IS: sairaanhoitajat tienaavat 3 800 euroa
Hannes Lindroos, 41, sairaanhoitaja, Helsinki
Bruttopalkka: 3 800 euroa
”Työskentelen Laakson sairaalassa ja hoidan muun muassa koronapotilaita. Valmistuin sairaanhoitajaksi 2006, eli 15 vuotta sitten. Jo opiskeluaikana tein töitä jonkin verran.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti ettei kukaan sh saa 4000 kuussa. Minä ainakin saan. Palkka ilman vuorolisiä noin 3000 kun on kaikki kokemuslisät. Siihen vuorolisät, hälyrahat ja ylityöt, n. 4500 kk helposti. Ihan minimi 3500 e kuussa jos en tee yhtään ylitöitä.
Noihan on tosia hyviä palkkoja. Minkäs takia sairaanhoitajien palkkoja pitäisi korottaa...?
No senpäs takia, kun ei pieni joukko jaksa loputtomiin tuota ylitöiden tekoa. Kysele sitten, että minkäs takia eivät vaan yksinkertaisesti tee tuplavuoroja, kun siinä on niin helppo keino nostaa palkkaa, kun itse makaat hoidettavana ja hoitajia vaan ei ole. Syöpäleikkauksesi perutaan, kun EI ole hoitajia. Vanhempasi makaa ulosteissaan, kun EI OLE ketään joka kuivittaisi. Että senpäs takia palkkoja pitäisi korottaa, että hoitoala vetäisi jatkossakin tekijöitä.
1) palkat ovat jo varsin hyvät
2) nostamalla palkkoja niitä hoitajia on vara palkata entistä vähemmän, jolloin nykyisten työolot heikkenee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
En ihan täysin ymmärrä tätä valitusta nimenomaan näistä sairaanhoitajien palkoista (tai lähihoitajien). Sen puolestani ymmärrän että työ on raskasta, mutta varmastikin suurimmassa osassa ammateista on omat vaikeutensa, oli ne sitten fyysisiä tai henkisiä tai vaikka molempia.
Itse olen kirjanpitäjä ja minun palkka on alle 2500 euroa kuussa . Totta on etten ole ihmisten hengestä vastuussa, mutta ihmisten elämiin oleellisesti liittyvistä asioista olen. Työni ei ole fyysisesti kuormittavaa, mutta henkisesti on.
On näitä matalapalkka-aloja (jos näitä voi niiksi sanoa edes) monia muitakin.
No pitäkää ääntä asiasta niin kuin hoitajat. Jos ei mitään vaadi, ei mitään saa.
Hoitajat ovat Suomen ali palkatuin ryhmä
Sh
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilman lisiä 2920e ja lisien kanssa noin 4000-4300
. Palkka on huono jos vertaa lääkäreihin.
Sh
Tai jos vertaa presidenttiin tai toimitusjohtajaan! Kaikille 10 000e/kk palkka NYT.
POKS kirjoitti:
On kyllä yläkanttiin tuo palkka. Hoitajia on vaan liian vähän. Työtunnit puoliksi, niin alkaa kunto riittää.
Ihan oman lähiomaisen kohdalla nähty: Potilaista ei välitetä pätkääkään ja suorastaan vittuillaan sairaalan osastolla avuttomalle pelokkaalle vanhukselle. Mieli on pahoitettu jo monet kerrat. Mokailuja jos jonkinlaisia lääkkeiden ja osaamisen kanssa.
Sama kokemus kun vierestä seurasin ollessani vuodeosastolla pari päivää. Ihan olematon asenne ja aivan uskomatonta sadistista vittuilua avuttomille vanhuksille. Jos olisi yksityinen sairaala, olisi ihan toinen ääni kellossa. Myös suurin osa sairaanhoitajista on ihan robotteja, noudattavat lääkärin kirjaamia ohjeita eivätkä tiedä, ymmärrä tai osaa mitään oman perusroolinsa ulkopuolelle. Ei sellaisesta pidäkään maksaa mitään, kun eivät hoitajat kuitenkaan oikeasti ole vastuussa mistään muusta kun siitä että eivät ihan anna potilaiden kuolla käsiin. Kaikki muut oikeat päätökset on lääkärin vastuulla. Se että työ on fyysisesti rankkaa tai pitää tehdä vuorotöitå tai on kiire... joo kaikilla on. Ei nuo ole mikään sairaanhoitajan työn erityisominaisuus.
Opettajana tienaan vähemmän, eikä viikonlopputöistä makseta lisiä. Juuri korjasin kolmen ryhmän kokeet sunnuntain ratoksi. Kuitenkaan en saa vapaata viikolle, vaan kaikki illat menevät loppujen koenippujen läpikäymiseen normaalin työpäivän jälkeen. Juu, enkä todellakaan pääse puolilta päivin yhtenäkään päivänä, enkä ryystä kahvia opehuoneessa joka tunti, vaan paimennan murrosikäisiä välitunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttu sh, joka perustelee palkankorotusvaatimuksiaan sillä että on opiskellut korkeakoulututkinnon (siis AMK), ja pidemmästä koulutuksesta pitäisi maksaa. En vaan ymmärrä, että kun moni yliopiston käynyt tienaa ihan oman alansa hommissa saman verran kuin hän, että miksei sitten niiden yliopiston käyneiden palkkoja pitäisi hänen mielestään nostaa? Tai niitähän pitäisi sitten nostaa vielä enemmän, jotta palkka vastaisi koulutuksen pituutta.
Niille on jossain liiton lehdessä opetettu samat lauseet siitä, miten jankuttaa näitä pallankorotusvaatimuksia. Eivät oikeasti suurin osa ymmärrä yhteiskunnasta sen vertaa, että tajuaisivat argumenttien olevan aika ohuita.
Tekevät vaan haluaa oman ammattinsa arvostukselle tuolla jatkuvalla valituksella. Ongelma ei ole palkka, vaan huonot työolot, johtaminen ja työyhteisöt sekä siten resursointi ylipäänsä. Mikään noista ei korjaannu nostamalla kaikkien sh:den palkkaa.
Mikään ei vaan riitä, kun johonkin tottuu. Työ on toki hankala, mutta sama homma koskee monia muitakin aloja, että palkkaa pitäisi nostaa. Silti isoimmalla äänillä huutavat eivät ole lähellekkään niitä pienipalkkaisimpia aloja, edes koulutukseen suhteutettuna.
Näiden valitusta ei enää kukaan jaksa kuunnella. Itsekkäitä valittajia, joilla ei ole mitään läsitystä huonosti palkatuista töistä. Onhan se ihan kauheeta, kun joutuu ihan töitä tekemään. Sit uhataan irtisanoutua, kun tarve on suurin. Missään muussa työpaikassa et saisi niskuroida noin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hoitajat aina ruikuttako! Itse olen tutkijatohtori ja palkka alle 3000 €/kk. Ja olen siis opiskellut vuosia kauemmin ja paljon älyllisesti vaativampaa alaa kuin sairaanhoitajat.
Miksi et sanonut mikä tyyppi sinä olet? Meillä yliopistonlehtoreina on porukkaa jotka luulevat, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Näitä sitten haastatellaan jopa Yleisradiossa. On pikkuisen eri asia oletko tällainen lehtori vai joku luonnontieteitä opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti ettei kukaan sh saa 4000 kuussa. Minä ainakin saan. Palkka ilman vuorolisiä noin 3000 kun on kaikki kokemuslisät. Siihen vuorolisät, hälyrahat ja ylityöt, n. 4500 kk helposti. Ihan minimi 3500 e kuussa jos en tee yhtään ylitöitä.
Missä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilman lisiä 2920e ja lisien kanssa noin 4000-4300
. Palkka on huono jos vertaa lääkäreihin.
Sh
No tottakai lääkärit saa enemmän. Ei auta kuin hakea lääkikseen, jos haluat saman palkan. Miksi pitäisi vähemmällä koulutuksella saada sama?
Minä en ymmärrä valitusta vuorotöistä. Eikös se ole itsestään selvää ettei ne potilaat osastoilta mihinkään katoa kello 16 jälkeen? Tai että kyllä ne potilaat siellä vielä ovat perjantainkin jälkeen. Eikös se nyt ole selvää jo ammattia valittaessa?
AMK-insinööri, 10-vuoden kokemus esimiestyöstä, oma ala ja koulutus. Omia alaisia 20 kappaletta, vuorossa käyviä varamiehiä 15. Olen vastuussa omista alaisista myös kun olen itse vapaalla ja he töissä. Olen vastuussa ihmishengestä ja työtapaturmista myös henkilökohtaisella sakolla, jos jotain tapahtuu. Tätä ei varmaan hoitajilla ole? Useampi kollega saanut maksaa henkilökohtaisen sakon kun työntekijä on satuttanut itsensä ja tuomio tullut.
12-16 tunnin vuorot, aamua ja yötä. Viikonloput töissä, pyhät töissä. Palkka 2900€/kk+200€/kk lisiä. Työvuorossa askeleita tulee keskimäärin 17 000. Olen koko teollisuudessa työskentelyn aikana (20 vuotta) joutunut pitämään lähes joka viikko tai useampaan otteeseen viikossa suojapukua (yleensä kertakäyttöinen, muovipinnoitettu puku) ja maskia. Siihen lisäksi suojalasit, kypärä, turvajalkineet ja työkäsineet. Vinkkinä annan, että tuotantolaitoksissa ei tarvitse palella: lämpö on usein +25- + 40 -astetta. Tulipalossa ja sen jälkeen saattaa olla enemmän.
Joten alan tässä kyllä vakavasti miettiä alan vaihtoa sh:ksi. Jos joku kuolee, niin se harvemmin on työkaverisi tai kollegasi. Työaika on inhimillisempi: 8-16 tuntia päivässä, palkka näköjään aika sama suht samalla työuralla. Harvemmin tulipaloja tai kemikaalivuotoja, järkyttävää sressiä siitä, että kaikki pääsevät turvallisesti kotiin ja ovat yhdessä kasassa työpäivän jälkeen, narisevia ja tappelevia alaisia ja yövuorot eroavat päivävuorosta.
"Itse saan ilta-, yö- ja pyhälisiä, samoin ikälisät, ja Helsingissä palkat ovat vähän paremmat kuin muualla Suomessa."
Tuosta aloituksen jutusta. Nettona hänelle jää 2600. Suurin osa vapaa-ajasta kuluu työstä palautumiseen.
Aijai, kun on huono palkka. Y hyy...
Ööm ajattelit sitten että verovapaana saisi hoitajat tehdä työnsä? Ihan samalla lailla se verokarhu meitä kaikkia muistaa.
Jännää, enpä olisi ajatellut että hoitajat onkin hyvätuloisia Suomessa kun valitus palkkakuopasta on ollut jatkuvaa. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
"Itse saan ilta-, yö- ja pyhälisiä, samoin ikälisät, ja Helsingissä palkat ovat vähän paremmat kuin muualla Suomessa."
Tuosta aloituksen jutusta. Nettona hänelle jää 2600. Suurin osa vapaa-ajasta kuluu työstä palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi sitä vapaa-aikaa on kuitenkin loman muodossa keskimäärin hieman vajaa 8 viikkoa vuodessa. Meillä muilla tasan 5. Sama opettajilla, runsas loma-aika näkyy sitten kk-ansioissa. Moni valitsee em ammatit juuri lomien ja arkivapaiden vuoksi.
Sairaanhoitajat eivät tienaa 3800, Hannes-sairaanhoitaja tienaa, Hannes on uransa huipulla sairaanhoitajana, tekee vaativaa työtä, kolmesta vuorossa. Pääsee samaan kuin pitsaa syövän insinöörin alkupalkka.
No senpäs takia, kun ei pieni joukko jaksa loputtomiin tuota ylitöiden tekoa. Kysele sitten, että minkäs takia eivät vaan yksinkertaisesti tee tuplavuoroja, kun siinä on niin helppo keino nostaa palkkaa, kun itse makaat hoidettavana ja hoitajia vaan ei ole. Syöpäleikkauksesi perutaan, kun EI ole hoitajia. Vanhempasi makaa ulosteissaan, kun EI OLE ketään joka kuivittaisi. Että senpäs takia palkkoja pitäisi korottaa, että hoitoala vetäisi jatkossakin tekijöitä.