Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valokuvaajien hinnat

Vierailija
21.01.2015 |

Haluaisin itsestäni hyviä kuvia ja häistä myös. Totta kai maksan kuvaajalle sen palkan mutta miksi/miten niiden hinnat voi olla niin törkeitä?! Itse teen fyysistä työtä, enkä silti pääse lähellekään sitä mitä ne tienaavat tuollaisella laskuttamisella. 

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät valokuvaajat tai muutkaan yrittäjät kiusallaan korkeita hintoja pyydä, vaan sellaisia millä voi tulla toimeen. Omaan tuntipalkkaan vertaaminen on turhaa, koska toisella töissä ollessa työnantaja maksaa siitä että työntekijä on käytettävissä kahdeksan tuntia päivässä, myös silloin kun töitä ei ole. 

Valokuvaajalle ei makseta matkoista kuvauspaikalle, uusien asiakkaiden hankkimisesta ja heidän kanssaan sähköpostittelusta, markkinoinnista, paperisodasta ym. asioista jotka kuitenkin kuuluvat työhön. Kuten muut ovat maininneet, tähän lisätään vielä kaluston hankkiminen ja päivittäminen, työhuoneen kustannukset, ja paljon paljon muuta.

Tuolla hinnalla voit saada jonkun kaverisi hoitamaan häät, mutta kuvien laadusta täyty sitten tinkiä.

Vierailija
162/177 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas näitä morsiamia... Hyvää pitää saada mutta valmiita ei olla hyvästä maksamaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:30"]

Valokuvaamisella ei kyllä suomessa juuri tienaa. Tunnen yhden ihan hyvä kuvaajan joka on elääkseen joutunut turvautumaan koiranruokaan.

Häitä ei ole joka päivä 8 tuntia / 5 päivää viikossa eikä se homma rajoitu pelkästää siihen kuvien räpsimiseen vaan jälkikäsittelyssä on paljon työtä.

[/quote]

Näin. 

Varsinkaan hääkuvaamisella ei tienaa. Mikäli tahtoo valokuvausta leipätyökseen tehdä, täytyy tehdä vähän kaikkea kuvauskeikkaa eikä kieltäytyä mistään. Olla myös hyvä siinä kaikessa, muuten ei onnistu.

Vierailija
164/177 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:13"]

Meinaat ettei valokuvaaminen ole fyysistä? Kannat kaluston paikalle, siirtelet ympäriinsä tarpeen mukaan ja mietit hyvät kuvakulmat välillä akrobatiaa harrastaen. Ei tosiaan ole niin että napsitaan vaan kuvat ja lähdetään.

[/quote]

Yhdet kaverin kesähäät kuvasin heille häälahjaksi kun pyysivät (olen harrastaja). Kyllä valuin hikeä koko päivän, lopussa olin aivan naatti. Kuvien läpikäymiseen, valikointiin ja muokkaukseen tosiaan meni helposti yli 10 tuntia. Hyviä kuvia tuli ja hääpari oli tyytyväinen, mutta en todellakaan tekisi tuollaista keikkaa elääkseni jollain 300 euron korvauksella/viikonloppu. Tonni on täysin realistinen, jopa halpa hinta.

Vierailija
165/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:18"] Kyllä näitä ihmisiä valtiettavasti tapaa, jotka toteaa studiokuvauksen hinnan kuultuaan "ai, mä aattelin et lapsikuvaus ois jotain 30 e".  Maksapa siitä tilavuokrat ja muut kulut.  [/quote]

Ei kai se asiakas nyt ala mitään tilavuokriasi maksamaan. Hän maksaa valokuvista. 
30€ on ihan liikaa jostain muutamasta valokuvista. 
Eikä pidä tuollaisella wannabe taidealalla alkaa vuokraan kalliita liiketiloja, koska ei niistä kuvista kukaan tervejärkinen montaa kymppiä maksa.  [/quote] AI näitä ihmisiä oikeasti on, olen kuullut kampaajakaveriltakin että jotkut kauhistelee että ei kai asiakkaat kampaamon menoja tai veroja maksa... :) hyväntekeväisyydellä kaikki pyörii juu. [/quote]

Eihän asiakas niitä maksakaan vaan yrittäjä. Ensin tehdään liiketoimintasuunnitelma jossa lasketaan menot ja tulot ja sitten aletaan hommiin ja katsotaan kuinka homma toimii ja liiketoimintasuunnitelmaa viilataan tilanteen mukaan. 
Asiakas maksaa hiustenleikkuusta tai jostakin muusta palvelusta. Et taida paljoo yrittämisestä ymmärtää. 
Ainoa vero joka asiakkaalla laskussa näkyy on ALV ja sehän on läpikulkumaksu. [/quote] Niin ja hinnoittelussa otetaan huomioon se että kulut katetaan, joten kyllä asiakas rahoittaa menoja.

[/quote]

Ei se mitään rahoita. Hän maksaa tuotteesta tai palvelusta. Etkö ymmärrä sanojen merkitystä? Yrittäjä vastaa itse kuluistaan.
Jos asiakas pitää hintoja liian korkeina niin ei siinä itkupotkuraivarit auta. 

Vierailija
166/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:18"] Kyllä näitä ihmisiä valtiettavasti tapaa, jotka toteaa studiokuvauksen hinnan kuultuaan "ai, mä aattelin et lapsikuvaus ois jotain 30 e".  Maksapa siitä tilavuokrat ja muut kulut.  [/quote]

Ei kai se asiakas nyt ala mitään tilavuokriasi maksamaan. Hän maksaa valokuvista. 
Eikä pidä tuollaisella wannabe taidealalla alkaa vuokraan kalliita liiketiloja, koska ei niistä kuvista kukaan tervejärkinen montaa kymppiä maksa.  [/quote] AI näitä ihmisiä oikeasti on, olen kuullut kampaajakaveriltakin että jotkut kauhistelee että ei kai asiakkaat kampaamon menoja tai veroja maksa... :) hyväntekeväisyydellä kaikki pyörii juu. [/quote]

Eihän asiakas niitä maksakaan vaan yrittäjä. Ensin tehdään liiketoimintasuunnitelma jossa lasketaan menot ja tulot ja sitten aletaan hommiin ja katsotaan kuinka homma toimii ja liiketoimintasuunnitelmaa viilataan tilanteen mukaan. 
Asiakas maksaa hiustenleikkuusta tai jostakin muusta palvelusta. Et taida paljoo yrittämisestä ymmärtää. 
Ainoa vero joka asiakkaalla laskussa näkyy on ALV ja sehän on läpikulkumaksu. [/quote] Niin ja hinnoittelussa otetaan huomioon se että kulut katetaan, joten kyllä asiakas rahoittaa menoja.

[/quote]

Ei se mitään rahoita. Hän maksaa tuotteesta tai palvelusta. Etkö ymmärrä sanojen merkitystä? Yrittäjä vastaa itse kuluistaan.
Jos asiakas pitää hintoja liian korkeina niin ei siinä itkupotkuraivarit auta. 
[/quote]

No sen halvemmalla ei muualtakaan saa joten saa sitä pitää kalliina ihan vapaasti. ;)

Vierailija
167/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:45"]

Ainoa vero joka asiakkaalla laskussa näkyy on ALV ja sehän on läpikulkumaksu. [/quote] Kumpikohan ei tiedä yrittämisestä mitään jos sinusta 30e lapsikuvauksesta on liikaa. Parin tunnon työ menee väkisinkin tuohonkin lystiin. Teetkö itse 15 e miinus verot/tunti töitä?

[/quote]

Veikkaan että sinä. Minulla on kuitenkin yrittäjän ammattitutkinto ja olen toiminut yrittäjänä kohta 20 vuotta.
Joitakin töitä arvostetaan ja toisia ei. Valokuvien räpsimistä ei juuri arvosteta, joten ei niistä haluta maksaakaan kovin kummosia summia. 
On silkkaa typeryyttä alkaa yrittäjäksi alalla jota ei arvosteta ja josta on vaikee tienata elantoa. Mutta mitäpä se mulle kuuluu kuinka toiset kituuttaa. 

Vierailija
168/177 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 22:45"]

Ainoa vero joka asiakkaalla laskussa näkyy on ALV ja sehän on läpikulkumaksu. [/quote] Kumpikohan ei tiedä yrittämisestä mitään jos sinusta 30e lapsikuvauksesta on liikaa. Parin tunnon työ menee väkisinkin tuohonkin lystiin. Teetkö itse 15 e miinus verot/tunti töitä?

[/quote]

Veikkaan että sinä. Minulla on kuitenkin yrittäjän ammattitutkinto ja olen toiminut yrittäjänä kohta 20 vuotta.
Joitakin töitä arvostetaan ja toisia ei. Valokuvien räpsimistä ei juuri arvosteta, joten ei niistä haluta maksaakaan kovin kummosia summia. 
On silkkaa typeryyttä alkaa yrittäjäksi alalla jota ei arvosteta ja josta on vaikee tienata elantoa. Mutta mitäpä se mulle kuuluu kuinka toiset kituuttaa. 
[/quote]

No itse en ole epäarvostusta tämän 10 vuotisen yrittäjyyteni aikana kokenut, pärjään yrityksellä paremmin kuin palkkatöissä sitä ennen. Rikastua ei ole tarkoituskaan vaan elää ja tehdä työtä jota rakastaa.

Vierailija
169/177 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:47"]

Kyllähän häissä kelpaa itse tehty ruokakin niin luulis että kotikuvaajan fototkin käyvät.

Oikeastaan ainoa ammattilainen ketä häihin vaaditaan on vihkitilaisuudessa pappi tai muu virkaa tekevä kaikki muu sujuu amatöörivoimin vallan helposti ja näistä valokuvaus on yksi helpoimpia hoitaa. 

Nykyajan pullamössö heti mulle kaikki tänne meininki vaan on sitä että vaaditaan jotain parin tonnin kuvaamisia jne.  Minä, minulle ja heti.

[/quote]

Jep, eihän siinä mitään pahaa ole, jos ei halua ammattilaisten palveluja ja kokee itsetehdyn riittäväksi tai jopa paremmaksi. 
Siinä on, jos 
a) haluaa ja vaatii ammattilaistasoa, mutta ei ole valmis maksamaan ja 
b) nakittaa näitä hommia pahimmillaan vieraille jopa vasta paikan päällä ilman ennakkovaroitusta.

Siitä tuskin tarvitsee enää vängätä, mikä palvelussa maksaa. Jos ei miellytä, tee laatu- ja hintavertailu. Jos olet vieläkin pettynyt, ota toki yhteyttä alan harrastajiin, tai nakita homma sukulaisellesi ilmaiseksi "häälahjana". Jälkimmäisessä tapauksessa voit löytää itsesi näissä keskusteluissa, joissa vertaillaan moukkamaisimpia ihmisiä ja tilanteita.

Vierailija
170/177 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:13"]

Meinaat ettei valokuvaaminen ole fyysistä? Kannat kaluston paikalle, siirtelet ympäriinsä tarpeen mukaan ja mietit hyvät kuvakulmat välillä akrobatiaa harrastaen. Ei tosiaan ole niin että napsitaan vaan kuvat ja lähdetään.

[/quote]

Yhdet kaverin kesähäät kuvasin heille häälahjaksi kun pyysivät (olen harrastaja). Kyllä valuin hikeä koko päivän, lopussa olin aivan naatti. Kuvien läpikäymiseen, valikointiin ja muokkaukseen tosiaan meni helposti yli 10 tuntia. Hyviä kuvia tuli ja hääpari oli tyytyväinen, mutta en todellakaan tekisi tuollaista keikkaa elääkseni jollain 300 euron korvauksella/viikonloppu. Tonni on täysin realistinen, jopa halpa hinta.

[/quote]

Niinpä. Osa pareista tarjoaa valokuvaajalle otain välipalaa/jopa ruuan kohteliaisuuttaan, mutta ei valokuvaajalla ole edes taukoja päivän aikana, istumaan ei ehdi jne. 

Vierailija
171/177 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

250-300 euroa on hinta, jolla teen korkeintaan tunnin potrettikuvauksen ja hintaan sisältyy 3 kpl käsiteltyjä kuvia vapain tulostusoikeuksi. Pidemmäksi ajaksi sohvalta nouse tuolla hinnalla. Muistattehan, että ette maksa ainoastaan valokuvaajan tekemistä tunneista, vaan myös niistä lopputuotteista ja niiden käyttöoikeuksista (jos kuvaajalta saa kuvatiedostoja) T: ammattikuvaaja

Vierailija
172/177 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takisitkö itse alle 1€ tuntipalkalla töitä?

Vierailija
173/177 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi kovasti mieli kuulla aapeen ajatukset ketjuen luettuaan. Joko nousi arvostus valokuvaajan työtä kohtaan?

Vierailija
174/177 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin yhdelle putkimieshuuliheikille vaihtoa: Hän korjaa hanani, minä kuvaan hänen perheensä. Ei kuulemma tulisi kuuloonkaan, koska hänelle tulisi takkiin niin paljon. Putkimiehen loppulasku oli 62,00, sisältäen alvin. Olin tyytyväinen, ettei hän suostunut ehdotukseeni.

Terveisin toinen ammattikuvaaja.

Vierailija
175/177 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
176/177 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:18"]

Kyllähän häissä kelpaa itse tehty ruokakin niin luulis että kotikuvaajan fototkin käyvät.

Oikeastaan ainoa ammattilainen ketä häihin vaaditaan on vihkitilaisuudessa pappi tai muu virkaa tekevä kaikki muu sujuu amatöörivoimin vallan helposti ja näistä valokuvaus on yksi helpoimpia hoitaa. 

Nykyajan pullamössö heti mulle kaikki tänne meininki vaan on sitä että vaaditaan jotain parin tonnin kuvaamisia jne.  Minä, minulle ja heti.

[/quote]

Jep, eihän siinä mitään pahaa ole, jos ei halua ammattilaisten palveluja ja kokee itsetehdyn riittäväksi tai jopa paremmaksi. 
Siinä on, jos 
b) nakittaa näitä hommia pahimmillaan vieraille jopa vasta paikan päällä ilman ennakkovaroitusta.

Siitä tuskin tarvitsee enää vängätä, mikä palvelussa maksaa. Jos ei miellytä, tee laatu- ja hintavertailu. Jos olet vieläkin pettynyt, ota toki yhteyttä alan harrastajiin, tai nakita homma sukulaisellesi ilmaiseksi "häälahjana". Jälkimmäisessä tapauksessa voit löytää itsesi näissä keskusteluissa, joissa vertaillaan moukkamaisimpia ihmisiä ja tilanteita.

[/quote]

Palvelussa maksaa paskojen kuvien seulominen siedettävistä ja siedettävien muokkaus kelvollisiksi unohtamatta sitä että asiakkaan pitää kuolettaa kuvaajan kalusto, liiketila ja mitä näitä nyt oli. Ruokaakin pitäisi kuulemma tarjota ilmaiseksi. 

Vierailija
177/177 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 19:18"]

[/quote]

Siinä on, jos 

[/quote]

Palvelussa maksaa paskojen kuvien seulominen siedettävistä ja siedettävien muokkaus kelvollisiksi unohtamatta sitä että asiakkaan pitää kuolettaa kuvaajan kalusto, liiketila ja mitä näitä nyt oli. Ruokaakin pitäisi kuulemma tarjota ilmaiseksi. 

[/quote]

Oikeesti, miten jaksat nostaa tätä puolen tunnin välein? Kukaan ei jaksa enää kanssasi kuitenkaan vääntää.

Ketju on lukittu.