Suomessa ammatilla ei ole väliä, saman tienaa lähes kaikki!
Tänään oli iltapäivälehdessä taas kirjoitus kuinka paljon tavalliset ihmiset tienaa. Vastanneet saivat nettopalkkaa keskimäärin 2600-1600e. Osa oli amk käyneitä ja osa ammattikoulun. Koulutuksellahan ei juuri ole merkitystä. Minä olen opiskellut yliopistossa vaka-opettajaksi (maisteri) ja lisäksi olen opiskellut erityispedagogian opinnot. Bruttopalkka 2700e. Mieheni on insinööri (diplomi) ja hänen bruttopalkka 3400e.
Tuntuu turhauttavalta, sillä saisin saman palkan käteen taksikuskina tai vaikka tarjoilijana.
Miksi Suomessa tilanne on tämä?
Mielestäni opistoasteen/ammattikoulun käyneiden palkka tulisi Suomessa olla 2000-2500e.
Amk ja kandejen 2500-3000e.
Maistereiden 3000-4000e.
Tohtoreiden 4000-5000e.
Alalla ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska miksi esim insinöörin pitäisi saada parempaa palkkaa kuin opettajan? Sama koulutusaste, sama palkka.
Miten työn tuottavuus lasketaan tukitoimintoaloilla, kuten vaikka siivouksessa? No ilmeisesti sen perusteella, mitä asiakas suostuu maksamaan. Ja mitä asiakas suostuu maksamaan? Pienimmän summan, jolla saa riittävän hyvän tuotteen tai palvelun. Miten palvelun hinta määräytyy? Siivouksen tapauksessa palveluntuottaja joutuu maksamaan erilaisia kuluja ja työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja päättämään, kuinka paljon voittoa haluaa tai voi odottaa näiden lisäksi. Siivoojan palkka siis määräytyy pääasiassa tesin mukaan, koska siivoustyö ei itsessään tuota mitään, vaikka onkin välttämätöntä. Jos siivoojan palkka laskee, niin hinnat laskevat kilpailun vuoksi, ja sama toisin päin.
Tämä esimerkki siksi, että tuottavuudesta puhuttaessa unohdetaan välillä kysynnän ja tarjonnan laki, joka on palkoista puhuttaessa vähintään yhtä tärkeä.
Ja jos puhutaan siitä, että yksityisen sektorin työ on kansantaloudelle tärkeää, ja julkisen sektorin työntekijät lähinnä loisia, niin enpä tiedä. Vientialat ovat asia erikseen, mutta muuten yksityisellä sektorilla vaan pyöritellään rahaa meidän suomalaisten kesken. Se on toki tärkeää, mutta samaa tekee julkinen sektori vähän eri tavalla.