Menkkakivut ilman menkkoja - voiko olla muuta kuin raskausoire?
Nyt kolme päivää vihlonut alavatsassa/häpyluun kohdalla ihan samalla tavalla kuin menkkojen aikana, vaikka niiden pitäisi tulla vasta 9 päivän päästä. Raskaus on mahdollinen, mutta olen aika epäluuloinen. Ovulaatio oli viime lauantaina, ja menkatkin tuli tuossa kuun alussa ihan normaalisti. Vaikka tokihan ne voi tulla, vaikka raskaana olisikin.
Mistä muusta nuo kivut voisivat johtua? Googlettamalla löytyi vain raskauteen liittyviä keskusteluja. Ja te, joilla on ollut raskausoire, millä viikolla teillä tätä oli?
Kommentit (57)
No nyt ne menkat sitten alko. :D kylläpäs tää kierto heittelee. 27-32 päivää...
Mitenköhän nyt näiden kipujen kanssa. Annan olla jos loppuu menkkojen jälkeen?
-ap
Luin enemmän endon toteamisesta, ja huomasin tuon kaikututkimuksen eli ultran. Mulla ultrattiin vuosi sitten kohtu ja munasarjat, eikä ultraaja löytänyt mitään kummallista. Voiko olla, ettei endoa olisi löytynyt e-pillereiden käytön takia??
-ap
Iän ei pitäisi olla mikään este lapsenteolle jos asiat on muuten kunnossa. Pari vuotta ikää lisää ei merkitse mitään. Myöhemmin olet vain tyytyväinen kun olet alkanut lapsenteon nuorena, myös kropan kannalta nyt on paras aika tehdä lapsi. Keneltäkään en ole saanut negatiivisia kommentteja iästäni joten sitä on turha pelätä. Terveisin 1-vuotiaan 22-vuotias äiti ;)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:21"]
Iän ei pitäisi olla mikään este lapsenteolle jos asiat on muuten kunnossa. Pari vuotta ikää lisää ei merkitse mitään. Myöhemmin olet vain tyytyväinen kun olet alkanut lapsenteon nuorena, myös kropan kannalta nyt on paras aika tehdä lapsi. Keneltäkään en ole saanut negatiivisia kommentteja iästäni joten sitä on turha pelätä. Terveisin 1-vuotiaan 22-vuotias äiti ;)
[/quote]
Kiitos tsempistä!
-ap
Sulla voi olla menkat tulossa aikaisemmin kuin ns pitäisi. Tai sitten vaan pillereitten jäljiltä kropoa sekaisin vielä ja siksi kipuilee pitkäänkin ennen kuin menkat alkaa. Itellä heitteli kierto 26-35 pv melkein vuoden kun pillerit lopetin. Välillä kipuili heti oviksesta menkkoihin asti. Välillä ei mitään kipuja. Että oo vaan huoletta noiden kipujen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:25"]
Sulla voi olla menkat tulossa aikaisemmin kuin ns pitäisi. Tai sitten vaan pillereitten jäljiltä kropoa sekaisin vielä ja siksi kipuilee pitkäänkin ennen kuin menkat alkaa. Itellä heitteli kierto 26-35 pv melkein vuoden kun pillerit lopetin. Välillä kipuili heti oviksesta menkkoihin asti. Välillä ei mitään kipuja. Että oo vaan huoletta noiden kipujen kanssa.
[/quote]
Nyt on jo neljäs päivä kipuja eikä menkkoja kuulu, plus niiden pitäisi alkaa 8 päivän päästä vasta... Noi ensimmäiset luomumenkat tuli 32 päivän kierrolla, eli suht ajallaan! Mahdollistahan tuo on, että kroppa on sekasin. Aion mä silti tän selvittää, jos onkin endoa :/
-ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:14"]Luin enemmän endon toteamisesta, ja huomasin tuon kaikututkimuksen eli ultran. Mulla ultrattiin vuosi sitten kohtu ja munasarjat, eikä ultraaja löytänyt mitään kummallista. Voiko olla, ettei endoa olisi löytynyt e-pillereiden käytön takia??
-ap
[/quote]
En usko että kyseessä on endo. Erinäiset juilimiset kuuluu luomukierrossa ihan asiaan, tässä vaiheessa kiertoa voisi sinulla johtua esim. keltarauhasen surkastumisesta. Pillereitten lopetuksen jälkeen tuntuu tietysti oudolta mutta kyllä siihen tottuu. Kovin helposti keskeytetyllä ei kyllä raskaaksi tule, meillä ollut käytössä esikoisen syntymästä lähtien enkä vieläkään ole raskaana vaikka vauvakuumetta on :) - Se 1-veen äiti
Ennen raskautta tuollaista ei ollut, mutta ensimmäisen raskauden jälkeen kuvailemasi kaltaiset oireet alkavat viimeistään 10 päivää ennen menkkoja. En käytä pillereitä ja joka ainoa kuukausi pelkään olevani raskaana.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 11:14"]Luin enemmän endon toteamisesta, ja huomasin tuon kaikututkimuksen eli ultran. Mulla ultrattiin vuosi sitten kohtu ja munasarjat, eikä ultraaja löytänyt mitään kummallista. Voiko olla, ettei endoa olisi löytynyt e-pillereiden käytön takia?? -ap [/quote] En usko että kyseessä on endo. Erinäiset juilimiset kuuluu luomukierrossa ihan asiaan, tässä vaiheessa kiertoa voisi sinulla johtua esim. keltarauhasen surkastumisesta. Pillereitten lopetuksen jälkeen tuntuu tietysti oudolta mutta kyllä siihen tottuu. Kovin helposti keskeytetyllä ei kyllä raskaaksi tule, meillä ollut käytössä esikoisen syntymästä lähtien enkä vieläkään ole raskaana vaikka vauvakuumetta on :) - Se 1-veen äiti
[/quote]
Kiitos lohdutuksesta. Mies on tässä pillerittömyyden aikana kerran tullut sisään, mutten todellakaan usko hedelmöittyneeni pelkästään jo siitä :D
-ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 18:12"]
En usko, että olet raskaana. Ei ne menkkajuilimiset tule vielä tosssa vaiheessa, kun on raskaana.
Mutta suosittelen todellakin tulemaan ihan kunnolla sisään tai sitten ehkäisemään oikeasti. Parastahan se on kun yhdessä sitoudutaan ja päätetään joko sitten ehkäistä tai ei.
Olette vielä kovin nuoria, joten jos on vielä sellainen epävarma olo niin odottakaa rauhassa vaikka edes vuosi.
[/quote]
Täh, miksei vois mennä näin? En halua ottaa stressiä yrittämisestä, mutta meistä kummatkaan ei halua ehkäistäkään enää. Ollaan me yhdessä päätetty ja sitouduttu :) ei vaan koeta, että meidän "tarvitsisi" yrittää. Eiköhän me jossain vaiheessa ruveta yrittämään kun huomataan, ettei tärpääkään näin helposti yrittämättä ja vauvakuume käy niin kovaksi, ettei jaksa enää odottaa.
-ap
Viesti 26 oli saanut 2 alapeukkua, onko siis joku sitä mieltä, ettei tarvitse huolestua tai selvittää mistä tää johtuu? Onko oikeasti normaalia että menkkakivut alkaa kesken kuukautiskiertoa? :/ Entä jos se onkin endometrioosi?
-ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:49"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 02:09"]
Mulla ainakin on joissain kierroissa vaan tuollaista vihlontaa ja menkkamaista kipua jo viikkoa tai jopa 10 päivää ennen oletettuja menkkoja.
Kyselin gyneltäkin tätä ja se sanoi, että erittäin normaalia.
Mitä ehkäisyä olette käyttäneet vai oletteko käyttäneet mitään AP?
[/quote]
Oolrait!
Ei olla käytetty mitään ehkäisyä. Mennään "tulee jos on tullakseen" -menetelmällä, nyt kyllä (oletetun) ovulaatioviikon aikaan ei harrastettu seksiä ja yleensä muutenkin mennään keskeytetyllä aina. Jätin pillerit marras-joulukuun vaihteessa, eli voi hyvin olla ihan normaaleja tuntemuksia, olen nimittäin 5 vuotta syönyt pillereitä eikä enää mitään hajua näistä "luomutuntemuksista", haha.
Raskaus olisi siis oikeastaan toivottu, mutta ei yhtään tunnu siltä, että olisin raskaana, niin en viitsi tehdä testiä vielä ennen menkkoja :-)
[/quote]
Okei kiitos vastauksesta.
Meilläkin on käytössä keskeytetty yhdyntä. Yhteensä toiminut jo 13 vuotta, jokainen kolmesta lapsestamme on saanet alkunsa ekasta/tokasta yrityskierroksesta heti vaan kun ollaan jätetty keskeyttämättä. Eli jos toivot vauvaa niin rehellisesti sanottuna tsäänssit ovat häviävän pieniä jos menette keskeytettyllä yhdynnällä.
Jos haluatte jollain tapaa ehkäistä mutta toivot kovasti vahinkoa niin varmojen päivien laskeminen voisi olla parempi idea :D
Mutta pakko vielä kysyä että miksi ihmeessä menette keskeytetyllä yhdynnällä jos lapsi on toivottu?
t. #4
[/quote]
Ei uskalleta ihan vielä yrittämällä yrittää, koska lapsentekoaika voisi olla parempikin. Ikinä ei tule oikeaa hetkeä, mutta kai me odotetaan jotain merkkiä. Siksi "tulee jos on tullakseen" on ihan käypä menetelmä tällä hetkellä. Kummatkin haluttaisiin kovasti tehdä lapsi, mutta kai se samalla pelottaa vähän :D
-ap
[/quote]
Okei, ymmärrän sua. Meilläkin oli aikoinaan niin että ensin pillerit, sitten kortsut, sitten keskeytetty, sitten varmat päivät ja sitten laskettiin kokoajan enemmän ja enemmän riskialttiisti niitä varmoja päiviä..ja sit tulin raskaaksi.
Mutta keskeytetyllä ei oikeesti tuu niin helposti raskaaksi, kuin mitä yläasteen terveystiedon tunneilla varoiteltiin, ellei sitten miehellä ole yleensä todella hallitsettomia siemensyöksyjä ettei yhtään voi ennakoida. Mutta harvemmin aikuisilla miehillä sellasta.
Minkä ikäisii ootte ja miksei nyt olisi hyvä aika lapselle?
Voin kuule kertoo sitten sulle vastauksessa miljoona hyvää syytä miks kannattais hankkii lapsi just nyt! :D
[/quote]
Näin mäkin olen käsittänyt, tosin yksi ystäväni tuli raskaaksi kun käyttivät kuukauden päivät keskeytettyä! Siksi en luota ihan sataprosenttisesti.
Olen 20-vuotias ja mies 22v. Ollaan oltu pitkään vakaassa parisuhteessa. Ikä on silti yksi syy, miksei "uskalleta" vielä yrittää. Ollaan kummatkin vakituisessa työssä. Jos oltaisiin 5 vuotta vanhempia, tilanne olisi ulkopuolisenkin silmin varsin otollinen. En tiedä mitä pelkään. Että kadun? Että mies katuu? Että muut katsoo alaspäin? En ole oikein löytänyt sitä oikeaa syytä, miksi pelottaa. Tiedän että lähipiiri olisi vain iloinen asiasta, äitinikin on paljon vihjaillut mummoudesta ja lapsenlapsista.
-ap
[/quote]
Ehkäisy käyttöön! Luehan ajatuksen kanssa viestisi
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:00"]Ehkäisy käyttöön! Luehan ajatuksen kanssa viestisi
[/quote]
Selvennätkö? Vai luitko sitä ajatuksella itsekään? Tai ehkä ymmärsit väärin? Emme aio ottaa ehkäisyä käyttöön. Haluamme kummatkin lapsen, vaikka se jännittääkin. Emme silti aio vielä aloittaa yrittämistä.
-ap
Mulla alkoi kolmikymppisenä tulla joihinkin kiertoihin mukaan epämääräisiä munasarjakipuja ns. menkkakipuja. Mulla tutkittiin, ettei ole endoa ja kaikki muukin oli kunnossa kun ultrattiin. Silloin tällöin näitä menkkamaisia tuntemuksia on ollut ovulaatiosta menkkoihin ja silloin oon epäillyt olevani raskaana kun ovat niin poikkeuksellisia normaaleihin kiertoihin verrattuna. Kipu ei ole ollut yhtä kovaa kuin menkkojen aikaan, enemmänkin samankaltaista kuin ovulaation aikaan. En kuitenkaan ole ollut raskaana ja tällaisia kiertoja on 1-2 vuodessa. Voihan olla, että oon ollutkin raskaana ja mennyt varhain kesken, tai sitten vaan normaalista poikkeava kierto.
Joskus suolistoperäinen kipu voi tuntua erehdyttävästi kuukautiskivuilta.
Mulla on tollasta kipua oviksen aikaan