Eikö töissä saa enää puhua suoraan?
Pohjustukseksi olen työpaikalla seniori, eli vastuussa meidän osastosta, mutta en esimies. Kolme työkaveria on tässä samalla osastolla.
Yksi heistä on uusi ja mielestäni ihan pätevä ja mukava tyyppi. Hän oli tehnyt aika typerän virheen ja minä sitten kerroin hänelle asiasta, kohtalaisen tiukkaan sävyyn "Tämä asia meni väärin (tähän selitys mikä meni pieleen), olisi pitänyt tehdä näin (tähän selitys oikeasta tavasta) asia tehdään näin koska (selitys miksi on tärkeää tehdä oikein). Ohjeistus asiaan löytyy tuolta. Tiedätkö sinä missä ohjeet ovat? Jos et ole varma miten asia tehdään katso sieltä tai kysy meiltä muilta. Onko ohje sinusta tarpeeksi selkeä? Jos ohjeeseen kaivataan muutoksia, kerro minulle. Eikö tämä asia käyty perehtyksessä läpi ja löytyy perehdytyssuunnitelmasta? Osaatko sanoa miksi näin kuitenkin kävi?"
Kysymyksiin odotin toki vastaukset ja kuuntelin vastauksia, mutta ne oli lähinnä joo, no kyllä mä tiesin, lukihan siellä. Ei siis mitään kehittävää kritiikkiä toiminnan parantamiseksi tai syytä virheelle.
Nyt sitten jouduin esimiehen puhutteluun, koska olin ollut ilkeä ja en pidä uudesta työntekijästä ja yritän savustaa ulos. Ei pidä missään muotoa paikkaansa, minusta uusi tyyppi on kiva ja ei ole muita isompia virheitä sattunut. Myöskin kuulemma muilta osastoilta on tullut kommenttia, että riitelemme yhden työkaverin kanssa usein. Meillä on hänen kanssa hyvät välit, sanomme asiat suoraan, välillä varmaan turhan ikävästi, en niin puhuisi vieraamille ihmisille, mutta olemme oikeasti kavereita ja käymme välillä viikonloppuisin yhdessä oluellakin.
Pitääkö siis jatkossa kääriä kaikki pumpuliin ja pehmoisiin halauksiin? En kestä.
Kommentit (61)
Omaan korvaani särähti tuo ”miksi näin kuitenkin kävi”. Mitä olisit siihen ajatellut vastaukseksi? Mielestäni tuo tyyli ei yleensäkään toimi. Esim. lasten kanssa on turha huutaa ”mikset osaa käyttäytyä!”. Mitäpä ihminen yleensä tuollaiseen reagoi?
Vierailija kirjoitti:
Missä yrityksessä ja millä osastolla olet töissä?
Kuhan aloitelia on ensin katsellut joku leffa ja siitä veti tekstinsä työtön!.Jos on duuni ei aikaa täällä kirjotella.Duunin jälkeen tehdään ihan muuta aivan varmasti.
Kuulostaa siltä ettet oikein osaa lukea tilannetta etkä kontrolloida sävyäsi. Hyvä esimies ei "kuulustele".
Oletko minun seniorikollegani?
Kyttäät muiden virheitä (teet itse enemmän kuin kukaan mutta kukaan ei viitsi sanoa kun olet niin hankala tyyppi, korjataan ne vähin äänin ja odotetaan että jäät eläkkeelle).
Kyttäät muiden töitä, työaikoja ja menemisiä. Kukaan ei kuitenkaan oikeastaan tiedä mitä SINÄ teet. Ainakin tekemäsi esitelmäkalvot ovat törkeän huonoja ja englantisi on surkeaa (kts. edellinen kohta, sitä eläkettä odotellaan, vaikka hävettääkin että edustat firmaa niillä).
Olet kaivautunut etätyöpoteroosi etkä ilmeisesti tule sieltä ulos enää koskaan. Siltä sitten heittelet v-mäisiä, siis ”suorapuheisia” kommentteja kaikista ja kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta kuulostat kamalalta työkaverilta. Toimintasi kuulostaa enemmän poliisikuulustelulta ja tarkoitukselliselta nolaamiselta. Kauhea numero jostain pikkuvirheestä. Sait kyllä kuulostamaan asian siltä kuin hän olisi tăppanut jonkun tai aiheuttanut 100 000 euron vahingot. En tajua teitä ihmisiä, jotka korostatte omaa paremmuudentunnettanne tekemällä valtavan spektaakkelin toisten virheistä.
Jos virhettä ei olisi huomattu, olisi voineet vahingot olla suurempiakin euroissa, mutta ei tosiaan mistään ihmishengistä ollut kyse. En todellakaan halunnut korostaa omaa paremmuuttani tai tehdä spektaakkelia. Mielestäni kävin virhetilanteen läpi ja kyselin miten virhe olisi voitu jatkossa välttää. En syyllistänyt tai nimitellyt ketään. Voisitko kertoa miten asia olisi voitu hoitaa paremmin. Alkuperäisestä tekstistä puuttui se, että olimme kaksin, mutta pienemmistä virheistä huomautan samaan tyyliin ihan muidenkin seurassa. En tosiaan halua, että muille jää paha mieli, mutta pitäähän asiat kertoa ja varmistaa, että toinen ymmärtää missä meni pieleen ja miten pitää toimia.
Osaatko sanoa miksi kuitenkin kävi näin? Tämä on se kohta mitä sinun ei olisi tarvinnut kysyä, koska et ole esimies.
Muuten ihan asiallista tekstiä.
Ja toki riippuu kuinka asia esitetään ja kuinka mittavasta virheestä oli kysymys.
Esimiehen tehtävä on käydä keskustelu työntekijän kanssa eikä työkaverin. Sosiaaliset taidot on työelämässä tärkeä ominaisuus. Kuulustelu ei ole oikea tapa hoitaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jos virhettä ei olisi huomattu, olisi voineet vahingot olla suurempiakin euroissa, mutta ei tosiaan mistään ihmishengistä ollut kyse. En todellakaan halunnut korostaa omaa paremmuuttani tai tehdä spektaakkelia. Mielestäni kävin virhetilanteen läpi ja kyselin miten virhe olisi voitu jatkossa välttää. En syyllistänyt tai nimitellyt ketään. Voisitko kertoa miten asia olisi voitu hoitaa paremmin. Alkuperäisestä tekstistä puuttui se, että olimme kaksin, mutta pienemmistä virheistä huomautan samaan tyyliin ihan muidenkin seurassa. En tosiaan halua, että muille jää paha mieli, mutta pitäähän asiat kertoa ja varmistaa, että toinen ymmärtää missä meni pieleen ja miten pitää toimia.
Niskavillat nousee pystyyn "huomautan pienistä virheistä". Kuulostat ihan ex-kollegaltani, joka huomautti aivan mitättömistä asioista. Työn tekeminen oli kauheaa hänen kanssaan, kun jokainen moka aiheutti kollegassa sen, että just nyt maailma kaatuu ja kymmenen ihmistä menehtyy. Kun sitten otin kollegan tavat omaan käyttööni sen jälkeen, kun sain tarpeekseni turhasta pilkunviilaamisesta, se ei enää ollutkaan soveliasta ja minut savustettiin pihalle. Aiemmin olin vähin äänin korjaillut tämän huomauttelijan virheet, enkä tehnyt niistä numeroa. Horror.
Vierailija kirjoitti:
Omaan korvaani särähti tuo ”miksi näin kuitenkin kävi”. Mitä olisit siihen ajatellut vastaukseksi? Mielestäni tuo tyyli ei yleensäkään toimi. Esim. lasten kanssa on turha huutaa ”mikset osaa käyttäytyä!”. Mitäpä ihminen yleensä tuollaiseen reagoi?
Okei, hyvä huomio. Olin ajatellut sitä kysymystä, jos toisella on joku muu huomio kuin ohjeistus tai perehdytys, mistä kysyin häneltä, että voisi kertoa. Että jos joku vaikka joku työvaihe on liian hankala tehdä yksin tai voisi tarvita lisätyövaiheita tai mitä vaan mitä ei osaa näin monta vuotta asiaa tehneenä ajatellakaan. Otan muistiin, että muotoilen kysymyksen selkeämmäksi, ettei tule tuollaista tulkinnan varaa.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta kuulostat kamalalta työkaverilta. Toimintasi kuulostaa enemmän poliisikuulustelulta ja tarkoitukselliselta nolaamiselta. Kauhea numero jostain pikkuvirheestä. Sait kyllä kuulostamaan asian siltä kuin hän olisi tăppanut jonkun tai aiheuttanut 100 000 euron vahingot. En tajua teitä ihmisiä, jotka korostatte omaa paremmuudentunnettanne tekemällä valtavan spektaakkelin toisten virheistä.
Voisi varmaan jättää tuon kotipoliisityylin pois ensin.
- "oikea tapa", lässytys siihen päälle, missä ohjeistus on, tökkiminen silmään, että eikö taukki tiedä, missä se ohjeistus on, etkö ole perehdyttämissuunnitelmaakaan lukenut jne.
Tuo ei ole suoraa palautetta. Tuo on vittuilua.
Kuulostaa ihan "kovistelulta" eikä neuvomiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niskavillat nousee pystyyn "huomautan pienistä virheistä". Kuulostat ihan ex-kollegaltani, joka huomautti aivan mitättömistä asioista. Työn tekeminen oli kauheaa hänen kanssaan, kun jokainen moka aiheutti kollegassa sen, että just nyt maailma kaatuu ja kymmenen ihmistä menehtyy. Kun sitten otin kollegan tavat omaan käyttööni sen jälkeen, kun sain tarpeekseni turhasta pilkunviilaamisesta, se ei enää ollutkaan soveliasta ja minut savustettiin pihalle. Aiemmin olin vähin äänin korjaillut tämän huomauttelijan virheet, enkä tehnyt niistä numeroa. Horror.
No toivottavasti ei minun työkaverit ajattele minusta näin. Itse pyrin sanomaan tyyliin "huomasitko, että tallensit tuon väärään paikkaan, laitoin sen sinne paikkaan x". En siis tee numeroa, kun on pieni juttu, mutta en itse haluaisi, että työkaveri joutuu etsimään tai korjaamaan minun virheitä, vaan sanoisi jos menee pieleen, mutta minä siis aina toivon palautetta, ei sitä muuten tiedä. Sitten jos tapahtuu isompi juttu, niin käydään kaksin läpi, kuten tuossa aloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi varmaan jättää tuon kotipoliisityylin pois ensin.
- "oikea tapa", lässytys siihen päälle, missä ohjeistus on, tökkiminen silmään, että eikö taukki tiedä, missä se ohjeistus on, etkö ole perehdyttämissuunnitelmaakaan lukenut jne.
Tuo ei ole suoraa palautetta. Tuo on vittuilua.
Minkä koti poliisityylin? Asiallisesti kerroin ja minusta on tärkeää, että saadaan selville, jos perehdytyksessä tai ohjeissa on puutteita. Monta kertaa on tällä tavalla korjattu niissä olevia virheitä tai laitettu ihan toimintatapoja uusiksi. En tajua miten tämä olisi vittuilua.
Osaatko sanoa miksi...?
No v i t t u mokasin, siksi näin kävi.
Sinun kannattaisi työstää tuota ahdistustasi työterveyspsykologilla tai terapiassa. Joku syyhän siinä on taustalla, miksi haluat hallita ja kontrolloida kaikkea, koet olevasi vastuussa kaikesta ja ahdistut noin suunnattomasti muiden virheistä. Itse taas et halua ottaa palautetta vastaan. Me kaikki täällä olemme antaneet palautetta samasta asiasta kuin esimiehesi, mutta sinä olet kuin et huomaisi.
Ap, mitä se oikein tarkoittaa, että olet vastuussa, mutta et ole esimies? Oletko sinä oikeasti se, jolle muitten virheistä huomauttaminen kuuluu? Vai oletko vain ottanut sen tehtäväksesi, vaikket ole esimies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virheet pitää tietenkin huomata ja korjata. Lisäksi on hyvä tarkistaa, että asia osataan jatkossa tehdä oikein.
Mutta asiaa ei käsitellä tuolla tavoin kuulustelemalla ja veivaamalla edestakaisin... lähinnä hieromalla sitä virheen tehneen naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyttäät muiden virheitä (teet itse enemmän kuin kukaan mutta kukaan ei viitsi sanoa kun olet niin hankala tyyppi, korjataan ne vähin äänin ja odotetaan että jäät eläkkeelle).
Kyttäät muiden töitä, työaikoja ja menemisiä. Kukaan ei kuitenkaan oikeastaan tiedä mitä SINÄ teet. Ainakin tekemäsi esitelmäkalvot ovat törkeän huonoja ja englantisi on surkeaa (kts. edellinen kohta, sitä eläkettä odotellaan, vaikka hävettääkin että edustat firmaa niillä).
Olet kaivautunut etätyöpoteroosi etkä ilmeisesti tule sieltä ulos enää koskaan. Siltä sitten heittelet v-mäisiä, siis ”suorapuheisia” kommentteja kaikista ja kaikesta.
Toivottavasti en. Minun vastuullani seniorina on meillä varmistaa, ettei virheitä tapahdu, katsoa, että ohjeistus ja perehdytys on kunnossa ja että hommat tulevat tehtyä ajallaan, toki omien töiden ohessa. Myönnän ja huomioin myös omat virheeni, joita tapahtuu edelleen välillä.
Ei voisi vähempää kiinnostaa milloin muut ovat töissä tai eivät ole, pääasia, että hommat tulee hoidettua.
En ole lähelläkään eläkeikää ja englannissa olen asunut ja ollut samoissa hommissa, eli ihan hyvin menee. Presentaatiot yleensä sysään tiimin muille, koska minulla on lukihäiriö.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti en. Minun vastuullani seniorina on meillä varmistaa, ettei virheitä tapahdu, katsoa, että ohjeistus ja perehdytys on kunnossa ja että hommat tulevat tehtyä ajallaan, toki omien töiden ohessa. Myönnän ja huomioin myös omat virheeni, joita tapahtuu edelleen välillä.
Ei voisi vähempää kiinnostaa milloin muut ovat töissä tai eivät ole, pääasia, että hommat tulee hoidettua.
En ole lähelläkään eläkeikää ja englannissa olen asunut ja ollut samoissa hommissa, eli ihan hyvin menee. Presentaatiot yleensä sysään tiimin muille, koska minulla on lukihäiriö.
-aloittaja
No pahoin pelkäsinkin ettei ainoa.
Suurin ongelma taitaa olla olla sinun olemattomat sosiaaliset taitosi. Ulosantisi on ilmeisesti surkealla tasolla, etkä osaa lukea tilanteita. Siihen liittyy myös tuollainen mustavalkoinen ajattelu, asioihin jumiintuminen ja sääntöjen pakkomielteinen luominen.