Valokuvaajien hinnat
Haluaisin itsestäni hyviä kuvia ja häistä myös. Totta kai maksan kuvaajalle sen palkan mutta miksi/miten niiden hinnat voi olla niin törkeitä?! Itse teen fyysistä työtä, enkä silti pääse lähellekään sitä mitä ne tienaavat tuollaisella laskuttamisella.
Kommentit (177)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:50"]
Voisinko pyytää kuvaajalta kaikki kuvat suoraan kameran muistikortilta koneelleni? Ei siksi, että haluaisin säästää rahaa, vaan koska haluaisin itse käydä läpi ja muokata kuvat. Aika usein kuvaajan ja asiakkaan mielipide "hyvästä" kuvasta nimittäin eroaa - kuvaaja arvostaa sitä, jossa on taiteellisin valotus, kun taas asiakas sitä, jossa itsellään ja puolisollaan on leveämmät hymyt. Näin kärjistettynä. :D Mutta siis palstan valokuvaajat, mitä sanoisitte jos joku esittäisi tuollaisen pyynnön?
[/quote]
mä haistattaisin pitkät sulle ja sun taiteelliselle valotukselle. olet juuri sellainen perusjuntti joka ei ymmärrä valokuvauksesta mitään.
ja tähän vielä totean että itse en tee alle 90€/h mitään, sillä muuten käteen ei jää mitään.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:50"]
Voisinko pyytää kuvaajalta kaikki kuvat suoraan kameran muistikortilta koneelleni? Ei siksi, että haluaisin säästää rahaa, vaan koska haluaisin itse käydä läpi ja muokata kuvat. Aika usein kuvaajan ja asiakkaan mielipide "hyvästä" kuvasta nimittäin eroaa - kuvaaja arvostaa sitä, jossa on taiteellisin valotus, kun taas asiakas sitä, jossa itsellään ja puolisollaan on leveämmät hymyt. Näin kärjistettynä. :D Mutta siis palstan valokuvaajat, mitä sanoisitte jos joku esittäisi tuollaisen pyynnön?
[/quote]
mä haistattaisin pitkät sulle ja sun taiteelliselle valotukselle. olet juuri sellainen perusjuntti joka ei ymmärrä valokuvauksesta mitään.
ja tähän vielä totean että itse en tee alle 90€/h mitään, sillä muuten käteen ei jää mitään.
[/quote]
Ai että te valokuvaajat olette kyllä ihme porukkaa. :D Kenenkään muun ei kuule valittavan työstään, työnsä arvostamisesta tai asiakkaistaan yhtä paljon! Tähän lisättynä jatkuva kilpailu ja pahan puhuminen muista saman ammatin harjoittajista, niin ei ihme kun verenpaine vaan näyttää nousevan ja nousevan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:50"] Voisinko pyytää kuvaajalta kaikki kuvat suoraan kameran muistikortilta koneelleni? Ei siksi, että haluaisin säästää rahaa, vaan koska haluaisin itse käydä läpi ja muokata kuvat. Aika usein kuvaajan ja asiakkaan mielipide "hyvästä" kuvasta nimittäin eroaa - kuvaaja arvostaa sitä, jossa on taiteellisin valotus, kun taas asiakas sitä, jossa itsellään ja puolisollaan on leveämmät hymyt. Näin kärjistettynä. :D Mutta siis palstan valokuvaajat, mitä sanoisitte jos joku esittäisi tuollaisen pyynnön? [/quote] mä haistattaisin pitkät sulle ja sun taiteelliselle valotukselle. olet juuri sellainen perusjuntti joka ei ymmärrä valokuvauksesta mitään. ja tähän vielä totean että itse en tee alle 90€/h mitään, sillä muuten käteen ei jää mitään. [/quote] Ai että te valokuvaajat olette kyllä ihme porukkaa. :D Kenenkään muun ei kuule valittavan työstään, työnsä arvostamisesta tai asiakkaistaan yhtä paljon! Tähän lisättynä jatkuva kilpailu ja pahan puhuminen muista saman ammatin harjoittajista, niin ei ihme kun verenpaine vaan näyttää nousevan ja nousevan.
[/quote]
Mä oon kuullut paljon enemmän valitusta kaupan kassoilta, siivoojilta ja muilta. Juuri ikinä en ole kuullut valokuvaajan valittavan vaikka tunnen niitä monta. :D
Hyvä kuvaaja ottaa niin hyviä kuvia ettei niitä jälkikäsitellä.
Ihan yliarvostettu ammatti, ja kaikenmaailman räpsijät kuvittelee olevansa jotain taiteilijoita. Tollasille tunareille mitään kannata maksaa.
Lyö jollekin kaverille kohtuu hyvän kameran käteen ja homma on hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:37"]
Ihan yliarvostettu ammatti, ja kaikenmaailman räpsijät kuvittelee olevansa jotain taiteilijoita. Tollasille tunareille mitään kannata maksaa.
[/quote]
:D :D :D Ihana kommentti. Ihan huippukuvaajatkin jälkikäsittelee ja syystä. Kai sä tiedät mitä jälkikäsittely edes on?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:18"]
Kyllä näitä ihmisiä valtiettavasti tapaa, jotka toteaa studiokuvauksen hinnan kuultuaan "ai, mä aattelin et lapsikuvaus ois jotain 30 e".
Maksapa siitä tilavuokrat ja muut kulut.
[/quote]
Ei kai se asiakas nyt ala mitään tilavuokriasi maksamaan. Hän maksaa valokuvista.
30€ on ihan liikaa jostain muutamasta valokuvista.
Eikä pidä tuollaisella wannabe taidealalla alkaa vuokraan kalliita liiketiloja, koska ei niistä kuvista kukaan tervejärkinen montaa kymppiä maksa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:05"]
Täh, ei hääkuvajaat ole mikään tärkeä sijoituskohde. Tuhannella eurolla saa ostettua hyvän järkkärin ja jonkun putken millä saa otettua kovia kuvia, kyllä ne nykykamerat osaavat sellaista laatua antaa, en tiedä et mihin niitä valokuvaajia oikeasti tarvitaan. Hommaat kaverin ja annat sille uuden järkkärin.
[/quote]
Tonnilla järkkäri ja putki..:D Ammattilaisilla on rungot joiden hinta yleensä alkaa 3000 eurosta.
[/quote]
Jestas mitä keulimasta täällä jollain parin tonnin kameralla.
Tiedättekös kun taksikuskin auto voi maksaa sen 100 000€... kuullostaisko naurettavalta kun menet tälläsen taksin kyytiin ja se sanoo että kyyti maksaa 100€/km koska mulla on kallis auto ja pesen sitä joka päivä... autotallikin maksaa ja öljynvaihto ym kulut.
Ruokaakaan ei asiakkaat tarjoa vaikka autossa tuoksuu puhtaalle ja kuski laittoi deodoranttia. On tosi fyysisesti raskasta istua autossa paikallaan ja väliilä nousta auttaan jotain heikkolahjaista kyytiin.
Valokuvaajat on kyllä sen tason primadonnia ettei mitään rajaa. Ihmeellistä kuvittelua että joku haluaisi maksaa typeristä valokuvista tuhansia euroja... ihan vaikka sillä verukkeella koska niillä on kalliit kamerat.
Jestas mitä ääliöitä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:37"]
[/quote]
:D :D :D Ihana kommentti. Ihan huippukuvaajatkin jälkikäsittelee ja syystä. Kai sä tiedät mitä jälkikäsittely edes on?
[/quote]
Huippukuvaaja on vähän sama kuin vaatealalla huippusuunnittelija. Toiset tekijät nuolee persettä mutta tavallisia ihmisiä ei kiinnosta kärpäsenpaskan vertaa.
Miten MUN ala tähän liittyy?
Kuvitteletko repiväsi siitä jotain näppäryyksiä minua vastaan?
Tässä ollaaan useamallakin alalla oltu ja ollaan yhä, mutta pääsääntöisesti tuonti ja vienti, kotimaan tukkukauppa. Varastohallinto ja itegraatiot sekä kaupanteon konversio.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:48"]
Tässä ollaaan useamallakin alalla oltu ja ollaan yhä, mutta pääsääntöisesti tuonti ja vienti, kotimaan tukkukauppa. Varastohallinto ja itegraatiot sekä kaupanteon konversio.
[/quote]
Kuten sanoin, puhtaasta mielenkiinnosta. :D Ei mulla ole intoa lähteä alojen tarpeellisuudesta vääntämäät yhtään enempää. Kiinnosti vain millä alalla itse olet.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:42"]
Netissä voi väittää olevansa vaikka astronautti.
ohis
[/quote]
Voihan sitä väittää lähi baarissakin, ei siihen mitään nettiä tarvita. Asioita voi uskoa tai olla uskomatta.
Mä ainakin uskon että nämä kaikki itkijät on ihan oikeesti valokuvaajia.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:48"]
[/quote]
Kuten sanoin, puhtaasta mielenkiinnosta. :D Ei mulla ole intoa lähteä alojen tarpeellisuudesta vääntämäät yhtään enempää. Kiinnosti vain millä alalla itse olet.
[/quote]
No mitä olet mieltä kun niin kovasti oli saatava tietää?
Sattui yksi typo tekstiin: kyseessä on siis integraatiot eikä itegraatiot mikäli tämä sinulle aiheutti sekaannusta.
Heh... Minä harrastan valokuvausta, ja olen usein kamera kädessä kuvaamassa vähän kaikkea. Tykkään paljon kuvata ihmisiä, ja tykkään myös siitä, että kuvattava antaa minulle haastetta vaikka sitten erilaisella toiveella, jonka minä yritän toteuttaa. En kuvaa työkseni, enkä siis yleensä pyydä ketään tulemaan mallikseni. Olen kuvannut joitain ristiäisiä tai synttäreitä, enkä ole ottanut niistä mitään korvausta. Toistaiseksi ainakaan en missään nimessä halua tehdä sitä työkseni.
Ja niinpä sitten eräs sukulainen veti herneen syvälle nenään, kun hän pyysi minua kuvaamaan häänsä. Dokumentaarisella tyylillä tietysti, ja alkaen heti aamusta. Koska tiesin heti että aion kieltäytyä, päätin kysyä häneltä että mitä hän oli ajatellut siis tarkalleen ottaen, ja hänhän oli ajatellut että kuvaan kaiken. KAIKEN! Kerroin sitten, että minulla ei ole ajokorttia, että voiko joku hääseurueesta tulla hakemaan minut? Ja että millä kyydillä kuljen morsiamen kotoa kampaamoon? Ja millä sitten sieltä kirkkoon? Entä juhlapaikalle? Missä vaiheessa saan pitää taukoja? Kerroin myös, että minulla ei ole sellaista objektiivia käytössä joka sopisi kirkkokuvaamiseen tai ylipäätään juhlien kuvaamiseen ja että joutuisin hankkimaan muutaman jutun lisää, että kuvaaminen onnistuisi edes tällä nykyisellä kalustollani. Morsian ei sanonut mitään. Lopuksi kysyin, että mitä hän oli ajatellut korvaukseksi? Ja hän vastasi ilmeisen rehellisesti, että ei mitään, se olisi meidän (miehen, minun ja meidän lasten) häälahja heille.
Sanoin niin nätisti kun pystyin, että en ota pestiä vastaan. Että en halua olla vastuussa heidän kuvistaan ja että en ilman korvausta hanki lisää kalustoa mitä en juuri sillä hetkellä tarvinnut (myöhemmin kyllä), ja että en yksinkertaisesti jaksa olla aamusta iltaan kamera kädessä. Sain sitten kuulla, etten ole mikään kuvaaja ollenkaan (en ole niin koskaan edes kuvitellut) ja että pilasin heidän päivänsä jo etukäteen.
Iso hatunnosto siis teille oikeille valokuvaajille. Minä en jaksaisi tuollaisia ihmisiä hetkeäkään.
"Iso hatunnosto siis teille oikeille valokuvaajille. Minä en jaksaisi tuollaisia ihmisiä hetkeäkään."
Niin sä siis nostat hattua valokuvaajille siks koska sun ystäväsi on idiootti, nostatko myös esim kaupankassoille jotka kohtaavat tämän idiootti ystävsi.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:11"]
"Iso hatunnosto siis teille oikeille valokuvaajille. Minä en jaksaisi tuollaisia ihmisiä hetkeäkään."
Niin sä siis nostat hattua valokuvaajille siks koska sun ystäväsi on idiootti, nostatko myös esim kaupankassoille jotka kohtaavat tämän idiootti ystävsi.
[/quote]
Mikä riidankylväjä sä oikein olet? Jokaiseen viestiin nillittäjä.
Jestas tuota yhtä inkuttajaa... Itse ainakin olen valmis maksamaan hyvistä ammattilaisen ottamista hääkuvista. Ensi kesänä häät, ja kuvaaja jonka otokset miellyttivät silmää, ilmoitti hinnaksi 1500e. Mietin vaan että oho, ei sen enempää. Vaikka olenkin opiskelija, tuo ei ole laadukkaista kuvista hinta eikä mikään. Ammattilaisen ottamista kuvista on iloa vielä vuosien päästäkin. Ja ei, ne jonkun orjuutetun sukulaisen ottamat "ihan hyvät" kuvat eivät todellakaan ole sama asia. Ymmärrän etteivät kaikki kaipaa kauniita kuvia, mutta pitää olla sokea tai tyhmä että väittäisi ettei niissä ole valtavaa eroa.
Tuo nillittäjä voisi nyt jo rauhoittua, mitä se sinulta on pois jos joku tienaa elantonsa valokuvaamalla ja löytyy (ei sinun kaltaisiasi) ihmisiä jotka ovat siitä valmiita maksamaan? Vai oletko katkera kun ei rahat riittänyt hääkuvaukseen ja nyt ei ole yhtään esittelykelpoista kuvaa?
Tässäkään asiassa hyvää ei saa halvalla. Valokuvat ja tatuoinnit ainakin tuntuvat olevan sellaisia, että joidenkin pitäisi aina olla saamassa uskomaton lopputulos puoli-ilmaiseksi... halutaan laatua, muttei maksaa siitä. Sitten taas on näitä muutamia "ku hommaa laitteet ja laittaa jonku taiteellisen sukulaisen tekemää ni ihan yhtä hyvä siitä tulee ku ammattilaisen tekemänäki, säästinpäs!"-ihmisiä, jotka ilmeisesti eivät oikeasti näe eroa laadussa. Ikävä kyllä muut huomaavat.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:22"]
Tuo nillittäjä voisi nyt jo rauhoittua, mitä se sinulta on pois jos joku tienaa elantonsa valokuvaamalla ja löytyy (ei sinun kaltaisiasi) ihmisiä jotka ovat siitä valmiita maksamaan? Vai oletko katkera kun ei rahat riittänyt hääkuvaukseen ja nyt ei ole yhtään esittelykelpoista kuvaa?
[/quote]
Olen ihan rauhallinen, kiitos vaan.
Miksi olisin katkera joillekin valokuvien räpsijöille. Naurattaa vaan kun itketään yrittämisen perusasioista. Ämatöörit pystyy ottaan ihan kelvollisia hääkuvia, turha maksaa tuhansia euroa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 17:15"]Musta on törkeää nakittaa joku häävieras kuvaamaan, eihän hän ehdi juhlista nauttia.[/quote]
Ei se ainakaan minulle ole tuottanut ongelmia. Tylsät kirkkomenot saa kulumaan sujuvasti, kun räpsii kuvia, ja ei juhlissakaan koko aikaa tarvitse kuvata. Olen siis harrastaja, joka on kuvannut parin sukulaisen häissä sillä ehdolla, että en veloita mitään mutta en ole ammattilainen enkä lupaa mitään. Ihan tyytyväisiä ovat olleet, mutta se on juuri sitä porukkaa, että jos kuvassa oleva henkilö on tunnistettavissa kuva on hyvä.
[/quote]
Tarkoitin sellaista mitä yllä on ehdotettu että hommaa kaveri ja sille kamera, se asettelu kuulosti pöljältä. Eri asia jos itse tietenkin haluaa.