Asuntolaina mahdotonta saada nykyään?
Millaisilla tuloilla ja säästöillä olette saaneet asunotalainan tänäpäivänä? Minkälaiselle lainalle ja onko tarvittu takaajia?
Mitenkä yhtälö, jossa lainanhakijoilla ei ole säästöjä eikä takaajia, mutta säännölliset ja varmat tulot? Ja lainattava summa alle 100 000 €.
Pankkiin aika varattu, mutta tietäisi edes vähän mitä odottaa.. :)
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:42"]
Ap tulee kertomaan: ei mitään mahdollisuuksia kyseiseen lainaan ilman säästöä tai takaajia. Laskelmta oli mukana ja paperilla oman pois maksaminen kaikista edullisin ratkaisu. Pankkina Nordea.
[/quote]
Kun maksat vuokraa, pankkia ei kiinnosta saatko vuokran maksettua vai ei.
Kun ostaisit oman, pankkia kiinnostaa jos et saakaan lainaa maksettua.
Ei pankkia kiinnosta se, että sinulle olisi edullisempaa asua omassa. Pankkia kiinnostaa sen oma etu, luonnollisesti. Ei se mikään hyväntekeväisyyslaitos ole, eikä kuulukaan olla.
Itse olen sitä mieltä, että jo (yksikin) pankki kieltäytyy antamasta lainaa, on laina iiiihan liian iso tuloihin nähden -> riskit liian isot. Sitä lainaa kuitenkin saa melko löysästi vieläkin, joten jos sitä ei saa, tarkoittaa se sitä, että lainaa ollaan ottamassa ihan reilusti liikaa.
Etkö voisi alkuun ostaa halvemman asunnon? Oma ensiasuntoni maksoi 7 vuotta sitten 68 tonnia, ja siihen oli helppo säästää 20% omarahoitukseksi.
Sain 100 000e lainan ilman omaa rahaa ja takaajia. Ilmeisesti olen hyvä asiakas pankille. Kyseessä oli ns kilpaileva pankki. Olen todella iloine ja onnellinen uudesta asunnostani, kunhan vaan pääsen sinne pian muuttamaan :)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:42"]
Ap tulee kertomaan: ei mitään mahdollisuuksia kyseiseen lainaan ilman säästöä tai takaajia. Laskelmta oli mukana ja paperilla oman pois maksaminen kaikista edullisin ratkaisu. Pankkina Nordea.
[/quote]
Mulla on sellainen käsitys, että Nordea on kaikista nihkein, vaikka kyseessä olisi oma pankki. Kannattaa vielä käydä keskustelemassa muuallakin, jos olet tosiaikeissa liikkeellä.
Me yllätyttiin kun saatiin laina eli pyydettiin 100 000e omakotitaloa varten joka makso 70 000 lopuilla sit remppailtiin. Miehen tulot ei ollut isot 1500e kuussa itellä alle tonni. Mutta kun meillä on hyvä takaaja ja pantti niin siks saatiin.
ihan mahdoton varmaksi sanoa. kannataahan silti kysyä, jos olet varma että haluat juuri nyt ostaa.
(lama on vasta alussa)
Sain 10/2014 45000e lainaa sijoitusasuntoon 100% velkavivulla.
Ilman omia säästöjä siis.
Vakuutena oli toinen, maksettu sijoitusasunto. Ei tarvinnut omaa asuntoa pantata kuitenkaan.
Maksukykyä on nettona hiukka yli 2000e.
Sijoitusyksiö maksaa likimain itse itsensä ( kun lopetin vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksamisen turhana ) ja on luultavasti helppo myydä alle kuukaudessa.
Nyt jos kysyisin niin luulempas, että omia säästöjä pitäisi olla 5 tonnia.
Vaan kyllä on ihan liian suuria ja kalliita asuntoja nuoretparit ostelleet 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:33"]
Juuri saatiin poikaystävän kanssa asuntolaina 145000e omakotitaloon, kummallakaan ei ollut tippaakaan säästöjä.
Yhteensä lainasummaksi tuli loppujen lopuksi 158000e, kun lainaan laskettiin päälle turva toisen kuoleman varalta, sekä valtiontakauksen maksu ja muut lainakulut.
Vanha omakotitalo huonolta alueelta (muutahan tuolla rahalla ei saa), 110% lainaa ja 20 vuoden laina-aika. Ei paljoa muuta enää tarvita, että katastrofi on lähellä. Nyt sitten ainakin seuraavat 10 vuotta sormet ja varpaat ristissä, ettei tule eroa tai isompia remontteja, työttömyyttä tai sairautta. Tuo korttitalo kun sortuu pienemmästäkin viimasta.
mikä on huono alue?
anna se minulle ilmaiseksi kun minulla ei ole taloa?
jos ei sinulle kelpaa.
säästöä on 25000e,muijalla vakinaiset työt olleet jo 8 vuotta, minulla eläke.
Mutta ei heru pankista lainaa edes 60000e taloon.
maksellaan sitten vuokraa 500e/kk +vesi päälle.
ei vittu.
Vierailija kirjoitti:
Eka laina saatiin kun olin työtön ja mies tienas pari tonnia. Silloin vaan joku 2000e yhteistulot ja saatiin 100 000e lainaa. marginaali 0,2. Nyt haettiin 400 000e lainaa. Itse kotihoidontuella (ei työpaikkaa) ja mies tienaa reilusti alle 3000e ja saatiin laina, korko muistaakseni 0,7.
Kusetusta. Ei noin pienillä tuloilla saa mitenkään 400 tonnin lainaa. Joko on suuret vakuudet ja takaukset takana tai huijaa.
Nykuään pitää olla vähintään 10% omaa rahaa, eli 200000 euron asuntoon pitää löytyä 20000 massia. Heinäkuun alussa tuo kiristyy 15%:iin, eli 30000 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Eka laina saatiin kun olin työtön ja mies tienas pari tonnia. Silloin vaan joku 2000e yhteistulot ja saatiin 100 000e lainaa. marginaali 0,2. Nyt haettiin 400 000e lainaa. Itse kotihoidontuella (ei työpaikkaa) ja mies tienaa reilusti alle 3000e ja saatiin laina, korko muistaakseni 0,7.
Oletko varma, että desimaalipilkut on kohdallaan? 400 tonnin laina kolmen tonnin tuloilla, ei v-ttu! Mitä unilääkkeitä käytätte?
"Vakityö" ja Noin 2000e/kk bruttotuloilla ilman pantattavaa,säästöjä,takaajaa, voi saada max 50000-65000e lainaa.
Se helpottaa jos hakija on nuori, ehkä ensiasunnonostaja jolla Vakityö vaikka onkin matalapalkka-ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että desimaalipilkut on kohdallaan? 400 tonnin laina kolmen tonnin tuloilla, ei v-ttu! Mitä unilääkkeitä käytätte?
Kuulostaa kyllä täysin järjenvastaiselta ja tuskin on totta.
Kokemusta yksinhuoltajan lainansaantimahdollisuuksista viime aikoina? Pääkaupunkiseudulla. Lapsia kaksi, haaveissa neliö, jollaisessa asumme tälläkin hetkellä.
Säännölliset nettotulot (palkka, lapsilisät ja Kelan elatustuki) n. 3700€ kuussa. Vakituinen työpaikka. Omarahoitusta nykyisen asunnon myynnin jälkeen (realistisesti arvioiden) n. 80 000. - 90 000.
Olen tähän asti ajatellut, että tottakai saan lainaa nykyisen asuntoni myymisen jälkeen, mutta tämän ketjun jälkeen aloin epäröidä. Pitää varmaan käydä alustavalla pankkikierroksella jo ennen kuin laitan asuntoni myyntiin. Olin ajatellut, että myyn ensin ja hankin lainalupaukset sitten, kun omarahoitus on tiedossa.
400 000€ lainaa, talon arvo puol miltsii. Bruttotulot yhteensä n. 13 000€. Säästöjä ja sijoituksia n. 100 000€:n edestä. En pelkää, vaikka laina on korkea, sillä meillä on hyvät vakuutukset ja puskuria kuitenkin jonkun verran.
Ensiasunnon ostajilla riittää edelleen 5% käsiraha, ASP-tilin omaavilla 10%. Me haettiin juuri mieheni kanssa lainaa Osuuspankista, 180 000e rivarikämppää varten. 5% oli säästetty itse ja sen lisäksi molempien äidit takaajina. Molemmilla bruttotulot kuussa noin 2500e. Ei ongelmaa, helppo oli saada.