Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseen kerrostaloon kannattaa muuttaa jos haluaa hyvän äänieristyksen

Vierailija
07.11.2021 |

Nyt kokeiltu 60, 70 ja viimeisenä 50-l asunto. Kaikissa kuulunut alakerrasta kaikki äänet läpi. Ekoissa jopa normaali puhe, toisessa pianonsoitto, lasten kiljuminen ja hiemankin kovemmalla soiva musiikki kuin olisi samassa huoneessa. Olen nyt ostamassa avioeron jälkeen ensimmäistä asuntoa keväällä, haluaisinkin kysyä, että onko jollain tietoa, onko esimerkiksi uusissa taloissa parempi eristys.

Tämä on aika tärkeä seikka, tietysti ymmärrän että naapurit on aika olennaisessa osassa, mutta lähinnä hiljaisempi talotyyppi kiinnostaa.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 50-luvun talossa ja olo tosiaan paksut seinät ja ne kuuluisat leveät ikkunalaudat, mutta naapurista kuului sivusuunnassa kaikki..jopa kahvinkeittimen porina jos itsellä ei sattunut olemaan kotona esim radioa auki. Nyt asun 60-luvun talossa ja sivusuunnassa ei kuulu yhtään mitään, mutta alakerrasta kuulen ihan kaikki. Keittiön ilmastointihormi on samaa ja kuulen jopa ruuan pilkkomisen ja paistinpannun kihisemisen äänen välillä. Yläkerran suunnasta en osaa sanoa, koska olen itse ylin asukas.

Asunnot, jotka oli rakennettu 2001 ja 2011 oli hiljaisia. Mitään ei kuulunut mistään suunnasta.

Vierailija
42/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutkia rakennustapa. Jos on käytetty ontelolaattoja, äänet kuuluu. Jos laatat on tehty paikan päällä valamalla, eristys on paljon parempi. Jälkimmäisiä löytyy vähän, koska niin rakentaminen on kalliimpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 2019 rakennetussa talossa, jossa kuuluu alapuolen asukkaan jokainen yskähdyskin. Kunnon yskässä valvottiin molemmat yhdessä yöt. Kuuluu kyllä ihan kaikki muukin, mutta eiköhän tuo yskimisen kuuluminen kerro jotain nykyisestä äänieristystasosta.

Kaverilla samanikäinen kt-huoneisto ja on kadehdittavan hiljainen.

Vierailija
44/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 50-luvun talossa ja olo tosiaan paksut seinät ja ne kuuluisat leveät ikkunalaudat, mutta naapurista kuului sivusuunnassa kaikki..jopa kahvinkeittimen porina jos itsellä ei sattunut olemaan kotona esim radioa auki. Nyt asun 60-luvun talossa ja sivusuunnassa ei kuulu yhtään mitään, mutta alakerrasta kuulen ihan kaikki. Keittiön ilmastointihormi on samaa ja kuulen jopa ruuan pilkkomisen ja paistinpannun kihisemisen äänen välillä. Yläkerran suunnasta en osaa sanoa, koska olen itse ylin asukas.

Asunnot, jotka oli rakennettu 2001 ja 2011 oli hiljaisia. Mitään ei kuulunut mistään suunnasta.

Omasta mielestä alhaalta ylös tai toisinpäin huono äänieristys on pahempi kuin huonot seinät. Itsellä oli 60-luvun asunto, jossa kuulin taas ruuan pilkkomiset seinänaapurista. Samoin tavallisen puheen.

Täytyy suunnata katse siis uudempiin asuntoihin, vaikka ovatkin kalliimpia. Muuten pidän kyllä 50-luvun, tai jopa joidenkin 70-l asuntojen tunnelmasta. Äänieristys näissä tuntuu oleva ala-arvoinen.

Vierailija
45/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 2020 valmistuneessa kerrostalossa. Kyllä, vuoden vanhassa. Kuulen jokaisen naapureiden keskustelun sana sanalta. Nyt esimerkiksi puhuvat siitä, käyvätkö huomenna kaupassa vai eivät. Yskiminen kuuluu, samoin jopa hiiren naputus, siis tietokoneen hiiren. Asunto maksoi 400 000 euroa, eli teoriassa piti olla laadukas, mutta eipä ollut. Kyllä, veetuttaa oikein kunnolla. Rakennusfirma kohauttelee olkiaan.

Vierailija
46/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 2020 valmistuneessa kerrostalossa. Kyllä, vuoden vanhassa. Kuulen jokaisen naapureiden keskustelun sana sanalta. Nyt esimerkiksi puhuvat siitä, käyvätkö huomenna kaupassa vai eivät. Yskiminen kuuluu, samoin jopa hiiren naputus, siis tietokoneen hiiren. Asunto maksoi 400 000 euroa, eli teoriassa piti olla laadukas, mutta eipä ollut. Kyllä, veetuttaa oikein kunnolla. Rakennusfirma kohauttelee olkiaan.

Voi ei!

Vierailija
47/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutko Tampereella? Täällä on ainakin kaikki nuo uudet talot saman tasoista son*aa.

Vierailija
48/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jossain tehty joku aika sitte muka hyvin äänieristyetty talo (helsingissä? ) ,siis jota nimenomaan mainostettiin  tuolla asialla?  ja sitte tuliki äänet pystysuunnassa ihan yhtä hyvin läpi ku muissaki....

Vierailija
49/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Tampereella? Täällä on ainakin kaikki nuo uudet talot saman tasoista son*aa.

Oikein arvattu! Pisteet sinulle.

Vierailija
50/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 1920-luvun kivitalossa, jossa yhden seinän takaa kuului aika paljon, koska asunnot oli jaettu yhdestä isommasta asunnosta. Muista suunnista ei kuulunut mitään. Nyt asun muutamaa vuotta nuoremmassa talossa, jossa rakennusmateriaalina on tiili, ja ääniä kuuluu joka suunnasta. Yläkerrasta musiikkia, seinänaapurista puhetta ja lapsen ääniä, ja viereisen rapun kahdesta asunnosta kaikkea mahdollista. Porraskäytävästä kuuluvia ääniä en juuri edes noteeraa, vaikka sieltäkin toki kuuluu kaikki.

Onneksi muutan kohta. Minua ei edes haittaisi kerran pari kuukaudessa rankemminkin bilettävät naapurit, jos äänieristys olisi sellainen, ettei ihan jatkuvasti tarvitsisi kuulla kaikkia elämisen ääniä. Onneksi lauantaiaamuisin pianoa soittava naapuri on muuttanut pois, samoin kuin se, joka ilmeisesti jauhoi pavut aamukahviin jollain pirun äänekkäällä myllyllä. Tai ehkä teki smoothien aamupalaksi.

Hups, tämä meni nyt tilitykseksi, vaikka pyydettiin neuvoja. Ehkä tämän kommentin anti on siinä, että rakennusvuosi ei välttämättä kerro kaikkea äänieristyksestä. Olen itsekin miettinyt, että miten sen oikein saisi ennen muuttoa selville.

Vierailija
51/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein arvattu! Pisteet sinulle.

Ei ollut vaikea arvata ihan oman kokemuksen pohjalta. Täällä Tampereella olen asunut sekä 2016 että 2019 rakennetuissa taloissa ja ihan samanlaista tasoa, kuin sinunkin asuntosi. Molemmissa asunnoissa on mainitsemiesi lisäksi kuulunut esim. hissin hurina asuntoon, kantapää tömistely kävellessä niin alapuolelta, ylhäältä kuin sivustakin. Kuulen naapurista joka ikisen kaapinoven kolahduksen, vetolaatikon vedon, veitsellä pilkkomisen jne. Myös seinäntakaisen miehen "lorotukset" pytyllä piristää kivasti uuden talon tunnelmaa!

Vierailija
52/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 1920-luvun kivitalossa, jossa yhden seinän takaa kuului aika paljon, koska asunnot oli jaettu yhdestä isommasta asunnosta. Muista suunnista ei kuulunut mitään. Nyt asun muutamaa vuotta nuoremmassa talossa, jossa rakennusmateriaalina on tiili, ja ääniä kuuluu joka suunnasta. Yläkerrasta musiikkia, seinänaapurista puhetta ja lapsen ääniä, ja viereisen rapun kahdesta asunnosta kaikkea mahdollista. Porraskäytävästä kuuluvia ääniä en juuri edes noteeraa, vaikka sieltäkin toki kuuluu kaikki.

Onneksi muutan kohta. Minua ei edes haittaisi kerran pari kuukaudessa rankemminkin bilettävät naapurit, jos äänieristys olisi sellainen, ettei ihan jatkuvasti tarvitsisi kuulla kaikkia elämisen ääniä. Onneksi lauantaiaamuisin pianoa soittava naapuri on muuttanut pois, samoin kuin se, joka ilmeisesti jauhoi pavut aamukahviin jollain pirun äänekkäällä myllyllä. Tai ehkä teki smoothien aamupalaksi.

Hups, tämä meni nyt tilitykseksi, vaikka pyydettiin neuvoja. Ehkä tämän kommentin anti on siinä, että rakennusvuosi ei välttämättä kerro kaikkea äänieristyksestä. Olen itsekin miettinyt, että miten sen oikein saisi ennen muuttoa selville.

Ah, samankaltaisia kokemuksia! Huonoillakin äänieristyksillä pärjäisi, jos olisi hiljaisehkot naapurit.

Vierailija
53/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, samankaltaisia kokemuksia! Huonoillakin äänieristyksillä pärjäisi, jos olisi hiljaisehkot naapurit.

Minä opetin naapurini hiljaisiksi. Jos pitivät kovaa meteliä liian kauan niin aloin kattilaan hakkaa patteriin 15 minuuttia, lauloin oopperaa jota en osaa tai joskus myös leikin koiraa. Vähitellen tajusivat vihjeen ja nyt me ollaan kaikki hiljaisia ja rauhallisia =)

Vierailija
54/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto ja alue on muuten mieleinen, remppaisin äänieristyksen nykyisen seiniin. Toimii. Oon tehnyt tän 50-l alun asuntoon.

Meidän kaupunginosassa kaikki talot 40-50 -lukuisia, eikä ulkoasu tai tyyppi kerro käytetyn tiilen laatua. Eri taloihin tuli eri tiilitehtailta. Nää on ihan sisäpiiritiedon varassa. Muutamissa taloissa ei kuulu mitään seinien, lattian/katon kautta. Mulla oli kaksio sellaisessa tuossa naapurikorttelissa. Tähän kolmioon tehtiin äänieristysremppa enkä ole katunut.

Elementtitaloista en ole koskaan vaan tykännyt. Nuorena maalta muuttaneena asuin nyt 100+ ikäisissä puutaloissa. Niissä kuului rapusta oven läpi kaikki, seinistä ei juuri mitään.

Tää on ihan oma rakennustekninen maailmansa äänien kanssa.

Nykyisessäkään ei kuulut seinien kautta mitään, vain lattian. Miten tätä voisi itse parantaa?

Muuta alimpaan kerrokseen. Itse tosin valitsin ylimmän, koska lattioihin kohdistuu enemmän kosketusta, kuin kattoon.

Vierailija
55/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 2000 jälkeen rakennettu talo olisi paras valinta?

Asun 2000 luvun alun talossa Helsingissä ja aivan kaikki kuuluu naapureista. Jopa se kun naapuri luuttuaa lattioita, vessassa käynnit, tuhnaisut, aivastelut, radion kuuntelu ja kaikki puhe. Siis välillä luulen, ettei mitään eristystä edes ole. Tuo 1880 luvulla rakennettu kivitalo vois toimia.

Vierailija
56/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin suosituksen väliseinien paksuudesta kerrostalossa. Kaikissa uudemmissa taloissa, joiden tiedoista tämän seinien paksuuden pystyi saamaan selville, se oli alle suosituksen. En tiedä onko tällä merkitystä äänieristyksen suhteen. Päädyin kuitenkin itse asumaan rivitalon päätyyn, vähiten mahdollisia naapureita.

Vierailija
57/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota, että esim. rautatien läheisyydessä olevissa kerrostaloissa on huomattavasti parempi äänieristys. Johtuen siis varmaankin rakentamismääräyksistä. Olen asunut uusissa max. 7 vuotta vanhoissa uusissa taloissa. Ja hiljaista on. Sopisi myös henkilöille, jotka eivät pidä ukkosilmoista, moottoripyöräilijöistä, aurauskoneista...

Tekstiileillä (verhot, paksut matot, topatut sohvat, nojatuolit), ym. saa myös hieman vaimennettua ääntä.

Piste tälle. Vanhempi asuvat talossa, joka on aivan pääradan vieressä. Talossa on hiirenhiljaista, emme ole koskaan kuulleet mitään naapureista tai käytävältä.

Sitten jos avaa ikkunan, niin junien melu on kyllä aikamoinen ruuhka-aikoina. Mutta siihenkin tottuu.

Vierailija
58/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätyasunto, ylin kerros. Silloin on vähiten yhteisiä seiniä ja lattioita. 30-40 luvun köyhällistökorttelit ovat ilman ääni eristystä.

Vierailija
59/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opetin naapurini hiljaisiksi. Jos pitivät kovaa meteliä liian kauan niin aloin kattilaan hakkaa patteriin 15 minuuttia, lauloin oopperaa jota en osaa tai joskus myös leikin koiraa. Vähitellen tajusivat vihjeen ja nyt me ollaan kaikki hiljaisia ja rauhallisia =)

:D Itselläni ongelma on enemmän äänieristys. Sille musiikkia huudattavalle yläkerran naapurille olen pari kertaa käynyt sanomassa, ja luulen että muutkin ovat, koska nykyään häiriötä on vähemmän. Noille muille ei oikein voi mitään. Pienistä lapsista nyt vaan lähtee ääntä, siitä ei voi syyttää ketään. Ja ihmisillä on oikeus puhua kovallakin äänellä omassa kodissaan. En silti jaksaisi kuunnella sitä ihan koko ajan. Ja sitten tulee mieleen, että kuinka kovalla voin nyt itsekään pitää telkkaria, kun kaikki kuuluu naapuriin.

- se 1920-luvun taloissa asunut

Vierailija
60/162 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020 rakennetussa kerrostalossa asun, on hyvä äänieristys. Rapusta kuuluu äänet mutta sen kestää. Mitään muuta elämisen ääntä ei juuri kuulu vaikka naapureita on. Vs 60-luvun kerrostalo oli aivan yhtä kidutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan