IS: sairaanhoitajat tienaavat 3 800 euroa
Hannes Lindroos, 41, sairaanhoitaja, Helsinki
Bruttopalkka: 3 800 euroa
”Työskentelen Laakson sairaalassa ja hoidan muun muassa koronapotilaita. Valmistuin sairaanhoitajaksi 2006, eli 15 vuotta sitten. Jo opiskeluaikana tein töitä jonkin verran.
Kommentit (154)
"Ööm ajattelit sitten että verovapaana saisi hoitajat tehdä työnsä? Ihan samalla lailla se verokarhu meitä kaikkia muistaa."
No nyt luit rivien välistä sellaista mitä siellä ei kyllä lukenut.
Ihanaa tulla taas sihteerinä 1800 e/kk palkalla töihin näin maanantaiaamuna. Kehtaavatkin vielä hoitajat valittaa muka huonoa palkkaansa! huh huh.
Vierailija kirjoitti:
AMK-insinööri, 10-vuoden kokemus esimiestyöstä, oma ala ja koulutus. Omia alaisia 20 kappaletta, vuorossa käyviä varamiehiä 15. Olen vastuussa omista alaisista myös kun olen itse vapaalla ja he töissä. Olen vastuussa ihmishengestä ja työtapaturmista myös henkilökohtaisella sakolla, jos jotain tapahtuu. Tätä ei varmaan hoitajilla ole? Useampi kollega saanut maksaa henkilökohtaisen sakon kun työntekijä on satuttanut itsensä ja tuomio tullut.
12-16 tunnin vuorot, aamua ja yötä. Viikonloput töissä, pyhät töissä. Palkka 2900€/kk+200€/kk lisiä. Työvuorossa askeleita tulee keskimäärin 17 000. Olen koko teollisuudessa työskentelyn aikana (20 vuotta) joutunut pitämään lähes joka viikko tai useampaan otteeseen viikossa suojapukua (yleensä kertakäyttöinen, muovipinnoitettu puku) ja maskia. Siihen lisäksi suojalasit, kypärä, turvajalkineet ja työkäsineet. Vinkkinä annan, että tuotantolaitoksissa ei tarvitse palella: lämpö on usein +25- + 40 -astetta. Tulipalossa ja sen jälkeen saattaa olla enemmän.
Joten alan tässä kyllä vakavasti miettiä alan vaihtoa sh:ksi. Jos joku kuolee, niin se harvemmin on työkaverisi tai kollegasi. Työaika on inhimillisempi: 8-16 tuntia päivässä, palkka näköjään aika sama suht samalla työuralla. Harvemmin tulipaloja tai kemikaalivuotoja, järkyttävää sressiä siitä, että kaikki pääsevät turvallisesti kotiin ja ovat yhdessä kasassa työpäivän jälkeen, narisevia ja tappelevia alaisia ja yövuorot eroavat päivävuorosta.
Ja lehmät lentää
Me sairaanhoitajat joutuvat tekemään kaikki raskaat työt. Lääkärit vain pyörittelevät kansioitaan. Sama palkka kuluisi meillekin. Itselleni jää vähän reilu 3000€ vain käteen kolmivuorotöistä. Se on aivan liian vähän työn raskauteen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana tienaan vähemmän, eikä viikonlopputöistä makseta lisiä. Juuri korjasin kolmen ryhmän kokeet sunnuntain ratoksi. Kuitenkaan en saa vapaata viikolle, vaan kaikki illat menevät loppujen koenippujen läpikäymiseen normaalin työpäivän jälkeen. Juu, enkä todellakaan pääse puolilta päivin yhtenäkään päivänä, enkä ryystä kahvia opehuoneessa joka tunti, vaan paimennan murrosikäisiä välitunnilla.
Joka päivä ja viikko on kokeita ja opetusta 8h/5pv/vk?
Vierailija kirjoitti:
Me sairaanhoitajat joutuvat tekemään kaikki raskaat työt. Lääkärit vain pyörittelevät kansioitaan. Sama palkka kuluisi meillekin. Itselleni jää vähän reilu 3000€ vain käteen kolmivuorotöistä. Se on aivan liian vähän työn raskauteen nähden.
Yksikään sairaanhoitaja ei varmasti ajattele, että tarvitsee lääkäripalkan, eikä ajattele että lääkäri vain pyörittelee kansioita.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan lisää ulkomailta
Sitähän tässä yritetään, ei riitä hoitajia omasta takaa. Philippiiniläiset hoitajat tuskin heti haaveilevat 6000 euron palkasta vaan ovat iloisia siitä että saavat 3500 euroa.
Peruspalkka ja lisät. ???? Ylimääräiset vuorot.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja kaikilla ikiälisillä 2920€/kk ja verojen ja muiden työntekijä maksujen jälkeen jää käteen noin 2000€/kk.
Taitaa Hannes tehdä paljon lisätöitä ja napsia näitä 150€ kertakorvauksena maksettavaa lisää ylityöstä.
Lisäksi tekee pyhiä, viikonloppu yötä tms.
Ja tollak oei muka elä. Aika isoruokainen olet
Päivätyö ilman lisiä ts yövuoro, jne. ????
Vierailija kirjoitti:
Tuo 3800 brutto on suorastaan v*ttuilua kun miettii, minkälaista koronapotilaiden hoito teholla on. Ei taukoja, hiostavat vaatteet ja maskit...
Kokeile olla vaikkapa ravintolakokkina 1900 euron palkalla.
Sairaanhoitajilla on kyllä tosi hyvä palkka.
Mä olen tekniikan alalla ja palkka on noin 3000e/kk.
No nyt tiedän sen miksi sairaanhoitajat ei ole kiinnostuneet minusta... Syy on siinä että tienaan liian vähän.
M31
Sairaanhoitajat kääntävät yhteiskunnan heitä vastaan ainaisella rutinallaan. Työoloissa on parannettavaa, mutta siihen ei auta se että nostetaan palkkoja 500 eurolla. Hoitajat olisivat pari kuukautta hiljaa kunnes jatkaisivat taas itkua, miten työvuorot on persiistä, hoitajia on liian vähän, potilaat ovat rasittavia. Palkankorotusten motivoiva vaikutus on tutkimusten mukaan aina vain väliaikainen.
Olen sairaanhoitaja ja minun työpaikalla peruspalkka kokoaikatyöstä on n. 2500€/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-insinööri, 10-vuoden kokemus esimiestyöstä, oma ala ja koulutus. Omia alaisia 20 kappaletta, vuorossa käyviä varamiehiä 15. Olen vastuussa omista alaisista myös kun olen itse vapaalla ja he töissä. Olen vastuussa ihmishengestä ja työtapaturmista myös henkilökohtaisella sakolla, jos jotain tapahtuu. Tätä ei varmaan hoitajilla ole? Useampi kollega saanut maksaa henkilökohtaisen sakon kun työntekijä on satuttanut itsensä ja tuomio tullut.
12-16 tunnin vuorot, aamua ja yötä. Viikonloput töissä, pyhät töissä. Palkka 2900€/kk+200€/kk lisiä. Työvuorossa askeleita tulee keskimäärin 17 000. Olen koko teollisuudessa työskentelyn aikana (20 vuotta) joutunut pitämään lähes joka viikko tai useampaan otteeseen viikossa suojapukua (yleensä kertakäyttöinen, muovipinnoitettu puku) ja maskia. Siihen lisäksi suojalasit, kypärä, turvajalkineet ja työkäsineet. Vinkkinä annan, että tuotantolaitoksissa ei tarvitse palella: lämpö on usein +25- + 40 -astetta. Tulipalossa ja sen jälkeen saattaa olla enemmän.
Joten alan tässä kyllä vakavasti miettiä alan vaihtoa sh:ksi. Jos joku kuolee, niin se harvemmin on työkaverisi tai kollegasi. Työaika on inhimillisempi: 8-16 tuntia päivässä, palkka näköjään aika sama suht samalla työuralla. Harvemmin tulipaloja tai kemikaalivuotoja, järkyttävää sressiä siitä, että kaikki pääsevät turvallisesti kotiin ja ovat yhdessä kasassa työpäivän jälkeen, narisevia ja tappelevia alaisia ja yövuorot eroavat päivävuorosta.
Ja lehmät lentää
Tuleeko jollekin yllätyksenä että on muitakin aloja jossa työskennellään 24/7 ja olosuhteet on ikäviä, on vastuuta ja huono palkka?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miten sh:t kehtaa valittaa että on pieni palkka ja esim. puhuvat vain peruspalkasta, vaikka siihen on mahdollista tehdä paljon lisiä päälle. Suurimmalla osalla ihmisistä on ihan sama tai pienempi peruspalkka, eikä mitään mahdollisuuksia lisillä kasvattaa palkkaa. 2500e/kk peruspalkka ei ole mikään palkkakuoppa tai sitten kaikki ovat siellä samassa kuopassa. Siitä toki olen samaa mieltä, että Suomessa on aivan liian pienet palkat suhteessa esim. etuuksiin ja esim. suorittava taho versus johtoporras, mutta ei sairaanhoitajat ja hoitsut, teitä ei erikseen syrjitä.
Sh:t myös kuvittelee, että muilla aloilla ei ole ikäviä juttuja tai kiirettä. Tiedoksi vaan, että harvassa ovat ne paikat, jossa johtaminen ja henkilöstömäärä olisi mitoitettu oikein, niin että sen työn ehtisi tehdä eikä olisi ihan loppu päivän päätteeksi.
Juuri näin. Lisäksi sairaanhoitajilla on se valtava etu, että heillä ei käytännössä ole työttömyyden riskiä ja työttömäksi joutuessaan uuden työn löytää heti.
Mä en tajua miksi me pidetään täällä töissä ihmisiä joiden mielestä perus amk tutkinnolla 3800 euroa ei ole tarpeeksi? Jos otettas ulkomailta niin saatas varmaan kolme sairaanhoitajaa yhen suomalaisen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat kääntävät yhteiskunnan heitä vastaan ainaisella rutinallaan. Työoloissa on parannettavaa, mutta siihen ei auta se että nostetaan palkkoja 500 eurolla. Hoitajat olisivat pari kuukautta hiljaa kunnes jatkaisivat taas itkua, miten työvuorot on persiistä, hoitajia on liian vähän, potilaat ovat rasittavia. Palkankorotusten motivoiva vaikutus on tutkimusten mukaan aina vain väliaikainen.
Nimenomaan, se 500 eur korotus tuo kuukaudessa alle 300 eur lisää karkkirahaa, mutta todellisen rahoitusongelman työn tilaajalle. Uskooko joku tosissaan, että 300 eur lisäansiolla kasvatetaan resurssia terveydenhuollossa? Päin vastoin, porukka vähenee, vuorojärjestelyt entisestään vaikeutuu ja ennustettavuus kärsii, työt lisääntyy per tekijä
Minä teen etätöitä kotona (tai oikeastaan voisin tehdä missä vaan kunhan netti toimii) arkisin klo 8-16. Viikonloput ja pyhät vapaata. Bruttopalkka 2400, netto 1900. En missään nimessä vaihtaisi työtäni sairaanhoitajan työhön, vaikka saisin tuon verran enemmän rahaa.
Otetaan lisää ulkomailta