Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi painonhallinta ja hoikkana/normaalipainoisena pysyminen on niin helppoa joillekin ihmisille ?

Vierailija
08.11.2021 |

Sehän on tietysti itsestään selvää, että lihava ihminen syö liikaa kulutukseensa nähden, mutta miksi se hoikka ihminen tulee kylläiseksi pienemmällä annoksella ja ruokamäärällä kuin lihava ihminen. Kun tuskin normaalipainoiset ihmiset sentään on jatkuvasti nälkäisiä, eivätkä ikinä syö kunnolla,,

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö, jos ei ole kunnon nälkä. Ruoka ei vain maistu silloin. Ei se nälkä ole niin vaarallinen tunne. Tosin luulen että tämä johtuu kasvatuksesta. Äidillä kun oli aina tapana sanoa, että "se on terve merkki kun lapsella on nälkä", jos me lapset vinguttiin ennen ruokaa. Muuten jääkaappi oli vapaata riistaa, mutta ennen päivällistä ei saanut syödä mitään pariin tuntiin ettei mene ruokahalu. Ja joskushan siinä ehti tulla kauhea nälkä, mutta kertaakaan en siihen kuollut. En singahda vieläkään sillä sekunnilla jääkaapille kun nälkä iskee, ei vain ole sellaista pakottavaa tarvetta. En myöskään syö koskaan itseäni ähkyyn, vaan aina juuri sen verran, että tulen kylläiseksi ja on mukava olo. Herkkuja ja roskaruokaa kyllä syön liian useasti

Vierailija
22/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ruokahalu. Stressi vähenrää ruokahalun nollaan. N49

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v sitten lähes kaikki oli hoikkia. Ja samat geenit edelleen. Runsas ylipaino on mt-puolen ongelma.

Vierailija
24/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoni nousee heti, jos alan syömään viikko tolkulla liikaa ja huonoa ruokaa. Huomasin tämän n. 10 vuotta sitten ollessani lukiossa, ja aloin pikku hiljaa kehittämään itsekuria sekä etsimään tietoa terveellisestä ruokavaliosta. Nykyään olen kasvissyöjä, mikä myös helpottaa painonhallintaa. Itselläni toimii se, että annoskoot eivät saa paisua liian suureksi, ruoan laatuun tulee kiinnittää huomiota, ja itselleen tulee olla armollinen. Itsekuri on myös kova sana: jos haluaa pysyä normaalipainoisena, itselleen ei saa antaa aina periksi.

Vierailija
25/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut aina hoikka/laiha vaikka syön mitä sattuu. Käytän paljon kermaa ja juustoa ruoanlaitossa, ruoka on aina liharuokaa, syön joka päivä pullaa, kakkua, keksejä, suklaata jne. Joka viikko pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja jne.

Enkä käy ikinä lenkillä.

Tutkimuksissa on huomattu, että hoikat syövät kaikkea tuota pienempinä annoksina ja harvemmin. Voihan sitä sanoa, että elää vaikka unelmatortulla jos ei syö mitään muuta sen lisäksi.

Joo mutta mä ainakin syön sen unelmatortun lisäksi 3-5krt lämmintä ruokaa ja välipalat päälle.

Mutta pienempiä annoksia, joista kertyy vähemmän energiaa.

Vierailija
26/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että sietää nälkää. Vähän sama asia kuin kipeät lihakset liikunnan jälkeen.

Vierailija
27/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut aina hoikka/laiha vaikka syön mitä sattuu. Käytän paljon kermaa ja juustoa ruoanlaitossa, ruoka on aina liharuokaa, syön joka päivä pullaa, kakkua, keksejä, suklaata jne. Joka viikko pitsaa, hampurilaisia, makkarapottuja jne.

Enkä käy ikinä lenkillä.

Tutkimuksissa on huomattu, että hoikat syövät kaikkea tuota pienempinä annoksina ja harvemmin. Voihan sitä sanoa, että elää vaikka unelmatortulla jos ei syö mitään muuta sen lisäksi.

Joo mutta mä ainakin syön sen unelmatortun lisäksi 3-5krt lämmintä ruokaa ja välipalat päälle.

Mutta pienempiä annoksia, joista kertyy vähemmän energiaa.

Syön isompia annoksia kun mun fyysistä työtä tekevä mies.

Miksi on niin vaikea uskoa ettei kaikki liho?

Vierailija
28/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v sitten lähes kaikki oli hoikkia. Ja samat geenit edelleen. Runsas ylipaino on mt-puolen ongelma.

20 vuotta sitten ei ollut syötävää ja juotavaa joka paikassa tarjolla kuten nykyään. Myös annoskoot ovat kasvaneet ravintoloissa. Halvoilla ranskiksilla tulee lisää volyymia hampurilaisateriaan. Vaatii tietoista muutoshalua pyytää salaatin ranskalaisten tilalle.

Vierailija
29/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geeneistä ja kasvatuksesta kiinni.

tarkoitit treeneistä ja itsehillinnästä?

Vierailija
30/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut lähes kaikki normaalipainoisia 20 v sitten. :D Eikä edes 40 v sitten.

Vierailija
31/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyn sutjakkana, koska en syö rasvattomia tai sokerittomia kevyttuotteita. Noudatan säännöllisiä ruoka-aikoja: Aaamupuuro täysmaitoon, lämmin lounas, lämmin päivällinen. Ruokavalioon kuuluu monipuolisesti lihaa, kalaa ja kasviksia. Juustoissa ja lihassa saa olla rasvaa. Jälkiruokaa syön pari kertaa viikossa, suklaata ja leivonaisia n. kerran viikossa. Koskaan ei tarvitse olla nälkäinen.

Vierailija
32/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassajonossa äsken, hyvin lihava nainen latoi kassahihnalle monenlaista ns. kevyteinestä. Kuinka on mahdollista, että vähäkalorisia elintarvikkeita ostavat ovat yleensä niitä, joilla painoindeksi huitelee korkeuksissa?

Vierailija
33/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään syön ihan oikeaa ruokaa eli kasviksia, lihaa, kalaa, hedelmiä jne. En syö rasvattomia tai makeutettuja ruokia enkä eineksiä, herkkuja harvoin enkä isoja määriä kerrallaan. Liikun paljon enkä ole koskaan nälkäinen.

Olen myös joskus elämässäni ollut pelkästään roskaruualla ja limsalla/siiderillä eläjä, mutta määrätkin olivat silloin suht maltilliset.

Aina olen ollut hoikka. N54

Vierailija
34/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut lähes kaikki normaalipainoisia 20 v sitten. :D Eikä edes 40 v sitten.

Joo, mutta 20v sitten sellaiset superlihavat puuskuttajat, joita näkee päivittäin, olivat tosi harvinaisia. Eri.

Vierailija
35/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut osaavat olla mättämättä liikaa ruokaa suuhun.

Tämähän se. Kyllä minunkin tekisi mieli syödä pitsaa ja hampurilaisia useamman kerran viikossa, ja karkit maistuvat omassa suussa ihan yhtä hyviltä kuin muillakin.

Mutta jos huomaan painoni nousevan edes vähän, niin rajoitan välityömästi syömisiäni ja pidättäydyn herkuista. Toimii joka kerta.

Vierailija
36/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ruuasta, mutta tykkään myös liikkua enkä napostele enkä juo mitään makeita mehuja tai limsoja. Näin pysynyt paino normaalina koko ikäni, 57-vuotias olen.  Enkä santsaa, vaikka ruoka olisi kuinka hyvää. 

Vierailija
37/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikat osaavat kuunnella omaa elimistöään paremmin. Se on sitä helpompaa, mitä aidompaa ruokaa syö. Älä sotke kroppaa sokerilla, lisäaineilla ja ravintoköyhällä ruualla, niin kohta sullakin on laihan suolistobakteerit ihan omasta takaa.

Sillä on merkitystä, mistä energiansa ottaa. Tässä karrikoitu esimerkki. Voit syödä päivän energiatarpeen täyttämiseksi neljä levyä Fazerin sinistä. Saat 2000 kcal, 44 g proteiinia ja 200 g sokeria, etkä mitään ruokaa suolistoflooralle. Voit syödä myös 2000 kcal edestä kasviksia, jolloin saat 70 g proteiinia ja sokeria parhaimmillaan joitain kymmeniä grammoja, sekin sidottuna kuituihin joita suolisto kaipaa.

2000 kcal edestä kasviksia on muuten sellainen määrä, että ihme jos sillä ei saa vatsaa täyteen, jos se ähkyn tunne on tärkeä. Vatsan täyteen syöminen muuten kuormittaa ruuansulatusta, koska mahalaukku ei pääse hienontamaan ruokaa vaan hapot joutuvat tekemään työn.

Ravintoköyhällä energialla rakentuu höttöinen keho.

Vierailija
38/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassajonossa äsken, hyvin lihava nainen latoi kassahihnalle monenlaista ns. kevyteinestä. Kuinka on mahdollista, että vähäkalorisia elintarvikkeita ostavat ovat yleensä niitä, joilla painoindeksi huitelee korkeuksissa?

Hmm. Heitän ihan lonkalta, ehkä siksi että normaalipainoisen silmiin eivät kaupassa nuo kevyttuotteet edes osu, kun ei ole tarvetta laihduttaa? Kenelle luulet että niitä markkinoidaan ja miksi?

Vierailija
39/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta sanon että erilainen sokeriaineenvaihdunta. Minulla on taipumusta sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin ja esim imettäessä vuoroin korkeita ja matalia sokereita. Ruokaa on pakko syödä jatkuvasti, jos matalat sokerit iskee, ei ahmimisesta tule loppua. Painon hallinta ja laihdutus on TODELLA vaikeaa. Siitä varmasti syntyy kierre, mitä enemmän lihoo, sitä huonommin toimii sokerinsäätely. Diabetes odottaa minua jos lihon. Laihana pystyn olemaan päivän ilman ruokaa ilman ongelmia, "unohtaa" syödä.

Vierailija
40/144 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille ruoka on kuin huume josta haetaan tyydytystä ja lohtua. Ja rasva- ja sokeripitoisesta "ravinnosta" saa sen suurimman ja nopeimman tyydytyksen.

Valtaosalla ylipainoisista kyse on siis itsekurista eikä mistään muusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän