Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi painonhallinta ja hoikkana/normaalipainoisena pysyminen on niin helppoa joillekin ihmisille ?

Vierailija
08.11.2021 |

Sehän on tietysti itsestään selvää, että lihava ihminen syö liikaa kulutukseensa nähden, mutta miksi se hoikka ihminen tulee kylläiseksi pienemmällä annoksella ja ruokamäärällä kuin lihava ihminen. Kun tuskin normaalipainoiset ihmiset sentään on jatkuvasti nälkäisiä, eivätkä ikinä syö kunnolla,,

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse syödä epäterveellisesti lihoakseen. En syö koskaan karkkia, sipsiä, jäätelöä, pikaruokaa enkä juo muuta kuin vettä ja kahvia (no, ehkä pari kertaa vuodessa viiniä). Tykkään hyvästä ruuasta, kokkaamisesta ja leipomisesta, ja osaan tehdä vähän liian herkullisia ruokia, joiden syömistä on vaikea lopettaa. Suurin osa ruuista on kasvispitoisia ja terveellisiä, vaikka meillä ei mitään kana-parsakaalia syödäkään. Tulee vaan syötyä liikaa. Ollaan puolison kanssa molemmat vähän pullukoita, mutta ei lihavia. Olipa kiva, jos syöminen ei kiinnostaisi.

Vierailija
162/164 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisiä jotka eivät edes syö erityisen terveellisesti ja silti heillä ei ole mielitekoja esim. herkkuihin. 

Itsellä on ruoka ja herkut paljon mielessä, olen normaalipainoinen mutta sitä painoa täytyy vahdata joka päivä ettei lipsu. Syön monipuolisesti ja paljon esim. kasviksia jota tuttavani kehuskelevat mutta ei monipuolisuus valitettavasti itsellä auta noihin mielitekoihin yhtään. 😂

Ainoa milloin mieliteot katosivat oli kun kokeilin OMAD-ruokavaliota, mutta siinä meni yöunet joten piti lopettaa.

Mulla ei ole oikeastaan koskaan mitään mielitekoja, nytkin on kaapissa suklaalevy ja pari karkkipussia, mutta ei mun tee mieli niitä syödä. En edes tiedä minkälainen tunne on, kun tulee makeanhimo. Onko se sama kuin nälkä?

En oikein osaa kuvailla. Kai siitä jotain lohtua saa psykologisesti. Mutta on ketuttavaa kuinka herkut hiipii mieleen!OMAD:ssa tuo katosi aikalailla. Mutta silloin meni myös yöunet, olin kuin Duracell-pupu, jatkuvasti "valppaana". Ilmeisesti keho pumppaa adrenaaliinia ja dopamiinia niin paljon kun on tosi tiukassa paastossa. Kuulemma tuohon voi totutella jolloin yöunetkin palautuu, joten ehkä pienennän ruokaikkunaa hiljalleen... (olen silti pätkäpaastolla tällä hetkellä, mutta en yhtä tiukassa kuin OMAD).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani aikuiset oikeasti hoikat/laihat ihmiset tuntuvat olevan jotenkin ruokarajoitteisia. Ruoan tekstuurit tai joku muu ei miellytä tai ruoka ei maistu hyvältä tai syöminen ei kiinnosta. Tällainen ei ole muinoin selviytymisen kannalta ollut mikään hyvä ominaisuus, joten se ei ole kovin yleistä. 

Mä en ole :D Syön ja juon oikeasti ihan kaikkea. Harvassa on ne ihmiset, joilla ei olisi mitään ruoka- tai juomarajoitteita vaan valtaosa haluaa esim. Juoda kahvinsa tietyllä tapaa tai sitten ei ollenkaan. Mulle käy kaikki senkin suhteen.

T. Bmi 19

Vierailija
164/164 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika kova olen paskomaan, eli aineenvaihdunta toimii tehokkaasti. Olen töissä potilaskuljetuksessa, joten käytännössä kävelen koko työpäivän ja juoksen rappusia. Kotona en sitten liikuntaa harrastakaan, ja kesälomalla saan muutaman lisäkilon helposti. Eli paskominen ja liikunta, niin syön käytännössä mitä huvittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä