Miksi painonhallinta ja hoikkana/normaalipainoisena pysyminen on niin helppoa joillekin ihmisille ?
Sehän on tietysti itsestään selvää, että lihava ihminen syö liikaa kulutukseensa nähden, mutta miksi se hoikka ihminen tulee kylläiseksi pienemmällä annoksella ja ruokamäärällä kuin lihava ihminen. Kun tuskin normaalipainoiset ihmiset sentään on jatkuvasti nälkäisiä, eivätkä ikinä syö kunnolla,,
Kommentit (144)
Näin tänään taukohuoneessa, kun ylipainoinen kollegani levitti 2cm kerroksen hilloa leivän päälle ja lisäsi 2 teelusikallista sokeria kahviinsa.
Geeneistä ja kasvatuksesta kiinni.
Se ainakin auttaa asiaa, jos ei ole taipumusta tunnesyömiseen.
Mä olen ollut aina hoikka/laiha vaikka syön mitä sattuu. Käytän paljon kermaa ja juustoa ruoanlaitossa, ruoka on aina liharuokaa, syön joka päivä pullaa, kakkua, keksejä, suklaata jne. Joka viikko pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja jne.
Enkä käy ikinä lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut aina hoikka/laiha vaikka syön mitä sattuu. Käytän paljon kermaa ja juustoa ruoanlaitossa, ruoka on aina liharuokaa, syön joka päivä pullaa, kakkua, keksejä, suklaata jne. Joka viikko pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja jne.
Enkä käy ikinä lenkillä.
Tutkimuksissa on huomattu, että hoikat syövät kaikkea tuota pienempinä annoksina ja harvemmin. Voihan sitä sanoa, että elää vaikka unelmatortulla jos ei syö mitään muuta sen lisäksi.
Ei kerkeä syödä kun on muuta kivaa tekemistä!
Rakastan ruokaa ja syön paljon mutta painonhallinta on minulle helppoa, sillä rakastan myös liikuntaa. Raskastakin sellaista.
Lapsuudesta alkanut liikunnallinen ja terveellisen ruuan elämäntapa, josta on pitänyt kiinni
Koska heillä on aivot eli osaavat soveltaa ravintotietoa käytäntöön, eikä vain sitä kuuluisaa "tunneälyä".
Ihminen tulee täyteen sillä mihin on tottunut. Aterioiden välissä nälkä on täysin normaalia, mutta ei kannata napostella jos haluaa laihtua.
Kyllä se hoikkuus on se normaalitila. Kysymys kuuluu, miksi painonhallinta on joillekin niin vaikeaa.
-suolistobakteerit
-geenit
-tottumus
-vatsalaukku ei venynyt
-parempi aineenvaihdunta jne elimistö toimii paremmin
onhan noita syitä, tuossa joitain alkuun
jotkut hoikat varmasti joutuvat kamppailemaankin pysyäkseen hoikkina, mutta joillekin se tulee luonnostaan
ylipainoiset ei geeneilleen voi mitään, mutta jos laihtuvat, voi elimistö ajan kanssa tottua tilanteeseen, mutta aikaa voi mennä kauankin
Vierailija kirjoitti:
-suolistobakteerit
-geenit
-tottumus
-vatsalaukku ei venynyt
-parempi aineenvaihdunta jne elimistö toimii paremmin
onhan noita syitä, tuossa joitain alkuun
jotkut hoikat varmasti joutuvat kamppailemaankin pysyäkseen hoikkina, mutta joillekin se tulee luonnostaan
ylipainoiset ei geeneilleen voi mitään, mutta jos laihtuvat, voi elimistö ajan kanssa tottua tilanteeseen, mutta aikaa voi mennä kauankin
Ruokavalio vaikuttaa suolistobakteereihin ja aineenvaihduntaan.
Aika monella ylipainoisella on opittuja tapoja, joita ei kyseenalaisteta ollenkaan, vaikkapa se sokerin määrä kahvissa.
Tai sipsipussi välipalaksi/telkkarinaposteltavaksi joka päivä.
Tai leipää joka aterian päälle.
Tai ne rasvaisimmat lisukevaihtoehdot ravintolassa.
Tai janojuomana cokis.
Onhan näitä. Ja näistä sitä kertyy, gramma kerrallaan.
Minä en aina muista syömistä kun kaikessa muussa menee aika… siksi kai hoikka haha
Pidän kyllä syömisestä
Testasin sitä Fitfarmin ilmaisjuttua keväällä ja siinä piti syödä ihan älyttömästi. Lähti kyllä kilo viikossa, mutta tärkeämpää on, että mitä sinne suuhunsa tunkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä käy ikinä lenkillä.Tutkimuksissa on huomattu, että hoikat syövät kaikkea tuota pienempinä annoksina ja harvemmin. Voihan sitä sanoa, että elää vaikka unelmatortulla jos ei syö mitään muuta sen lisäksi.
Joo mutta mä ainakin syön sen unelmatortun lisäksi 3-5krt lämmintä ruokaa ja välipalat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en aina muista syömistä kun kaikessa muussa menee aika… siksi kai hoikka haha
Pidän kyllä syömisestä
Sama juttu. Mutta itsellä tätä alkoi tapahtumaan vasta sen jälkeen kun muutin ruokavalion terveellisempään suuntaan. En tiedä olisiko tässä kyse niistä taianomaisista suolistobakteereista että jos ne on kunnossa niin syömisen tosiaan voi välillä vaan unohtaa kun ei iske mikään tapponälkä missään vaiheessa.
Ei sitä enää kiistä yksikään tutkija että kyse on geeneistä. Ketään ei ole tuomittu olemaan lihava perimänsä takia, mutta painonhallinta on toisille paljon vaikeampaa kuin toisille. Siinä on mukana monia tekijöitä, esimerkkejä mainitakseni aineenvaihdunta, hormonit (koska kylläisyyden tunne saavutetaan) ja suolistomikrobit.
Viimeksi mainituista on havaittu, että kun laihalle rotalle siirretään lihavan rotan ulostetta suolistoon, se alkaa lihoa. Ja toisinpäin. On myös aika paljon helpompaa pysyä normaalipainossa kun ruokahalu loppuu kylläisyyteen aiemmin kuin jollain toisella.
Itse olen aina syönyt kuin sika mutten ole koskaan ollut ylipainoinen. Isot annoskoot, hampurilaisia, sipsejä, suklaata, kaljaa ja vain vähän liikuntaa. Mieheni, äitini, veljeni ja työkaverini sanovat että mun ruokavaliolla moni ei mahtuisi ovesta ulos.
Jotkut osaavat olla mättämättä liikaa ruokaa suuhun.