Ikävä 80-lukua.
Tuli hyviä muistoja lapsuudesta mieleen. Elämä oli silloin niin turvattua ja helppoa. Tuntuu että elämästä on tullut koko ajan monimutkaisempaa, pitää koko ajan päteä, nuorillakin on lukemattomia eri alakulttuureja ja on kovat paineet olla 'jotakin'. Musiikki oli parempaa, en kestä nykymusiikkia. Nousukausi. Lapsetkin viettivät paljon aikaa ulkona. Nykyään on yhteiskunnassa valloillaan paniikki milloin mistäkin.
Onko tämä aika todella huonompaa?
Kommentit (159)
Nykyään on paljon paremmin kaikki. Musiikki, leffat , muoti ja etenkin teknologia. En todellakaan kaipaa entiseen. Olen ollut teini 80-luvulla ja samat ongelmat nuorilla oli silloinkin. Oli hippiä, juppia ja punkkaria. Huumeita liikkui jo pikku pakkakunnillakin. Suvaitsemattomuus kukoisti paljon pahemmin kuin nykyään.
En kaipaa kasaria. Olin lihava, väkivaltaisen alkoholistiperheen lapsi ja koulukiusattu.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:29"]Onko täällä ketään, joka olisi käynyt Discostreetillä Turussa 80-luvun puolivälissä. Teinien limudisko.
[/quote]
hah! mä ilmeisesti vanhempi kuin sinä, lämmöllä muistelen Turun Kakadua -80 luvun puolivälissä.
No sanottakoon että teknologia, internet, ja yleinen suvaitsevaisempi ilmapiiri vievät kyllä voiton nykyajan hyväksi.
Olihan 80-luvullakin asioita jotka olivat huonommin:
-tunkkainen seksismi
-homoviha
-ei kovin kansainvälistä
-huonommat valikoimat kaupoissa
1980-luvulla Suomi ei ollut niin kahtiajakautunut kuin nykyään. Kaikilla oli töitä ja kaikilla oli mahdollisuus hankkia oma asunto, jos niin halusi. 80-luvulla oli tosi harvinaista olla työtön, ja sellaista sanaa kuin pitkäaikaistyötön ei ollut olemassakaan.
Elokuvatkin olivat parempia, jotenkin aidompia. Luotettiin hyvän käsikirjoituksen ja näyttelijäntyön voimaan, eikä törsätty rahoja lapsellisiin erikoistehosteisiin. Nuorisoleffatkin olivat laadukasta draamaa eikä pelkkää känniörvellystä, ja tähtirooleihin kelpasi muutkin kuin mallinukketyypit.
No kyllä on ihmisillä aika kullannut muistot, itse en todellakaan haluaisi enää uudestaan 80-lukua.
Eieieieie. Olin 80-luvulla teini. Ehkä ne lapsuusajat hohtelevat idyllisempinä mielessä, omissa muistoissani 70-luku oli idyllistä. 80-luvulla oli kauhea massapaine permanentata tukka, ja vaatteita ei saanut kuin Seppälästä. Kukaan ei saanut olla erilainen, etenkään maaseudulla. Musiikkiakaan ei tiedetty olevan hittilistojen ulkopuolella. Elämä tuntui teinistä tosi ahtaalta, ehkä se lapsesta tuntuu turvalliselta.
Jokaisessa suomalaisessa tv-ohjelmassa ei silloin ollut välttämätöntä olla vähintään yhtä homoa tai neekeriä. Aivan, silloin afrikkalaisista vielä käytettiin tuota ilmaisua kenenkään sitä paheksumatta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:01"]
Ennemmin massapaine tukan kähertämiseen kuin alakarvoituksen vainoon. Ei meidän luokalla kähäräpäitä ollut puolellakaan. Aika moni oli hyvinkin suihkunraikas, jos edes oli, kun tuolloin joka päivä suihkuun meni vain urheilijat ja mielisairaat.
[/quote]
1980-luvulla suihkuttomia ja sisävessattomia kotejakin oli vielä melko paljon. Nykyään käytännössä jokaiselta löytyy suihku ja sisävessa.
[/quote] Ah niitä aikoja! Meillä ei vielä 80-luvun alussa ollut suihkua eikä sisävessaa, ei myöskään yhdellä kaverillani. Saunaan pääsi kahdesti viikossa, väliaika oltiin likaisella tukalla. Ei ollut kaupoissa edes kuivashampoota. Jauhoilla kokeilin joskus puhdistaa tukkaa, kun sellaisen vinkin luin, mutta arvatkaa oliko helppo harjata se pois hiuksista!
[/quote] Enkä kokenut olevani äärimmäinen harvinaisuus, kuten täällä väitetään, enkä erityisesti hävennyt mukavuuksien puutetta vaan likaista tukkaa. Vanhemmissa maalaistaloissa ei läheskään kaikissa ollut mukavuuksia, niitä ei pidetty itsestäänselvyytenä. Ehkä tämä 80-luvun kuluessa kyllä muuttui. 69.
[/quote]
Niin, teillähän siis ei ollut vielä 80-luvun alussa sisävessaa, joka siis kuitenkin 80-luvun alkuvuosina teille ilmeisesti rakennettiin. Myös tuo pidempi muistelija kertoi sisävessattomuudestaan, mutta heillekin sisävessa tuli jo 70-luvulla. Täällä väitettiin aiemmin, että 80-luvulla sisävessattomia asuntoja oli melko paljon. Kun puhutaan 80-luvusta yleisesti, niin silloin tarkoitetaan koko vuosikymmentä keskiarvoisesti. Silloin voisi sopivana esimerkkinä pitää vuotta 1985. Olisi mukava nähdä jostain tilastoa, miten oli asianlaita 80-luvun puolivälissä. Tuo yksi kirjoittaja tilastoihin vetosi, mutta ei kertonut, mistä semmoinen tilasto löytyy.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:45"]
What?
1980-luku oli todella ulkonäkö- ja merkkikeskeinen vuosikymmen, etenkin n. 1984 eteenpäin. Onneksi 1990-luvulla asiat muuttuivat maanläheisempään suuntaan. Nykyäänhän saa olla vaikka minkälainen mörrimöykky eikä kukaan välitä.
[/quote]
Se on siinä mielessä totta, että juppikulttuuri tuli ryminällä samoihin aikoihin kun Kokoomus tuli halltuskelpoiseksi puolueeksi... Mutta sitten oli meitä ihan tavallisia nuoria, jotka eivät menneet siihen mukaan eivätkä edes päässeet, vaikka olisvat halunneetkin (no, minä en), koska eivät täyttäneet niitä tärkeitä kriteereitä, siis eivät olleet kauniita eivätkä rikkaita. Ulkonäkö- ja merkkikeskeisyys oli vain harvojen juppien huvi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:31"]
Haluaisin tietää millaista oli olla nuori aikuinen 80-luvulla. Vaikka opiskelija. Miksi luulen että se olis ollut jotenkin parempaa ja helpompaa kuin 00-luvulla. Ja pliis kertokaa millaista oli 70-luvulla! Haluaisin niin aikamatkata. Luulen että ennen oltiin vähemmän kyynisiä ja onnellisempia.
[/quote]
Kasari... opintotuku 320mk, asumislisä 360mk ja lainaa sai 1470mk. Eli 2/3 otettiin lainaa. Tämä siis korkeakoulussa. Nykyisin tuntuu olevan ihan kamalaa, jos joutuu opintolainan nostamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 03:01"]
Ennemmin massapaine tukan kähertämiseen kuin alakarvoituksen vainoon. Ei meidän luokalla kähäräpäitä ollut puolellakaan. Aika moni oli hyvinkin suihkunraikas, jos edes oli, kun tuolloin joka päivä suihkuun meni vain urheilijat ja mielisairaat.
[/quote]
1980-luvulla suihkuttomia ja sisävessattomia kotejakin oli vielä melko paljon. Nykyään käytännössä jokaiselta löytyy suihku ja sisävessa.
[/quote] Ah niitä aikoja! Meillä ei vielä 80-luvun alussa ollut suihkua eikä sisävessaa, ei myöskään yhdellä kaverillani. Saunaan pääsi kahdesti viikossa, väliaika oltiin likaisella tukalla. Ei ollut kaupoissa edes kuivashampoota. Jauhoilla kokeilin joskus puhdistaa tukkaa, kun sellaisen vinkin luin, mutta arvatkaa oliko helppo harjata se pois hiuksista!
[/quote] Enkä kokenut olevani äärimmäinen harvinaisuus, kuten täällä väitetään, enkä erityisesti hävennyt mukavuuksien puutetta vaan likaista tukkaa. Vanhemmissa maalaistaloissa ei läheskään kaikissa ollut mukavuuksia, niitä ei pidetty itsestäänselvyytenä. Ehkä tämä 80-luvun kuluessa kyllä muuttui. 69.
[/quote]
Niin, teillähän siis ei ollut vielä 80-luvun alussa sisävessaa, joka siis kuitenkin 80-luvun alkuvuosina teille ilmeisesti rakennettiin. Myös tuo pidempi muistelija kertoi sisävessattomuudestaan, mutta heillekin sisävessa tuli jo 70-luvulla. Täällä väitettiin aiemmin, että 80-luvulla sisävessattomia asuntoja oli melko paljon. Kun puhutaan 80-luvusta yleisesti, niin silloin tarkoitetaan koko vuosikymmentä keskiarvoisesti. Silloin voisi sopivana esimerkkinä pitää vuotta 1985. Olisi mukava nähdä jostain tilastoa, miten oli asianlaita 80-luvun puolivälissä. Tuo yksi kirjoittaja tilastoihin vetosi, mutta ei kertonut, mistä semmoinen tilasto löytyy.
[/quote] No sovitaan, että 80-luku oli sisävessojen yleistymisen vuosikymmen, mutta minulle silloin teinivuosiani eläneenä väite sisävessattomuuden äärimmäisestä harvinaisuudesta kuulostaa naurettavalta. Toki sisävessat enemmistöllä oli. Terveisiä 80-luvun Etelä-Pohjanmaalta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:31"]
Haluaisin tietää millaista oli olla nuori aikuinen 80-luvulla. Vaikka opiskelija. Miksi luulen että se olis ollut jotenkin parempaa ja helpompaa kuin 00-luvulla. Ja pliis kertokaa millaista oli 70-luvulla! Haluaisin niin aikamatkata. Luulen että ennen oltiin vähemmän kyynisiä ja onnellisempia.
[/quote]
Kasari... opintotuku 320mk, asumislisä 360mk ja lainaa sai 1470mk. Eli 2/3 otettiin lainaa. Tämä siis korkeakoulussa. Nykyisin tuntuu olevan ihan kamalaa, jos joutuu opintolainan nostamaan.
[/quote] Ja lainojen korot olivat pilvissä! Ja sitten valmistui keskelle 90-luvun lamaa, ja korot olivat edelleen pilvissä!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:49"]
[/quote]
http://www.stat.fi/til/asas/2013/01/asas_2013_01_2014-10-16_tau_005_fi.html
ohis
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:29"]Onko täällä ketään, joka olisi käynyt Discostreetillä Turussa 80-luvun puolivälissä. Teinien limudisko. [/quote] hah! mä ilmeisesti vanhempi kuin sinä, lämmöllä muistelen Turun Kakadua -80 luvun puolivälissä.
[/quote]
Apua mikä hile ;)
Mä kävin Hassessa, TVOlla, KYllä, Olavin Krouvissa ja Hämeenportissa... ja oliks joku Killan kellari?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:27"]
80-luvulla pelättiin 3. maailmansotaa ja ydinpommeja.
[/quote]
Ja paskat pelätty. En minä ainakaan. 60-luvun alussa ehkä oikeasti pelättiinkin, silloin kun sen uhka oli todellinen. Kun Gorbatsov nousi valtaan 80-luvulla ja sen myötä tuli perestroika ja glasnost, niin ei silloin enää mitään pelätty. Minä en kyllä ole koskaan pelännyt ydinsotaa, vaikka syntymäni aikaan se oli lähempänä kuin koskaan.
[/quote]Kyllä 80-luvun alkupuoli oli stressaavaa aikaa Suurvaltapolitiikan saralla. 1983 pidetty NATOn Able Archer harjoitus meinasi laukaista paikan tuulettimeen. Nappia meinattiin painaa oikeasti Venäjällä. 80-luvun uutisointi ja media ylipäätään oli toiselta planeetalta nykyisen rinnalla, joten on ymmärrettävää että "ei niin valveutuneissa" perheissä ehkä uutisten seuraaminen ei ollut aina kovin aktiivista.
80-luvulla oli töitä. Mäkin sain heti työpaikan vaikka olin nuori ja vastavalmistunut. Oli jopa varaa valita. Että kyllä vaan 80-luku oli parempaa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:59"]
Kyllä 80-luvun alkupuoli oli stressaavaa aikaa Suurvaltapolitiikan saralla. 1983 pidetty NATOn Able Archer harjoitus meinasi laukaista paikan tuulettimeen. Nappia meinattiin painaa oikeasti Venäjällä. 80-luvun uutisointi ja media ylipäätään oli toiselta planeetalta nykyisen rinnalla, joten on ymmärrettävää että "ei niin valveutuneissa" perheissä ehkä uutisten seuraaminen ei ollut aina kovin aktiivista.
[/quote]
Joo, meidän lukiostakin lähdettiin urakalla rauhanmarssille, kun rehtori siihen kehotti. Syksy -82 tai -83. Ronnie pahimmillaan kaverinsa Maggien kanssa eikä tuolla itänaapurin puolellakaan niitä rauhaa rakastavia hemmoja liiemmin ollut. Ydinsodan uhka pyöri ympärillä aivan konkreettisesti lukiovuosieni 81-84 ajan ja pikkuisen vielä sen jälkeenkin. Oli ydinsota-aiheisia elokuvia (muistan telkkarista yhden brittituotannon, jossa nuori tyttö synnytti lapsensa ydintalveen keskelle peltoa, maailma oli tuhoutunut) ja muuta vastaavaa. Eikö muut muista tätä aikaa?