Lestadiolaisäidit - Miten te sen teette?
Kertokaa, miten saatte arjen pyörimään usean pienen lapsen kanssa? Olen alkanut ihan oikeasti ihailla tätä taitoa, kun olen tajunnut mitä arjen pyörittäminen järjissään vaatii.
Ehdittekö töihin lasten "välissä"? Onko hankalaa hypätä aina hetkeksi työelämään kotoa (jos siis olette menneet)?
Rehellisesti: Käykö raskaudet ja synnytykset fysiikan päälle? Onko terveydenhuolto ottanut kohdallanne asiaan koskaan kantaa?
Ja vielä, mikä on mielestänne "ideaali" lasten ikäero?
Kiitos, jos jaksaisit vastata. Ja tämä ei tosiaankaan ole mikään mollausketju, päinvastoin:)
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:48"]
Minä 34v seitsemän äiti. Vanhin on 14, nuorin on nyt 2. Viimeisimpään synnytykseen kaikki mennyt hyvin, olen jaksanut raskausajat ja voinut liikkua viimeiseen asti (alun pahoinvoinnin ja vösymyksen jälkeen)
Ekoista raskauksista ja synnytyksistä palauduin ihan tuosta vaan, heti synnäriltä tultua meni vanhat vaatteet päälle, olin oikein simpsakassa ja hyvässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin Jaksoin ja touhusin paljon. OLinhan tuolloin parikymppinen.
Viimeisin synnytys oli vaikea ja sen jälkeen olin henkisesti ja fyysisesti riekaleina. Henkisesti edelleenkin vähän. Synnytys alkoi pelottamaan ja nyt on ehkäisy ollut käytössä. En vain uskalla enää synnyttää. Toisaalta haluaisin vielä vauvan, ehkä useammanin, mutta vielä en ole siihen valmis.
Olen mielestäni jaksanut muuten hyvin, koti on siisti ja teen ruoan itse ja leipää leivon. Lapset on tärkeitä ja heistä haluan pitää hyvää huolta. Alle kouluikäiset ei ulkoile keskenään. Tiedän tämä on yleistä vl-perheissä, ett aika pieninä lapset ulkoilee keskenään ja pieninä myös jätetään vanhempien yhteisten lomien ajaksi lapset hoitoon (jopa alle 2vuotiaita viikoksikin) mutta itse en noin toimisi, eikä toki kaikki noin tee.
Arkisin herää'n 7ltä, lapset kouluun ja pienten kanssa paikat kuntoon, ulos/kauppaan/kerhoon. Kotona syödään lounasta. Päiväunet, jolloin itse netissä aika usein kahvikupin kanssa. Lapset tulee koulusta, päivästä riippuen kuljetan autolla tai saatellaan kävellen. Syödään välipalaa. Valmistellaan päivällistä. Illat menee kotona tai miten milloinkin. Isompia vien harrastukseen parina iltana viikossa.
Hyvin olen jaksanut, mutta tässä voisi olla viimeisimmän jälkeen vajaa vuosikas taapero + voisin olla raskaanakin. Sitten en tiedä miten voimat riittäis.. Ihmisiä vain ollaan..
[/quote]
Saanko kysyä että miksi haluat vielä vauvan tai ehkä useammankin? Eikö sulle riitä sun olemassaolevat lapset? Etkö sä haluais antaa niille olemassa oleville lapsillesi kaiken ajan ja rakkauden? Miksi pitäis vielä saaha lisää vaikka et ole edes täysin terve? Onko siinä joku "sitä parempi äiti olen mitä enemmän synnnytän"- juttu? Vai ajatteletko epäonnistuneesi edellisten kanssa ja "tän seuraavan kanssa olen täydellinen"? Vai ajatteletko että teillä on lapsille niin hyvät puitteet ja mahdollisuudet kasvaa että teidän pitäisi saada vielä lisää lapsia?
[/quote]
Lapsi on kuitenkin aina ihana ja arvokas, ihan sellaisenaan, omana itsenään. Haluaisin antaa vielä elämälle mahdollisuuden.
En ole sairas, mutta synnytys oli vaikea ja siinä tuli komplikaatioita, joka iski synnytyspelon, jonka takia siis ehkäisy ollut käytössä.
Ja vielä raskausvaivoihin; mulla heti ekasta raskaudesta ollut sellainen tympeä vaiva kuin suonikohjut alapäässä. Ensimmäinä raskauksina tuli siinä pari kuukautta ennen synnytystä ja sitten aina vaan aikaisemmin. Ovat kipeät ja tympeä, mutta lähtevät synnytyksen jlkeen pois, eikä kyllä vaikuttanut synnytykseen tai ponnistusvaiheeseen millään tavalla. t.edellinen
[/quote]
Tottakai on ja siksihän jokainen lapsi ansaitsisi saada parhaan mahdollisen hoivan, huolenpidon ja rakkauden. Ei lapsi ansaitse synnytyspelkoista, henkisesti ja fyysisesti huonossa kunnossa olevaa äitiä jolla on seitsemän muuta lasta huolehdittavanaan. Käsi sydämellä, kummalla mielestäsi riittää enemmän aikaa tarjottavaksi lapselleen, yhden lapsen äidillä vai yhdeksän lapsen äidillä? Olettaen että molemmat ovat kotiäitejä.
Tätä mä en ymmärrä lestadiolaisuudessa että kuitenki sanotaan että lapset on niin arvokkaita, ainutlaatuisia ja tärkeitä niin sitten yksittäisen lapsen hyvinvointia ei laiteta etusijalle vaan etusijalle laitetaan se lasten lukumäärä. Eikö se arvokas pieni ihminen ansaitse kaiken mahdollisen? Eikö se pieni ihminen ole tärkeämpi kuin se että otetaan vastaan niitä lapsia jatkuvasti? Eikö Jumala voisi edes joidenkin,edes muutamien uupuneiden ja loppuun palaneiden perheiden kohdalla rajoittaa sitä lapsilukua?
[/quote]
Omalla kohdallani voin sanoa, että lapset on arvokkaita ja tärkeitä. Tiedän, kuten kirjoitinkin, että vl-perheissä on yleistä tämä, että lapset ulkoilee aika pieninä keskenään ja lapsia jätetään lomamatkojen ajaksi hoitoon jo pieninä. On hyvin tavallista, että isä ja äiti ja perheen uusi vauva lähtevät lomalle ja isommat jäävät kotiin. Ja isomamt tässä tapauksessa voi tarkoittaa 2-3vuotiaita + muitakin alle kouluikäisiä. Jonkin parin vuorokauden reissun vielä ymmärtää, mutta sen pidempää ei. Tuo on valitettavan yleistä meikäläisten piireissä, mutta toki myös muut näin tekevät, ei suinkaan vain isot vl-perheet.
Meillä on kyllä huolehdittu lapsista ja olen ehkä lapsia pitänyt pienempinä kuin ovat ja aika pajon heitä hyysännyt ja paaponut, mutta tämä ei mielestäni ole ollenkaan paha asia. Ei kukaan lapsi mene hemmottelusta pilalle!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:41"]
Lesta-äidit,mitä mieltä olette maapallon ylikansoituksesta (johon itse osallistutte merkittävästi tekemällä yli 2,1 lasta) ja kestävästä kehityksestä?
[/quote] Kyllä ne meitä arvostelevat vapaaehtoisesti lapsettomat pitää huolen siitä, että tasapaino säilyy.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:32"]
Sullahan on sitten kattava kokemus, kun oikein KAHDEN lestaperheen naapuriss asunut :D Wau. Ihailen sun kykyä katsoa asioita niin laajasti..
[/quote]
Luehan kirja Usko, toivo ja raskaus. Kertoo juuri siitä mistä kerroin oman kokemukseni perusteella. Ei ne äidit jaksa.
[/quote] Älä yleistä. Just nuo "paljastukset" tekee meistä, joilla ei jaksamisongelmaa ole, teeskentelijöitä ja valehtelijoita. Ketään ei kielletä sanomasta, että on uupunut. Siihen rohkaistaan, että perhe voisi saada apua, mutta en ymmärrä, miksi osan kokemuksesta jokaisen suurperheen äidin (/vanhemman) pitäisi "tunnustaa" uupumus, jos sellaista ei koe. Se vaan rassaa henkisesti, kun koko ajan epäillään, etten puhukaan totta, kun sanon, että jaksan hyvin.
7 lasta 7v, 6v, 5v, 4v, 3v, 2v ja 8kk rv11
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:05"]
Jossain lestadiolaispiireissä on tiettävästi ranking, jossa yhteisön ylimpänä ovat ne, joilla on eniten lapsia. Rupusakkia ovat taas ne, joilla ei ole kun surkeat alle viisi lasta. Heidän uskonsa ei ole vahva, koska epäiltävissä on synnillinen ehkäisy. Tosi mies ja nainen Jumalan edessä on vasta se, jolla on vähintään kymmenen lasta. Muulla ei ole väliä kuin lasten määrällä. Toisaalta asiaan vaikuttaa miehen kyvykkyys. Kaikista ei ole tähän. Sairastahan tällainen on, mutta kun lääkärien puheestakaan eivät auta niin minkäs teet.
[/quote]
Tässä on sellainen pieni ristiriita, että jokainen lapsi on Jumalan lahja. Johonkin perheeseen tulee enemmän, joihinkin vähemmän. Mutta kun uskotaan, että Jumala antaa kasvun, myös sille alkiolle, niin miksi Jumala tekisi sellaisen virheen, että antaisi "väärän määrän" lapsia johonkin perheeseen. Eihän Aabrahamilla ja Saarallakaan ollut lapsia ja Jumala oli kuitenkin lupasi Aabrahamille, että hänen jälkeläisiään tulee olemaan kuin tähtiä taivaalla. Saivat poikansa, kun oli jo ihmismielelle mahdotonta uskoa sitä. Miksi siis uskon esi-isä, kuten Aabrahamia nimitetään, ei saanut liutaa lapsia Saaransa kanssa, jos lapsilukumäärässä on autuuden ovi?
Tuo, joka väittää, että lasten lukumäärän perusteella pidettäisiin rankingia, provoaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:16"]
Millaiset tulot teidän miehillänne on? entä miten te asutte?
[/quote]
Riittävät on tulot ;) ja lisäksi vajaa tonni lapsilisää ja kodinhoidontuki. Reilu 200 neliöö talossa. Hyvin riittää rahat ruokaan, vaatteisiin, ulkomaanmatkoihinkin, säästöönkin on kuukausittain tapana laittaa. Uutena ostetaan yleensä kaikki tarvittava, vaatteet ja harrastusvälineet yms. Laadukasta voi kierrättää lapselta toiselle ihan hyvin, mutta kirppareihin olen vähän kyllästynyt.
Joskus olen pohtinut sellaista, että harvoin lestadiolaisista perheissä on suoranaista köyhyyttä. Tiukkaa varmasti on monissakin perheissä ja tarkasti mietitään mihin rahat käytetään. Mutta tuntuu, että valtaosa perheistä on hyvin toimeen tulevia, on kunnon autot ja talot ja matkustellaan jne. vaikka on isot perheet. Ja sen voin sanoa, että todella harvassa minun kokemuksen mukaan on ne, jotka laskee toimeentulonsa yhteiskunnan tukien varaan. Ahkeruus palkitaan ja lapsi tuo leivän tullessaan. Tätä mieltä olen.
[/quote]
"Lapsi tuo leivän tullessaan"... Tuota lausetta en halua kuulla kenenkään suusta. Oli niitä lapsia sitten yksi tai kaksikymmentä...
[/quote]
No tässä kohtaa kyllä tarkoitin lähinnä sitä, että on turhaa ajankulua pohtia moneenko lapseen on varaa.
[/quote]
Moneenko lapseen sinulla on siinä vaiheessa rahaa kun lapsilisät tullaan poistamaan?
Omatunto. OMATUNTO.
Tässä yksi vl äiti kommentoi kun ei voi ymmärtää miksi toinen äiti ehkäisee.
Onko sinulla oma omatunto? Oletko ajatellut uskoa syvällisemmin omalle kohdallesi koskaan vai pelkäätkö tutkiskella sitä/kyseenalaistaa asioita?
Selvästikään et ole käsittänyt uskoasi perinpohjin.
Se ei ole minun ongelmani enkä ole tuomitsemaan silti sinun uskonkäsitystäsi. Avaa silmäsi!
Jrt
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:29"]Aika yllättävää, että täällä on näin monta ehkäisevää Vl-äitiä. Itse olen ajatellut, että pitäis olla todella vakavasti sairas, että siihen turvautuisi (siis tyyliin hengenvaara/ vakava uupumus). Jos ei tiedä onko ehkäisyn tarve 2 kk vai 2v - ei ihan näin vakavalta kuulosta. Jokainen toki tekee omat valintansa ja kantaa niistä vastuun. Tuleeko teille ehkäisevät koskaan sellainen olo, että huijaatte itseänne? Kuulutte liikkeeseen, joka opettaa ehkäisyn olevan synti ( paitsi elämää suojelevassa tarkoituksessa eli vakavan sairauden tai kuoleman vaaran uhatessa) mutta ette ilmeisesti allekirjoita keskeistä uskovaisten eettistä normia?!? varmasti on oikeita, hyviäkin syitä ehkäistä, mutta mutta.... Ehkä olen itse niin naiivi, että ajattelen yksinkertaisen uskon voivan paljon ja olevan ihmiselle itselleenkin helpompaa.
Oletko ajatellut että tällainen teksti voi olla monelle erittäin vakavaa hengellistä väkivaltaa?
[/quote]
Miten voit ap. kysyä noin typeriä? Mikä on helpompaa, kuin teettää työt muilla ja itse löhöillä kotona. Lasten teko on oma valinta ja yhtä kovaa työtä kuin hampaiden harjaaminen. Loiset.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:29"]Aika yllättävää, että täällä on näin monta ehkäisevää Vl-äitiä. Itse olen ajatellut, että pitäis olla todella vakavasti sairas, että siihen turvautuisi (siis tyyliin hengenvaara/ vakava uupumus). Jos ei tiedä onko ehkäisyn tarve 2 kk vai 2v - ei ihan näin vakavalta kuulosta. Jokainen toki tekee omat valintansa ja kantaa niistä vastuun. Tuleeko teille ehkäisevät koskaan sellainen olo, että huijaatte itseänne? Kuulutte liikkeeseen, joka opettaa ehkäisyn olevan synti ( paitsi elämää suojelevassa tarkoituksessa eli vakavan sairauden tai kuoleman vaaran uhatessa) mutta ette ilmeisesti allekirjoita keskeistä uskovaisten eettistä normia?!? varmasti on oikeita, hyviäkin syitä ehkäistä, mutta mutta.... Ehkä olen itse niin naiivi, että ajattelen yksinkertaisen uskon voivan paljon ja olevan ihmiselle itselleenkin helpompaa. Oletko ajatellut että tällainen teksti voi olla monelle erittäin vakavaa hengellistä väkivaltaa? [/quote]
[/quote]
ei ole hengellistä väkivaltaa, vaan mielipide-ero ja vakaumusero, joka on kaikkien sananvapaus ja uskonnonvapauslakien mukaan laillista sanoa ääneen. Me uskomme eritavalla. En pidä sitä oikeana, että ilmaistessani yksinkertaisen uskoni alat heitellä väkivaltasyytteitä. Minun puolestani saat pitää oman erilaisen vakaumuksesi ihan vapaasti. On vain niin omituista, että ihminen haluaa kuulua uskonnolliseen liikkeeseen, vaikka ajattelee eritavalla. Minusta se on vähän sama kuin kuuluisi Vihreät-puolueeseen ja käyttäisi kotona salaa turkiksia.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:36"]
Omatunto. OMATUNTO. Tässä yksi vl äiti kommentoi kun ei voi ymmärtää miksi toinen äiti ehkäisee. Onko sinulla oma omatunto? Oletko ajatellut uskoa syvällisemmin omalle kohdallesi koskaan vai pelkäätkö tutkiskella sitä/kyseenalaistaa asioita? Selvästikään et ole käsittänyt uskoasi perinpohjin. Se ei ole minun ongelmani enkä ole tuomitsemaan silti sinun uskonkäsitystäsi. Avaa silmäsi! Jrt
[/quote]
olen ajatellut syvällisesti. Uskon ja tekojen ristiriita ei voi olla liian suuri - silloin usko kuolee. Uskon sillä vanhalla tavalla, jolla on uskottu vuosikymmeniä ja sukupolvia ennen meitä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:03"]Jaa-a, hyvin :) Varmaan auttaa se asiaan keskittyminen, jättää sometuksen vähemmälle ja tekee sen mitä pitää. Aamulla aamupala ja pyykit koneeseen, ruuanlaitto, pihalle, syömään, pienet unille, pyykit kuivumaan ja siivoushetki, päiväkahvi ja lepo, välipala, leikkiä/ulos/kylään/pusuja ja haleja/mitäikinä, sitten syömään koko porukalla ja niin edespäin, illalla käyn jumpassa/lenkillä tai ystävillä, niin jaksaa paremmin. Läksyjen tarkistelua yms välissä... ideaali ikäero olisi 2-3v (kyllä, minun mielestäni näin olisi), mutta meidän lapset on syntyneet 1,5-2,5v välein ja pärjää näinkin hyvin :) Asennekysymys ja rutiinit kunniaan. Ja minulla on hyvä mies joka on arjessa mukana. Terveys on ihan hyvä ja synnytyksistä palautuminen (6kpl) on mennyt loistavasti. Kaikilla ei näin ole, mutta tämä on minun arkeani :) [/quote] Jaksaisitko kertoo tarkemmin teidän Päivärytmi sä? Monelta heräätte jne. Mitä kaikkea siivoat milloinkin ym. En ole ap mutta kiinnostunut silti. Inspiraatio myös hukassa :D
[/quote]
Kauheeta suorittamista... Saako lapset ikinä kahdenkeskistä aikaa äidin/isän kanssa?
[/quote]
Mä olen ainoa lapsi, eikä mulla ole koskaan ollut kahdenkeskistä aikaa vanhempien kanssa.. Sitä ei ole pidetty ongelmana, mutta jos lapsia on useampi tuosta ilmeisesti tulee ongelma?
Nro 141.
Mutta ethän voi tietää ehkäisijän sielunelämää/henkilökohtaisesta uskosta mitään. Et voi tietää aviopuolisoiden ajatuksista/elämästä muuta kuin pinnallisen puolen. Et voi tuomita täälä maan päällä ihmistä. Voit loukata sanoillasi. Ymmärrätkö? Vaikka ajattelee noin miten ajattelee sinun tulee silti miettiä tarkoin sanojasi. Varo oma vanhurskautta.
Tähän yhteisöön kuuluu ihmisiä paljon ja kaikki ovat erilaisia. On yhteinen päämäärä mutta elämä ja arki on kaikilla erilaista. Syntikäsityksiä on erilaisia.
Tiedätkö mitä sana ARMO tarkoittaa? Tiedätkö miten lahjoja hoivataan? Entä miksi Raamatussa käsketään suojella lasta? Miksi lapsi on se suurin, siis jo olemassa oleva? Onko lisääntyminen KÄSKY?
Eikö Jumala halua että kaikilla on hyvä olla ilman minkäänlaisia ahdistuksia ja velvoitteita, yksin armosta, uskosta.
Jos haluaa ja kykenee perustamaan suuren perheen se on toki kunnioitettavaa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:48"]
Minä 34v seitsemän äiti. Vanhin on 14, nuorin on nyt 2. Viimeisimpään synnytykseen kaikki mennyt hyvin, olen jaksanut raskausajat ja voinut liikkua viimeiseen asti (alun pahoinvoinnin ja vösymyksen jälkeen)
Ekoista raskauksista ja synnytyksistä palauduin ihan tuosta vaan, heti synnäriltä tultua meni vanhat vaatteet päälle, olin oikein simpsakassa ja hyvässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin Jaksoin ja touhusin paljon. OLinhan tuolloin parikymppinen.
Viimeisin synnytys oli vaikea ja sen jälkeen olin henkisesti ja fyysisesti riekaleina. Henkisesti edelleenkin vähän. Synnytys alkoi pelottamaan ja nyt on ehkäisy ollut käytössä. En vain uskalla enää synnyttää. Toisaalta haluaisin vielä vauvan, ehkä useammanin, mutta vielä en ole siihen valmis.
Olen mielestäni jaksanut muuten hyvin, koti on siisti ja teen ruoan itse ja leipää leivon. Lapset on tärkeitä ja heistä haluan pitää hyvää huolta. Alle kouluikäiset ei ulkoile keskenään. Tiedän tämä on yleistä vl-perheissä, ett aika pieninä lapset ulkoilee keskenään ja pieninä myös jätetään vanhempien yhteisten lomien ajaksi lapset hoitoon (jopa alle 2vuotiaita viikoksikin) mutta itse en noin toimisi, eikä toki kaikki noin tee.
Arkisin herää'n 7ltä, lapset kouluun ja pienten kanssa paikat kuntoon, ulos/kauppaan/kerhoon. Kotona syödään lounasta. Päiväunet, jolloin itse netissä aika usein kahvikupin kanssa. Lapset tulee koulusta, päivästä riippuen kuljetan autolla tai saatellaan kävellen. Syödään välipalaa. Valmistellaan päivällistä. Illat menee kotona tai miten milloinkin. Isompia vien harrastukseen parina iltana viikossa.
Hyvin olen jaksanut, mutta tässä voisi olla viimeisimmän jälkeen vajaa vuosikas taapero + voisin olla raskaanakin. Sitten en tiedä miten voimat riittäis.. Ihmisiä vain ollaan..
[/quote]
Saanko kysyä että miksi haluat vielä vauvan tai ehkä useammankin? Eikö sulle riitä sun olemassaolevat lapset? Etkö sä haluais antaa niille olemassa oleville lapsillesi kaiken ajan ja rakkauden? Miksi pitäis vielä saaha lisää vaikka et ole edes täysin terve? Onko siinä joku "sitä parempi äiti olen mitä enemmän synnnytän"- juttu? Vai ajatteletko epäonnistuneesi edellisten kanssa ja "tän seuraavan kanssa olen täydellinen"? Vai ajatteletko että teillä on lapsille niin hyvät puitteet ja mahdollisuudet kasvaa että teidän pitäisi saada vielä lisää lapsia?
[/quote]
Lapsi on kuitenkin aina ihana ja arvokas, ihan sellaisenaan, omana itsenään. Haluaisin antaa vielä elämälle mahdollisuuden.
En ole sairas, mutta synnytys oli vaikea ja siinä tuli komplikaatioita, joka iski synnytyspelon, jonka takia siis ehkäisy ollut käytössä.
Ja vielä raskausvaivoihin; mulla heti ekasta raskaudesta ollut sellainen tympeä vaiva kuin suonikohjut alapäässä. Ensimmäinä raskauksina tuli siinä pari kuukautta ennen synnytystä ja sitten aina vaan aikaisemmin. Ovat kipeät ja tympeä, mutta lähtevät synnytyksen jlkeen pois, eikä kyllä vaikuttanut synnytykseen tai ponnistusvaiheeseen millään tavalla. t.edellinen
[/quote]
Tottakai on ja siksihän jokainen lapsi ansaitsisi saada parhaan mahdollisen hoivan, huolenpidon ja rakkauden. Ei lapsi ansaitse synnytyspelkoista, henkisesti ja fyysisesti huonossa kunnossa olevaa äitiä jolla on seitsemän muuta lasta huolehdittavanaan. Käsi sydämellä, kummalla mielestäsi riittää enemmän aikaa tarjottavaksi lapselleen, yhden lapsen äidillä vai yhdeksän lapsen äidillä? Olettaen että molemmat ovat kotiäitejä.
Tätä mä en ymmärrä lestadiolaisuudessa että kuitenki sanotaan että lapset on niin arvokkaita, ainutlaatuisia ja tärkeitä niin sitten yksittäisen lapsen hyvinvointia ei laiteta etusijalle vaan etusijalle laitetaan se lasten lukumäärä. Eikö se arvokas pieni ihminen ansaitse kaiken mahdollisen? Eikö se pieni ihminen ole tärkeämpi kuin se että otetaan vastaan niitä lapsia jatkuvasti? Eikö Jumala voisi edes joidenkin,edes muutamien uupuneiden ja loppuun palaneiden perheiden kohdalla rajoittaa sitä lapsilukua?
[/quote]
Omalla kohdallani voin sanoa, että lapset on arvokkaita ja tärkeitä. Tiedän, kuten kirjoitinkin, että vl-perheissä on yleistä tämä, että lapset ulkoilee aika pieninä keskenään ja lapsia jätetään lomamatkojen ajaksi hoitoon jo pieninä. On hyvin tavallista, että isä ja äiti ja perheen uusi vauva lähtevät lomalle ja isommat jäävät kotiin. Ja isomamt tässä tapauksessa voi tarkoittaa 2-3vuotiaita + muitakin alle kouluikäisiä. Jonkin parin vuorokauden reissun vielä ymmärtää, mutta sen pidempää ei. Tuo on valitettavan yleistä meikäläisten piireissä, mutta toki myös muut näin tekevät, ei suinkaan vain isot vl-perheet.
Meillä on kyllä huolehdittu lapsista ja olen ehkä lapsia pitänyt pienempinä kuin ovat ja aika pajon heitä hyysännyt ja paaponut, mutta tämä ei mielestäni ole ollenkaan paha asia. Ei kukaan lapsi mene hemmottelusta pilalle!
[/quote]
Kokemuksesta sanon, yksi ainoakin lapsi voi vaatia paljon vaivaa. Mummon mielestä hän oli saanut "Jumalan rangaistuksena" lapsen hoiviinsa, hän asui siis isällään, välillä mummolla, välillä äidillään.
Asiasta pitkä aika, edelleen esitän rukouksia hänen puolestaan, hän on siis miehen edellisestä avioliitosta.
Hän oli katkera aikuistuessaan kun ei ojennettu, kaikki olivat aina eri mieltä.
Ihailen kovasti näitä lestadiolaisia jotka ovat kirjoittaneet tänne.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:50"]Miten voit ap. kysyä noin typeriä? Mikä on helpompaa, kuin teettää työt muilla ja itse löhöillä kotona. Lasten teko on oma valinta ja yhtä kovaa työtä kuin hampaiden harjaaminen. Loiset.
[/quote]
No mielestäni en kysele tyhmiä, vaan jopa ihaillen haluan tietää, miten "mukava" elämä noin monen lapsen kanssa onnistuu. Itse kun tuntee väsyvänsä paljon helpommastakin.
Kysyn myös hyvin henkilökohtaisen kysymyksen, ei tietenkään pakko analysoida. Mutta olenko ymmärtänyt oikein, että ette osallistu sikiöseulontoihin lainkaan? Miten terveydenhuolto on tähän suhtautunut? Onko hedelmöityshoidot sallittuja niitä tarvitseville?
] No mielestäni en kysele tyhmiä, vaan jopa ihaillen haluan tietää, miten "mukava" elämä noin monen lapsen kanssa onnistuu. Itse kun tuntee väsyvänsä paljon helpommastakin. Kysyn myös hyvin henkilökohtaisen kysymyksen, ei tietenkään pakko analysoida. Mutta olenko ymmärtänyt oikein, että ette osallistu sikiöseulontoihin lainkaan? Miten terveydenhuolto on tähän suhtautunut? Onko hedelmöityshoidot sallittuja niitä tarvitseville?
[/quote]
jokainen väsyy joskus. Omille tunteille saa antaa luvan. Arjen rutiinit auttavat pitämään pakolliset hommat kasassa silloinkin, kun väsyttää. Olen myös ajatellut, että osapäiväinenpäivähoito olisi mahdollisuus silloin, jos tulisi joku suurempi väsymys tai vastoinkäyminen. En ole sitä kuitenkaan tarvinnut.lapset käy kerhossa 2krt viikossa.
sikiöseulonnoissa en ole koskaan käynyttä, koska niiden tulokset eivät missään tapauksessa johtaisi kohdallani aborttiin. Vakaumustani on kunnioitettu ja ymmärretty, mitään vastaava solvaamista tai ylikävelemistä kuin täällä en ole koskaan terveydenhuollossa, työelämässä tai muualla kohdannut. Olen saanut paljon lämpöä ja hyväksyntää osakseni esim ultrassa kun olen kertonut etten tarvitse sikiöseulontaa. Otan vastaan lapsen jonka luoja antaa. Olen kokenut että henkilökunta ymmärtää valintani - heillä on myös käsitys siitä miten raaka toimenpide abortti on Ja miten vaikea on tehdä päätöksiä sikiöseulonnasta sadun todennäköisyysluvun perusteella.
hedelmöityshoidot on sallittuja, mutta ajattelisin, että,esim vieraiden solujen käyttöön uskovaiset eivät lähde. Kevyemmät hedelmällisyyttä parantVat hoidot ok.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 19:11"]
Nro 141. Mutta ethän voi tietää ehkäisijän sielunelämää/henkilökohtaisesta uskosta mitään. Et voi tietää aviopuolisoiden ajatuksista/elämästä muuta kuin pinnallisen puolen. Et voi tuomita täälä maan päällä ihmistä. Voit loukata sanoillasi. Ymmärrätkö? Vaikka ajattelee noin miten ajattelee sinun tulee silti miettiä tarkoin sanojasi. Varo oma vanhurskautta. Tähän yhteisöön kuuluu ihmisiä paljon ja kaikki ovat erilaisia. On yhteinen päämäärä mutta elämä ja arki on kaikilla erilaista. Syntikäsityksiä on erilaisia. Tiedätkö mitä sana ARMO tarkoittaa? Tiedätkö miten lahjoja hoivataan? Entä miksi Raamatussa käsketään suojella lasta? Miksi lapsi on se suurin, siis jo olemassa oleva? Onko lisääntyminen KÄSKY? Eikö Jumala halua että kaikilla on hyvä olla ilman minkäänlaisia ahdistuksia ja velvoitteita, yksin armosta, uskosta. Jos haluaa ja kykenee perustamaan suuren perheen se on toki kunnioitettavaa.
[/quote]
en tiedäkään. Siksi kirjoitankin vain ehkäisyyn yleisisesti liittyvistä eettisistä periaatteista. Tiedät itsekin, mikä on uskovaisten yleinen ymmärrys asiasta.Enhän edes erota täällä kirjoittajia toisistaan - miten voisin arvioida ketään. Vain yksin Jumala tuntee sydämet.
jos minun yksinkertainen uskoni ja sen sanominen ääneen loukkaa, en voi sille mitään. En voi puhua tai kirjoittaa erilailla kuin sydämeni sanoo.
ei uskovaisilla ole erilaisia syntikäsityksiä tai erilaisia uskonkäsityksiä.mon vain yksi paimen, yksi lauma ja yksi Kristus - yksi portti, parannus synnistä,miten tähän laumaan käydään. Armo on sitä, että minulla ei ole mitään omaa annettavaa jumalan edessä. Silti uskovaisen syvin rukous on mielestäni : tapahtukoon Herra sinun tahtosi. Lisääntyminen ei ole käsky - vaan juuri turvaamista siihen, että tapahtuisi Jumaln eikä ihmisen tahto.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]
Lestat täällä kehuu kuinka kaikki niin helppoa vaikka lapsia olisi 14... no kuulkaa kerron tässä totuuden! Ei niitä lapsia hoideta kunnolla! Likaisissa vaatteissa ja usein esim. kengät liian pieniä, ei kunnollisia varusteita Suomen ilmastoon. Ja sellaista määrää ulko- ja sisävaatteita ei pysty huoltamaan kukaan. Kuka ne lapset pesee joka ilta ja huolehtii puhtaisiin lakanoihin iltasadun kera... ei kukaan, eikä ole puhtaita lakanoita... kotia ei kukaan ehdi siivota kun sitä sotketaan siihen tahtiin.. että herran haltuun vaan.
Normi suomalainen järkyttyisi jos omin silmin näkisi. Lestajehut käskee tekemään vain välttämättömän kotona, eli juuri ja juuri sen verran että pysyy hengissä. Ry.llä on kuitenkin laukattava, senkin ajan voisi käyttää järkevämmin.
[/quote]
Ihan näin lastenhoitajana päivittäin voin sanoa, että ei ne vaatteet ole aina sopivia ja ehjiä ihan vain kahden lapsen perheelläkään. Meillä on hoidossa ollut muutama perhe, joille on aina saanut laittaa vaihtovaatteita kotiin takaisin kun eivät mahdu lapsen päälle, sukat liian pieniä, lapsi valittaa että kenkä puristaa, eikä vaan saa uusia..
Lestoja on ollut vain yksi perhe, eikä heistä moitittavaa kyllä ollut vaatteissa, aina oli sopivat ja säänmukaiset varusteet lapsilla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:22"]
Täällä "aloitteleva" vl-äiti. Elän kaksinaismoralismissa. Miehen kanssa emme halua liikkeestä erota, mutta emme myöskään ole samaa mieltä monista vl-ajatustavoista. Tiettyjen sukulaisten ja ystävien kesken täytyy esittää ns. himouskovaisempaa. Minä olen 25, mies on 26 ja lapset on 5, 4, 2 & 6kk. Suunnitelmissa hankkia vielä toiset neljä lasta seuraavan reilun 10 vuoden sisällä, nyt kuitenkin päätimme pitää vähintään vuoden tauon ja käytämme ehkäisyä.
[/quote]
Miksi rikot Jumalan tahtoa ja teet syntiä? Etkö tiedä, että Jumala näkee kaiken. Nyt se ehkäisy pois ja lisää lapsia tekemään.