Lestadiolaisäidit - Miten te sen teette?
Kertokaa, miten saatte arjen pyörimään usean pienen lapsen kanssa? Olen alkanut ihan oikeasti ihailla tätä taitoa, kun olen tajunnut mitä arjen pyörittäminen järjissään vaatii.
Ehdittekö töihin lasten "välissä"? Onko hankalaa hypätä aina hetkeksi työelämään kotoa (jos siis olette menneet)?
Rehellisesti: Käykö raskaudet ja synnytykset fysiikan päälle? Onko terveydenhuolto ottanut kohdallanne asiaan koskaan kantaa?
Ja vielä, mikä on mielestänne "ideaali" lasten ikäero?
Kiitos, jos jaksaisit vastata. Ja tämä ei tosiaankaan ole mikään mollausketju, päinvastoin:)
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:32"]
Sullahan on sitten kattava kokemus, kun oikein KAHDEN lestaperheen naapuriss asunut :D Wau. Ihailen sun kykyä katsoa asioita niin laajasti..
[/quote]
Luehan kirja Usko, toivo ja raskaus. Kertoo juuri siitä mistä kerroin oman kokemukseni perusteella. Ei ne äidit jaksa.
[/quote]
Väitätkö siis, että nämä jaksavat äidit valehtelevat?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:59"]Tuntuu että lestadiolaiset jättää lasten hoidon ihan herran haltuun. Kerran maantietä ajaessa näin kaksi 4-6 vuotiasta lasta leikkimässä tulvivassa ojassa. Vein ipanat viereiseen taloon ja sieltä viimeisillään oleva emäntä hyökkäsi silmille ja antoi läksytyksen minulle eikä pennuille. Tiedän pari muutakin saman tyylistä jutttua, mutta en jaksa kännykällä naputella.
[/quote]
Laitetaan sitten loputkin niin saatte alapeukuttaa.
Navetassa huoltomies näkee, että ulkona lietekaivon reunalla riekkuu lapsilauma. Huoltomies sanoo asiasta isännälle lapsien isälle ja tämä vähättelee ja ei puutu asiaan mitenkään.
Koulussa lapsi tulee kuumeesen ja opettaja ottaa yhteyttä äitiin, että tulee hakemaan lapsen kotiin. Äiti ei tule hakemaan ja sanoo, että laittaa vain poika kävellen 2km päähän kotiin. Opettaja ei tietenkään suostu vaan joku vei pojan kotiin.
Tuttu ajaa autolla ja näkee mutkassa ison pahvilaatikon keskellä tietä. Jarruttaa ettei osu ja pysäyttää auton. Luulee että pahvilaatikko on pudonnut kuormasta ja aikoo nostaa tien sivuun. Pahvilaatikossa on alle kouluikäinen lapsi. Järkyttyy jos ei olisi ehtinyt jarruttaa ennen osumista. Kysyy lapselta missä asuu ja vie lapsen sinne. Tuttu kertoo äidille mitä oli tapahtunut. Äiti hyökkää tutun silmille ja vetää oven nenän edestä kiinni.
On varmasti hyviäkin lestadiolais perheitä, mutta kyllä tämmöiset panee miettimään.
Ei jaotus pelaa mobiililla anteeksi
113, vai onko tuo pahvilaatikkojuttu urbaanilegendaa? Olen nimittäin kuullut saman tyyppisen jutun, mutta kyseessä ei kyllä ollut lestadiolaislapsi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:34"] 87 olet laiminlyönyt kansalaisvelvollisuutensa, jos et ole tehnyt lastensuojeluilmoitusta. Tuo ei ole normaalia. Lapset on mahdollista saada esim päivähoitoon, jos on joku vaikea tilanne perheessä. Toimi, äläkä puhu paskaa täällä. [/quote] Voi kun puhuisinkin "paskaa". Asia on ihan tiedossa, mutta sille ei mitään tehdä. Nää perheet saa elää ihan miten vain ja sekös kummastuttaa vieläkin enemmän. Sen takia mitä itse on nähnyt, on mennyt loppuarvostus näihin (uskovaisiin-) suurperheisiin. Kauhulla odotan, koska tuossakin perheessä se seuraava tulee (onko jo tulossa, kuka tieää, luultavasti). Naisen terveys pettää jokaisen raskauden myötä, niin että sairaala käynnit tulee hyvin tutuksi. Säälin tuota naista. Se on niin miehensä alla ja kaikki tosiaan on vain jumalan tahtoa mitä ikänä tapahtuu. Mun mielestä tuollainen ei ole enään mitään elämisen arvoista elämään. Ja ei, mulla ei yleensä ole mitään uskovaisia vastaan, mutta uskonnon varjolla ei pitäisi joutua tekeen ihan mitä vain, mihin ei edes kykene. Tekee pahaa niiden lastenkin puolesta, jotka joka päivä jätetään heitteille jossakin määrin, ihan vain koska jumala. [/quote]Siis on lastensuojeluviranomaisten tiedossa, vai "tiedossa"? Oletko tehnyt ilmoituksen? Jos et, niin tee. Katsos kun jos yksi ihminen tekee ja muut vaan on sitä mieltä että se riittänee, niin väärin arvattu! Sen ilmon saa helposti käönnettyä "aiheettomaksi naapurikiusaksi", vaikka kuinka jokainen selvitellään. Se selvitys kun voi olla vaan yksi puhelu... Eli jos kaikki ihmiset viitsisivät tehdä sen velvollisuutensa, eikä vaan ajatella että kyllä joku muu. Terveisin 3 ja 74 tai miten se menikään, no kuuden lapsen äiti joka tapauksessa :D
[/quote]
En meinannut enään vastata, muttakun joku muukin oli huudellut vielä samaa... Tähän pätee lausahdus "älä opeta isääs nussimaan". Asia on siis ihan oikeasti TIEDOSSA myös ns. ammattilaisilla ja itse en voi vaikuttaa siihen tekeekö muut ilmoituksia vai ei. Koko asiaa/tarinaa, mun on turha lähteä avaamaan sen enempää, sillä en halua kellekkään mitään pahaa ja jos vähänkään alkaisin tapausta täällä enemmän avaamaan voisi joku tunnistaa kestä puhutaan, sitä en halua. En halua siksi, että kuitenkin aina ne lapset on näihin asioihin viattomia, oli vanhemmat mitä on. Mä pidän aina lasten puolta ja puutun kyllä siinä rajoissa missä itse pystyn. Sille en voi mitään, jos viranomaiset ei puutu asioihin niinkuin kuuluisi. Ja turha sanoa, että ne kyllä auttaa jos tarvetta. Nähty on eräässäkin alkoholihuuruisessa tapauksessa, että eivät auta väöttämättä edes silloin, kun on todellinen hätä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:47"]113, vai onko tuo pahvilaatikkojuttu urbaanilegendaa? Olen nimittäin kuullut saman tyyppisen jutun, mutta kyseessä ei kyllä ollut lestadiolaislapsi.
[/quote]
Tämä on tuttuni joka kertoi tämän minulle ja tiedän tämän paikankin missä on tapahtunut. En jaksa uskoa, että olisi keksinyt sitä tai muutellut asiaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:47"]113, vai onko tuo pahvilaatikkojuttu urbaanilegendaa? Olen nimittäin kuullut saman tyyppisen jutun, mutta kyseessä ei kyllä ollut lestadiolaislapsi.
[/quote]
Tämä on tuttuni joka kertoi tämän minulle ja tiedän tämän paikankin missä on tapahtunut. En jaksa uskoa, että olisi keksinyt sitä tai muutellut asiaa.
[/quote]Tämä menee nyt näihin taas... nimittäin olen minäki kuullut AIVAN saman tarinan, tarina ei kerro oliko kyseessä lestadiolaislapsi vai ei. Ja tosiaan paikankin tiedän. Toinen kertoi taas toisen paikan. Ja tämä on kuulemma tapahtunut viisi vuotta sitten tai jotain sinnepäin. Ja kummassakin "tapauksessa" kertojan tuttu kyseessä, että... Meitä on nyt kolme, onko jollain se alkuperäinen tarina ja oliko tämä perhe lestadiolainen vai ei? Näitä tarinoita riittää. Eikös monen "tutun naapurilla" ole päältätäytettävät pesukoneetkin kun ne on lestoja?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:34"] 87 olet laiminlyönyt kansalaisvelvollisuutensa, jos et ole tehnyt lastensuojeluilmoitusta. Tuo ei ole normaalia. Lapset on mahdollista saada esim päivähoitoon, jos on joku vaikea tilanne perheessä. Toimi, äläkä puhu paskaa täällä. [/quote] Voi kun puhuisinkin "paskaa". Asia on ihan tiedossa, mutta sille ei mitään tehdä. Nää perheet saa elää ihan miten vain ja sekös kummastuttaa vieläkin enemmän. Sen takia mitä itse on nähnyt, on mennyt loppuarvostus näihin (uskovaisiin-) suurperheisiin. Kauhulla odotan, koska tuossakin perheessä se seuraava tulee (onko jo tulossa, kuka tieää, luultavasti). Naisen terveys pettää jokaisen raskauden myötä, niin että sairaala käynnit tulee hyvin tutuksi. Säälin tuota naista. Se on niin miehensä alla ja kaikki tosiaan on vain jumalan tahtoa mitä ikänä tapahtuu. Mun mielestä tuollainen ei ole enään mitään elämisen arvoista elämään. Ja ei, mulla ei yleensä ole mitään uskovaisia vastaan, mutta uskonnon varjolla ei pitäisi joutua tekeen ihan mitä vain, mihin ei edes kykene. Tekee pahaa niiden lastenkin puolesta, jotka joka päivä jätetään heitteille jossakin määrin, ihan vain koska jumala. [/quote]Siis on lastensuojeluviranomaisten tiedossa, vai "tiedossa"? Oletko tehnyt ilmoituksen? Jos et, niin tee. Katsos kun jos yksi ihminen tekee ja muut vaan on sitä mieltä että se riittänee, niin väärin arvattu! Sen ilmon saa helposti käönnettyä "aiheettomaksi naapurikiusaksi", vaikka kuinka jokainen selvitellään. Se selvitys kun voi olla vaan yksi puhelu... Eli jos kaikki ihmiset viitsisivät tehdä sen velvollisuutensa, eikä vaan ajatella että kyllä joku muu. Terveisin 3 ja 74 tai miten se menikään, no kuuden lapsen äiti joka tapauksessa :D
[/quote]
En meinannut enään vastata, muttakun joku muukin oli huudellut vielä samaa... Tähän pätee lausahdus "älä opeta isääs nussimaan". Asia on siis ihan oikeasti TIEDOSSA myös ns. ammattilaisilla ja itse en voi vaikuttaa siihen tekeekö muut ilmoituksia vai ei. Koko asiaa/tarinaa, mun on turha lähteä avaamaan sen enempää, sillä en halua kellekkään mitään pahaa ja jos vähänkään alkaisin tapausta täällä enemmän avaamaan voisi joku tunnistaa kestä puhutaan, sitä en halua. En halua siksi, että kuitenkin aina ne lapset on näihin asioihin viattomia, oli vanhemmat mitä on. Mä pidän aina lasten puolta ja puutun kyllä siinä rajoissa missä itse pystyn. Sille en voi mitään, jos viranomaiset ei puutu asioihin niinkuin kuuluisi. Ja turha sanoa, että ne kyllä auttaa jos tarvetta. Nähty on eräässäkin alkoholihuuruisessa tapauksessa, että eivät auta väöttämättä edes silloin, kun on todellinen hätä.
[/quote]No hyvä että on tiedossa :) Kuitenkin kehottaisin vielä soittamaan uudelleen. Ne lasuviranomaiset kun eivät voi tietää mikä tilanne oikeasti on, jos joku on kerran soittanut, vaan olettavat ettei ongelmaa ole, jos kukaan ei siitä ilmoita. Niin se valitettavasti menee, naapurikyttäys ei aina ole pahasta. T. "Ammattilainen", joka ei kuitekann ole lastensuojelussa töissä.
Kiitos kaikille elämästään kertoneille. Valitettavasti asiattomuuksia väliin mahtuu (vauva.fi ei koskaan petä), mutta silti olisi hienoa kuulla vielä lisääkin. Pelottaako esim. synnytykset? Entäpä jos lasta (kuukautisia) ei ala kuulua reippaasti yli vuoteen, ahdistaako?
Tosiaan, kiitos!
ap
"Pitää olla hybriksen vallassa, kun kiskaisee sielun olemattomasta tilasta tänne. Lihaksi. Työntää elämän tähän puimuriin."
Sarjasta True Detective, osa 2, noin kohdassa 45:20. Jumalattoman hyvin sanottu. Katsokaapa jokainen, laatusarja!
Vielä kauhistuttavampaa kuin hybriksen vallassa synnyttäminen on se, että lestat tekevät lapsia liukuhihnalla satujen, taikauskon, höpinöitten, pelottelun takia... herätkää nyt jo lestat ja laskeutukaa maan pinnalle, ei ole väärin ehkäistä, väärin on synnyttää viattomia lapsia tänne ja hoitaa puolihuolimattomasti toisella kädellä. Maailma on kova ja sairas paikka, ja jos et pysty lastasi siltä varjelemaan, älä Jumalan tähden synnytä!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:16"] [quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:00"] [quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:16"] Millaiset tulot teidän miehillänne on? entä miten te asutte? [/quote] Riittävät on tulot ;) ja lisäksi vajaa tonni lapsilisää ja kodinhoidontuki. Reilu 200 neliöö talossa. Hyvin riittää rahat ruokaan, vaatteisiin, ulkomaanmatkoihinkin, säästöönkin on kuukausittain tapana laittaa. Uutena ostetaan yleensä kaikki tarvittava, vaatteet ja harrastusvälineet yms. Laadukasta voi kierrättää lapselta toiselle ihan hyvin, mutta kirppareihin olen vähän kyllästynyt. Joskus olen pohtinut sellaista, että harvoin lestadiolaisista perheissä on suoranaista köyhyyttä. Tiukkaa varmasti on monissakin perheissä ja tarkasti mietitään mihin rahat käytetään. Mutta tuntuu, että valtaosa perheistä on hyvin toimeen tulevia, on kunnon autot ja talot ja matkustellaan jne. vaikka on isot perheet. Ja sen voin sanoa, että todella harvassa minun kokemuksen mukaan on ne, jotka laskee toimeentulonsa yhteiskunnan tukien varaan. Ahkeruus palkitaan ja lapsi tuo leivän tullessaan. Tätä mieltä olen. [/quote] "Lapsi tuo leivän tullessaan"... Tuota lausetta en halua kuulla kenenkään suusta. Oli niitä lapsia sitten yksi tai kaksikymmentä... [/quote] No tässä kohtaa kyllä tarkoitin lähinnä sitä, että on turhaa ajankulua pohtia moneenko lapseen on varaa. [/quote] Moneenko lapseen sinulla on siinä vaiheessa rahaa kun lapsilisät tullaan poistamaan?
[/quote]
Eiköhän lapsilisät ole ihan käytössä jokaikisessä lapsiperheessä riippumatta siitä mikä on lasten lukumäärä. Meidän lapsemme eivät saa yhtään sen enempää lapsilisää lasta kohden kuin sinunkaan lapsesi, joten tämä nyt on vähän outo kysymys. Voit samaa kysellä myös itseltäsi.
Tiedän kyllä lapsiperheitä, edelleen koosta riippumatta, joissa lapsilisät ovat todella tarpeeseen.
No vastaan kuitenkin kysymykseesi. Meidän perheessä on niin onnellinen tilanne, että palkkatulot riittää hyvin elämiseen. Ehkä säästöön ei jäisi rahaa, mutta säästeliääksikään tuskin tarvitsisi alkaa. Kertokoot se jotain, että monestikaan en ole kartalla onko kyseiset etuudet jo tilillä. Jos perhe vielä kasvaa niin joustoa raha-asioissa kyllä löytyy. Sekin kortti on käyttämättä, että lähtisin itsekin ansiotyöhön. Muiden raha-asioista en tiedä. Puhuin ylempänä muiden osalta vain siitä, mihin olen törmännyt.
Lestat täällä kehuu kuinka kaikki niin helppoa vaikka lapsia olisi 14... no kuulkaa kerron tässä totuuden! Ei niitä lapsia hoideta kunnolla! Likaisissa vaatteissa ja usein esim. kengät liian pieniä, ei kunnollisia varusteita Suomen ilmastoon. Ja sellaista määrää ulko- ja sisävaatteita ei pysty huoltamaan kukaan. Kuka ne lapset pesee joka ilta ja huolehtii puhtaisiin lakanoihin iltasadun kera... ei kukaan, eikä ole puhtaita lakanoita... kotia ei kukaan ehdi siivota kun sitä sotketaan siihen tahtiin.. että herran haltuun vaan.
Normi suomalainen järkyttyisi jos omin silmin näkisi. Lestajehut käskee tekemään vain välttämättömän kotona, eli juuri ja juuri sen verran että pysyy hengissä. Ry.llä on kuitenkin laukattava, senkin ajan voisi käyttää järkevämmin.
Minä olen kolmekymppinen viiden lapsen äiti. En ole lestadiolainen tai muukaan uskovainen. Lapsemme ovat syntyneet 1,5-2 v. välein, mikä on mielestäni ihan hyvä ikäero ollut. Kuopuksemme on jo 2,5 v. eikä meille taida enempää lapsia tulla. Olen jaksanut hyvin, tietenkin unenpuute jne. väsyttää (meillä on kaikki olleet huonoja nukkumaan eikä yksikään ole nukkunut täysiä öitä alle vuoden ikäisenä). Fyysisesti olen selvinnyt raskauksista ja synnytyksistä hyvin, enkä ole saanut negatiivista palautetta terveydenhoidon henkilökunnalta tai oikeastaan muiltakaan. Emme ole osallistuneet sikiöseulontoihin ultraa lukuunottamatta, eikä siihen ole mitään sanottu. Itse olen opiskellut tai tehnyt töitä koko ajan, myös äitiyslomilla. Nyt yritystoimintani laajeni sen verran, että alle kouluikäiset ovat osan viikkoa osapäivähoidossa. Arki on kiireistä, aamulla herään 6-7 välillä, riippuen onko itsellä lähtö töihin tms. Isot lähtevät kouluun, pienet välillä hoitoon (jolloin minä työpaikalle) tai sitten ollaan pienten kanssa kotona ja tehdään kotihommia. Minä yritän saada myös töitä tehtyä jossain välissä (isoimman osan teen kyllä miehen ollessa lasten kanssa). Illat 16-17 eteenpäin menevät harrastuksissa, ollaan tosi aktiivisesti harrastava perhe. Pyrkimys on saada lapset sänkyihinsä 20 mennessä, jotta ehdin tehdä töitä/kotitöitä/olla miehen kanssa tms.
Meillä menee perheenä hyvin, olemme onnellisia, lapset ovat pärjääviä ja pidettyjä. Vietämme paljon aikaa yhdessä ja meillä on tiivis perheyhteys. Tietenkään yksilöllistä aikaa ei jokaiselle loputtomiin riitä, mutta eivät tunnu juuri enempää sitä kaipaavankaan. Sisarukset ovat äärimmäisen tärkeitä toisilleen. Isommat auttavat pienempiä, yleensä ei tarvitse edes pyytää. Ja meillä ei koululaisiakaan pidetä minään pikkuäiteinä. Lapset (alle 10 v. kaikki) eivät tee paljoa kotitöitä, omat huoneensa järjestävät ja tyhjentävät tiskikonetta ja muuta pientä. Me vanhemmat tehdään koko ajan jotain, niin mitään massiivikaaosta ei synnykään. Käymme ruokakaupassa harvoin, syömme kotiruokaa, jota tehdään kerralla parille aterialle ja yleensä pari ruokalajia kerrallaan. Näin ei tarvitse aina kököttää keittiössä.
Olemme suhteellisen pienituloisia mutta olemme tehneet hyviä valintoja ja olemme säästäväisiä. Asumme tilavassa omakotitalossa hyvällä paikalla, lapsemme saavat harrastaa kalliitakin juttuja, matkustamme koko porukka kerran vuodessa pidemmälle ulkomaanreissulle ja esim. Tukholmaan ja Tallinnaan pari kertaa vuodessa. Lisäksi me vanhemmat (+jos on ollut pieni vauva/taapero) käymme kaksi parin päivän reissulla kerran-pari vuodessa. Lapsia hoitavat tällöin isovanhemmat. Meillä on mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa ja minulla työtä, joka sopii elämäntilanteeseen vaikkei olekaan kovin hyväpalkkaista. Voin halutessani (ja varmaan lasten kasvaessa alankin) tehdä koulutustani vastaavaa työtä, jossa on hyvä palkka. Vaikka lapsilisät poistettaisiin, tulisimme toimeen ylimääräisiä (esim. kodinlaitto, matkat) karsimalla ja työntekoa lisäämällä.
En tunne huonoa omaatuntoa lapsilukumme johdosta. Lapsemme voivat hyvin. Maailmanlaajuisesti ongelma eivät ole pärjäävät ja ekologisesti elävät ihmiset vaan suuri syntyvyys kehitys- ja kehittyvissä maissa ja nouseva keskiluokka, joka haluaa kuluttaa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]Lestat täällä kehuu kuinka kaikki niin helppoa vaikka lapsia olisi 14... no kuulkaa kerron tässä totuuden! Ei niitä lapsia hoideta kunnolla! Likaisissa vaatteissa ja usein esim. kengät liian pieniä, ei kunnollisia varusteita Suomen ilmastoon. Ja sellaista määrää ulko- ja sisävaatteita ei pysty huoltamaan kukaan. Kuka ne lapset pesee joka ilta ja huolehtii puhtaisiin lakanoihin iltasadun kera... ei kukaan, eikä ole puhtaita lakanoita... kotia ei kukaan ehdi siivota kun sitä sotketaan siihen tahtiin.. että herran haltuun vaan.
Normi suomalainen järkyttyisi jos omin silmin näkisi. Lestajehut käskee tekemään vain välttämättömän kotona, eli juuri ja juuri sen verran että pysyy hengissä. Ry.llä on kuitenkin laukattava, senkin ajan voisi käyttää järkevämmin.
[/quote]
Mistä tiedät tämän?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]Lestat täällä kehuu kuinka kaikki niin helppoa vaikka lapsia olisi 14... no kuulkaa kerron tässä totuuden! Ei niitä lapsia hoideta kunnolla! Likaisissa vaatteissa ja usein esim. kengät liian pieniä, ei kunnollisia varusteita Suomen ilmastoon. Ja sellaista määrää ulko- ja sisävaatteita ei pysty huoltamaan kukaan. Kuka ne lapset pesee joka ilta ja huolehtii puhtaisiin lakanoihin iltasadun kera... ei kukaan, eikä ole puhtaita lakanoita... kotia ei kukaan ehdi siivota kun sitä sotketaan siihen tahtiin.. että herran haltuun vaan. Normi suomalainen järkyttyisi jos omin silmin näkisi. Lestajehut käskee tekemään vain välttämättömän kotona, eli juuri ja juuri sen verran että pysyy hengissä. Ry.llä on kuitenkin laukattava, senkin ajan voisi käyttää järkevämmin. [/quote] Mistä tiedät tämän?
[/quote]
Olen ex-lesta.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]
Lestat täällä kehuu kuinka kaikki niin helppoa vaikka lapsia olisi 14... no kuulkaa kerron tässä totuuden! Ei niitä lapsia hoideta kunnolla! Likaisissa vaatteissa ja usein esim. kengät liian pieniä, ei kunnollisia varusteita Suomen ilmastoon. Ja sellaista määrää ulko- ja sisävaatteita ei pysty huoltamaan kukaan. Kuka ne lapset pesee joka ilta ja huolehtii puhtaisiin lakanoihin iltasadun kera... ei kukaan, eikä ole puhtaita lakanoita... kotia ei kukaan ehdi siivota kun sitä sotketaan siihen tahtiin.. että herran haltuun vaan.
[/quote]
On mahdotonta kenenkään hoitaa niin täydellisesti, etteivät vaatteet likaantuisi joskus.
Perheen kanssa ei tekemisestä ole puutetta.
Kuulin tällaisesta järjestelystä, eteisen pöydälle lajiteltiin illalla kaikki vaatteet jokaiselle omiin pinoihin.
Pyydä heti anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]
[/quote]
tule meille katsomaan! Tunnistan kyllä tämän ennakkoasenteen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:43"]Lestat täällä kehuu kuinka kaikki niin helppoa vaikka lapsia olisi 14... no kuulkaa kerron tässä totuuden! Ei niitä lapsia hoideta kunnolla! Likaisissa vaatteissa ja usein esim. kengät liian pieniä, ei kunnollisia varusteita Suomen ilmastoon. Ja sellaista määrää ulko- ja sisävaatteita ei pysty huoltamaan kukaan. Kuka ne lapset pesee joka ilta ja huolehtii puhtaisiin lakanoihin iltasadun kera... ei kukaan, eikä ole puhtaita lakanoita... kotia ei kukaan ehdi siivota kun sitä sotketaan siihen tahtiin.. että herran haltuun vaan. Normi suomalainen järkyttyisi jos omin silmin näkisi. Lestajehut käskee tekemään vain välttämättömän kotona, eli juuri ja juuri sen verran että pysyy hengissä. Ry.llä on kuitenkin laukattava, senkin ajan voisi käyttää järkevämmin. [/quote] Mistä tiedät tämän?
[/quote]
Olen ex-lesta.
[/quote]
Trolli sinä olet.
Oon 23-vuotias vl-perheen vanhimmainen. Nuorempia sisaruksia on 12. 5-vuotiaana aloin nuorempiani hoitamaan ja se hoitaminen jatkuu yhäki välillä vaikka kotoa olenki asunut omillani jo 4 vuotta. Äiti oli aina raskaana tai imetti. Jokaisen uuden vauvan synnyttyä muistan kuinka äiti sanoi tarvitsevansa "laatuaikaa vauvan kanssa" ja saatto pariki viikkoa hengailla tuoreen vauvan kans ihan kahestaan makuuhuoneessa. Muutaman tunnin ajan saatto käydä muidenki kans touhuilemassa. Sillä välin minä ja 11kk minua nuorempi sisko sitte hoidettiin muut lapset ja pyöritettiin talous isän tehdessä 12h työpäivää. Täytyy myöntää että vielä tänäki päivänä oon katkera vanhemmille. Miksi hankkia lapsia niin paljon jos ei itse jaksa/viitsi/kykene niitä hoitamaan? Olen ollut parisuhteessa nyt kolme vuotta ja menemme pian naimisiin, lapsia en vielä lähivuosina halua. Ja tulevaisuudessakin korkeintaan kolme, sen verran on traumoja jäänyt. Kaikesta huolimatta pidän yhteyttä perheeseeni ja käyn noin kerran kuussa vahtimassa pikkusia, paljon hauskempaa hommaa kun se ei oo pakkopullaa :)