Valokuvaajien hinnat
Haluaisin itsestäni hyviä kuvia ja häistä myös. Totta kai maksan kuvaajalle sen palkan mutta miksi/miten niiden hinnat voi olla niin törkeitä?! Itse teen fyysistä työtä, enkä silti pääse lähellekään sitä mitä ne tienaavat tuollaisella laskuttamisella.
Kommentit (177)
116 jatkaa... Itse nimittäin toivoin kuvaajalta nimenomaan paljon tilannekuvia, ja hän niitä pyynnöstäni ottikin. Totta kai myös muutamia potretteja jne, mutta kukka-asetelmista sun muista koristeluista en halunnut kuvia, sillä halusin taltioida nimenomaan päivän tunnelman. Ja siinä kuvaaja onnistuikin hyvin. Tietysti pettymyksiä voi tulla, jos yhteinen sävel ei ole selvillä :/
Kampaaja värjää ja saa lähes 100€ tunnin työstä. Mutta kun joku tekee "taiteellisempaa" työtä 10h+jälkikäsittely, niin esim 1000€ on iso summa.....
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:27"]
Haluaisin itsestäni hyviä kuvia ja häistä myös. Totta kai maksan kuvaajalle sen palkan mutta miksi/miten niiden hinnat voi olla niin törkeitä?! Itse teen fyysistä työtä, enkä silti pääse lähellekään sitä mitä ne tienaavat tuollaisella laskuttamisella.
[/quote]
Ole tarkka, kun valitset kuvaajaa. Otimme pari vuotta sitten hääkuvaajan kuvaamaan ristiäis- ja hääjuhlaamme. Kuvaajaa suositeltiin nettisivustoilla. Oletin, että hän tajuaisi ottaa kuvia sukulaisitamme, meistä hääparista, pienestä kastettavasta ja muutenkin kuvat olisivat niitä perinteisiä. Meinasin itkeä, kun näin kuvat. Kuvat olivat ns. taidekuvia eli lähikuvia noutopöydän lohesta, kukka-asetelmista, tilannekuvia vieraista (eli sellaisia, missä ihmiset eivät ole parhaimmillaan) ym. Yhtään kuvaa ei ollut erikseen otettu kastettavasta lapsestamme, isovanhemmat vain vilahtivat jossain taustalla ja muutenkin kuvat olivat todella iso pettymys. Onneksi monet vieraista olivat ottaneet myös kuvia ja valehtelematta heidän kuvat oliva paljon parempia, kuin ns. ammattilaiskuvaajan. Tämä tapahtui siis Turussa.
[/quote]
Tuo on totta, aina kannattaa katsella nettisivuilta kuvaajien aiempia töitä ja valita kuvaaja, jonka tyyli on lähellä sitä, mitä itse haluat. Jos ei nettisivuja ole, kannattaa pyytää kuvaajaa esittelemään töitään. Ja etukäteen kannattaa pitää pieni palaveri (hääkuvauksissa kai tämä on automaattisestikin), jossa sovitaan tarkemmin asioista. Kuulostaa todella omituiselta, ettei kuvaaja olisi ristiäisissä kuvannut vauvaa ollenkaan..? Vähän niinkun hääkuvaaja, joka kuvaisi kaikkea muuta paitsi paria :D
[/quote]
Varmaan osasi kuitenkin laskuttaa ammattilaisen otteella. ;D
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:18"]
Kampaaja värjää ja saa lähes 100€ tunnin työstä. Mutta kun joku tekee "taiteellisempaa" työtä 10h+jälkikäsittely, niin esim 1000€ on iso summa.....
[/quote]
No mutta höpö höpö, kysäiseppäs "toimitusjohtajalta" ;) Kampaajaksihan voi ruveta kuka vain, sen kun hankit sakset ja väripurkin. Ja sitä paitsi, serkku hoitaa sen ihan yhtä kelvollisesti, osaa seki nutturan vääntää. Ei ammattilaisella hiusten napsijalle kannata maksaa. Ja kampaajat on toiminimellä, eihän ne maksa ku alvia!1!11 ;)
[/quote]
Valokuvaus on vaan niin todella turhaa touhua, ettei sellaisesta kiinnosta maksaa. Kuvaajathan laskuttavat pilalle menneetkin otoksensa hukkaan heitetetyn työn muodossa.
Parempi kun hommaa jonkun tuttavan kuvaamaan pikkurahalla tai pullakahveilla.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:23"]
[/quote]
Valokuvaus on vaan niin todella turhaa touhua, ettei sellaisesta kiinnosta maksaa. Kuvaajathan laskuttavat pilalle menneetkin otoksensa hukkaan heitetetyn työn muodossa.
[/quote]
Juu juu, siis mun mummollaki on semmonen pien ja näppärä kamera. Tarvi semmosta isoo louskua mihkään. Ihan hyvää settiä tulee, jos ei haittaa että puolet kuvasta on katonrajaa ja ihmiset on vyötäröstä poikki ja horisontti menee kulmasta kulmaan. Tärkeintä on tunnelma.
Mutta mitä se sinua korpeaa, että muut ihmiset ovat valmiita maksamaan tästä "turhasta touhusta"? :D
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:25"]
[/quote]
[/quote]
Juu juu, siis mun mummollaki on semmonen pien ja näppärä kamera. Tarvi semmosta isoo louskua mihkään. Ihan hyvää settiä tulee, jos ei haittaa että puolet kuvasta on katonrajaa ja ihmiset on vyötäröstä poikki ja horisontti menee kulmasta kulmaan. Tärkeintä on tunnelma.
[/quote]
Ja mikä parasta, kyllä nyt pullakahveilla pitäis saaha jo mummolta kuvankäsittelynki kaupan päälle! Eli kiitoskortteihin liimaa semmosen valmiin kultasen "Kiitos!" tarran.
[/quote]
No mutta höpö höpö, kysäiseppäs "toimitusjohtajalta" ;) Kampaajaksihan voi ruveta kuka vain, sen kun hankit sakset ja väripurkin. Ja sitä paitsi, serkku hoitaa sen ihan yhtä kelvollisesti, osaa seki nutturan vääntää. Ei ammattilaisella hiusten napsijalle kannata maksaa. Ja kampaajat on toiminimellä, eihän ne maksa ku alvia!1!11 ;)
[/quote]
Toimitusjohtaja vastaa: Kyllä kampaajaksi voi todellakin ryhtyä kuka vaan, siihen ei vaadita ammattitutkintoa eikä se ole luvanvaraista toimintaa.
Jos työ on ylihinnoiteltua niin asiakkaita tuskin käy.
Kampaajilla oli muuten alv alennus vuoden 2011 loppuun (9%) nykyään maksavat yleisen tason mukaan. Verojahan taas maksetaan sen mukaan tuotaako yritys voittoa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Älä vertaa tasokasta kotikuvaajaa itseesi.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:31"]
[/quote]
[/quote]
Toimitusjohtaja vastaa: Kyllä kampaajaksi voi todellakin ryhtyä kuka vaan, siihen ei vaadita ammattitutkintoa eikä se ole luvanvaraista toimintaa.
Jos työ on ylihinnoiteltua niin asiakkaita tuskin käy.
Kampaajilla oli muuten alv alennus vuoden 2011 loppuun (9%) nykyään maksavat yleisen tason mukaan. Verojahan taas maksetaan sen mukaan tuotaako yritys voittoa.
[/quote]
Tuuppa tänne ni leikkaan ja värjään sun hiukset, ihan vaan pullakahveilla ;)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:32"]
[/quote]
Tasokas kotikuvaaja :DDDDD
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:27"]
Mutta mitä se sinua korpeaa, että muut ihmiset ovat valmiita maksamaan tästä "turhasta touhusta"? :D
[/quote]
Ei korpea. Mitäs se sinua korpeaa jos minä siitä mielipiteitäni kirjoitan?
[/quote]
[/quote]
Alkaa jo kuulostaa niin katkeralta, muuta syytä tähän ihme ulinaan en keksi. Kuka valokuvaaja sut hylkäsi kun nyt niitä kaikkia niin syvästi vihaat?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:34"]
[/quote]
[/quote]
No mikä syy on kirjoittaa ko mielipide jo kuudetta kertaa tähän ketjuun?
[/quote]
[/quote]
"Ammatti"valokuvaaja, "taiteellinen"lahjakkuus :DDDDDDD
Lakutus kyllä toimii ammattilaisen otteella.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:38"]
[/quote]
[/quote]
"Ammatti"valokuvaaja, "taiteellinen"lahjakkuus :DDDDDDD
Lakutus kyllä toimii ammattilaisen otteella.
[/quote]
Lakutus. <3 Professional tj kirjoittelee.
Käyppäs räpsäisemässä muutama "tasokkaan kotikuvaajan" kuva ja linkitä ne meille ;)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
No mikä syy on kirjoittaa ko mielipide jo kuudetta kertaa tähän ketjuun?
[/quote]
No mikä on oma syysi nähdä siitä vaivaa?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:18"]
Jestas tuota yhtä inkuttajaa... Itse ainakin olen valmis maksamaan hyvistä ammattilaisen ottamista hääkuvista. Ensi kesänä häät, ja kuvaaja jonka otokset miellyttivät silmää, ilmoitti hinnaksi 1500e. Mietin vaan että oho, ei sen enempää. Vaikka olenkin opiskelija, tuo ei ole laadukkaista kuvista hinta eikä mikään. Ammattilaisen ottamista kuvista on iloa vielä vuosien päästäkin. Ja ei, ne jonkun orjuutetun sukulaisen ottamat "ihan hyvät" kuvat eivät todellakaan ole sama asia. Ymmärrän etteivät kaikki kaipaa kauniita kuvia, mutta pitää olla sokea tai tyhmä että väittäisi ettei niissä ole valtavaa eroa.
[/quote]
Joo sä voit sit vuosien päästä eronneena katsella näitä ammattilaisen ottamia sikakalliita kuvia ja ihmetellä kuinka hän yritti saada rumista ihmisistä kauniita kuvia.
[/quote]
Vaikka vuosien päästä olisinkin eronnut, olisin tyytyväinen, että minulla on silti ammattilaisen ottamat kauniit valokuvat muistona tuosta päivästä. Näkyy niissä kuvissa muutakin kuin minä ja sulhaseni, tuleepahan muistoja perheestä ja ystävistäkin siinä samalla. Sitä paitsi, opiskelen sellaiseen ammattiin, ettei 1500e ole sellainen summa, että minua harmittaisi jälkeen päin, että käytin sen valokuvaukseen. Se taas harmittaisi, että pihistelin ja sain "ihan kelvollisia" kuvia, vaikka joku toinen ehkä tyytyisikin elämässään siihen, että asiat ovat "kelvollisia" tai "ihan hyviä". Tuohon rumuuteen en jaksa edes vaivautua kommentoimaan muuta kuin että kerro toki tarkemmin kuinka havaitsit rumuuteni näyttösi läpi, arvon toimitusjohtaja :DDD
[/quote]
Sä varmaan opiskelet siis valokuvaajaks kun 1500€ on pikkusumma. kohta sinäkin pääset laskuttaan tyhjästä älyttömiä summia.
[/quote]
En opiskele. Ikävä kyllä minulla ei ole kuvataiteellista lahjakkuutta valokuvaajan työhön. Siksi maksan siitä mielelläni. Enkä kuvailisi 1500 euroa missään nimessä pikkusummaksi, se vain on summa, jonka maksaminen valokuvauksesta ei minua harmita. Minulle se on sen arvoista. Tällä hetkellä se on toki (kesätöiden) kuukauden palkka minulle, valmistuttuani tulen kuitenkin tienaamaan sen verran, etten usko, että jäisin tällaista "kallista" kuvausta katumaan, vaikka ero tulisikin.
Kiinnostaisi kuulla, miksi tämä valokuvausasia sinua nyt näin pännii?
[/quote]
Ei se mitään lahjakkuutta tarvi. Kunhan vaan kehtaa laskuttaa älyttömyyksiä ja muistat vedota siihen että sulla on "kalliit" kamerat ja jopa toimitilat jotka tietysti asiakkaan pitää sinulle kustantaa.
kyllähän narsisti on valmis maksamaan omista kuvistaa isojakin summia olipa ne millasia räpellyksiä tahansa. Ei minua mikään pänni, vaikka se sua kiinnostaiskin.