Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolaina mahdotonta saada nykyään?

Vierailija
21.01.2015 |

Millaisilla tuloilla ja säästöillä olette saaneet asunotalainan tänäpäivänä? Minkälaiselle lainalle ja onko tarvittu takaajia? 

Mitenkä yhtälö, jossa lainanhakijoilla ei ole säästöjä eikä takaajia, mutta säännölliset ja varmat tulot? Ja lainattava summa alle 100 000 €. 

Pankkiin aika varattu, mutta tietäisi edes vähän mitä odottaa.. :)

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:20"]

Mitenkä yhtälö, jossa lainanhakijoilla ei ole säästöjä eikä takaajia, mutta säännölliset ja varmat tulot? Ja lainattava summa alle 100 000 €. 

[/quote]

Jos on säännölliset ja varmat tulot, niin miksi ei ole ollenkaan säästöjä? Jos meinaatte selvitä asunnon kuluista samalla summalla mikä nyt menee vuokraan, niin joudutte tinkimään asumisen laadusta reippaasti. Pankki ei nimittäin suostu siihen, että laina venytetään tiukimmilleen, vaan vaatii että löysää jää useamman satasen verran kuussa.

Ts. jos nyt vuokraan menee esim. 600e ja mitään ei jää säästöön, pankki laskenee että omistusasumiseen saa mennä max 400e (jolloin löysää jää 200e, esim. korkojen nousun varalle). Tästä kun vähentää vastikkeeseen vähintään 200e, niin lainan hoitoon jää 200e/kk jolla taas ei kovin kummoista kämppää makseta...

Vierailija
22/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:58"]

Eka laina saatiin kun olin työtön ja mies tienas pari tonnia. Silloin vaan joku 2000e yhteistulot ja saatiin 100 000e lainaa. marginaali 0,2. Nyt haettiin 400 000e lainaa. Itse kotihoidontuella (ei työpaikkaa) ja mies tienaa reilusti alle 3000e ja saatiin laina, korko muistaakseni 0,7.

[/quote]

Tuskimpa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri saatiin poikaystävän kanssa asuntolaina 145000e omakotitaloon, kummallakaan ei ollut tippaakaan säästöjä ja saatiin lainalupaus ennen kun minulla oli varmaa työpaikkaa, valmistuin juuri.

Nyt on laina ja molemmilla työ, tulotaso molemmilla bruttona alle 2000e kuukaudessa. Maksetaan lainalyhennystä 800e kuukaudessa, lämmityskulut ovat pienet, että muuhun ylläpitoon ei mene niin suuria summia, arviolta toisen palkka menee taloon ja lainan hoitoon ja toisen palkka hankintoihin ja säästöön. Saatiin lisälainaa 5000e pieneen remontoitiin ja isompien huonekalujen ostoon.

Eli asiallisesti kun itsensä esittelee pankissa, laskee itse kaiken valmiiksi ja on itse perehtynyt asiaan, niin varmasti saa lainaa. Olin itse tehnyt laskelmat lainan lyhennyksistä ja muista kuluista, jotka esitin pankissa. Olin myös itse perillä esimerkiksi siitä, että ensiasunnon ostaja ei ole varaninsiirtoverovelvollinen ja selvitin myös kaikki muut lainaan ja talonhankintaan liittyvät tiedot.

Asunto itsessään takaa lainasta 70% eli sen n. 100 000e, valtiontakausta saatiin lainasta 15% osalta, eli sekin on ensiasunnon ostajalle taattu, mutta maksullinen, sen maksuun otettiin oma lainansa. Lisäksi tarvittiin yksi kiinteistötakaus sen lopun 15% osalta. Eli sukulainen lupasi antaa sen 25000e edestä takausta siihen lainaan.

Yhteensä lainasummaksi tuli loppujen lopuksi 158000e, kun lainaan laskettiin päälle turva toisen kuoleman varalta, sekä valtiontakauksen maksu ja muut lainakulut.

Sanoisin näillä perustein, että on saa :)

Vierailija
24/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:33"]Juuri saatiin poikaystävän kanssa asuntolaina 145000e omakotitaloon, kummallakaan ei ollut tippaakaan säästöjä ja saatiin lainalupaus ennen kun minulla oli varmaa työpaikkaa, valmistuin juuri.

Nyt on laina ja molemmilla työ, tulotaso molemmilla bruttona alle 2000e kuukaudessa. Maksetaan lainalyhennystä 800e kuukaudessa, lämmityskulut ovat pienet, että muuhun ylläpitoon ei mene niin suuria summia, arviolta toisen palkka menee taloon ja lainan hoitoon ja toisen palkka hankintoihin ja säästöön. Saatiin lisälainaa 5000e pieneen remontoitiin ja isompien huonekalujen ostoon.

Eli asiallisesti kun itsensä esittelee pankissa, laskee itse kaiken valmiiksi ja on itse perehtynyt asiaan, niin varmasti saa lainaa. Olin itse tehnyt laskelmat lainan lyhennyksistä ja muista kuluista, jotka esitin pankissa. Olin myös itse perillä esimerkiksi siitä, että ensiasunnon ostaja ei ole varaninsiirtoverovelvollinen ja selvitin myös kaikki muut lainaan ja talonhankintaan liittyvät tiedot.

Asunto itsessään takaa lainasta 70% eli sen n. 100 000e, valtiontakausta saatiin lainasta 15% osalta, eli sekin on ensiasunnon ostajalle taattu, mutta maksullinen, sen maksuun otettiin oma lainansa. Lisäksi tarvittiin yksi kiinteistötakaus sen lopun 15% osalta. Eli sukulainen lupasi antaa sen 25000e edestä takausta siihen lainaan.

Yhteensä lainasummaksi tuli loppujen lopuksi 158000e, kun lainaan laskettiin päälle turva toisen kuoleman varalta, sekä valtiontakauksen maksu ja muut lainakulut.

Sanoisin näillä perustein, että on saa :)
[/quote]

Sanoisin näillä perustein, että myös te olette tarvinneet ulkopuolisen takaajan :)

Vierailija
25/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitenkä yhtälö, jossa lainanhakijoilla ei ole säästöjä eikä takaajia, mutta säännölliset ja varmat tulot? Ja lainattava summa alle 100 000 €. "

Enpä oikein usko, että yksikään pankki antaa noilla ehdolla lainaa. "Säännölliset ja varmat tulot", saattavat olla huomenna jo epävarmat. Eikä maksukyvyllä ole suurintakaan painoarvoa, vaan vakuuksilla, jotka kattavat lainan kaikissa olosuhteissa ja siksi vakuudet arvostettaan 50-60% vakuuden arvosta.

Nyt ollaan palaamassa normaali aikaan, ei siitä kauaa ole, kun pankit vaativat 20-30% säästöosuuden ja sen päälle vakuudet.

Vierailija
26/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:33"]

Juuri saatiin poikaystävän kanssa asuntolaina 145000e omakotitaloon, kummallakaan ei ollut tippaakaan säästöjä.

Yhteensä lainasummaksi tuli loppujen lopuksi 158000e, kun lainaan laskettiin päälle turva toisen kuoleman varalta, sekä valtiontakauksen maksu ja muut lainakulut.[/quote]

Vanha omakotitalo huonolta alueelta (muutahan tuolla rahalla ei saa), 110% lainaa ja 20 vuoden laina-aika. Ei paljoa muuta enää tarvita, että katastrofi on lähellä. Nyt sitten ainakin seuraavat 10 vuotta sormet ja varpaat ristissä, ettei tule eroa tai isompia remontteja, työttömyyttä tai sairautta. Tuo korttitalo kun sortuu pienemmästäkin viimasta.

Vierailija
27/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vuositulot 24000, luottotiedot menneet (yhden laskun vuoksi, joka oli maksettu lainanottotilanteessa), yksi takaaja (takaussumms 10000e). Sain lainaa 89000 vuonna 2010. Olin silloin 21 v.

Vierailija
28/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri saatiin poikaystävän kanssa asuntolaina 145000e omakotitaloon, kummallakaan ei ollut tippaakaan säästöjä ja saatiin lainalupaus ennen kun minulla oli varmaa työpaikkaa, valmistuin juuri.

Yhteensä lainasummaksi tuli loppujen lopuksi 158000e, kun lainaan laskettiin päälle turva toisen kuoleman varalta, sekä valtiontakauksen maksu ja muut lainakulut."

Todellisuudessa teillä on asunto vakuutena, sekä valtiontakaus ja sukulaisen takaus, joka vastaa koko omaisuudellaan teidän velasta, vaikka hänen osuus lainasummasta onkin vain 25%.  Ei ihme, jos pankki on antanut lainan, vaikka ei olisi ollut tuloja, kun todennäköisesti sukulaisella on velatonta omaisuutta. Ilman sukulaisen takausta tuskin olisitte saaneet lainaa.

Vierailija
29/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, säästöt 0e -20

Vierailija
30/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin viime vuonna 300 000e ilman takaajia. Yllätyttiin itsekin mutta ollaan ns hyviä asiakkaita.

Vierailija
31/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako pakettitaloa!

Vierailija
32/58 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttMeillä talo jonka arvo noin 200.000€. Lainaa siitä 130.000€. Minä töissä, tulot noin 2000-3000€ kk nettona. Mies opiskelee ansiosidonnaisella, tulot netto 2000€/kk. Emme olisi saaneet uutta lainaa oman talomme myynnin jälkeen... Olimme laskeneet että olisimme trvinneet lainaa suunnilleen saman mitä meillä nyt on. Perustelu oli että vaikka nyt lainanmaksukyky hyvä niin mitäs kun mies valmistuu ja töitä ei olekaan... Ihan järkeenkäypää mutta yhtä lirissä olemme silloin nykyisen lainammekin kanssa. 

Vierailija
33/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain syksyllä yksin 140k asuntolainan, vaikka oon opiskelija ja osa-aikatyössä, jolloin nettotulot vaan 1100€/kk. :D

Toki käsirahaa oli kunnolla, enkä tarvinnut mitään takausta, mutta silti varmaan aika pankkiriippuvaista.

Vierailija
35/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan saattaa hyvällä tuurilla saada ilman takaajia ja käsirahaa jos on todella hyvät tulot. Jos on asp-tili niin silloin kuitenkin pitää aina olla väh. 10% asunnon hinnasta siellä tilillä. Näin sanottiin nordeassa. Nordea myöntää suurimmassa osasta kaupungeista max 110 000e lainaa asuntoa varten ja jos tarvitsee enemmän niin pitää tehdä joku lisälainahakemus..Tässä yritän nyt sitten itse säästää asuntoa varten tuota 10% samalla maksaen 700e vuokraa :D..

Vierailija
36/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:28"]Lainan saattaa hyvällä tuurilla saada ilman takaajia ja käsirahaa jos on todella hyvät tulot. Jos on asp-tili niin silloin kuitenkin pitää aina olla väh. 10% asunnon hinnasta siellä tilillä. Näin sanottiin nordeassa. Nordea myöntää suurimmassa osasta kaupungeista max 110 000e lainaa asuntoa varten ja jos tarvitsee enemmän niin pitää tehdä joku lisälainahakemus..Tässä yritän nyt sitten itse säästää asuntoa varten tuota 10% samalla maksaen 700e vuokraa :D..
[/quote]

Itse yritän säästää nyt alkuun esim 8 000 jotta ostan alkuun kerrostaloasunnon. Siitä maksan lainaa pois ja mtöhemmin myyn asunnon ja ostan isomman omakotitalon, korkeintaan 130neliötä. Helpompi ostaa ensin halpa asunto ja maksaa siitä lainaa pois kuin maksaa pidempään kallista vuokraa ja samalla yrittää saada säästöön jotain.

Vierailija
37/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin 200 000€ asuntolaina ilman takaajia tai omia säästöjä (nettotulot yht. 3200€/kk). 70% lainasta takautui ostettavasta asunnosta, 15% valtiontakausta ja loput 15% saatiin, kun pantattiin vanhempien velattomasta talosta osa. Osuuspankki.

Vierailija
40/58 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:55"]Me saatiin 200 000€ asuntolaina ilman takaajia tai omia säästöjä (nettotulot yht. 3200€/kk). 70% lainasta takautui ostettavasta asunnosta, 15% valtiontakausta ja loput 15% saatiin, kun pantattiin vanhempien velattomasta talosta osa. Osuuspankki.
[/quote]

Niin eli tavallaan oli takaajia/ käsiraha koska vanhemmat antoivat asunnostaan osan pantattavaksi eli teidän asunnon käsirahan verran