Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valokuvaajien hinnat

Vierailija
21.01.2015 |

Haluaisin itsestäni hyviä kuvia ja häistä myös. Totta kai maksan kuvaajalle sen palkan mutta miksi/miten niiden hinnat voi olla niin törkeitä?! Itse teen fyysistä työtä, enkä silti pääse lähellekään sitä mitä ne tienaavat tuollaisella laskuttamisella. 

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:22"]

Tuo nillittäjä voisi nyt jo rauhoittua, mitä se sinulta on pois jos joku tienaa elantonsa valokuvaamalla ja löytyy (ei sinun kaltaisiasi) ihmisiä jotka ovat siitä valmiita maksamaan? Vai oletko katkera kun ei rahat riittänyt hääkuvaukseen ja nyt ei ole yhtään esittelykelpoista kuvaa?

[/quote]

Olen ihan rauhallinen, kiitos vaan.
Miksi olisin katkera joillekin valokuvien räpsijöille. Naurattaa vaan kun itketään yrittämisen perusasioista. Ämatöörit pystyy ottaan ihan kelvollisia hääkuvia, turha maksaa tuhansia euroa. 

[/quote]

Tämä on sinun mielipiteesi mikä on tullut jo selväksi. 

Vierailija
42/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:11"]

"Iso hatunnosto siis teille oikeille valokuvaajille. Minä en jaksaisi tuollaisia ihmisiä hetkeäkään."

Niin sä siis nostat hattua valokuvaajille siks koska sun ystäväsi on idiootti, nostatko myös esim kaupankassoille jotka kohtaavat tämän idiootti ystävsi.

[/quote]

Mikä riidankylväjä sä oikein olet? Jokaiseen viestiin nillittäjä.

[/quote]

Harmittaako? Kuuntele vaikka: 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:18"]

Jestas tuota yhtä inkuttajaa... Itse ainakin olen valmis maksamaan hyvistä ammattilaisen ottamista hääkuvista. Ensi kesänä häät, ja kuvaaja jonka otokset miellyttivät silmää, ilmoitti hinnaksi 1500e. Mietin vaan että oho, ei sen enempää. Vaikka olenkin opiskelija, tuo ei ole laadukkaista kuvista hinta eikä mikään. Ammattilaisen ottamista kuvista on iloa vielä vuosien päästäkin. Ja ei, ne jonkun orjuutetun sukulaisen ottamat "ihan hyvät" kuvat eivät todellakaan ole sama asia. Ymmärrän etteivät kaikki kaipaa kauniita kuvia, mutta pitää olla sokea tai tyhmä että väittäisi ettei niissä ole valtavaa eroa.

[/quote]

Joo sä voit sit vuosien päästä eronneena katsella näitä ammattilaisen ottamia sikakalliita kuvia ja ihmetellä kuinka hän yritti saada rumista ihmisistä kauniita kuvia. 

[/quote]

Painu nyt trollaamasta vaikka sinne yritykseesi tekemään niitä tärkeitä töitä jookos. 

Vierailija
44/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:44"]

Jestas tuota yhtä inkuttajaa... Itse ainakin olen valmis maksamaan hyvistä ammattilaisen ottamista hääkuvista. Ensi kesänä häät, ja kuvaaja jonka otokset miellyttivät silmää, ilmoitti hinnaksi 1500e. Mietin vaan että oho, ei sen enempää. Vaikka olenkin opiskelija, tuo ei ole laadukkaista kuvista hinta eikä mikään. Ammattilaisen ottamista kuvista on iloa vielä vuosien päästäkin. Ja ei, ne jonkun orjuutetun sukulaisen ottamat "ihan hyvät" kuvat eivät todellakaan ole sama asia. Ymmärrän etteivät kaikki kaipaa kauniita kuvia, mutta pitää olla sokea tai tyhmä että väittäisi ettei niissä ole valtavaa eroa.

[/quote]

Joo sä voit sit vuosien päästä eronneena katsella näitä ammattilaisen ottamia sikakalliita kuvia ja ihmetellä kuinka hän yritti saada rumista ihmisistä kauniita kuvia. 

[/quote]

Painu nyt trollaamasta vaikka sinne yritykseesi tekemään niitä tärkeitä töitä jookos. 

[/quote]

Ei tarvetta, on katsos vapaapäivä. Ahkerat työmuurahaiset tekee tänään duunit. 

Vierailija
45/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa nyt sitten ihan mielenkiinnosta, miksi koet noin suurta tarvetta täällä toitottaa omaa mielipidettäsi? Jos sinulla ei kerran mitään katkeruutta ole ja ne "kelvolliset" kuvat riittävät hyvin. Miksi se sinua häiritsee, että toiset haluavat käyttää rahaa johonkin, mihin sinä et tai mihin sinulla ei ole varaa?

Vierailija
46/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tosiaan olet muka yrittäjä, ihmettelen suuresti haluasi lytätä toisia yrittäjiä. Parantaako se jotenkin itsetuntoasi?

Vierailija
47/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:04"]

Ja jos tosiaan olet muka yrittäjä, ihmettelen suuresti haluasi lytätä toisia yrittäjiä. Parantaako se jotenkin itsetuntoasi?

[/quote]

Villi veikkaus, hän on oikeasti työtön ja fantasioi olevansa ison yrityksen tj netissä. :) 

Vierailija
48/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En oikeestaan edes pidä näitä valokuvaajia yrittäjinä. Suurin osa taitaa olla sellasia yksinään toiminimellä rimpuilijoita, joiden veronmaksukyky on melko alhainen. ALV ei ole veronmaksamista se on läpikulkuerä. 
Oma varallisuuteni ei liity mitenkään siihen kuinka mielekkäänä pidän sitä että joku maksaa parista valokuvasta tuhansia euroja. 

Vierailija
49/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:06"]

[/quote]

Villi veikkaus, hän on oikeasti työtön ja fantasioi olevansa ison yrityksen tj netissä. :) 

[/quote]

Voisin minä työttömänäkin olla ja elää pelkillä pääomatuloilla/osingoilla, mutta tylsäähän se olisi pidemmän päälle. 

Vierailija
50/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vaikka vuosien päästä olisinkin eronnut, olisin tyytyväinen, että minulla on silti ammattilaisen ottamat kauniit valokuvat muistona tuosta päivästä. Näkyy niissä kuvissa muutakin kuin minä ja sulhaseni, tuleepahan muistoja perheestä ja ystävistäkin siinä samalla. Sitä paitsi, opiskelen sellaiseen ammattiin, ettei 1500e ole sellainen summa, että minua harmittaisi jälkeen päin, että käytin sen valokuvaukseen. Se taas harmittaisi, että pihistelin ja sain "ihan kelvollisia" kuvia, vaikka joku toinen ehkä tyytyisikin elämässään siihen, että asiat ovat "kelvollisia" tai "ihan hyviä". Tuohon rumuuteen en jaksa edes vaivautua kommentoimaan muuta kuin että kerro toki tarkemmin kuinka havaitsit rumuuteni näyttösi läpi, arvon toimitusjohtaja :DDD

Vierailija
51/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:13"]

[/quote]

En oikeestaan edes pidä näitä valokuvaajia yrittäjinä. Suurin osa taitaa olla sellasia yksinään toiminimellä rimpuilijoita, joiden veronmaksukyky on melko alhainen. ALV ei ole veronmaksamista se on läpikulkuerä. 
Oma varallisuuteni ei liity mitenkään siihen kuinka mielekkäänä pidän sitä että joku maksaa parista valokuvasta tuhansia euroja. 

[/quote]

Aa, eli toiminimi ei olekaan yritys. Aina oppii jotain uutta palstalta. Nehän ei maksa kuin alvia, eipä... :D

Vierailija
52/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, tää "toimitusjohtaja" on kyllä päivän paras läppä :'D

Vierailija
53/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:27"]

[/quote]

[/quote]

Aa, eli toiminimi ei olekaan yritys. Aina oppii jotain uutta palstalta. Nehän ei maksa kuin alvia, eipä... :D

[/quote]

Kyllä se näin on, kun toimitusjohtaja niin sanoo! :DD

Vierailija
54/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu, näin se on, toiminimi ei välttämättä ole yritys. Jos osaat googlea käyttää niin sekin selviää sinulle muutamassa minuutissa.
ALVn maksaa asiakas ja sen pitää näkyä laskussakin (taitaa tämä lasku ja kuitti olla hieman vieraita näille valokuvayrittäjille). Asiakkaan maksaman ALVn tilittää yrittäjä/yritys sitten verottajalle. ALV on läpikulkumaksu. 
En tietääkseni väittänyt ettei valokuvien räpsijöiden tarvi maksaa muuta kuin ALVtä, mutta onhan se lukemisen ymmärtäminen joskus vaikeeta.

Vierailija
55/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:27"]

Haluaisin itsestäni hyviä kuvia ja häistä myös. Totta kai maksan kuvaajalle sen palkan mutta miksi/miten niiden hinnat voi olla niin törkeitä?! Itse teen fyysistä työtä, enkä silti pääse lähellekään sitä mitä ne tienaavat tuollaisella laskuttamisella. 

[/quote]

Ole tarkka, kun valitset kuvaajaa. Otimme pari vuotta sitten hääkuvaajan kuvaamaan ristiäis- ja hääjuhlaamme. Kuvaajaa suositeltiin nettisivustoilla. Oletin, että hän tajuaisi ottaa kuvia sukulaisitamme, meistä hääparista, pienestä kastettavasta ja muutenkin kuvat olisivat niitä perinteisiä. Meinasin itkeä, kun näin kuvat. Kuvat olivat ns. taidekuvia eli lähikuvia noutopöydän lohesta, kukka-asetelmista, tilannekuvia vieraista (eli sellaisia, missä ihmiset eivät ole parhaimmillaan) ym. Yhtään kuvaa ei ollut erikseen otettu kastettavasta lapsestamme, isovanhemmat vain vilahtivat jossain taustalla ja muutenkin kuvat olivat todella iso pettymys. Onneksi monet vieraista olivat ottaneet myös kuvia ja valehtelematta heidän kuvat oliva paljon parempia, kuin ns. ammattilaiskuvaajan. Tämä tapahtui siis Turussa.

Vierailija
56/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:26"]

[/quote]

[/quote]

Vaikka vuosien päästä olisinkin eronnut, olisin tyytyväinen, että minulla on silti ammattilaisen ottamat kauniit valokuvat muistona tuosta päivästä. Näkyy niissä kuvissa muutakin kuin minä ja sulhaseni, tuleepahan muistoja perheestä ja ystävistäkin siinä samalla. Sitä paitsi, opiskelen sellaiseen ammattiin, ettei 1500e ole sellainen summa, että minua harmittaisi jälkeen päin, että käytin sen valokuvaukseen. Se taas harmittaisi, että pihistelin ja sain "ihan kelvollisia" kuvia, vaikka joku toinen ehkä tyytyisikin elämässään siihen, että asiat ovat "kelvollisia" tai "ihan hyviä". Tuohon rumuuteen en jaksa edes vaivautua kommentoimaan muuta kuin että kerro toki tarkemmin kuinka havaitsit rumuuteni näyttösi läpi, arvon toimitusjohtaja :DDD

[/quote]

Sä varmaan opiskelet siis valokuvaajaks kun 1500€ on pikkusumma. kohta sinäkin pääset laskuttaan tyhjästä älyttömiä summia. 

Vierailija
57/177 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, trolli alkanee jälleen riehua hetkenä minä hyvänsä, mutta veikkaanpa että kyseessä on itsekin valokuvaaja ja/tai harrastaja, joka floodaa keskusteluun vain kaikki tietämänsä ja kuulemansa ammattikliseet. Alkaa olla niin samasta muotista kaikki argumentit. :) 

Mutta joo, kuvaus maksaa, koska niitä työtunteja on todellisuudessa paljon enemmän kuin vain istuminen hääpaikalla. Kuvakäsittely vie älyttömästi aikaa, ja niitä kuvia ei ole vain hassua sataa, vaan paljon enemmän. Mikäli oikeasti haluaa koko päiväksi itselleen kuvaajan dokumentoimaan kaiken + muotokuvat + mitä ikinä haluaakin, kyllä siitä pitää pulittaa. Niin kuin hyvästä pitopalvelustakin, kauniista puvusta, kampauksesta, meikistä... 

Toki trolli osui asian ytimeen siinä, että jotkut parit oikovat näissä nakittamalla "kivoja pikku palveluksia" sitten sukulaisille ja kavereille lapsenlikoiksi, tiskaajiksi, valokuvaajiksi ja yleisviihdyttäjiksi vaikkapa leikkinurkkaan. Valokuvaus näistä on ehkä erityisen herkkä tälle "jos sä pari kuvaa ottaisit" pyynnöille, koska sen juuri oletetaan olevan melkeinpä niin intohimoinen harrastus, että sitä tekee mielellään ilmaiseksi ja vaikka koko vuorokauden ympäri ilman taukoja... ja ehkäpä tosiaan oletetaan, että hyvällä järkkärillä tulee taattuja taidekuvia, ja petytään kun tulos ei ollutkaan toivottu. VAIKKA kuvaajalle toki mainitaan, että ei sillä niin väliä ole kunhan tulee jotakin - vaikka oikeasti odotetaankin, että saadaan ammattilaatua puoli-ilmaiseksi. 

Mitä tästä opimme? Jos haluat juhlat kaikilla herkuilla, ne kaikki herkut maksaa. Joissakin voi oikoa enemmän tai vähemmän tahdikkaasti toivomalla sukulaisilta ja tuttavilta ilmaisia tai puoli-ilmaisia palveluksia, mutta laatu ei silloin todennäköisesti ole ammattilaistasoa, ja kaupan päällisiksi saattaa vielä pahoittaa epäreilusti kohdellun vieraansa mielen.

Vierailija
58/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu, näin se on, toiminimi ei välttämättä ole yritys. Jos osaat googlea käyttää niin sekin selviää sinulle muutamassa minuutissa.
ALVn maksaa asiakas ja sen pitää näkyä laskussakin (taitaa tämä lasku ja kuitti olla hieman vieraita näille valokuvayrittäjille). Asiakkaan maksaman ALVn tilittää yrittäjä/yritys sitten verottajalle. ALV on läpikulkumaksu. 
En tietääkseni väittänyt ettei valokuvien räpsijöiden tarvi maksaa muuta kuin ALVtä, mutta onhan se lukemisen ymmärtäminen joskus vaikeeta.

[/quote]

Hahhahah. Tämä toimitusjohtaja vie täällä mammapalstan "ammattikuvaajia" 100-0. 
Toisilla vaan näyttää olevan pikkusen enemmän tietoa. 

Vierailija
59/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sä varmaan opiskelet siis valokuvaajaks kun 1500€ on pikkusumma. kohta sinäkin pääset laskuttaan tyhjästä älyttömiä summia. 

[/quote]

En opiskele. Ikävä kyllä minulla ei ole kuvataiteellista lahjakkuutta valokuvaajan työhön. Siksi maksan siitä mielelläni. Enkä kuvailisi 1500 euroa missään nimessä pikkusummaksi, se vain on summa, jonka maksaminen valokuvauksesta ei minua harmita. Minulle se on sen arvoista. Tällä hetkellä se on toki (kesätöiden) kuukauden palkka minulle, valmistuttuani tulen kuitenkin tienaamaan sen verran, etten usko, että jäisin tällaista "kallista" kuvausta katumaan, vaikka ero tulisikin. 

Kiinnostaisi kuulla, miksi tämä valokuvausasia sinua nyt näin pännii? 

Vierailija
60/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:27"]

[/quote]

Ole tarkka, kun valitset kuvaajaa. Otimme pari vuotta sitten hääkuvaajan kuvaamaan ristiäis- ja hääjuhlaamme. Kuvaajaa suositeltiin nettisivustoilla. Oletin, että hän tajuaisi ottaa kuvia sukulaisitamme, meistä hääparista, pienestä kastettavasta ja muutenkin kuvat olisivat niitä perinteisiä. Meinasin itkeä, kun näin kuvat. Kuvat olivat ns. taidekuvia eli lähikuvia noutopöydän lohesta, kukka-asetelmista, tilannekuvia vieraista (eli sellaisia, missä ihmiset eivät ole parhaimmillaan) ym. Yhtään kuvaa ei ollut erikseen otettu kastettavasta lapsestamme, isovanhemmat vain vilahtivat jossain taustalla ja muutenkin kuvat olivat todella iso pettymys. Onneksi monet vieraista olivat ottaneet myös kuvia ja valehtelematta heidän kuvat oliva paljon parempia, kuin ns. ammattilaiskuvaajan. Tämä tapahtui siis Turussa.

[/quote]

Tuo on totta, aina kannattaa katsella nettisivuilta kuvaajien aiempia töitä ja valita kuvaaja, jonka tyyli on lähellä sitä, mitä itse haluat. Jos ei nettisivuja ole, kannattaa pyytää kuvaajaa esittelemään töitään. Ja etukäteen kannattaa pitää pieni palaveri (hääkuvauksissa kai tämä on automaattisestikin), jossa sovitaan tarkemmin asioista. Kuulostaa todella omituiselta, ettei kuvaaja olisi ristiäisissä kuvannut vauvaa ollenkaan..? Vähän niinkun hääkuvaaja, joka kuvaisi kaikkea muuta paitsi paria :D

Ketju on lukittu.