Paino ei tipu. Ruokavaliossa jotain väärin?
Olen 2vk ollut puhdistetummalla ruokavaliolla nivelien ja hoikentumisen takia (painoa 68kg) ja aamupaino vain nousee. Missä se vika???
Esimerkkipv.
Aamiainen 2 omenaa, mukillinen teetä plus 400ml vettä.
Lounassalaatti leipäpalan kanssa (salaattia, kurkkua, tomaattia, joitain paistettuja vihanneksia kuten papuja tai punajuurta riippuen pv':m menyystä ja kanaa ja lisänä ehkä fetaa. Kastikkeena sitruuna Vinegrette.
Päivälliskeitto leipäpalan kanssa.
Myöhäinen illallinen, vähän riisiä, broileripihvi ja paistettuja kasviksia.
Vettä yli 2l pv.
Lähtökohtasesti luulin, että hoikistuisin humisten kun jätin kaikki aikaisemmin syömäni lukuisat pullat, karkit, vanukkaat, kaupan einesruoat, suklaat ja vaalean leivän pois mutta ei. On tullut aamupainoa lisää 700g viikossa.
Kokoa tosiaan 157cm ja Olen ruumiinrakenteeltani hyvin siroluinen. Varsinkin kun saisin tän 15kg pois. Onko tossa yksinkertaisesti vieläkin liikaa kaloreita mulle? Turvotus toki on häipynyt ja masun pömpötys mutts se johtui varmaan tuosta viljasta joka mulle ei kovin hyvin sovi.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:45"]Mistä tuos aamupalassa tulee proteiinit ?
[/quote]
Tarvitseeko joka aterialla proteiineja?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:50"]
Joo, kaikki täällä pätee kuinka liikunta ei oo tärkeää laihdutuksessa.. Ei niin, jos haluat laihduttaa ne vähäisetkin lihaksesi pois.. Ruokavalioon yhdistettnä lihaskuntoreeni ja aerobinen liikunta takaa parhaimman tuloksen, jolloin pudotetut kilot ovat LÄSKIÄ!!!
[/quote]
Mutta siis kertokaa mulle jos ihminen on kyllätetty läskillä ja lihaksella, niin miksi vitussa se keho ottas tarveaineensa ensin lihaksesta ja vasta sitten läskistä? Ja mitä helvetin pahaa siinä on että vähän lihaksista lähtisikin. Ei ne kokonaan pois sula :D
Onko keliakia tutkittu? Oireilee joskus nivelissa ja iholla.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:50"]
Joo, kaikki täällä pätee kuinka liikunta ei oo tärkeää laihdutuksessa.. Ei niin, jos haluat laihduttaa ne vähäisetkin lihaksesi pois.. Ruokavalioon yhdistettnä lihaskuntoreeni ja aerobinen liikunta takaa parhaimman tuloksen, jolloin pudotetut kilot ovat LÄSKIÄ!!!
[/quote]
Mutta siis kertokaa mulle jos ihminen on kyllätetty läskillä ja lihaksella, niin miksi vitussa se keho ottas tarveaineensa ensin lihaksesta ja vasta sitten läskistä? Ja mitä helvetin pahaa siinä on että vähän lihaksista lähtisikin. Ei ne kokonaan pois sula :D
[/quote]
Koska niin se kroppa on tottunut toimimaan: aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen ja keho säästelee sitä silloin kun se luulee joutuneensa pulaan=näkemään nälkää. Kroppa alkaa ottamaan tarvitsemansa ensimmäisenä lihaksesta ja mitä vähemmän sulla on lihasmassaa, sitä pienempi on aineenvaihduntasi. Kun laihdut menettämällä lihasmassaa, pienenee aineenvaihdunta entisestään ja laihtuminen tulee entistä vaikeammaksi.
Mitenkäs liikunta ja aineenvaihdunta?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:24"]
Mitenkäs liikunta ja aineenvaihdunta?
[/quote]
Entä yöunet?
Minusta 3 ihan ateriaa on aika paljon kyllä. Kun siis syöt sekä lounaan, päivälliseksi lämpimän keiton ja illalliseksi vielä ihan kunnon ruokaa. Helposti niistä tulee liikaa kaloreita. Ehkä esim. illallinen kannattaisi korvata jollain enemmän iltapala-tyyppisellä, paljon kevyemmällä.
Myöhäinen illallinen on liian raskas ellet ole treenannut illalla/iltapäivällä kovasti.
Liikutko yhtään, siis kunnon liikuntaa, ei mitään tallustelua? Ja 2 viikkoa... katsotaan sitten 2 kuukauden päästä
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:27"]
Minusta 3 ihan ateriaa on aika paljon kyllä. Kun siis syöt sekä lounaan, päivälliseksi lämpimän keiton ja illalliseksi vielä ihan kunnon ruokaa. Helposti niistä tulee liikaa kaloreita. Ehkä esim. illallinen kannattaisi korvata jollain enemmän iltapala-tyyppisellä, paljon kevyemmällä.
[/quote]
Keitot on kevyttä syötävää olettaen, että ap ei vetele lohikeittoa kermaliemellä. Minusta voi ihan hyvin syödä esim. kasvissosekeittoa tai kevyttä liha/kalakeittoa ja siihen päälle vielä myöhäisen ilallisen. Toki noiden paikkaa voi muuttaa, että ensin se ruokaisampi päivällinen ja myöhemmin se keitto.
Hei camoon! Mä laihdutin viime vuonna reilu 14kg 9kk aikana!! Se tehtiin järkevällä ruoalla ja salitreeneillä, toki liikuin muutenkin. Kahden viikon jälkeen ei totta tosiaan kannata odotella humisevaa painonpudotusta, ellet sitten halua niitä jossain vaiheessa taas takaisin. Kun laidutat maltilla ja siten että kropastasi lähteeä läski eikä lihas, voit syödäkin vähän enemmän. Mitä enemmän kuilotat, sitä hankalampaa se painonpudotus tulee jatkossa olemaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:29"]
Myöhäinen illallinen on liian raskas ellet ole treenannut illalla/iltapäivällä kovasti.
[/quote]
Höpö höpö, kun katsoo koko päivän ruokamäärää niin se ei todellakaan ole liian raskas tai liikaa tuohon ruokavalioon.
Ei saa syödä liiian vähänkään, keho menee hälytystilaan. Laske kalorit jonkin ohjelman avulla. Mulla on muuten aina ollut niin, että 2-3 viikkoa voi olla vaikka miten vähällä ruoalla ja vasta sitten laihtuminen alkaa. Se on motivaation kannalta todella kurjaa, kauhea nälkä eikä mitään tapahdu. Sitten helpottaa niin olo kuin nälkäkin, kun laihtuminen lähtee käyntiin.
Aamiainen liian hötö, illallinen liian tuhti. Tarvitset energiaa päivällä, et illalla nukkumaan mennessäsi (ellet tee vuorotyötä).
Kun illalla menee kevyellä vatsalla nukkumaan, herää aamulla parisataa grammaa keveämpänä.
Sitten vielä reipas aamulenkki ennen aamiaista, niin elimistö alkaa taas toimia kunnolla ja saa syödä kunnon aamiaisen.
Iltaa kohti pitäisi malttaa keventää
Kyllä toi ruokavalio kuulostaa ihan hyvältä. Kannattaa varmaan liikkua enemmän ja kärsivällisesti odottaa sitä painon laskua. Ei se heti laske. Toki voit vielä hieman vähentää syömisiä. Silloin laihtuu kun syö alle kulutuksen. Minusta toi on sellainen määrä ruokaa, millä halutaan pitää nykyinen paino. En toki tiedä ateriakokojasi.
Kiitos vastauksista. Joku kysyi liikunnasta. Pääasiallinen laihdutus tapahtuu ruokavaliolla eikä liikunnalla. Nivelien takia vointini on vaihteleva joten tàssä tapauksessa liikunta ei kuulu laihdutussuunnitelmaan vaan on ylimääräinen lisä sitten Jos kunto ja kivut sen sallii (niveleni tuntuvat reagoivan siis ruokaan, samoin iho, saan helposti allergiaoireita). Jos Olen pystynyt liikkumaan, liikunta on ollut sellaista lempeintä mallia hot joogassa. Lautaskokoani Olen pitänyt normaalina mutta voihan sekin olla harhaluulo. Onhan se salaatti toki iso, mutta suurimmaksi osaksi kasviksia. Keitto taas on ehkä on n 400ml. Semmonen tavsllinen keittolautanen täynnä 2,5/3osaa. Myöhäinen illallinen n.20.00 taas sisältää broilerin fileen ja n. 2 kauhallista niitä kasviksia. Usein en ota edes riisiä Jos kasviksia on tehty sen verran että riittää. Mies tekee meillä kaikki ruoat ja käyttää kyllä surutta öljyjä paistamiseen mutta ei ne siltikään Lillu rasvassa ne paistokset. En tiedä. Olen laihduttanut monesti erilaisilla kitudieeteillä. Pari vuotta sitten jopa 13kg 4kk mut ne kilot aina palanneet. Siksi halusin laihduttaa nyt toisin. Paha vaan kun paino "kasvaa". Ennen tätä söin enemmän herkkuja ja ehdottomasti vähemmän aitoa ruokaa eikä kummeksuta yhtään tuo lihominen mutta enpä olis uskonut että tavan ruokavalio lihottaa myös.
Jos tämä on aineenvaihduntaongelma, kuinka laittasin sen hyrräämään? Mistä tiedän Jos aineenvaihdunta falskaa?
Ja niin, elämäni on hyvin staattista. Töissä kompuutterilla n. 10h, kotiin illalliselle, sohvalle väsyneenä nukkumaan. Viikonloppuisin siivoan ja hoidan kodin kunnes nivelet vinkuu, sitten tulehduskipulääkettä nessuun ja sohvalle potemaan. Tarttisin siis varmasti niukimman mahd. Kalorimäärän.
anna olla koko juttu, ei susta ole tolla asenteella laihduttamaan. Jos ei tajua että tarvitsee kalorivajetta ja sitä edesautetaan liikunnalla, niin paskaakos siellä kitiset? Jos luulet ettei nivelvaivainen voi liikkua niin voi morjens. tekosyitä löit pöytään heti läjän.
Öljyssä on yli 100 kcal/rkl eli ei kasvisten tarvitse uida rasvassa ollakseen energiarikasta. Öljystä ja kasviksista ei kannata luopua, mutta kalorit eli ruoan energiasisältö sun pitää laskea. Kyttää vieressä kun mies tekee ruokaa. :)
Joo, kaikki täällä pätee kuinka liikunta ei oo tärkeää laihdutuksessa.. Ei niin, jos haluat laihduttaa ne vähäisetkin lihaksesi pois..
Ruokavalioon yhdistettnä lihaskuntoreeni ja aerobinen liikunta takaa parhaimman tuloksen, jolloin pudotetut kilot ovat LÄSKIÄ!!!