IS: sairaanhoitajat tienaavat 3 800 euroa
Hannes Lindroos, 41, sairaanhoitaja, Helsinki
Bruttopalkka: 3 800 euroa
”Työskentelen Laakson sairaalassa ja hoidan muun muassa koronapotilaita. Valmistuin sairaanhoitajaksi 2006, eli 15 vuotta sitten. Jo opiskeluaikana tein töitä jonkin verran.
Kommentit (154)
Vituttaa nämä palkkatilastot iltapäivälehdissä. Mistä ne niitä oikein repii? Itse sairaanhoitajana saan 2400€ / kk käteen, työskentelen vanhustenhoidossa. Tietysti on palkkaeroja, riippuen missä työskentelee, mutta miksi aina otetaan ne korkeimmat vertailuun, kun suurin osa ei tienaa kuin minimin?
Älkää hoitajat aina ruikuttako! Itse olen tutkijatohtori ja palkka alle 3000 €/kk. Ja olen siis opiskellut vuosia kauemmin ja paljon älyllisesti vaativampaa alaa kuin sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hoitajat aina ruikuttako! Itse olen tutkijatohtori ja palkka alle 3000 €/kk. Ja olen siis opiskellut vuosia kauemmin ja paljon älyllisesti vaativampaa alaa kuin sairaanhoitajat.
Mutta sulla ei ole ihmishenki käsissäsi koko ajan joka hetki t. sh.. ihan niinkuin kaikki tehtävät olisivat henkeä uhkaavia ja vain heidän panoksensa pitää ihmiset hengissä. Suurin osa sh työstä on kuitenkin vaippojen vaihtoa, haavanhoitoa, näytteenottoa jne. Ihan turhaa valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua sairaanhoitajat jaksaa koko ajan inistä palkoistaan? Terveisin varastotyöntekijä 1900e brutto/kk. Jos saisin 2500e brutto eläisin herroiksi!
Onko sulla ihmishenki käsissä? Oot töissä esim jouluna?
Opiskele sitten hoitajaksi, äläkä kitise!
Ei ole ihmishenkiä käsissäni mutta ilman meitä logistiikka-alan ihmisiä teillä muilla ei olisi kaupoissa mitään ostettavaa. Että ei tässä maassa montaa muutakaan alaa arvosteta. Hoitajaksi en ala, koska ei ole minun juttuni.
Että näitä oon jouluna töissä ja ihmishenki vastuulla.
Ei, en Ole jouluna töissä. Ei ole ihmishenkeä työkohteena. Siksi hyvä sh minä alateeminem, maisteri. Jatkokoulutuksineeni, 20 v kokemuksella tienaan vähemmän kuin sinä. Koska VALITSIN valvoa ihmisoikeuksien ja demoktatian toteutumista rikadtumisen sijasta. Luulin että sinäkin valtsit sh:n ammatin hammasimplanteilla rikadtumisen sijasta. Olin väärässä. Täällä ulisemisen sijasta sinun kannattaisi hankkia uusi ammatti.
Kannattaa kauhistelijat muistaa, että tuo on 3-vuorotyötä tekevän sh:n palkka. Siitä kuuluukin maksaa, kun olet illat, yöt, viikonloput, juhlspyhät töissä. Sairaanhoitajia on myös päivätyössä ja palkka reilusti alle 3000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miten sh:t kehtaa valittaa että on pieni palkka ja esim. puhuvat vain peruspalkasta, vaikka siihen on mahdollista tehdä paljon lisiä päälle. Suurimmalla osalla ihmisistä on ihan sama tai pienempi peruspalkka, eikä mitään mahdollisuuksia lisillä kasvattaa palkkaa. 2500e/kk peruspalkka ei ole mikään palkkakuoppa tai sitten kaikki ovat siellä samassa kuopassa. Siitä toki olen samaa mieltä, että Suomessa on aivan liian pienet palkat suhteessa esim. etuuksiin ja esim. suorittava taho versus johtoporras, mutta ei sairaanhoitajat ja hoitsut, teitä ei erikseen syrjitä.
Sh:t myös kuvittelee, että muilla aloilla ei ole ikäviä juttuja tai kiirettä. Tiedoksi vaan, että harvassa ovat ne paikat, jossa johtaminen ja henkilöstömäärä olisi mitoitettu oikein, niin että sen työn ehtisi tehdä eikä olisi ihan loppu päivän päätteeksi.
Ne lisät ovat korvaus siitä että tehdään työtä silloin kun muilla on vapaata. Yöt, viikonloput ja pyhät.
Ja muilla aloilla ei ole ihmishenki käsissä
Kyllä pelastusalalla on ihmishenki monesti kyseessä, samoin poliisien työssä.
Ja jossain pienen terveyskeskuksen vanhusten kroonikko-osastolla ei ole mitään akuutteja juttuja ja niitä hengenlähtöjä akuutisti kyseessä. Noissa toimivat sairaanhoitajat tuskin osaavat edes ensiapua antaa, puhumattakaan elvytyksestä. Kunhan tekevät sen perusduuninsa, juoruavat suuren osan päivää.
Jakavat lääkkeet ja mahdolliset pistoshoidot. Pitävät puhtaina.
Sairaanhoitajille pitäisi palkka maksaa vastuun, ammattitaidon ja osaamisen mukaan.
Samapalkkaisuus jollakin tietyllä alalla on aivan p"rseestä.
Ne lusmut ja taitamattomat ratsastavat silloin muiden työllä ja osaamisella.
Aivan eri asia olla sairaanhoitaja jollakin kiireisellä ensiapu osastolla, kuin terveyskeskuksen kroonikko-osastolla tai jollain keskussairaalan poliknikalla päivätöissä.
Opettaja, palkka 2900e. Korkeampi koulutus, jota opiskeltu pidempään ja rahoitettu opintolainalla.
Taidan vaihtaa alaa sairaanhoitajaksi.
Kyllä vuorotyössä tienaa ihan joka alalla.
Peruspalkka on vähän alle 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh! Enemmän kuin moni yliopiston käynyt lastensuojelun sosiaalityöntekijä, jolla on jumalaton vastuu.
Jos he tekisivät 3-vuorotyötä, niin palkka olisi reilusti yli 4000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja, palkka 2900e. Korkeampi koulutus, jota opiskeltu pidempään ja rahoitettu opintolainalla.
Taidan vaihtaa alaa sairaanhoitajaksi.
No, sitten teet illat, yöt, viikonloput ja pyhät töitä, jotta tienaat tuon. Onko se ok?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilman lisiä 2920e ja lisien kanssa noin 4000-4300
. Palkka on huono jos vertaa lääkäreihin.
Sh
Mutta ethän sinä ole lääkäri, teet aivan eri töitä eri koulutus- ja osaamistaustalla. Mistä olet edes keksinyt ottaa vertailuun lääkärin ammatin? Aivan käsittämätön argumentti tai palkkavertailun kohde. Jäikö järki taas hattuhyllylle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua sairaanhoitajat jaksaa koko ajan inistä palkoistaan? Terveisin varastotyöntekijä 1900e brutto/kk. Jos saisin 2500e brutto eläisin herroiksi!
Onko sinulla AMK-koulutus? Mene tekemään vuorotöitä, niin varastotyöntekijänä tienaisit enemmän, kuin se sh päivätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vertaat sairaanhoitajan ja varastotyöntekijän palkkoja toisiinsa? En yhtään aliarvioi varastotyöntekijöitä (olen tehnyt sitä työtä itsekin!), Mutta kyllä kyseessä on monella tavalla aika eri tason työt ja sairaanhoitajan työn vastuu on kuitenkin vähän erilaista. Ei voi verrata, vaikka molemmat ovatkin tärkeitä ammatteja.
Ei kadehdita.
Ite saan sen 5 tonnia kuussa plus verottomat insinöörinä raksalla, päivävuoro, töitä teen ehkä 35h/vko
En vaihtais kolmivuorotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan pitää tienata sama kuin lääkärien. Mutta emme tienaa koska lääkärit ovat miehiä ja sht naisia.
Sh/feministi
Turhan kehno provo mennäkseen täydestä. Tai sitten loistava osoitus aatteen sokaisevasta vaikutuksesta. Jos et vielä ole huomannut, lääkäreidenkin joukossa on jopa muutama nainen. Siitä vain lisää opiskelemaan ja uralla eteenpäin, jos kyvyt riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilman lisiä 2920e ja lisien kanssa noin 4000-4300
. Palkka on huono jos vertaa lääkäreihin.
ShMutta ethän sinä ole lääkäri, teet aivan eri töitä eri koulutus- ja osaamistaustalla. Mistä olet edes keksinyt ottaa vertailuun lääkärin ammatin? Aivan käsittämätön argumentti tai palkkavertailun kohde. Jäikö järki taas hattuhyllylle?
Eiköhän tuo viesti ollut provo. Näitä aloituksia tekee palstalla joku ihan muu kuin sairaanhoitaja (t). Jatkuvasti aloituksia samasta aiheesta, jollain joku pakkomielle aiheeseen. Onhan alalla ongelma palkkauksessa työn vastuuseen nähden, se näkyy jatkuvana pulana tekijöistä, ei auta....
Vierailija kirjoitti:
Mun palkkani on tasan kolmetonnia, työkokemusta muutama vuosi, pieni firma. Ei mitään lisiä tai työsuhde-etuja, lukuunottamatta kahvit talon puolesta ja lounas (pizza yleensä) 2-3 kertaa vuodessa. Työterveyshuolto on vähin mahdollinen minimi, eli käytännössä se on vain nimi paperissa ja terveystarkastus joskus.
T. suunnitteluinsinööri.
Mutta et tee vuorotyötä, kuten tuo esimerkin sairaanhoitaja. Koronaosastolla joutuneet tekemään myös ylitöitä, siksi tuo palkka nousee noinkin korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa nämä palkkatilastot iltapäivälehdissä. Mistä ne niitä oikein repii? Itse sairaanhoitajana saan 2400€ / kk käteen, työskentelen vanhustenhoidossa. Tietysti on palkkaeroja, riippuen missä työskentelee, mutta miksi aina otetaan ne korkeimmat vertailuun, kun suurin osa ei tienaa kuin minimin?
Excuse me: sä siis saat KÄTEEN 2400€ ja valitat?? Brutto siis n. 3400€.
Kunnissa kirjastonhoitajat, sihteerit, SOS.virkailijat, työllisyysneuvojat, lastenhoitajat, Perus-insinöörit, kääntäjät alkupalkka Max 3200. Ylityötä harvoin tarjolla enemmän kuin 100 e/kk. 10 vuodesta saa ikälisän. Sen jälkeen nada.
3500 aloituspalkka kunnissa aine -opettajat, viestintä-ihmiset, hallintotyypit, projektityypit, markkinointi-ihmiset ym mukamas siistit tyypit.
En tosiaan tajua sh ulinaa. Ovatko tosiaan niin tyhmiä että luulevat a) olevansa lekureita B) kaikkien muiden tienaavan enemmän, helpolla?