Sijaisvanhempana aloin miettimään,
miten paljon kunnat tekevätkään huostaanotettujen lasten hyväksi. Ja miten suuri menoerä tämä kunnille on. Vaikka palkkiot sijaisvanhemmille eivät järisyttävän suuria ole, niin lapsia kuitenkin on paljon ja maksettavaa riittää jokaisen kohdalla usein vuosiksi. Ja muut kulut vielä päälle. Ei ole uskottavaa, että huostaanottoja turhaan tehtäisiin. Halvemmaksi ne ennaltaehkäisevät toimet taitavat kuitenkin tulla, mutta kun ne eivät valitettavasti useinkaan riitä.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:04"]
Ei ne muut kulut voi kummoisia olla. Sosiaalityöntekijä tapaa sijoitetun lapsen kerran vuodessa, samoin perheen? Kuinka paljon ovat yhteydessä biovanhempiin? Suurimmassa osassa kai kerran vuodessa. Sijoitukset on yleensä pitkiä, harva lapsi palaa takaisin bioperheeseen, osa ei edes lomille.
Paljonko sijaisvanemman palkkio ja kulukorvaukset on nykyään? Jokin aloituskorvaus on myös, samoin verotuksessa voi vähentää melkoisen määrän asioita.
[/quote]
Nykyisin on aika hyvä aloituskorvaus. Silloin ei ollut, kun minä aloitin. Nuo minimipalkkiot löytyy netistä. Biovanhemmat voivat saada avustusta matkoihin lasta tapaamaan. Kunta maksaa lapsen päivähoidon. Kunta myös tukee sijaisvanhempia järjestämällä vertaistukea ym sekä sijaisvanhemmille että biovanhemmille. Riippuu tietenkin kunnasta minkä verran saa tukea ja apua. Omaan kuntaani olen tyytyväinen . ap
Kuuleppa, olen yli 3-kymppinen itse suoraan synnytyssairaalasta sijoitettu lapsi.
Kasvattiperheeni oli todella kauhea, 16-vuotiaana muutin yksikseni.
Kasvattivanhempani kuolivat, ja nykyään näen usein biologisia vanhempiani,joilta minut vietiin lähnnä olosuhteista syntyneiden asioiden takia, heissä ei vikaa.
Olen sitä mieltä,että tälläinen huostabisnes palvelee rikkaita,jA tuhosi oman elämäni, tse jäin eläkkeelle 25-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:17"]
Kuuleppa, olen yli 3-kymppinen itse suoraan synnytyssairaalasta sijoitettu lapsi.
Kasvattiperheeni oli todella kauhea, 16-vuotiaana muutin yksikseni.
Kasvattivanhempani kuolivat, ja nykyään näen usein biologisia vanhempiani,joilta minut vietiin lähnnä olosuhteista syntyneiden asioiden takia, heissä ei vikaa.
Olen sitä mieltä,että tälläinen huostabisnes palvelee rikkaita,jA tuhosi oman elämäni, tse jäin eläkkeelle 25-vuotiaana.
[/quote]
Mikä bisnes? Kuka saa voittoa? Mitkä rikkaat?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:41"]
Kysymys: Pitääkö sijaisvanhemmat yhteyttä kuinka paljon lapsen biologiseen vanhempaan? Onko mitenkään velvollinen esim. vastaamaan puhelimeen jos vanhempi soittelee usein? Kyselen koska kiinnostaa yksi tapaus...
[/quote]
Nuo asiat sovitaan ja kirjataan sopimukseen. Sopimus tarkistetaan ja päivitetään vähintään kerran vuodessa. Joku raja soitoillakin täytyy olla. Yhteyden pito lapseen on aina sovittava tapauhkohtaisesti. ap