuon tavaran kanssa jyrkempi.. Jos sitä ei siivota niin sitten laitetaan pois. Ei ne lapset siihen kuole. Voit sanoa, että saavat itse valita mitä laitetaan pois tai sitten sinä valitset. Ja laitat stopin roskan haalimiselle. Vaatteet, joita ette tarvitse laitat vain kiertoon. Ei sinulla ole niitä velvollisuus hillota.

Ei kukaan lapsi tykkää siivota. Tai ainakin tosi harva.

Itseäni auttaa se, että pidän tavaran määrän hallussa ja muutaman tilan talosta oman mieleni mukaisessa järjestyksessä. Muuten en ole niin tarkka. Lapset joutuvat myös siistimään esim. pikkulegot illalla pois lattialta. Päivällä saavat sotkea omat huoneet miten haluavat. Iltasiistiminen tehdään pitkin hampain ja yleensä vähän autan, mutta näin vuosien saatossa se on helpottunut. Siivouspäivänä tehdään yhdessä, kuunnellaan musiikkia ja tilataan pizzaa. Kaikki osallistuu omien kykyjensä mukaan.

Sun lapset kuulostaa siivouksen osalta ihan normaalilta. Mutta jotenkin sinun kertomuksesta paistaa läpi väsymys, jota kannattaa miettiä.

Väsynyt olen. Se on ihan totta. Tämä sotkuisuus vie voimia minulta enemmän kuin olen ehkä tajunnutkaan… Meillä olen saanut pakotettua läpi sen että yhteisten tilojen sotkut siivotaan ennen nukkumaanmenoa. Kokeiltiin että omat huoneet saa pitää niinkuin haluaa, koska en jaksanut tapella, mutta siivooja vain tunki kaiken laatikoihin ja lapset etsivät hätääntyneinä kamojaan aina loppuviikon… Ei sekään oikein toiminut.

Taidatte olla ihan oikeassa, että tavaramäärää on oikeasti vähennettävä radikaalisti.

Ap

Vierailija
17/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivoan tasaisin väliajoin (1 kert vuodessa) lasten lelut ja tavarat laatikoihin/jätesäkkeihin ja vien autotalliin silloin kun eivät ole kotona. Jos näitä ei kaivata, laitan muutaman säästöön ja loput kirppikselle. Jos jotain kysellään vuoden sisään voin tuoda sen tallista vielä takaisin.

Omat lapseni säästävät kaikkea sälää eikä rikkinäisiäkään leluja/tavaroita laiteta pois. Mutta kun ne vain ”häviävät” niin osaavat itsekin iloita siisteistä huoneistaan ja hyvin harvoin kaipaavat mitään poistoon laitettua. Ehkä kahdesti olen autotallista jotain palauttanut.

Vaatteissa syksyisin laitetaan kesävaatteet varastoon, pienet kirppikselle ja talvivaatteet kaappiin ja niistäkin pienet kirppikselle. Samalla näkee mitä on hankittava vai pärjätäänkö entisillä.

Itse sanoisin myös että joku pieni kotityö on lapsillekin hyväksi. Meillä se on astianpesukoneen tyhjennys, joka on kaikilla vuorollaan. Oman huoneen lattia myös pitää raivata kerran viikossa, jotta imurointi hoituu. Vanhempi on nyt innostunut leipomaan ja osaa jo hoitaa omat pyykit. Näihin ei ole määrätty, mutta tykkää tehdä ja itsellä helpottaa kun on enää kolmen pyykit. Lapsilla on pyykkikorit huoneissaan, jotta vaatteiden laitto pyykkikoriin olisi mahd.helppoa.

Vierailija
18/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siivoan tasaisin väliajoin (1 kert vuodessa) lasten lelut ja tavarat laatikoihin/jätesäkkeihin ja vien autotalliin silloin kun eivät ole kotona. Jos näitä ei kaivata, laitan muutaman säästöön ja loput kirppikselle. Jos jotain kysellään vuoden sisään voin tuoda sen tallista vielä takaisin.

Omat lapseni säästävät kaikkea sälää eikä rikkinäisiäkään leluja/tavaroita laiteta pois. Mutta kun ne vain ”häviävät” niin osaavat itsekin iloita siisteistä huoneistaan ja hyvin harvoin kaipaavat mitään poistoon laitettua. Ehkä kahdesti olen autotallista jotain palauttanut.

Vaatteissa syksyisin laitetaan kesävaatteet varastoon, pienet kirppikselle ja talvivaatteet kaappiin ja niistäkin pienet kirppikselle. Samalla näkee mitä on hankittava vai pärjätäänkö entisillä.

Itse sanoisin myös että joku pieni kotityö on lapsillekin hyväksi. Meillä se on astianpesukoneen tyhjennys, joka on kaikilla vuorollaan. Oman huoneen lattia myös pitää raivata kerran viikossa, jotta imurointi hoituu. Vanhempi on nyt innostunut leipomaan ja osaa jo hoitaa omat pyykit. Näihin ei ole määrätty, mutta tykkää tehdä ja itsellä helpottaa kun on enää kolmen pyykit. Lapsilla on pyykkikorit huoneissaan, jotta vaatteiden laitto pyykkikoriin olisi mahd.helppoa.

Ja korjaan vielä eli ne ”lapselliset” , rikkinäiset tai sellaiset lelut ja tavarat siis talliin, joilla ei enää leikitä. Tärkeimmät jää toki enkä hävitä esim.unipehmoja tmv.

Vierailija
19/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varastoa sillä lailla käytettäväksi, asutaan kerrostalossa ja kellarikomero on täynnä renkaita ja miehen harrastusvälineitä… Tietysti voisin suosiolla koulun aikaan kerätä sieltä ainakin rikkininäiset lelut pois. Meillä lasten pitäisi viedä roskat ulos, mutta siitä on nyt tullut sanomista kun siitä ei saisikaan rahaa, luulen että joudun siinä joustamaan ja maksamaan kotitöistä.

Ap

Vierailija
20/88 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa! Teet karhunpalveluksen. Jos on yksi tai kaksi selkeää kotityötä, jotka tehdään suunnilleen samaan aikaan, niiden pitäisi onnistua kyllä. Koita kehua kovasti, kun työt tehdään. Kerro, että kaikki talossa asuvat kantavat kortensa kekoon, ja se on hienoa. Tee vaikka lista seinälle ja aseta älykelloihin muistutus.

Meillä rahaa saa, koska on osa perhettä, kotitöitä tehdään, koska on osa perhettä.

Jaksamista arkeen, tulikin jo hyviä ehdotuksia. Mietin, auttaisiko kirjoitetut ja kuvitetut muistilaput jälkien siivoukseen? Eteiseen takin kuva ja iso puhekupla "Ripusta minut!" tai sitten ihan selkeä ohje vain. Muihinkin selkeisiin paikkoihin voisi sopia. Kuvalliset ohjeet auttavat kaikenikäisiä lapsia, ihan "normaaleillekin" niistä on apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi