Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

e ~ e KESÄNUPUT-08 to-su e ~ e

15.05.2008 |

Täällähän hiljaista, vai onko yhteyksissä taas vikaa?!?Minulla oli aamulla neuvola ja kaikki oli ok. Kysyin sitä lapsivesiasiaa ja th oli käsikopelolla sitä mieltä, että kyllä sitä siellä on ihan tarpeeksi. Sanoi vauvan koostakin että on alle 3kg nyt vielä, eli kuten arvelinkin, niin tuskin tässä mitään isoa vauvaa taaskaan kasvatellaan...Painoa oli tullut "vaan" 100g joten *huoh* sille ; ) hemppa on vihdoin nousussa (jee)Eli ensiviikolla taas sinne tarkkailtavaksi : )Mitäs muille kuuluu. Korjoittelinkin tuonne eiliseen pinoon ihan viimeisimmät kuulumiset, eli sen rahapussiepisodin... muuten täällä arki on ihan "normaalia" eli hermot kireellä vähän väliä, mutta ONNEKSI sentään muuttohäämöttää jo ensiviikolla : ) Joten jospa se tästä elo tasaantuisi...Mulla on muuten tuo oikea käsi ollut koko aamun puuduksissa ja sa moin turvoksissa. Terkkari vaan oli sitä mieltä edelleen että ikävä vaiva, mutta kuuluu taudin kuvaan... eli kärsin siis vaan : /Muuten tuosta mun mahasta tintille: ei ole laskeutunut vielä, mutta näyttää siltä, kun olen pitkä ja vielä pitkäselkäinen, niin ei nousekkaan kovin ylös... hyviä vointeja kaikille eart rv37+3
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=1e0e424d-224d-11dd-9aa8-…!

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun kirjoitukset eivät ole tänne sivuille asti selvinneet muutamalla viime kerralla, katsotaanpa jos nyt onnistaisi...

Kummallisia sääilmiöitä ainakin täällä päin, rakeita ja lunta tullut vuorotellen! Onneksi välillä on parempi ilma niin pääsee esikoisen kanssa ulkoilemaan. Päivät alkaa tässä vaiheessa tuntua aika pitkiltä ja kaikenlainen ohjelma on tervetullutta. Tein saman liikkeen kuin Tytteli-83 ja tilasin lehden, huomenna pitäis eka hesari kolahtaa luukusta. Onpahan aamukahvin kanssa muutakin luettavaa kuin sata kertaa tavattu Vauva-lehti :)

En tiedä johtuuko jostain vitamiinin puutostilasta, mutta kummallisia mielitekoja pukkaa minulle. Missään vaiheessa en ole tässä enkä esikoisen odotuksessa himoinnut (ainakaan normaalia enempää) mitään syömisiä, mutta nyt on kuulkaa nektariinit kova sana! Eilen söin kuusi sellasta putkeen :| Ja tänään kuljin ruokakaupassa hivellen joka toista purkkia, mm. erilaiset jugurtit ja vanukkaat sekä tomaatit houkutteli suuresti. Muutenkin tuntuu että ruokahalu on viimeisen viikon ajan ollut taivaissa. Painoa ei onneksi ole tullut kuin noin kahdeksan kiloa ja vauvan painoarvio oli vapun aikaan 2,1 kiloa joten kai tässä uskaltaa jonkun verran herkutellakin.

Harmittaa kyllä niiiiin paljon etten noussut miehen kanssa katsomaan peliä viime yönä, oli ollut ilmeisen jännä matsi! No, eipähän väsyttänyt niin paljon aamulla. Huominen peli tuleekin vähän inhimillisempään aikaan että jospa sen sitten kattois.

No, täytyy ilmeisesti vastata nektariinien kutsuun, suorastaan huutelevat tuolta keittiöstä...

Deepest_Blue rv 35+2 (tai jotain)

Vierailija
22/97 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla iskivät esikoisen synnytyksen jälkeen ja nyt jo odottaessa. Tai ihan itse oon tehnyt diagnoosin, niistähän tätä kipeää ahteria kai on kiittäminen :(

Apteekista saa jotain voiteita, osassa on puuduttavaa ainetta mukana eli pitäis auttaa myös siihen kipuun. Muuten kai liikunta, kuitupitoinen ruoka ja riittävä (veden) juonti PITÄISI auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletteko huomanneet että julkiseen profiilin laitetut kuvat "katoavat" välillä? nyt esim mun yhdestä valokuvagalleriasta oli yksikuva pois?!? Eilen mun profiilissa olevaa kuva ei näkynyt?!? Ei niinkään mikään tärkeä jutttu, mutta ihmettelen silti..
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c0b8a3e5-22af-11dd-ac59-…!

Vierailija
24/97 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas,

Pakko tulla vielä niistä pukamista tänne avautumaan. Jestas, että on kipeä pykämä :((( Olo oli koko aamun kuin päälletallatulla muurahaisella, jolla heiluu enää yksi raaja ja sekin pyytää armokuolemaa...siis oikeasti, ennen ne ovat olleet ihan suht. kivuttomia, mutta tämä yksilö on jotakin aivan toista. Hirveä särky ja kirvely, istuminen sattuu, kaikki sattuu, hyvä kun vessassa kykenee käymään. Meinasin jo pyytää miestä kurkkaamaan, miltä tuolla ahterissa näyttää...kun tuntuu, ettei ole enää mikään normaali pukama :(((( JÄRKKY! Nostaa tuskanhien pintaan...Kävin apteekissa ostamassa Scheriproctia ja kylläpä siellä piti sen myyjän suu suurella alkaa kyselemään, onko kyse sisäisistä vai ulkoisista pukamista??? Ei sitten yhtään pienemmällä volyymilla saanut kysyttyä... Jumaliste, pukama kuin pukama, tänne se rasva ja matalalla profiililla ulos...Niin, sitä vain, että Hädensaa ei saa raskaana ollessa tai imettäessä käyttää, joten jäljelle jää vain tuo lievempi Scheriproct, joka ei tunnu missään. Hädensaa kun laittaisi, niin johan alkaisi vaikuttaa mukavan viilentävästi... :-)

Mansikkapirkko: älä välitä tiukkapipoista...kävin lukaisemassa sitä pinoa ja nauroin ihan ääneen...että voi ihmiset pienistä asioista revetä...minäkin olisin luultavasti sanonut saman kuin sinä, että rukkaksiksi vaan, mutta sillä erotuksella, että niistä olisi todella tehty "rukkaset"...

Meillä oli muutama vuosi sitten tilanne se, että poika allergisoitui meidän kahdelle kissalle ja lopulta sairastui astmaankin. Eihän siinä auttanut muu kuin ilman miehen suostumusta antaa nuorempi kissa pois. Toinen jouduttiin lopettamaan. Kaksi vuotta väänsin mieheni kanssa kättä siitä, onko eläin vai lapsi tärkeämpi ja lopulta kampesin ne kissat ulos, hyvä ettei avioliitto loppunut siihen paikkaan. Minä kun olen varsinainen naarasleijona kun on kyse lasten hyvinvoinnista...onhan tuo ajan kanssa ymmärtänyt, että pakkorako se silloin oli.

Toivottavasti minua ei nyt tästä mielipiteestä hirtetä täällä, mutta oikeasti, kyllä pitää kyetä laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen...ja totta kai lapsi on tärkeämpi.

Jep, se siitä aiheesta. Närästää niin maan perusteellisesti, enkä ole kuin vettä juonut ja pari luumua vetäissyt koko iltana...Teen mitä vaan, jottei maha menisi nyt enää kovalle...tuo pukama on tappajapukama ihan varmasti! Miten yksi pukama voikin laittaa kunnon noin alas. Hemorroidi sentään!

Tänään olen muutenkin itkenyt ja raivonnut enemmän tai vähemmän koko päivän...itku tuntuu tulevan milloin mistäkin. Kun on niin hemmetin kipeä ahteri ja muutenkin kaikki kumarrukset ovat työn takana tämän ison mahan kanssa ja joka paikka sotkua täynnä.

Jep, nyt lopettelen tämän turhanpäiväisen jaarittelun ja alan miettimään millaisessa asennossa lähestyn omaa petiäni...ilman, että joku paikka repeää.

Hyvää yötä!

Kanelisokeri 37+0 (vajaan puolen tunnin kuluttua ;))

Vierailija
25/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie kyllä koisaan nuo yöt ihan täysillä. Kävin vaan kerran vessassakin. Heräsin kyllä 5.45 ihan itsekseni, mutta toisaalta on kiva herätä omasta tahdosta kuin esikoisen tahdosta. Puolenpäivän aikaan iskee sitten armoton väsymys, mutta onneks saa nukkua päikkärit.

Mie kävin illalla sauvakävelemässä. Puolet matkasta meni oikein hyvin ja reippaasti, sitten alkoi mukavat supistelut. Loppumatka olikin yhtä vaappumista ja hidastelua. Mut teki tuo ihan hyvää. Mitä nyt tuo häpyliitos kipeytyi, etten illalla meinannut päästä sohvalta ylös. Ja jotenkin kummasti jalkapöytä kipeytyi, ei kyllä ollut mitkään hyvät kengät jalassa...

Tänään lähdetään Anttilaan katselemaan rottinkikoreja, ne on -40%. Meillä on lapsen huoneessa sellainen lokerohylly, mihin ollaan ostettu koreja. Se on ihan nätti ja lelut saa kätevästi lajiteltua niihin koreihin. Tosin ei se riitä mihinkään, silti on iso lelulaatikko (vaikka mie karsin niitä leluja usein ja rankalla kädellä, niin niitä vaan tulee ja tulee).

Ihanaa päivänjatkoa kaikille! Tästä päivästä tulee hyvä päivä! (hokee sitä itselleen)

Tytteli-83 rv 37+4

Vierailija
26/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää! Yöllä normaalisti on tullut ravattua vessassa 5-6 kertaa, ja siihen on tottunut, mutta viime yönä en jostain syystä saanut vessareissujen väliajoilla unta... Nousin sitten jo kuudelta ylös kun kyllastyin vain makoilemaan.

Luetteko/tilaatteko kaikki vauva-lehteä? Vai onko tämä kielletty keskustelunaihe täällä...

Kissat on ruvennut tekemään kiusaa. Tänään toinen tiputti verhot ja verhotangon alas ja eilen toinen kuseksi hiekkalaatikon ohi pitkin seiniä ja oksensi tietokonetuolille ja kahteen kohtaan lattialle. Eihän se kisun vika ole jos on paha olo, voi raukkaa, mutta ärsyttää silti.

Täällä myös peräpukamavaivaa. Tai siis ainakin kipua ja verenvuotoa on ollut. Niin ja verta vuotaa edelleen myös nenästä lähes joka päivä, välillä vain lorahtaa ihan yhtäkkiä. Onneksi on ainakin tähän mennessä loppunut yhtä nopeasti kuin on alkanutkin.

Toissapäivänä kaytiin tutustumassa Kättärillä. Mulle tuli yllatyksenä se että sielä saa synnyttää veteen! Ei sillä että moista haluaisin. Hermostuttaa ettei saada perhehuonette jos on ruuhkaa. En haluaisi jäädä ilman miestä sairaalaan yöksi.

Pitäisi mennä ostamaan imetysliivit, niin saisa pakattua ehkä sairaalakassiakin. Pakkaaminen tyssää aina siihen että alan lukea jotain listaa siitä mitä olisi hyvä pakata ja aina listalla on ensimmäisenä imetysliivit joita mulla ei ole. Sitten en siis jakasa pakata mitään. Tuskin mitään katastrofia käy vaikka en mitään kassia missään vaiheessa pakkaisikaan.

sroigh 36+2

Vierailija
27/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄRSYTTÄÄ NÄMÄ SIVUT:( Tuntuu et on ihan pihalla teidän jutuista kun ei ole päässyt kaikkia juttuja lukemaan. Eikä itse kirjoittamaan:(. Nyt ei osaa edes kommentoida mitään. Paitsi että minullakin on särkenyt päätä monena päivänä, niinkuin monilla. Ja Artille kiitos wordin käytön opastuksesta:)

( . ) Tiistaina olin äitipolilla synnytystapa-arviossa. Kohdunsuu oli pehmeä, sorm.auki ja kanavaa oli 3cm. Eli jotain sielläkin on edes tapahtunut, aikaisemmissa raskauksissa tässä vaiheessa ei ole ollut vielä mitään muutoksia. Vauvan pää oli melkein kiinnittynyt. Mutta hieman liikkui vielä. Vauvalla kaikki oli hyvin. Mutta aika isokokoinen jössikkä sieltä olis tulossa 2834g oli tämänhetkinen paino-arvio. Uudestaan joudun menemään koko-arvioon 13.6 jolloin on rv 39+1. Voi olla että alkavat käynnistelemään aikaisemmin,riippuu paljonko kasvaa tässä välissä. Aikaisemmat on käynnistetty vasta 42+2 ja 42+1 tai jos on kasvanut yli 4,5kg niin leikkaavat.

Eilen yöllä tuli isopala limatulppaa (tai ainakin luulen että oli limatulppaa).

Pitäis varmaan kaivaa vauvan vaatteet varastosta ja alkaa pesemään niitä. Olen niin varma että tämäkin raskaus menee yli ja joudutaan käynnistämään et en ole tehnyt vielä oikeastaan mitään valmisteluja:D

ilonella 35+1

Vierailija
28/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin rikkinäien yö takana. Mukavaa asentoa on mahdotonta saada ja aina kun herään yöllä, on pakko käydä pissalla. Kömpiminen sängystä on jotain aivan järkyttävää, kun nyt ylipäätään ensin pääsee pyörähtämään kyljeltään ylös.

Kuopus heräili aamuyöstä itkeskelemään, mutta onneksi mies heräsi hoitelemaan häntä, vaikka tiedän, että tänään hän taas varmaan menee koisaamaan heti töistä tultuaan ja minä jään koko illaksi yksin tuon nuorimmaisen kanssa... :-/ Minäkin haluaisin vain maata rauhassa kaiket päivät, muttei se tuon elohopean kanssa onnistu, ei niin millään...

Syntyisi nyt tämä viimeinen pian, jotta pääsisi liikkumaan taas vapaasti. Tämä iso olemus on niin raskas kantaa, ettei tosikaan...vaikka tottahan minä tiedän mitä se alku taas vauvan kanssa pitää sisällään. Eniten huolettaa tulevat imetysongelmat ja niitä taas piisaa...

Odottelen tänään jonkinsorttista postia Taysin suunnalta siihen synnytystapa-arvioon...

Vauvallekin pitäisi käydä ostamassa joku paksumpi ulkoiluvaate kotiintuloa varten, minulla on yksi vanupuku kokoa 60, mutta se on luultavasti liian suuri ja kaiken lisäksi se on väriltään pinkki ja mehän emme tiedä edes tulokkaan sukupuolta...

Huomenna pääsen kampaajalle. Tukasta saa kyllä lähteä ainakin 10cm pois ja paljon vaaleata raitaa näin kesäksi. Mielellään sellainen malli, jota ei tarvitse suuremmin hoitaa, ja jonka saa hätätilanteessa ponnarille....

Argh, tuo nuorimmainen aukoo dvd-levykansia, haluaa katsella Pingujaan...pitää mennä hätiin...palailen myöhemmin linjoille.

Kanelisokeri 37+0

Vierailija
29/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sivut tuntuu toimivan jotenkin niin mun näppis krakaa!!! Pitää avata koko toosa päivällä ja katsoa onko jäppset kaatanut tänne jotain...

Olen itse kyllä Kanelisokein ja Pirkon kanssa samoilla linjoilla noissa eläinasioisa. Tykkän itse,mut lapsenetu on paras, sanokoot "suojeljat" mitä sanoo ;)

Ihan pahin paikka tuossa nääs-näääs-keskustelussa on tuo av- ei aihevpaapalsta. Joskus harvoin olen sinne eksynyt ja ihmettelen että ONKO OIKEASTI IHMISILLÄ AIKAA KIRJOITTAA NIINKIN TYHJÄNPÄIVÄISESTÄ. OIKEESTI!!!! Niin ja siellä jos jossain sitä lokaa heitetän muiden päälle kun ei naamatusten (edes nicillä) kehta sanoo..

Juunyt menee hermo tähän töppökiroittelun ja ainaisen kirjaitenlisäilyyn, palaan ip.llä

eart v37+4
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=88db343d-2317-11dd-ac59-…!

Vierailija
30/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuhahmo PuuhaPirkko seikkailee. Kuvittelin kampeavani tuon pojan ulos jotta saisin sen ikuprojektikukkapenkin tehtyä. Prätkähiiret voitti. On aika käjetön olo.

Minä nukuin melko hyvin, 2 vessassa käyntiä ja herään 5 aikaan. Olen herännyt jo tämän viikkoa niin aikaisin. Ärsyttää mutta onneksi saan nukahdettua uudelleen. Suonikohjut on ärtyneet alakerrassa ja pukamat vaivaavat. Ihana ängätä rautatabletin jähmettävää kakkaa kun alkaa suonikohjuja pakottaa. Niin, sitä obsidania sain miehen siskolta vajaan paketin ja on onneksi auttanut. Mulla vaan tulee siitä Julma Kakka joten saa taiten syödä että jokin liikkuu jonnekin.

Mitämitä? Eikö muka Hädensaa saa käyttää raskausaikana? Kun minulle nimenomaan sitä myytiin että on miedompaa kuin Shrediproct. Olen monta monituista tuubia sitä hanuriini laittanut. Nyt oli Hädensa apteekista loppu joten sitä toista piti ostaa. Tykkäsin kyll Hädensasta enempi.

Aika kyttyrä on minusta tullut. Ei oikein jaksa tehdä mitään eikä liikkua. Pitäisi verhot ommella ja siskon lakkiaisiin kakkuja vielä taiteilla. Hyvä sekin kun 2kk kyselin että pitääkö leipoa ja kukaan ei puhunut mitään. Nyt sitten kun olisi muutakin ja bileet parin viikon päästä niin havahtuvat että pitää tehdä joojoo. JESH.

Tänäaamuna ensin soitti äiti ja motkotti kaikesta ja varsinkin siskosta, joka otti koiran ja se kuulemma haisee. Sitten oli sillä välin tämä sama sisko soittanut ja kirosi äitiä miten vituttaa se sen motkottaminen. Juuri näin. Asuvat varmaan liian lähellä toisiaan, äiti Lieksassa ja sisko Joensuussa. Kuopio on hyvä, mulla ei ole ketään sukulaisia täällä :D

Antakaa voimia että jaksan ne lakkiaiset, mikäli niihin tulee lähdettyä. Siihen synnytystapa-arvioon on vielä niinkin pitkä aika että on vasta 28.5. teillä on ollut niitä mutta meikkä odottelee vielä pari viikkoa. Odottavan aika on pitkä mutta onhan mulla tuo jäykkä paska mitä ängätä harjoituksena sitä synnytystä varten. ;)

-- Pirkko ja punkero rv 34+1

Vierailija
31/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käyty ja kaikki suht ok. Paineet kurissa pysynyt, 119/85, mikä on ihan normaali mulle näissä lihoissa. Painoa ei ollut tullut YHTÄÄN, jippiajee! SF:ksi sai täti mitattua sentin vähemmnä kuin viimeksi, eli alkaa vauva painuun lantioon. Lisäksi yllätti se, että täti otti puheeksi äitipolin ja lisäultran, jos haluaisin käysä. Mikäs sen mukavampaa, kuin päästä katsoon kuinka iso möhkylä masussa kasvaa. Sokerit mulla oli ollut rasituksessa sittenkin niin rajalla, että ehdotteli varoivaisesti ruokavalioneuvontaa. En siitä pahastunut, jos samalla saapi sen ultran ;) Kieltämättä mun ruokavalio ei aina ole ollut parhaasta päästä, ihan liikaa makeaa oon syönyt. Jäätelöön (kerma) varsinkin hirvee himo.

Pirkolle tsemppiä! Kyllä joillain palstoilla on ihmeporukkaa, ei kärsi mitään omia mielipiteitä esittää. Täällä kesäkuisissa saat kyllä olla itsesi :D

Mies just soitti ja sanoi lähteneensä työterveyshoitoon, kuumetta oli nostanut työpäivän aikana. Aamulla ei kyllä ollut terveen näköinen, niiskutti koko yön. Nyt mulla on sit kummatkin "pojat" kipeenä.

Kiva, että nyt ollaan saatu viestejä pinoon, jospa tää palsta pian alkais OIKEESTI toimimaan.

Tsemppiä myös peräpukamalaisille! Varmasti ikävä vaiva. Itse koputtelen puuta, vielä ei ole tullut tuota vaivaa.

Rouva 37+3

Vierailija
32/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipä viikko nopsaan, huis hais se hujahti ohi. Aika väsynyt viikko, alkuviikosta oli tosiaan huono mieli mutta nyt se on paranemaan päin. Olen siis hellinyt itseäni, mm. kävin toisen raskaana olevan tutun mamman kanssa eilen kaupungilla ostoskelemassa ja hiplailemassa vauvatarvikkeita. Ostin vähän vaatteita, kaksi vauvan peittoa (kotiin ja mökille omansa). Illalla marketti- ja apteekkireissulla sitten vielä hankin varastoon vaippoja, harsoja, liivinsuojuksia, peppupyyhkeitä, rasvoja ja öljyjä. Pää on vieläkin vähän sekaisin tulevasta kesästä, mutta kyllähän vauvan on valmis tulla milloin vain. PAITSI meillä ei ole vieläkän autoa johon mahtuisi kolme lasta (tai siis kaukalo + telakka, turvaistuin, koroke) takapenkille. Toivottavasti ensi viikolla jotain tapahtuu. Muuten isukki joutuu kävelyhommiin vauvan synnyttyä! Huisia miten vaikeaa voi olla löytää yli 150 000 ihmisen talousalueen autokaupoista yksi auto!

Eilen oli neuvola ja siellä oli vieras täti, mutta ei hätää. Se oli paljon parempi kuin oma neuvolantätini, jollai suoraan sanottuna ei ole minkäänlaista tietoa mistään. KOulussa opittu on unohdettu ja uutta tietoa ei ole halunnut hankkia. Eli mitään vastauksia ei mihinkään saa paitsi hempat ja verenpaineet ja sf:t tietty mittaa. Eilinen täti oli toista maata.

Mulle oli tapahtunut 5 viikon neuvolatauon (unohdin käydä yhdellä ajalla ja sitten meni vielä pari viikkoa saada uusi aika) aikana tulut 5,5 kg lisää painoa!!!! Siis jotain aivan järkyttävää, en ollutkaan käynyt vaa'alla joten hieman heitti leuan loksulleen tuo lukema. En ole siis kuulkaa ikinä tytöt painanut näin paljon kuin nyt. Inhottavaa... Ja vielä 3-4 viikkoa aikaa kerätä lisää kiloja. Mullahan on siis aivan järkky turvotus ja se täti sanoikin, että todella suuri osa näinkin isosta painonlisästä voi selittyä turvotuksella (se on mulla todellakin runsasta, hameen käytön voi unohtaa, mutta ihme kyllä ei tunnu niin tukalalle kuin voisi luulla...)

Hemppa oli todella hyvä, 130 tietämillä huiteli. Hemppaongelmia mulla ei ole kyllä ikinä ollutkaan raskauksissa. Pissa oli puhdas, yläpaine vähän koholla mutta toisaalta ei ihmekään tuommoisen puntarilukeman jälkeen =D Kuitenkin tää turvotus ja pieni paineen nousu aiheutti tehostetun valvonnan päänsärkyjen suhteen, ettei pääse mitään raskausmyrkytyksiä kehittymään.

Sf-mitta oli kääntynyt laskevalle käyrälle, mikä ei ole yllätys koska alhaallahan vauva on.

Puhuimme myös synnytyksestä ja tämä uusi täti kun oli jopa ihan tiedolla varustettu niin osasi vastata kysymykseeni johon en omalta tädiltäni ole mitään vastausta saanut vaikka olen kysynyt. Eli kun ed. synnytykset olivat 12 h & 5,5 h, niin minua tosiaan pelottaa että onko kolmas nyt samassa suhteessa nopeampi. Ja kuulemma se on todella todennäköistä että näin on, vain vauvan väärä tarjonta voisi hidastaa synnytyksen kulkua edellisistä. Sain luvan mökkeilyyn vielä tänä ja ensi viikonloppuna, mutta sen jälkeen kuulemma olisi hyvä pysyä kotona. Mökiltä on tunnin ajo synnärille. Myös ihan asiallisesti käytiin läpi aihe ambulanssilla sairaalaan jos vähäkin tuntuu siltä että ei omin neuvoin kerkeä. Ja sain ohjeita mm. missä asennossa olisi hyvä olla automatkalla jos synnytys on käynnissä ja tuntuu edistyvän liian nopsaan. Makuuasennossa nimittäin. Silloin kuulemma supistusten teho on minimaalinen verrattuna pysty/istuma-asentoon jolloin painovoima auttaa niiden tehoa.

Hassua että joudun lopulta tekemään tämmöisiä temppuja, kun aiemmin olen aina ollut sitä mieltä että synnytyksen aikana pitää liikkua ja tehdä, jotta se edistyisi mahdollisimman luonnollisesti ja ripeästi =DDD

aurinkoisesta mutta viileästä Keski-Suomesta

Maarmeladi 36+5

P.S. Eikä vieläkään kesänuppujen vauvoja, aivan omituista!! Ne haluavat odottaa kesää syntyäkseen kun nyt on niin kylmä =D

Vierailija
33/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille pukamista kärsiville jaksua, ei kuulosta ihanalta, onneksi itsellä ei ole ikinä ollut kuin semmoista ihan pikkupientä vaivaa vain tuolla osastolla. Yhdelle ystävälleni tehtiin pukamaleikkaus toisen raskauden jälkeen ja se oli kuulemma melko pitkissä kantimissa säilyttää arvokkuus sen aikana, mutta jälkeenpäin se kannatti =D

Vauvalehteä en tilaa enkä lue kuin neuvolan aulassa, kun näin kolmannella rundilla alkavat melko tuttuja olla nuo asiat mitä siellä kirjoitellaan...

Pirkolle ja tosikoille irtosi hyvät naurut täältäkin =D Ja Pirkko hei, sulle samaa neuvoa kuin mitä täältä itse sain alkuviikosta: Opettele myös sanomaan ei. Opettele sanomaan:

Auttaisin niin mielelläni, mutta ymmärrättehän että minulle on ihan kohta syntymässä vauva, jaksamiseni ei ole parhaimmillaan ja vointi on raskas, ja lisäksi on vanhemmat lapset ja koti hoidettavana. Olisiko siis aivan mahdoton ajatus, että panostukseni näihin siskon lakkiaisiin voisi olla vähän pienempi. Varsinkin, kun minähän kysyin teiltä aiemmin ja te sanoitte että apua ei tarvita. Nyt minä en enää kauheasti jaksa enkä ehdi.

Mun anoppi on mennyt yhtäkkiä parissa viikossa fyysisesti tosi huonoon kuntoon (sairastaa alzheimerin tautia) ja on nyt ainakin kaksi viikkoa sairaalassa vuodeosastolla syystä että hänen liikkumisensa on mennyt niin huonoksi että taluttamaan tarvitaan kaksi ihmistä. Eli ehkä näissä omaishoitajan etuudet-viidakoissa surffaamiset ovat minunkin osaltani pian ohi, jos ei anopin vointi parane. Toisaalta se on huojentavaa. Tuo on kamala sairaus, se vie voimat koko kotijoukkueelta. Täytyy vain toivoa että mieheni ei ole alzheimer-geenejä perinyt, tai jos on niin lääketiede kehittyy lähivuosikymmeninä niin että sairauteen keksitään hyvä hoito ja parannuskeino.

Joku valitteli liitoskipuja ja kuvaili niitä, ja nyt sitten tosiaan minäkin tajusin mitä ne ovat ja että minullakin on ollut niitä viime viikkoina. Joka raskaus näköjään opettaa jotain. Inhaltahan ne tuntuvat, ihan kuin jalat olisivat lähdössä irti lantiosta!

Vierailija
34/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille!

Olen aivan pihalla kaikkkien kuulumisista, sillä viime loppuviikosta/viikonloppuna sivut olivat juntturassa ja en päässyt viestejänne lukemaan. La/su yönä sain riesakseni kovat vatsakivut ja sunnuntaina pääsinkin sitten käymään Kättärillä päivystyksessä. Mitään vikaa ei oikein keksitty ja olisivat ottaneet yöksi sisään, mutta halusin kuitenkin kotiin. Maanantaina kivut vain jatkuivat ja uusi reissu päivystykseen. Kättäriltä lähettivätkin Meilahteen kuvattavaksi ja lääkäri soitteli perään, että tulehdus arvot olivat nousseet. Umpilisäke oli sitten tulehtunut ja se leikattiin maanantain ja tiistain välisenä yönä. Keskiviikkona pääsin sairaalasta kotiin ja nyt täällä kotona parannellaan haavaa. Haavakipu aiheuttaa pikkaisen supisteluja, mutta toivottavasti vauva ei nyt päätä syntyä ihan heti, että haava ehtisi parantua. Vaavin vointi tarkistettiin Naistenklinikalla kotiuttamisen jälkeen ja hyvinhän se siellä jaksoi.

Eilen oli neuvola ja synnytysvalmennus ja oli vähän turhan rankka päivä heti kotiuttamisen jälkeisenä päivänä. Illalla olin aivan puhki ja nukkumaan täytyi käydä heti kahdeksan aikaan.

Olin ajatellut tällä viikolla laittaa makuuhuoneen uuteen uskoon, että saisi vaavin sängyn tungettua sinne, mutta taitaa nyt pikkaisen siirtyä nämä hommat. Minä jatkan täällä potemista ja koittakaa kestää pukamat ja muut vaivat.

Terveisin Mapemaukka 33 ja 6

Vierailija
35/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli neuvola ja lääkäri, kuulumiset sieltä vkot 35+4:

hb oli aluksi yli 130, vielä kuukausi sittenkin 122 ja nyt 107, joten lisärautaa tässä vaiheessa alan sitten syömään. Vauvan syke vaihteli 140-160, oli pysynyt pää alaspäin ja pää on jo melko alhaalla, SF 31 cm, kohdunsuu oli pehmennyt ja kanava lyhentynyt. Vauvan kokoarvioksi lääkäri käsikopelolla sanoi 3200 g! Kuitenkin yli 3 kg hänen mielestään. Jotenkin tuntuu suurelta arviolta, vaikka itsestänikin on tuntunut koko ajan että suurin tämä lapsistani tulee varmaan olemaan.. no toivotaan ettei mene yliaikaiseksi kuten tytöt 9 ja 10 päivää vaan yllättäisi meidät kaikki ja syntyisi vaikka pari viikkoa etuajassa!

Onkos kellään tietoa minkä verran vauva näin loppuviikoilla viikossa vielä kasvaa???

Suurimmat vaivat täällä päin on suonikohjut, närästys, aamupäiväheikotus, huonosti nukutut yöt ja turvotus on alkanut tällä viikolla. Ja välillä on vaikea löytää asentoa, missä olisi helppo hengittää. Mutta onneksi äitiysloma alkoi tämän viikon alusta. Helpompi näiden puuskutusten kanssa on kotosalla touhuta. Nyt on vauvan tarvikkeetkin jo melkein kaikki häntä valmiina odottamassa ja sairaalakassikin puoliksi pakattu. Vaatteita äsken kaappiin laitoin ja totesin pienten potkuhousujen olevan heikoissa kantimissa. Taidan lähteä kirpputorikierrokselle :)

Kovasti odottelen minäkin tänne ensimmäistä viestiä syntyneestä vauvasta :)

Hyvät viikonloput kaikille! :x

Vierailija
36/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinaan aina pissata housuihin kun luen MansikkaPirkon kirjoituksia. Tuntuu että Pirkolla vaan jutut paranee mitä pidemmälle päästään! Hyvä näin! Meille ei tullut lakkiaisjuhlavelvoitetta kun veljen tyttö (meidän kummityttö) ei päässyt matikasta läpi. Sanoinkin sille että parempi näin koska mun juhliminen olis ollut vähän niin ja näin tässä tilassa.

Nyt mua rupes oikeesti pelottamaan kun luin Maarmeladin neuvolakäynnistä! Nimittäin jos kolmas synnytys on vielä nopeempi kuin toinen, mä en varmaan ehdi sairaalaan ollenkaan (eka 13 h, toinen 2 h 22 min.) kun sinne on tunnin matka! Ajattelin kans kysellä asiasta neuvolassa ensi viikolla. Mökkeilyt saa varmaan meilläkin unohtaa parin viikon päästä. Meidän mökiltä on 1,5 h:n matka sairaalaan.

Soitin eilen työkaverille joka sai toissapäivänä toisen lapsen. Oli aivan ihana kuunnella positiivisesta synnytyskokemuksesta. Se oli nimittäin sujunut aivan uskomattoman hienosti ja "vaivattomasti"! Tämä oli hänelle eka alatiesynnytys ja sen vuoksi oli aika yllättävää kuinka lyhyellä ponnistusajalla oli selvinnyt kun ihan parilla ponnistuksella oli tullut ulos. Jotenkin tuntuu että viime aikoina oon kuullut niin paljon negatiivisia synnytyskertomuksia että ittelläkin on usko mennyt siihen että kaikki voisi sujua hyvinkin. Mä oon kokenut molemmat ääripäät (eka pitkä ja raskas, toinen lyhyt ja helppo) että vaikea kuvitella minkälainen tää kolmas olisi.

Mä oon ihan helisemäs noiden meidän tyttärien kanssa! Ne tappelee nykyään koko ajan. Pienempi ärsyttää isompaa ja isompi itkee. Onneksi mies tulee illalla reissusta jotta mun ei tarvi olla koko ajan erotuomarina.

Tuleekohan tää teksti taas yhteen putkeen. Ärsyttävää jos näin on.

Nyt meen ulos mansikkamaata perkaamaan!

Viikonloppuja!

GeddyLee 35+3

Vierailija
37/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mapemaukallahan onkin ollut oikein käänteitä, huh, umpisuolen leikkaus raskaana! Onneksi kaikki meni hyvin ja toisaalta onni, että sattui noille viikoille, sillä muutaman viikon päästä kuntoutuminen moisesta voisi olla hyvin vaikeaa kaikkien muiden vaivojen lisäksi, vaikka kyllähän sinullakin on varmasti ihan tarpeeksi vaikeaa jo nyt sen haavasi kanssa. Toivottavasti paranet ja kuntoudut hyvin ennen synnytystä.

Hienoa, että vauvalla on kaikki hyvin!

MInulla on taas oikein mylläys meneillään masussa. Oikoo raajojaan niin, että tuntuu inhottavalta.

Ei tullut sitä kutsua sinne Taysiin. Ärsyttävää! Pitäisi saada pian tietää päivämääriä, kun tarvitaan aikaa järkätä lastenhoitajakin...vai menemmekö sinne meidän kuopuksen kanssa kun mieskin haluaa olla mukana tukemassa?

Minskunalle piti kirjoittaa vauvan kasvusta, että nythän se vasta kasvaakin nämä viimeiset viikot kun enää ei tarvitse kehittyä muuten kuin koon puolesta ja kun liikkeetkin vähenevät, ei kulu energiaakaan...jostakin muistan lukeneeni, että vauva kasvaa vähintään 200g/viikko viimeisten viikkojen aikana...eli kyllä sinulle varmaan yli neljäkiloista olisi myös luvassa...minä niin toivon, että pääsisin synnyttämään viimeistään laskettuna päivänä. Se ei ole kohdallani mitenkään ihmeellistä, sillä esikoinen syntyi nimenomaan lasketun päivän aamuna...tosin on minulla kokemusta sitten siitäkin, että menee yli...

Minulla, kuten Tyttelilläkin on nyt tiukka linja makeiden suhteen. Onneksi tässä raskaudessa en ole makeaa vedellytkään niin hirveästi kuin aiemmissa. Sen sijaan ihme mielitekoja on minullakin ollut kurkkuun, tomaattiin ja satsumoihin.

Enää muutama hassu viikko ja sitten tämä viimeinen raskaus on ohi :) Eilen, kun alapää oli tosi kipeänä ja vauvakin tuntui kylkimakuulla ollessa jotenkin isolta, mietin, että mihin olen itseni taas laittanut...tuli pieni rimakauhu synnytystä kohtaan kun muistin, miltä se tuntuu. Se on valetta, jos joku sanoo, ettei synnytyskivusta muista jälkikäteen mitään. Kyllä minä ainakin muistan.

Tuosta liikkeellä olemisesta synntyksessä (en muista oliko siitä tässä pinossa puhetta, vai mistä asiaa muistelen) ja supistuksista piti vielä kirjoittaa, että mikähän siinä on, että kun oikein supistaa, se vetää minut mieluummin makuuasentoon, käppyrään siihen hoitopöydälle? En ole koskaan kyennyt kovissa synnytyskivuissa liikkumaan ja jos joku sitä ehdottaisi, varmaan löisin ehdottajaa, vaikken mitenkään väkivaltainen olekaan...

Mansikkapirkolle vielä Hädensasta: kävin Yliopiston Apteekin sivuilla katsomassa ja siellä Hädensan tuotekuvauksessa kerrottiin, että pitää neuvotella lääkärin kanssa mikäli sitä käytetään raskaus -tai imetysaikana.

Scheriproctin kohdalla kehotettiin välttämään alkuraskauden aikaa (tuotteessa on kortisonia)...Ja eilen apteekissa se myyjä sanoi, että ei sitä Scheriproctiakaan saa pitkää aikaa kerrallaan käyttää...no niin kipeä tuo ahteri on ollut, että kolme tuubia olen siihen viikon aikana jo lutannut, että se siitä käyttöohjeesta :)

Kanelisokeri 37+0

Vierailija
38/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on hauskaa lukea teidän viestejä, tulee hekotettua täällä ison mahan kanssa :)

Pukamia ei ole onneksi ollut kauheasti, mitä nyt tuli jonain aikana verta vessassa ja siitähän säikähdin. Nyt ei ole vaivannut enää. Ummetuskin on hävinnyt, sitä ihmettelen suuresti. Ängen nimittäin ihan yhtä ummettavia ruokia naamaan ja rautaakin joudun syömään. Ehkä tämä keho ei halua kiusata minua enempää.

Painoa on nyt tullut 12 kg, jep jep. Olen kyllä pitänyt hyvää huolta siitä, että kaikki herkut löytävät luokseni, joten ihmekö tuo. No, mitäpä tässä, muutama viikko enää jäljellä.

Olen tässä lueskellut vanhoja vauvalehtiä ja nyt aion lopettaa. Aiheuttavat vaan liikaa ahdistusta ja synnytysjännitystä.

Kaikkea pitäisi jaksaa, mutta eipä jaksakaan. Eilen meinasi jalat hajota kävelemiseen, joten eipä sitä kauheasti enää voi touhuta. No, onneksi kämppäkin alkaa olla jo ihan hyvässä kunnossa, kohta täällä jopa viihtyy, kun on verhot ja matot ja nätit esineet paikoillaan.

Turvotusta on täälläkin ja ulkona on sentään tosi kylmä. Olisipa varmaan ihan tuskaa olla, jos olisi kuuma. Vähän pisti naurattamaan, kun perhevalmennuksessa syyskuisten isät hehkuttivat, kuinka ihana kesä heillä on tulossa. Mieheni vaan naureskeli sisällään, että odottakaa vaan, kun teidän muijat on viimeisillään raskaana, ihan tuskaisia, turvonneita, kipeitä - ihana kesä, joo... :D Sori.

Poltsi 35+5

P.S. Kukakohan meistä lähtee ekana laitokselle.... Jänskättää koko jengin puolesta.

Vierailija
39/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mä edelleen vaan vierastan näitä uusia sivuja tosi paljon. On jotenkin hankalampaa kirjottaa ja lukea, ärsyttävää.

Nyt sentäs taitaa päästä lukemaan ja kirjottamaan.. tai saa nähdä kuinka kauan..

Täällä kolottaa ja supistelee. Kaikki siis 'normaalisti' :D

Eilen tuli tasan yks kipeä supistus iltapäivällä neljän aikaan ja sen myötä sitten kamalan huono olo että piti käydä yökkimässä pariin kertaan. Sit iski heikotus ja kamala närästys johon onneks yksi rennie auttoi.

Kyläilemässä tuli illemmalla käytyä, eipä kummosia.

Kyllä olin illalla taas niin vaivainen kotona että yhtä tuskaa!!! Mulla kolottaa nyt koko ajan alaselkää, lonkkia ja takamusta!!! Tuo takapuolen kolotus ei ole myöskään herkkua se :( Ja sitten tietty vähän väliä vihloo tuota alapäätä..

Miehelle uikutin ja valitin illalla. Mies sitten jo ihmetteli että miten nyt koko ajan valitan vaan. No kelles muulle ja miksen sais valittaa jos kerta on tukalaa.

Ihmettelen suuresti että oon nukkunut 22-6.30 heräämättä kertaakaan!!!! :o Outoa!!! No.. olin siinä sit hetken hereillä ja nukuin taas tunnin. Ihan kiva..

Nyt on koko aamupäivän ja edelleen supistellut menkkamaisia supistuksia, lieviä tosin.. kumminkin ees jotain! Ja alaselkä on ihan tulessa.. tää on taas yhtä vali-valia..sori :D

Ja taas närästää.. :o

Vauva piti eilenkin ihan kamalan kovaa möyrintää masussa. Oikeen sattu kun venytteli sieltä jalkaa kylkeen ja peppua työnteli navan yläpuolelta..

Kukahan on tosiaan eka joka saa vauvansa syliin? Jänskäää... :))

Ikäviä nuo teidän peräpukamat!! :( Itse koputtelen vielä puuta kun ei sellaisia näy..

Päänsärkyjäkään ei oo nyt enää ollut pariin päivään, reilun viikon sitä kestikin että särki joka päivä, tai siis jomotti.

Tänään on taas turvottanut ihan super-paljon, sormet on nakit ja sit nilkat kans kivannäköiset :(

Vaikka onkin hyvin viileää ulkona..

sroigh kyseli vauvalehdestä. Meille se tuli hetken tossa muutaman kk ajan muttei enää. Jotenkin siellä ei tunnu pyörivän mitään uusia juttuja. Mullekin kun on kans kertynyt vanhoja vauva-lehtiä ihan urakalla. Ja en ole minäkään niitä nyt lueskellut aikoihin..

Mapemaukka: kuulostaapa hurjalta tuo sun leikkaus. Mutta hyvä että se on nyt ohi ja meni hyvin ja että vauvakin voi hyvin!!

Mukavaa alkavaa viikonloppua ja jaksamisia kaikille kaikkien vaivojen kanssa!

a_j + pötkis 37+1

Vierailija
40/97 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mapemaukka: Kylläpäs on ollut hurja reissu. Varmasti pelotti leikkaus kun on vauva siinä ihan vierellä.

Pukamapotilaille voimia! Vaikea kuvitella kipua kun ei ole koskaan ollut pukamia.

Mulla on kans sama homma kuin Kanelisokerilla, että on vaikea kuvitella olevansa pystyssä kun supistaa. Nytkin teen vaistomaisesti semmoisen käpristysliikkeen jos tulee kipeämpi supistus. Esikoista odottaessa olin kyllä sairaalan puolesta sidottu sänkyyn. Vauvan sydänääniä tarkkailtiin tarkasti kun niihin tuli laskuja. Piti vaihtaa puolen tunnin välein kylkeä, muuten olla koko ajan samassa asennossa. Siinä viertähtikin sitten useampi tunti...

Vauva-lehti mulle tulee (tai meidän äitin osoitteeseen) kun saatiin se Brion turvakaukalo ystäväntilauslahjaksi.

A_j: Miun mies ei kauheasti tykkää jos valitan sille oloani. Varsinkin tästä päänsärystä valitan varmaan päivittäin. Se vaan jo tuhahtelee. Mut hitto jos koko ajan koskee ja se vaikuttaa aika paljon miun fiilikseen, niin pakkohan siitä on jollekin urputtaa. Kyllä se itsekin valittaa jos johonkin särkee. Sitähän se rakkaus on, että saa puhua mistä vaan ja toisen pitää kuunnella.

Jees, kohta kello onkin jo kolme ja mies pääsee töistä. Sit on mukava viikonloppu kun tulee ihmisiä käymään. Saa pitkästä aikaa seuraa. Maanantaina tuleekin sitten uusi raskausviikko, joka käynnistää uuden viikon aina mukavasti.

Tytteli-83 rv 37+4