Millaiseen kerrostaloon kannattaa muuttaa jos haluaa hyvän äänieristyksen
Nyt kokeiltu 60, 70 ja viimeisenä 50-l asunto. Kaikissa kuulunut alakerrasta kaikki äänet läpi. Ekoissa jopa normaali puhe, toisessa pianonsoitto, lasten kiljuminen ja hiemankin kovemmalla soiva musiikki kuin olisi samassa huoneessa. Olen nyt ostamassa avioeron jälkeen ensimmäistä asuntoa keväällä, haluaisinkin kysyä, että onko jollain tietoa, onko esimerkiksi uusissa taloissa parempi eristys.
Tämä on aika tärkeä seikka, tietysti ymmärrän että naapurit on aika olennaisessa osassa, mutta lähinnä hiljaisempi talotyyppi kiinnostaa.
Kommentit (162)
Eli 2000 jälkeen rakennettu talo olisi paras valinta?
Aurinkolahden uusissa taloissa oli ainakin huono äänieristys. Koira haukkui ja herätti öisin alakerrassa. Molemmissa sivuissa pieni huutava, pomppiva lapsi - saattoivat kirkua samanaikaisestikin. Jäteautoralli ulkopuolella häiritsi paljon sekä moottoripyöräilijät. Hulluksi meinasi tulla....
Vierailija kirjoitti:
Eli 2000 jälkeen rakennettu talo olisi paras valinta?
Tai ennen 1910
Ja välittäjäthän kehuvat kaikki asunnot, että hiljaista on...;D
Jos asunto ja alue on muuten mieleinen, remppaisin äänieristyksen nykyisen seiniin. Toimii. Oon tehnyt tän 50-l alun asuntoon.
Meidän kaupunginosassa kaikki talot 40-50 -lukuisia, eikä ulkoasu tai tyyppi kerro käytetyn tiilen laatua. Eri taloihin tuli eri tiilitehtailta. Nää on ihan sisäpiiritiedon varassa. Muutamissa taloissa ei kuulu mitään seinien, lattian/katon kautta. Mulla oli kaksio sellaisessa tuossa naapurikorttelissa. Tähän kolmioon tehtiin äänieristysremppa enkä ole katunut.
Elementtitaloista en ole koskaan vaan tykännyt. Nuorena maalta muuttaneena asuin nyt 100+ ikäisissä puutaloissa. Niissä kuului rapusta oven läpi kaikki, seinistä ei juuri mitään.
Tää on ihan oma rakennustekninen maailmansa äänien kanssa.
Asuin muistaakseni 2000 rakennetussa kerrostalossa, jossa kuului läpi, kun naapurissa avattiin ikkuna. Kyllä. Ja jos joku käveli makuuhuoneen alapuolella ulkona pihalla ja keskusteli, jopa sanat kuuluivat sisälle. Sanomattakin selvää, että talvien öinen lumiaurashow oli hirveää. Ei pystynyt nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
120 v. vanhaan jugend-linnaan. Helsinkiin tai muuhun kaupunkiin, mistä näitä löytyy.
Varmaan ainoa, mikä todella toimii.
*miksi tähän alapeukku, jos saan kysyä. Et ole alapeukuttaja taatusti kokeillut . Minä olen ja toimii.
Vanhaan kerrostaloon jossa paksut kiviseinät. Vanhoissa taloissa myös kivat ”ikkunapenkit”. Tällaisia vanhanajan kerrostalot rakennettu 1900-1930 luvuilla. Voi olla jopa -40 luvulle asti. Itse halu jossain vaiheessa ostaa koti vanhasta kerrostalosta jossa leveät ikkunapenkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 30-luvun funkistalossa. Seinät on paksut mutta kaikki äänet kuuluu ylhäältä ja sivuista. Täällä on paljon huonompi äänieristys kuin edellisessä 50-luvun talossa.
Samoin itselläkin, mittasinkin seinät tässä 50-luvun talossa, naapurin kanssa seinä on 29cm paksu, ei kuulu pihaustakaan. Alhaalta kaikki.
Kerrostalossa asumisesta naurajille. Aika vaikea ostaa omakotitaloa pk-seudulta yksin, lapseni on täällä koulussa ja omakin työ on Helsingissä. Siksi kiinnostaa, että onko uudemmissa oikeasti parempi eristys.
Ap
Ei aina… työni puolesta setvin näitä asioita kahdessa isohkolla rahalla rakennetussa 2017 ja 2018 talossa.
Yksityisomistuksessa olevia asuntoja, vapaarahoitteisia taloja, kallista sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos asunto ja alue on muuten mieleinen, remppaisin äänieristyksen nykyisen seiniin. Toimii. Oon tehnyt tän 50-l alun asuntoon.
Meidän kaupunginosassa kaikki talot 40-50 -lukuisia, eikä ulkoasu tai tyyppi kerro käytetyn tiilen laatua. Eri taloihin tuli eri tiilitehtailta. Nää on ihan sisäpiiritiedon varassa. Muutamissa taloissa ei kuulu mitään seinien, lattian/katon kautta. Mulla oli kaksio sellaisessa tuossa naapurikorttelissa. Tähän kolmioon tehtiin äänieristysremppa enkä ole katunut.
Elementtitaloista en ole koskaan vaan tykännyt. Nuorena maalta muuttaneena asuin nyt 100+ ikäisissä puutaloissa. Niissä kuului rapusta oven läpi kaikki, seinistä ei juuri mitään.
Tää on ihan oma rakennustekninen maailmansa äänien kanssa.
Nykyisessäkään ei kuulut seinien kautta mitään, vain lattian. Miten tätä voisi itse parantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 v. vanhaan jugend-linnaan. Helsinkiin tai muuhun kaupunkiin, mistä näitä löytyy.
Varmaan ainoa, mikä todella toimii.
*miksi tähän alapeukku, jos saan kysyä. Et ole alapeukuttaja taatusti kokeillut . Minä olen ja toimii.
Tämäkin kiinnostaa, jos vaan löytyisi sopiva. 50-l asunnossani on mukava tunnelma, kämppäkin on muuten tosi kiva.
Vaikka ei äänet kuuluisi niin norsulauman ryske tuntuu rakenteita pitkin.
Vanha kerrostalo on hyvä kirjoitti:
Vanhaan kerrostaloon jossa paksut kiviseinät. Vanhoissa taloissa myös kivat ”ikkunapenkit”. Tällaisia vanhanajan kerrostalot rakennettu 1900-1930 luvuilla. Voi olla jopa -40 luvulle asti. Itse halu jossain vaiheessa ostaa koti vanhasta kerrostalosta jossa leveät ikkunapenkit.
Hei. Minä asun tälläisessä kerrostalossa Töölössä, mutta eipä ole hiljainen ollenkaan. AInoa mikä ei kuulu on vessanäänet, ja etenkin rappukäytävästä tulee kovimmat äänet.
Mun kokemukseni mukaan vanhoissa kerrostaloissa kuuluu naapurin äänet, mutta ei äänet ulkoa (paksut ulkoseinät). Uusissa taas toisin päin eli naapurin äänet eivät kuulu, mutta ulkoa kuuluu kaikki.
Asun 60-luvun talossa. Ylin kerron. Sivuilta ei kuulu pihaustakaan. Alhaalta kaikki.
Kai nyt jonkun äänieristyksen voi lattiaan teettää? En tiedä, joku varmaan tietää.
Seuraavan asunnon haluan ylimmästä kerroksesta, kulma huoneisto ja ennen kun rempaan selvitän voiko parketin alle laittaa äänieritystä.
Asuin v. 2013 rakennetussa kerrostalossa. Mitään ei kuulunut vaikka asunto oli hissin vieressä. Oli niin paksut seinät että monet joutui ottamaan jonkin vahvistimen että kännykkä toimi. Oli kyllä hyvin rakennettu-ei kuluunut veden kohinat ei rappukäytävän äänet.
Suosittelen Triplaa, jos etsit hiljaista asuntoa. Hiljaista on hyvien äänieristysten vuoksi. Käytävätkin pidetään hiljaisina tietyllä porrasratkaisulla. Välillä tuntuu, että asun ihan yksin täällä. Löytyy lähes 500 asuntoa, omistusasuntoja pääasiassa, mutta sijoittajat ostaneet paljon myös, eli vuokra-asuntoja. Ei juurikaan lapsia. Asuntoja rakentuu koko ajan lisää lähistölle ja ensi kesänä pitäisi alkaa tornitalojen rakentaminen. Rakentamisäänet ei juuri kuulu, paitsi parvekkeelle... Ihanaa kun saa nukuttua ;).
Asun 2019 rakennetussa talossa, jossa kuuluu alapuolen asukkaan jokainen yskähdyskin. Kunnon yskässä valvottiin molemmat yhdessä yöt. Kuuluu kyllä ihan kaikki muukin, mutta eiköhän tuo yskimisen kuuluminen kerro jotain nykyisestä äänieristystasosta.
Vierailija kirjoitti:
Asun 60-luvun talossa. Ylin kerron. Sivuilta ei kuulu pihaustakaan. Alhaalta kaikki.
Kai nyt jonkun äänieristyksen voi lattiaan teettää? En tiedä, joku varmaan tietää.
Seuraavan asunnon haluan ylimmästä kerroksesta, kulma huoneisto ja ennen kun rempaan selvitän voiko parketin alle laittaa äänieritystä.
Samaa olen miettinyt. Vai onko näissä vaan lattia niin ”ohut”. Sitten ääni tulee patterien putkien raoista. Voiko niitä itse tiivistää mitenkään? Oman asunnon akustiikkahan ei paljon vaikuta tähän, varsinkin jos alakerrassa ei ole mattoja ym.
Parempi tämä nykyinen asunto on silti kuin aikaisemmin asuttamani 70-l kolmio, jossa yläkerrassa asui juoppolauma. Äänieristys siellä oli parempi ylä-alasuunnassa kuin nyt, mutta eipä se pidellyt juoppojen kovaäänisten keskustelujen kuulumista joka yö.
Vanhukset saattavat huonokuuloisina huudattaa radiota tai telkkaria todella lujaa. Ja heräillä jo neljältä aamulla kolistelemaan.