Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö töissä saa enää puhua suoraan?

Vierailija
08.11.2021 |

Pohjustukseksi olen työpaikalla seniori, eli vastuussa meidän osastosta, mutta en esimies. Kolme työkaveria on tässä samalla osastolla.
Yksi heistä on uusi ja mielestäni ihan pätevä ja mukava tyyppi. Hän oli tehnyt aika typerän virheen ja minä sitten kerroin hänelle asiasta, kohtalaisen tiukkaan sävyyn "Tämä asia meni väärin (tähän selitys mikä meni pieleen), olisi pitänyt tehdä näin (tähän selitys oikeasta tavasta) asia tehdään näin koska (selitys miksi on tärkeää tehdä oikein). Ohjeistus asiaan löytyy tuolta. Tiedätkö sinä missä ohjeet ovat? Jos et ole varma miten asia tehdään katso sieltä tai kysy meiltä muilta. Onko ohje sinusta tarpeeksi selkeä? Jos ohjeeseen kaivataan muutoksia, kerro minulle. Eikö tämä asia käyty perehtyksessä läpi ja löytyy perehdytyssuunnitelmasta? Osaatko sanoa miksi näin kuitenkin kävi?"
Kysymyksiin odotin toki vastaukset ja kuuntelin vastauksia, mutta ne oli lähinnä joo, no kyllä mä tiesin, lukihan siellä. Ei siis mitään kehittävää kritiikkiä toiminnan parantamiseksi tai syytä virheelle.

Nyt sitten jouduin esimiehen puhutteluun, koska olin ollut ilkeä ja en pidä uudesta työntekijästä ja yritän savustaa ulos. Ei pidä missään muotoa paikkaansa, minusta uusi tyyppi on kiva ja ei ole muita isompia virheitä sattunut. Myöskin kuulemma muilta osastoilta on tullut kommenttia, että riitelemme yhden työkaverin kanssa usein. Meillä on hänen kanssa hyvät välit, sanomme asiat suoraan, välillä varmaan turhan ikävästi, en niin puhuisi vieraamille ihmisille, mutta olemme oikeasti kavereita ja käymme välillä viikonloppuisin yhdessä oluellakin.

Pitääkö siis jatkossa kääriä kaikki pumpuliin ja pehmoisiin halauksiin? En kestä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on (asiakaspalvelutyössä) ollut sekä kivoja että aivan kamalia esimiehiä ja myös työkavereita. On ollut näitä, jotka ovat osanneet rakentavasti ja kannustavasti kertoa jos tein virheen ja tsempanneet jatkoon. Sitten on ollut näitä, jotka ovat nöyryyttäneet ja pilkanneet. Arvaapa kumpi viesti meni paremmin perille ja millaisissa työpaikoissa olen viihtynyt ja mistä taas lähtenyt nopeasti pois?

Vierailija
42/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Hei huomasin että tehdessäsi asiaa x olit tehnyt y:n vaikka pitäisi tehdä x. Tässä on ohjeet jatkoa varten, sano jos on kysyttävää tai haluat katsoa asian yhdessä. Näitä sattuu kaikille :).” Tässä käsikirjotus tulevaisuutta varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala kun tuli muistot mieleen minun edellisestä työpaikasta, olet varmaan aloittaja tiiminvetäjä? Minun edellisessä paikassa oli juuri samanlainen tiiminvetäjä.

Aina piti olla selitys minkä takia oli tehnyt jonkun mitättömäksi virheen (vaikkapa kirjoitusvirhe kiireessä) ja sitten piti pyydellä anteeksi ja vannoa ettei tee enää virheitä. Laittoi sitten tämmösen hänen mielestä kivan työkaverin oikein etsimällä etsimään minun tekemästä työstä virheitä ja mitä olin tehnyt eritavalla kun aina ennen on tehty. Niitä sitten kirjoiteltiin listalle ja kun lista oli tarpeeksi pitkä niin otettiin kuulusteltavaksi. Eikä syy saanut olla mikään että vahingossa tein, koska pitää olla tarkka. Olit huono ihminen jos vahingossa kiireessä teit jonkun mitättömän virheen. Sitten otin lopputilin kun sain tarpeeksi ja sanoin syyksi että en voi työskennellä täällä kun meidän yhteistyö ei toimi niin hän oli ihan pöyristynyt miten voin niin sanoa. Enää ikinä en tuommoiseen kyykytykseen lähde.

Vierailija
44/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen tehtävä on käydä keskustelu työntekijän kanssa eikä työkaverin. Sosiaaliset taidot on työelämässä tärkeä ominaisuus. Kuulustelu ei ole oikea tapa hoitaa asioita.

Meillä kesätyöntekijä teki pahan mokan joka aiheutti paljon turhaa työtä muille. Pyysin kesätyöläisen juttelemaan ja selitin asiat aika paljon samaan tyyliin kuin ap, tosin kyllä vähemmän töksäyttävästi. Esimieheni (joka tuolloin oli kesälomalla) ei todellakaan olisi osannut ohjeistaa kesätyöntekijää ko. tehtävän tekemisessä, koska ei itse ole koskaan sellaista tehnyt. 

Vierailija
45/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä se oikein tarkoittaa, että olet vastuussa, mutta et ole esimies? Oletko sinä oikeasti se, jolle muitten virheistä huomauttaminen kuuluu? Vai oletko vain ottanut sen tehtäväksesi, vaikket ole esimies?

Meillä seniorit ovat vastuussa osastojen toiminnasta, esimiehet siitä esimiestyöstä, informaation kulusta ylemmältä johdolta, strategiasta, tavoitteiden saavuttamista ja sellaisesta. Meidänkin esimiehellä on pari osastoa, joiden kummankaan toiminnassa ei ole asiantuntija, perusymmärrys toki löytyy.

Ihan tehtävänkuvassa on minulla tämä seniorhomma ja juurikin virhevastuu on minulla, varsinkin, kun ei uudelta voi olettaa kaiken osaamista, niin tarkistus on minun vastuulla.

-aloittaja

Vierailija
46/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Hei huomasin että tehdessäsi asiaa x olit tehnyt y:n vaikka pitäisi tehdä x. Tässä on ohjeet jatkoa varten, sano jos on kysyttävää tai haluat katsoa asian yhdessä. Näitä sattuu kaikille :).” Tässä käsikirjotus tulevaisuutta varten.

Tuolla tavalla yleensä sanon, kun kyse on jostain pienemmästä jutusta. Nyt oli isompi virhe ja en tuolla tavalla kyllä saisi tietoon, jos toimintatavoissa tai ohjeissa olisi joku virhe. Ei se, että tuo minunkaan tapa kauhean hyviä tuloksia tuottanut.

Vierailija
47/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kamala kun tuli muistot mieleen minun edellisestä työpaikasta, olet varmaan aloittaja tiiminvetäjä? Minun edellisessä paikassa oli juuri samanlainen tiiminvetäjä.

Aina piti olla selitys minkä takia oli tehnyt jonkun mitättömäksi virheen (vaikkapa kirjoitusvirhe kiireessä) ja sitten piti pyydellä anteeksi ja vannoa ettei tee enää virheitä. Laittoi sitten tämmösen hänen mielestä kivan työkaverin oikein etsimällä etsimään minun tekemästä työstä virheitä ja mitä olin tehnyt eritavalla kun aina ennen on tehty. Niitä sitten kirjoiteltiin listalle ja kun lista oli tarpeeksi pitkä niin otettiin kuulusteltavaksi. Eikä syy saanut olla mikään että vahingossa tein, koska pitää olla tarkka. Olit huono ihminen jos vahingossa kiireessä teit jonkun mitättömän virheen. Sitten otin lopputilin kun sain tarpeeksi ja sanoin syyksi että en voi työskennellä täällä kun meidän yhteistyö ei toimi niin hän oli ihan pöyristynyt miten voin niin sanoa. Enää ikinä en tuommoiseen kyykytykseen lähde.

Ikävää, en minä ainakaan mihinkään pikkujuttuihin tartu. Kyllä ihmiset osaa työnsä hoitaa, sen verran pitää työkavereihin luottaa. Kaikille sattuu virheitä, mutta kyllä ne isommat jutut pitää käydä läpi.

En osaa sanoa päteekö sinun tilanteeseen , mutta miksi kuvitellaan töissä virheestä sanomisen, että toinen tarkoitti sinun olevan huono ihminen? En minä ainakaan tarkoita virheestä sanoessa sanoa mitään ihmisen persoonaan liittyvää.

-aloittaja

Vierailija
48/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Jos sä et ole esimies, niin toi ei ollut sun tehtävä, olit kuinka seniori hyvänsä. Se oli ihan silkkaa turhanpäsmäröintiä, jossa ylitit valtuutesi ja selvästi myös kykysi (koska noita tilanteita ei hoideta noin. Jos olisit esimies, olisit siihenkin varmaan saanut asianmukaisen koulutuksen ja tietäisit, miten se olisi pitänyt hoitaa).

No ok. Nyt sinä teit virheen. Sait siitä esimieheltäsi rakentavaa kriittistä palautetta, sullekin selitettiin mitä ei olisi pitänyt tehdä ja miksi, ilmeisen ystävällisesti vielä (ystävällisemmin kuin sinä, joka tistuvasti vaadit toista selittämään tunnistamaan virheitään) Miksi et pidä sitä rakentavan kritiikkinä josta te kaikki hyödytte, vaan syyllistät muita ja kyselet että eikö mitään enää saa sanoa vaan kaikki on käärittävä pumpuliin?

Vaikka olenkin esitystavasta täällä useimpien kanssa samaa mieltä niin korjaan kuitenkin sen verran, että osassa aloja ja organisaatioita niin esimies ei osaa tehtäviä, joissa hän on esimiehenä. Hän ei osaa täysin kertoa, kuinka tehtävät tulee tehdä, mitkä asiat niihin vaikuttavat. Hän todennäköisesti tietää seuraukset, muttei kohderyhmät huomioiden aina pysty sanomaan täysin, kenen virhe ja missä virhe on todellisuudessa tapahtunut.

Vierailija
49/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi työstää tuota ahdistustasi työterveyspsykologilla tai terapiassa. Joku syyhän siinä on taustalla, miksi haluat hallita ja kontrolloida kaikkea, koet olevasi vastuussa kaikesta ja ahdistut noin suunnattomasti muiden virheistä. Itse taas et halua ottaa palautetta vastaan. Me kaikki täällä olemme antaneet palautetta samasta asiasta kuin esimiehesi, mutta sinä olet kuin et huomaisi.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietoha…

Vierailija
50/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, en minä ainakaan mihinkään pikkujuttuihin tartu. Kyllä ihmiset osaa työnsä hoitaa, sen verran pitää työkavereihin luottaa. Kaikille sattuu virheitä, mutta kyllä ne isommat jutut pitää käydä läpi.

En osaa sanoa päteekö sinun tilanteeseen , mutta miksi kuvitellaan töissä virheestä sanomisen, että toinen tarkoitti sinun olevan huono ihminen? En minä ainakaan tarkoita virheestä sanoessa sanoa mitään ihmisen persoonaan liittyvää.

-aloittaja

Se tulee ihan siitä kun ajetaan nurkkaan ja tavataan syytä virheeseen, voihan siitä virheestä ihan vain ilmoittaa ja pyytää korjaamaan se tai korjata se yhdessä työntekijän kanssa. Mutta siitä ,että jäädään jankkaamaan ja pohtimaan mistä joku olematon virhe johtuu, ei hyödy kyllä yhtään kukaan. Niin kuin sinunkin ensimmäisestä viestistä sai käsityksen. Kyllä se työntekijä sitten ihan itse sanoo jos ohjeet oli epäselvät, että sen takia virhe syntyi. Usein ne virheet on kuitenkin ihan puhtaita vahinkoja ja jo pelkästään siitä itse virheen huomaamisesta ja korjaamisesta oppii ja muistaa seuraavalla kerralla.

Vierailija
51/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo aika kuulustelulta kuulosti, kun sen noin kerroit. 

En ymmärrä miten muutenkaan asia olisi pitänyt hoitaa? Hänen piti ymmärtää, että virhe tapahtui, miten olisi pitänyt toimia ja minä halusin tietää onko ohjeistuksessa tai koulutuksessa puutteita, jotta jatkossa näin ei käy. Minusta on tärkeää, että asiat sanotaan selkeästi ja hoidetaan heti pois alta, ettei tarvitse niihin palata. Sanoin kyllä loppuun vielä, että virheitä sattuu kaikille ja jos tulee asiaan liittyen vielä myöhemmin jotain parannettavaa mieleen, niin tulee sanomaan.

-aloittaja

Seuraavalla kerralla: "Hei, löysitkö sä ohjeet tähän? Tässä pitäisi olla X mutta". "Tiesitkö asiasta?"

Vierailija
52/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todennut että jatkossa sitten toisin ja jatkanut päivääni. En ymmärrä aikuisten kohdalla tuollaista jauhamista virheestä.

Vierailija
53/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei ole minkäänlaista käsitystä esimiehen kommunikaatiotaidoista. Ihme että tuolla ulosannilla on päässyt johtavaan asemaan.

Vierailija
54/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töissä ole kestänyt ikinä puhua täysin suoraan. Potkut tulee jos sanoo suoraan mielipiteensä töistä.

Vierailija
55/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, eihän tuon tekstin perusteella mitenkään pysty sanomaan, oliko "äänensävy ilkeä" vai ei?

Sen lisäksi emme tiedä yhtään, minkälaisissa töissä tuo tapahtui ja miten vakava virhe oli. Saisiko kunnollisen puhuttelun pitää vaikka hoitajalle, joka jakaa vanhuksille vääriä lääkkeitä, vai pitäisikö sellaisenkin tason virhe vain hyssytellä?

En ole todellakaan minkään työntekijöiden haukkumisen kannalla, mutta aika moni ihminen on nykyään niin herkkänahkainen, että jo pelkkä asiasta huomauttaminen koetaan hirvittävän nöyryyttävänä ja ilkeänä.

Vierailija
56/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö tämä asia käyty perehtyksessä läpi ja löytyy perehdytyssuunnitelmasta? Osaatko sanoa miksi näin kuitenkin kävi?"

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta nämä vikat lauseet on kyllä silkkaa v****ilua.

Vierailija
57/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttavimpia ovat jälkeenpäin nillittävät, jotka vielä esittävät olevansa jotenkin töiden kanssa tekemisissä työnteon aikana. Kummasti ohjeistajia ei yleensä näy eikä kuulu ja korona-aikana eivät välttämättä käyneet toimistollakaan pitkiin aikoihin. Sitten jos suuresta työvuoresta löytyy joku mitätön virhe, syy kaatuu tekijälle.

Pomolle ja muulle toimistolle kerran puolessa vuodessa nillittävät voivat esittää olevansa jollain tavalla useankin töiden osatekijöitä. Paitsi virheiden osalta. Pomo sen kuin vakuuttuu, että on se hyvä kun on ohjeistajia. Miten toimisto mitenkään voisi pärjätä ilman.

Vierailija
58/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa puhua suoraan. Apllekin voi sanoa suoraan, että hän on hiivalta haiseva retardi.

Vierailija
59/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-aloittaja

Se tulee ihan siitä kun ajetaan nurkkaan ja tavataan syytä virheeseen, voihan siitä virheestä ihan vain ilmoittaa ja pyytää korjaamaan se tai korjata se yhdessä työntekijän kanssa. Mutta siitä ,että jäädään jankkaamaan ja pohtimaan mistä joku olematon virhe johtuu, ei hyödy kyllä yhtään kukaan. Niin kuin sinunkin ensimmäisestä viestistä sai käsityksen. Kyllä se työntekijä sitten ihan itse sanoo jos ohjeet oli epäselvät, että sen takia virhe syntyi. Usein ne virheet on kuitenkin ihan puhtaita vahinkoja ja jo pelkästään siitä itse virheen huomaamisesta ja korjaamisesta oppii ja muistaa seuraavalla kerralla.

Minä en ymmärrä, miten on jankkaamista, jos virheestä sanotaan kerran ja käydään tapahtumat läpi. Ei kaikki osaa tai uskalla sanoa, että jossain oli epäselvyyttä, jos ei kysytä.

Minusta apn sanominen oki ihan asiallinen, mutta ilmeisesti olen vähemmistössä. Toki, jos virhe oli mitätön kirjoitusvirhe tai vastaava, niin sitten oli asiaton, mutta isompi virhe vaatii tarkemman läpikäynnin.

Vierailija
60/61 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo aika kuulustelulta kuulosti, kun sen noin kerroit. 

En ymmärrä miten muutenkaan asia olisi pitänyt hoitaa? Hänen piti ymmärtää, että virhe tapahtui, miten olisi pitänyt toimia ja minä halusin tietää onko ohjeistuksessa tai koulutuksessa puutteita, jotta jatkossa näin ei käy. Minusta on tärkeää, että asiat sanotaan selkeästi ja hoidetaan heti pois alta, ettei tarvitse niihin palata. Sanoin kyllä loppuun vielä, että virheitä sattuu kaikille ja jos tulee asiaan liittyen vielä myöhemmin jotain parannettavaa mieleen, niin tulee sanomaan.

-aloittaja

Ehkä voisit olla vähän ystävällisempi. Aikuista ihmistä ei sovi ripittää ainakaan toisten läsnäollessa. Jokaiselle sattuu virheitä, joten tilanteeseen pitäisi pystyä suhtautumaan sillä tavalla, että on kunnioittava toista kohtaan. Koska myös sinulle sattuu joskus virheitä. Aloituksen perusteella virhe oli sinusta typerä ja se varmasti näkyi siinä, miten kuulustelit työntekijää. -eri