Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: sairaanhoitajat tienaavat 3 800 euroa

Vierailija
07.11.2021 |

Hannes Lindroos, 41, sairaanhoitaja, Helsinki

Bruttopalkka: 3 800 euroa

”Työskentelen Laakson sairaalassa ja hoidan muun muassa koronapotilaita. Valmistuin sairaanhoitajaksi 2006, eli 15 vuotta sitten. Jo opiskeluaikana tein töitä jonkin verran.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008366525.html

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt joka alalla tienaa jos tekee pyhiä, tuplavuoroja, hälyvuoroja, öitä + mahdolliset muut työhön liittyvät lisät. Varmasti tuon 3800 voi saada tekemällä paljon näitä mainittuja vuoroja.

Ei maininnut mitään tuplavuoroista.

"Itse saan ilta-, yö- ja pyhälisiä, samoin ikälisät, ja Helsingissä palkat ovat vähän paremmat kuin muualla Suomessa."

Vierailija
82/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua sairaanhoitajat jaksaa koko ajan inistä palkoistaan? Terveisin varastotyöntekijä 1900e brutto/kk. Jos saisin 2500e brutto eläisin herroiksi!

Vertaat sairaanhoitajan ja varastotyöntekijän palkkoja toisiinsa? En yhtään aliarvioi varastotyöntekijöitä (olen tehnyt sitä työtä itsekin!), Mutta kyllä kyseessä on monella tavalla aika eri tason työt ja sairaanhoitajan työn vastuu on kuitenkin vähän erilaista. Ei voi verrata, vaikka molemmat ovatkin tärkeitä ammatteja.

En tarkoittanut että minun pitäisi varastotyöntekijänä sada sama palkka kuin sairaanhoitajan. Tottakai eri aloilla ja eri koulutuksen saaneille maksetaan eri palkkoja. Tarkoitin lähinnä sitä että mielestäni esim mainitsemani 2500e bruttopalkka on hyvä, sitä samaa summaa hoitajat pitävät liian pienenä. Itse olisin siihen enemmän kuin tyytyväinen. Fyysisesti raskaita töitä molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ilman lisiä 2920e ja lisien kanssa noin 4000-4300

. Palkka on huono jos vertaa lääkäreihin.

Sh

Mistä hitosta nää hoitsut sitten aina rutisee, jos palkka on noin hyvä?!

Saakeli, että alkoi v*tuttamaan.

Ei tietenkään verrata lääkäreihin, koska olette hoitajia. Voithan säkin hakea lääkikseen ja opiskella, vai eikö rahkeet riitä?

Vierailija
84/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monella ruikutus alkaa, kun pitäisi olla vaikka kaikki joulun pyhät iltavuorossa ja muu perhe saa kotona viettää joulua. Kuinka moni olisi oikeasti valmis sieltä 8-16 liukuvasta työajasta 5 päivänä viikossa tekemään 3-vuorotyötä? Moni myös tuntuu arvostavan viikonloppuvapaita.

Vierailija
85/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt joka alalla tienaa jos tekee pyhiä, tuplavuoroja, hälyvuoroja, öitä + mahdolliset muut työhön liittyvät lisät. Varmasti tuon 3800 voi saada tekemällä paljon näitä mainittuja vuoroja.

Ei maininnut mitään tuplavuoroista.

"Itse saan ilta-, yö- ja pyhälisiä, samoin ikälisät, ja Helsingissä palkat ovat vähän paremmat kuin muualla Suomessa."

En niin väittänytkään vaan puhuin yleisellä tasolla. Esim. Jos onnistuu saamaan tuplan sunnuntaina, ihan nyt esimerkkinä.

Vierailija
86/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh

Ei tietenkään verrata lääkäreihin, koska olette hoitajia. Voithan säkin hakea lääkikseen ja opiskella, vai eikö rahkeet riitä?

Joo, pitää olla lääkäri, että saa lääkärin palkan. Sen vähän minäkin ymmärrän. 

Vai oisko tuo provoaja?

Vierailija
87/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh

Vai lankesitkohan kuitenkin vain provoon? Netissä on hyvä vähän katsoa ja suhtautua varauksella siihen mitä uskoa ja mitä ei. En jaksa uskoa että tuota viestiä olisi kukaan sh kirjoittanut ihan jo viimeisen lauseen perusteella.

Vierailija
88/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Jopa kaupan myyjä pääsee lisillä ihan hyville liksoille, jos sattuu vaan työtunnit olemaan kohdillaan.

Vierailija
89/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu sh, joka perustelee palkankorotusvaatimuksiaan sillä että on opiskellut korkeakoulututkinnon (siis AMK), ja pidemmästä koulutuksesta pitäisi maksaa. En vaan ymmärrä, että kun moni yliopiston käynyt tienaa ihan oman alansa hommissa saman verran kuin hän, että miksei sitten niiden yliopiston käyneiden palkkoja pitäisi hänen mielestään nostaa? Tai niitähän pitäisi sitten nostaa vielä enemmän, jotta palkka vastaisi koulutuksen pituutta.

Vierailija
90/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monella ruikutus alkaa, kun pitäisi olla vaikka kaikki joulun pyhät iltavuorossa ja muu perhe saa kotona viettää joulua. Kuinka moni olisi oikeasti valmis sieltä 8-16 liukuvasta työajasta 5 päivänä viikossa tekemään 3-vuorotyötä? Moni myös tuntuu arvostavan viikonloppuvapaita.

Tämä siis niille hoitajien suuuuurista palkoista vouhottajille. Joku opettajakin sanoi haluavansa sairaanhoitajaksi, kun niin kadehtii :D siitäpä sitten. Kyllä kumminkin taitaa ne pitkät lomat, vapaat arki-illat ja viikonloput maistua enempi. Jos sairaanhoitajana haluaa tehdä päivätyötä, niin se palkka on sen 2500€.

Vierailija
91/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh

Sun koulutus, osaaminen ja tietotaito on huono jos vertaa lääkäreihin.

Paha verrata, nämä ovat kaksi aivan eri ammattia.

Vierailija
92/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti todella moni ihminen Suomessa tekee ilta- ja yötyötä sekä viikonlopputyötä. Tehtaat, liikenne, tietotekniset palvelut, nykyisin yhä useampi kauppakin on 24/7 auki. Ei tuo vuorotyön uhka ihan koko Suomen leukoja loksauta. Ja on siinä hyvätkin puolensa.

Vierailija
93/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nostaisin lähihoitajien palkkoja, mutta sairaanhoitajien palkka on jo aika korkea. Jos jostainsyystä tarvitsee rahaa yli 3000 euroa, niin tekee niitä ylitöitä ja vuoroja, joilla saa tarvittaessa pumpattua sairaanhoitajan palkan korkealle.

Mitä sillä rahalla tekee jos on kaiken ajan kiinni työssä? No joo, voi ajaa vähän paremmalla autolla sen päivittäisen työmatkansa, syödä ulkona ja tilata itselleen roinaa netistä.

Vierailija
94/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh

Voisiko suurimmat narisijat olla juuri lähihoitajia, joita taitaa olla eniten?  Sairaanhoitajalle (peruskoulutuksella) jo 2500-3000 euroa/kk on aika hyvä peruspalkka, ilman lisiä. Verotusta voisi hoitoalalla olevien osalta mataloittaa. Tekevät tärkeää työtä.

Suomessa alle 3000 euroa tienaavien verotus on liian kova, alalla kuin alalla.

Vierailija
95/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti ettei kukaan sh saa 4000 kuussa. Minä ainakin saan. Palkka ilman vuorolisiä noin 3000 kun on kaikki kokemuslisät. Siihen vuorolisät, hälyrahat ja ylityöt, n. 4500 kk helposti. Ihan minimi 3500 e kuussa jos en tee yhtään ylitöitä.

Vierailija
96/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan pitää tienata sama kuin lääkärien. Mutta emme tienaa koska lääkärit ovat miehiä ja sht naisia.

Sh/feministi

Minä aloitin lääkiksessä 1990, ja jo silloin 80 % kurssilaisista oli naisia.

Vierailija
97/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti todella moni ihminen Suomessa tekee ilta- ja yötyötä sekä viikonlopputyötä. Tehtaat, liikenne, tietotekniset palvelut, nykyisin yhä useampi kauppakin on 24/7 auki. Ei tuo vuorotyön uhka ihan koko Suomen leukoja loksauta. Ja on siinä hyvätkin puolensa.

Kyllä ja todella monessa paikassa 3-vuorotöissä pääsee sinne +3000€ liksoille. On se kumma, että joku AMK-insinööri kokee vääryyttä, kun tienaa päivätyöstä saman, kuin sairaanhoitaja 3-vuorotyöstä. Kuitenkin on melkoinen ero peruspalkassa ilman lisiä. Kun on myös hoitajia, jotka tekee päivätyötä. Tuskin se inssi kadehtii hoitajan 2500€ palkkaa?

Vierailija
98/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole se peruspalkka ja sen päälle tulee lisät. Ei kukaan kerro palkkaansa lisien kanssa.

Vierailija
99/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti ettei kukaan sh saa 4000 kuussa. Minä ainakin saan. Palkka ilman vuorolisiä noin 3000 kun on kaikki kokemuslisät. Siihen vuorolisät, hälyrahat ja ylityöt, n. 4500 kk helposti. Ihan minimi 3500 e kuussa jos en tee yhtään ylitöitä.

Noihan on tosia hyviä palkkoja. Minkäs takia sairaanhoitajien palkkoja pitäisi korottaa...?

Vierailija
100/154 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 3800 brutto on suorastaan v*ttuilua kun miettii, minkälaista koronapotilaiden hoito teholla on. Ei taukoja, hiostavat vaatteet ja maskit... 

Totta. Tuttu tienaa vielä enemmän, tekee 10-12h työpäivää, ekaks leikkaussalissa ja osan ajasta vielä koronan tehohoidosta.

Olis valmis palaamaan pienempään palkkaan ja normaaliin työaikaan, mutta potilaita ei voida jättää hoitamatta, kun pätevää työvoimaa ei ole. Saattaa tehdä jopa kaksi vuoroa putkeen, jos joku on sairastunut.

Ei kannattaisi tehdä näitä aloituksia, kun koronan takia ylim. potilaita paljon, jotka vaativat erikoishoitoa ja suojautumista. Ja jatkuvasti pelko tuoko koronan perheelleen.

Hoitajat ja lääkärit tiukilla. Jopa eläkeläiset on pyydetty töihin.