Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaadin miestäni lukioon, olenko pinnallinen?

Vierailija
21.01.2015 |

Olenko pinnallinen, kun vaadin miestäni käymään lukion. Hänellä ei ole käytynä mitään muuta kuin peruskoulu. Sen jälkeen hän on elättänyt itsensä muusikkona. Tulot eivät ole suuren suuret, mutta eivät aivan pienetkään. Siksi lisäkouluttautuminen ei miestäni kiinnosta.

Mieheni on perusfiksu ja seuraa aikaansa mm. lehdistä, enkä oikein tiedä itsekään, miksi tahdon hänet lukioon, mutta jotenkin se vain ottaa koville, kun miehenä on pelkästään peruskoulun käynyt. 

Olenko paska ämmä vai voiko vaatimusta lukion käymisestä perustella jotenkin järkevästi? Minä olen koulutukseltani maisteri.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:45"]

"Et ole pinnallinen vaan idiootti." - En ole Ap, mutta, eipä sullakana taida olla kaikki kohdillaan. Keikkamuusikon - jos se nyt on edes Ap:n miehen ammatti -niin on kyllä verraten rankka jobi ja koettelee perhe-elämää monin tavoin, eikä vähiten siksi että työajat ovat usein silloin, kun muilla on vapaa-aikaa ja pitkin poikin suomen -niemeä- Kyllä silloin voi olla vähän huolissaan, että voisiko löytyä muutakin "tavanomaisempaa" jobia, jolla mies saattaisi ainakin osittain turvata perheen toimeentuloa. Elämme sen verta koulutus ukovaisessa maassa, että pelkällä peruskoulupohjalta on kyllä aika vaikea työllistyä, mihinkään jollei ole erinomaisia suhteita. - Tietysti on aina tilastollisia poikkeuksia. Joku onnekas ja ahkera päässee Hartwall areenalle tai olympia stadionin lavalle esiintymään ja saa paikan täyteen yleisöä,  mutta luulempa, että halukkaiita on enempi kuin heitä, jotka niin tekevät -ja onnsituvat siinä.  (Sopraano ja maailman metropolejakin hurmannut Karita Mattilakin taisi joutua perumaan olympia-areena keikkansa, kun ei tainnut saada myydyksi tarpeeksi lippuja).  

[/quote]

No eipä peruskoulun käynyt keikkamuusikko juuri eroa lukion käyneestä keikkamuusikosta. Noin niin kuin ammatillisen pätevyyden kannalta. Jos haluaa turvata tässä tapauksessa tulevaisuutta, järkevämpää olisi hankkia toisen asteen ammatillinen pätevyys.

Vierailija
22/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No eipä peruskoulun käynyt keikkamuusikko juuri eroa lukion käyneestä keikkamuusikosta. Noin niin kuin ammatillisen pätevyyden kannalta. Jos haluaa turvata tässä tapauksessa tulevaisuutta, järkevämpää olisi hankkia toisen asteen ammatillinen pätevyys." - Kiitos erinomaisesta täydennyksestä. - Eipa valkoinen Wappulakki taida todellakaan oikein iskeä, paremmin keikkaa, kenties jopa päinvastoinkin joskus.  - Toisinaan olen miettinyt, että mikä nykyisin oikeastaan on "yleislukion" tehtävä, kun ammattikoulu -pohjlata voi yhtä lailla jatkaa Suomessa, todennäköisesti, mihin hyvänsä julkiseen jatko-opiskelupaikkaan. Mutta tämä tuumailu nyt ei liity tähän aiheeseen t. "20"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:37"]Mitä mies hyötyy lukiosta? [/quote]

Mieheni matkustaa tällä hetkellä autossa 100-150 tuhatta kilometriä vuodessa. Nukkumapaikka keikoilla on pahimmillaan saunan lauteiden alusta, koska sellaisia rivimuusikoille nyt vain tarjotaan. Vaihtoehtona on tietenkin hotelli, mutta koska keikkapalkkiot ovat mitä ovat, hotelliyöpymiset tuppaavat tulemaan liian kalliiksi. Jos esiintymispaikka on riittävän lähellä kotia, voi aina ajaa kotiin, mutta se on raskasta.

Minun on vaikea nähdä, että mieheni jaksaisi tätä koko elämänsä. Ikä tekee tehtävänsä. Matkustamista, epäsäännöllisyyttä, väsymystä ja yöllä valvomista jaksaa nuorempana, mutta ei enää varttuneempana. 

Jos/kun mieheni uupuu, minun on vaikea kuvitella häntä duunariammattiin. Hän on henkinen ja luova ihminen, jonka on saatava jollain tavoin käyttää päätään. En pysty näkemään häntä putkimiehenä tai timpurina vaan pikemminkin hahmotan hänet lukemaan teologiaa, uskontotieteitä, arkeologiaa, antropologiaa tai jotain taidealaa. Näille aloille pääsemisessä lukio on eduksi.

Jos mieheni uupuessa edessä on ensin lukio ennen varsinaisten opintojen aloittamista, pidän mahdollisena, että kynnys uuden elämän aloittamiseen rupeaa tuntumaan miehestäni liian suurelta ja opiskelu jää kokonaan. Yhtä lailla pidän mahdollisena, että jos lukiota ei ole käytynä, mieheni menee johonkin ynnä muuta työhön, jonka yksitoikkoisuuteen ja toistuvuuteen hän väsyy nopeasti.

Ja tietenkin tässä on se näkökulma, että olisi kiva saada takaisin mies, joka viettää enemmän öitä kotona kuin poissa kotoa.

Vierailija
24/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:09"]

Jos/kun mieheni uupuu, minun on vaikea kuvitella häntä duunariammattiin. Hän on henkinen ja luova ihminen, jonka on saatava jollain tavoin käyttää päätään. En pysty näkemään häntä putkimiehenä tai timpurina vaan pikemminkin hahmotan hänet lukemaan teologiaa, uskontotieteitä, arkeologiaa, antropologiaa tai jotain taidealaa. Näille aloille pääsemisessä lukio on eduksi.

[/quote]

Bob Marley oli hitsari.

Vierailija
25/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:22"]Bob Marley oli hitsari.

[/quote]

Ihmiset ovat erilaisia ja ihmisillä on erilaisia taustoja ja mielenkiinnon kohteita, mutta minun mieheni on vankilassa istunut totaalikieltäytyjä ja satunnaispössyttelijä hippi, jolla on kova työmoraali ja kultainen luonne, mutta jota minun on hyvin vaikea kuvitella kiroilemaan ja alistamaan naisia äijäporukoihin. Nuorempana tuo on kesätöissä sen tyyppisiä hommia tehnyt eikä niistä totisesti pitänyt.

Vierailija
26/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni uupuessa edessä on ensin lukio ennen varsinaisten opintojen aloittamista, pidän mahdollisena, että kynnys uuden elämän aloittamiseen rupeaa tuntumaan miehestäni liian suurelta ja opiskelu jää kokonaan. Yhtä lailla pidän mahdollisena, että jos lukiota ei ole käytynä, mieheni menee johonkin ynnä muuta työhön, jonka yksitoikkoisuuteen ja toistuvuuteen hän väsyy nopeasti.

[/quote]

Harva tässä elämässä jaksaa töistä innostua joka päivä. Jos töistä nauttisi tai siitä ei väsyisi niin ei lomia tarvittaisi. Luulen että miehellesi olisi järkevämpää käydä jossain hanttihommissa muutama kuukausi ja käyttää ne rahat keikkoihin. Jos taiteella ei elä niin se pitää rahoittaa jotenkin.

Moni rahoittaa harrastuksensa eli henkireikänsä. Veikkaan että miehesi ajautuu nopeasti alkoholistiksi ilman rakasta harrastustaan. Töihin ja bisseä menoon sopeutuu nopeasti. Siinä on taiteilijalle tarpeeksi filosofiaa ja henkisyyttä. Kaksi täydellistä vastakohtaa täydentää toisiaan.

Sitä en tiedä miten nainen tai perhe tuohon kuvioon sopeutuu, mutta onneksi oma nainen ei ole perinteinen nainen vaan rahoittaa minun huvini ja käy enemmän töissä.

Vierailija
27/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha miehesi on?

Vierailija
28/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En pysty näkemään häntä putkimiehenä tai timpurina vaan pikemminkin hahmotan hänet lukemaan teologiaa, uskontotieteitä, arkeologiaa, antropologiaa tai jotain taidealaa. Näille aloille pääsemisessä lukio on eduksi."
Nuo mainitsemasi alat eivät nykyään elätä oikein niitäkään, jotka ovat niihin kouluttautuneet ja hankkineet vankan työkokemuksen. Teologejakaan ei tarvita enää entiseen tahtiin. Arkeologit saavat puurtaa tosi heikolla kannattavuudella. Ja sama pätee noihin muihin.

Vierailija
29/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:37"]Mitä mies hyötyy lukiosta? [/quote]

Mieheni matkustaa tällä hetkellä autossa 100-150 tuhatta kilometriä vuodessa. Nukkumapaikka keikoilla on pahimmillaan saunan lauteiden alusta, koska sellaisia rivimuusikoille nyt vain tarjotaan. Vaihtoehtona on tietenkin hotelli, mutta koska keikkapalkkiot ovat mitä ovat, hotelliyöpymiset tuppaavat tulemaan liian kalliiksi. Jos esiintymispaikka on riittävän lähellä kotia, voi aina ajaa kotiin, mutta se on raskasta.

Minun on vaikea nähdä, että mieheni jaksaisi tätä koko elämänsä. Ikä tekee tehtävänsä. Matkustamista, epäsäännöllisyyttä, väsymystä ja yöllä valvomista jaksaa nuorempana, mutta ei enää varttuneempana. 

Ja tietenkin tässä on se näkökulma, että olisi kiva saada takaisin mies, joka viettää enemmän öitä kotona kuin poissa kotoa.

[/quote]

No uupuminen on varmasti tulossa, jos tuollaisen rankan ja epäsäännöllisen työn ohella pitäisi jotain bilsan kakkoskurssin kirjoja lueskella siellä saunan lattialla. Miehesi on oletettavasti aikuinen ihminen, jos hän itse ei halua lukioon, niin tehtäväsi on antaa olla. 

Vierailija
30/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 18:50"]

JÄTÄ SE SIKA!!!

[/quote]

Jätä tää palsta!

Vierailija
31/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et mieluummin patistaisi häntä johonkin sellaiseen kouluun, joka jollakin tavalla edistäisi hänen ammattitaitoaan muusikkona? Kieltämättä voi olla vähän vaikea löytää ammattimuuskon linjoja amiksista, mutta musiikkiopistoista ja kansanopistoista niitä ainakin löytyy myös pelkän peruskoulun suorittaneille.

MInkä tahansta 3-vuotisen ammattikoulun tai vastaavan suorittanut pääsee myös teologiaa opiskelemaan.

Vierailija
32/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:25"]

Nuorempana tuo on kesätöissä sen tyyppisiä hommia tehnyt eikä niistä totisesti pitänyt.

[/quote]

Missä vaiheessa työstä on pitänyt pitää?

Vierailija
33/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis kaavailemassa hänelle 3+5 vuoden opintoja... Eiköhän sinun olisi parempi jättää miehesi elämän suunnittelu hänelle itselleen. Maisterina voisit myös ottaa hieman paremmin selvää asioista, joista puhut, tässä tapauksessa ammattikoulussa tarjolla olevista opinnoista. Ei miehesi ole mikään pakko opiskella sielläkään "äijäalalle". Jos keikkaelämä alkaa tympiä, ammattikoulussa on vaihtoehtoina esimerkiksi media-assistentin tai merkonomin opinnot. Tai laborantin.

Vierailija
34/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap. Saatanpa minäkin olla pinnallinen toivoessani että mieheni opiskelisi itselleen AMK-tutkinnon nykyisten töidensä ohella. Peruskoulutukseltaan hän on rakennusmies ja toimii osa-aikaisena yrittäjänä, pää- ja päivätyö palomiehenä. Molemmat ammateista ovat fyysiesti raskaita, ja niistä jäädään työkyvyttömyyseläkkeelle keskimäärin 50-vuotiaana. Nyt kolmekymppisenä hänellä on jo merkkejä fyysisistä kulumista, takana muutama pitkä sairasloma, joiden aikana mies on ollut tylsistynyt ja surullinen varjo itsestään. Jos hän panostaisi muutaman vuoden aikuisopiskeluihin, voisi saada ns. eläkeammatin, johon siirtyä, kun kroppa pettää. Toisaalta olen itse maisteri, joten motiivini voi tulkita myös oman statukseni pönkitysyrityksisksi...   

Vierailija
35/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi vaikuttaa kuvailujesi mukaan tyypilliseltä väärinymmärretyltä nerolta. Useimmat taide- ja humanistisia aineita pitkällekin opiskelleet joutuvat ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja tyytymään "vain" määräaikaisiin opetustehtäviin, vaikka ovatkin suuria ajattelijoita.

Vierailija
36/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs paljon ap on käynyt kouluja, kun on kanttia vaatia mieheltä lukion käymistä? Jos on muusikko, niin eikö joku musiikin alan koulutus olisi paljon järkevämpi. Kun olisi ammatti plakkarissa, niin voisi löytyä töitä sen keikkamuusikon homman jälkeenkin.

Vierailija
37/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:31"]Miehesi vaikuttaa kuvailujesi mukaan tyypilliseltä väärinymmärretyltä nerolta.[/quote]

Kuinka niin? Koskaan hän ei ole raskaasta työstään valittanut tai kaatanut sitä minun niskaani. Hän on nöyrä ja työteliäs mies.

Vierailija
38/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:25"]

Nuorempana tuo on kesätöissä sen tyyppisiä hommia tehnyt eikä niistä totisesti pitänyt.

[/quote]

Missä vaiheessa työstä on pitänyt pitää?

[/quote]

En ole tavannut ketään korkeakouluopiskelijaa, joka olisi valinnut alansa pelkästään rahan vuoksi. Ihmiset, jotka tahtovat kouluttautua, liittävät yleensä kouluttautumiseen henkisiä arvoja. 

Minäkin ihan oikeasti pidän työstäni. Joskus väsyttää, mutta minusta on joka päivä kiva mennä töihin, koska pidän alastani.

Vierailija
39/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 18:41"]

Olenko pinnallinen, kun vaadin miestäni käymään lukion. Hänellä ei ole käytynä mitään muuta kuin peruskoulu. Sen jälkeen hän on elättänyt itsensä muusikkona. Tulot eivät ole suuren suuret, mutta eivät aivan pienetkään. Siksi lisäkouluttautuminen ei miestäni kiinnosta.

Mieheni on perusfiksu ja seuraa aikaansa mm. lehdistä, enkä oikein tiedä itsekään, miksi tahdon hänet lukioon, mutta jotenkin se vain ottaa koville, kun miehenä on pelkästään peruskoulun käynyt. 

Olenko paska ämmä vai voiko vaatimusta lukion käymisestä perustella jotenkin järkevästi? Minä olen koulutukseltani maisteri.

[/quote] helpommalla pääset kun jätät ja etsit uuden joka on samaa tasoa kun ite oot

Vierailija
40/52 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 18:41"]

[/quote]

No et todellakaan voi vaatia aikuista ihmistä hankkimaan jotain  tutkintoa,jolla ei tee mitään,siksi että sinua hävettää olla suhteessa kouluttamattoman miehen kanssa.Olisi tietysti hyvä olla jokin muukin ammatti kuin itseoppinut muusikko,mutta lukion käymisestä vain jonkun muun mieliksi ei ole kyllä mitään hyötyä.Miksi olet alunperinkään ottanut kouluja käymättömän miehen,jos koulutustausta on sinusta hyvinkin tärkeä kriteeri kumppania valitessa?