Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisti, käytkö hautajaisissa?

Vierailija
20.01.2015 |

Sukulaiset veti herneet nenään kun en mennyt mummoni hautajaisiin. En vain pysty kuuntelemaan sitä syntien anteeksianto paskaa ja taivas juttuja. Kävin kyllä ruumishuoneella ja sanoin omalla tavallani hyvästit. Mites muut ateistit toimii?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:29"]

Samoin itse olen ateisti ja olen tehnyt selväksi ettei mulle järjestetä mitään seremonioita tai pystytetä kiviä, tuhkat tuuleen vaan. 

[/quote]

Sama täällä, tuhkaus ja tuhkat tuuleen toivomassani paikassa joka on minulle itselleni erittäin tärkeä. 

Vierailija
22/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan?? [/quote] No tuo on kyllä minusta jo vähän outoa, että isäsi haudattiin kirkollisin menoin suvun mieliksi! Eri asia, jos isäsi olisi pyytänyt sitä.

[/quote]

Isältä oli vähän hankala kysyä siinä vaiheessa kun hän oli kuollut! Tunsin kyllä oman isäni ja hänelle oli kirkolliset menot ok, ja varmasti olisi halunnutkin lähteä sillä tavalla jos olisi keretty kysymään. Kyllä minutkin kastettiin ennenkuin vanhemmat erosivat kirkosta ja rippileirillekin isä kannusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]

Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan??

[/quote]

Siis tätä minä en kyllä ymmärrä ollenkaan. Oliko varmasti isän tahto, että hänet haudataan sellaisin rituaalein ja uskomuksin, joihin hän ei itse uskonut??? Sehän olisi sama asia, kun uskovainen haudattaisiin vaikkapa pakanallisin menoin. 

Siis tottahan toki minunkin mielestäni tuttua vainajaa pitää kunnioittaa osallistumalla hänen hautajaisiinsa, mutta ensiarvoisen tärkeää on, että hautajaisissa kunnioitetaan vainajaa ja hänen tahtoaan. Jos vainaja ei usko mihinkään uskontoon ja hänen hautajaisissaan luetaan uskonnollisia loitsuja niin se on puhdasta vainajan pilkkaa!

Ei suvulla ole oikeutta määritellä sitä, miten vainaja haudataan, vaan aina pitää kunnioittaa vainajan tahtoa, aina!

Vierailija
24/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hienoa että ap kunnioitti mummoaan omalla tavallaan eikä taivu ikiaikaisiin traditioihin. Miksi sinne kirkkoon olisi pakko mennä jos se selkeesti on omaa arvomaailmaa vastaan?

Vierailija
25/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:29"]

Tuskinpa sinun tuntemisesi niin tärkeää on, että sen perusteella kannattaisi mitään päätöksiä tehdä. Minulle olisi ainakin yhdentekevää, olenko tekemisissä serkkujeni kanssa vai en, ja veikkaanpa aika monen ajatteleman samoin. -16

[/quote]

Niinpä. Itse en ole missään tekemisissä serkkujeni kanssa eikä oikeasti kiinnostakaan, osan olen nähnyt pari-kolme kertaa elämäni aikana. Joskus lapsena olen heidän kanssaan leikkinyt ja nuoruudessa viettänyt aikaa jossain sukujuhlissa, mutta en ole ollut missään tekemisissä viimeiseen 20 vuoteen eivätkä hekään ole mitään yhteyttä ottaneet. Minua ei siis haittaa vaikka he vetelisivät herneitä nenäänsä siitä etten osallistu hautajaisiin.

Vierailija
26/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:33"]

Mun mielestä on hienoa että ap kunnioitti mummoaan omalla tavallaan eikä taivu ikiaikaisiin traditioihin. Miksi sinne kirkkoon olisi pakko mennä jos se selkeesti on omaa arvomaailmaa vastaan?

[/quote]

Aivan, ei siihen suruun ja viimeiseen tervehdykseen tarvita mitään kirkollisia menoja vaan surea voi ja tehdä tervehdyksensä niin kuin haluaa.

Vierailija
27/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:19"]

No jos kävit ruumishuoneella, niin ei ole niillä syytä vetää herneitä nenään. Jos ei millään lailla hyvästejä sano, se on mielestäni epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan. Toki kaikilla on omat uskomuksensa. Minä käyn kyllä ihan normaalisti hautajaisissa. Ei sitä papin pölinää tarvitse kuunnella, jos se niin yököttää. Minä kuuntelen. Harvoin se on täynnä uskonnollista jauhantaa. Usein puheessa on paljon hyvää. Muistotilaisuudet skippaan mielelläni. Aivan naurettavaa mennä hautajaisissa kakkukahvittelemaan ja seurustelemaan iloisesti sukulaisten kanssa. Ei tarvitse Niagaran putouksia vuodattaa, jos ei kerran sureta, mutta kyllä toi on mun mielestä tekopyhää.

- 20-vuotias ateisti

[/quote]

Ai sun mielestä on tekopyhää mennä muistotilaisuuteen, jossa muistellaan vainajaa hyvällä? Okei, itse olen mieltänyt muistotilaisuuden toisella tavalla.

[/quote]

Ei tietenkään. Mutta kaikki muistotilaisuudet joissa olen ollut on käsitellyt ihan kaikkea muuta paitsi vainajaa. Iloisena naurahdellaan "Ai sulla on uusi kampaus? Näyttääpä hyvältä" tai " Mites se teidän remontti etenee?" Siellä syödään juhlakakkua ja ei muisteta vainajaa sanallakaan. Minusta se on tekopyhää. Ehkä sinulla on ollut parempi tuuri, ja sukulaisillasi on empatiakyky tallella.

Vierailija
28/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan??
[/quote]
nimenomaan! Ateismi tarkoittaa jumalattomuutta, sitä että ei usko jumaliin. Ei kirkonvastaisuutta.

Vierailija
29/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla aika paljon piilokristittyjä kun ollaan niin kirkon puolella. Ap esitti kysymyksen ateisteille.

Vierailija
30/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kävit ruumishuoneella, niin ei ole niillä syytä vetää herneitä nenään. Jos ei millään lailla hyvästejä sano, se on mielestäni epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan. Toki kaikilla on omat uskomuksensa. Minä käyn kyllä ihan normaalisti hautajaisissa. Ei sitä papin pölinää tarvitse kuunnella, jos se niin yököttää. Minä kuuntelen. Harvoin se on täynnä uskonnollista jauhantaa. Usein puheessa on paljon hyvää. Muistotilaisuudet skippaan mielelläni. Aivan naurettavaa mennä hautajaisissa kakkukahvittelemaan ja seurustelemaan iloisesti sukulaisten kanssa. Ei tarvitse Niagaran putouksia vuodattaa, jos ei kerran sureta, mutta kyllä toi on mun mielestä tekopyhää.

- 20-vuotias ateisti

[/quote]

Niin, ateistina ei tosiaan tarvitse olla kuitenkaan tiukkapipo tai huonokäytöksinen.

Jyrkistä mielipiteistäsi muistotilaisuuksia kohtaan huomaa, että olet vielä kovin nuori. Tulet huomaamaan, että tunnelma on täysin erilainen, kun on kyseessä nuoren, äkillisesti kuolleen ihmisen hautajaiset tai sitten vanhan, pitkään eläneen ja mahdollisesti jo sairastelleen henkilön hautajaiset. Toinen edellämainiuista kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun.

Sukulaiset tapaavat usein vain hautajaisissa, häissä ja merkittävimmissä tasavuosikymmensynttäreissä. Tottakai silloin jutustellaan myös mukavia ja vaihdetaan kuulumisia, myös hautajaisissa.  Ei siinä ole mitään moraalitonta tai tekopyhää.

Vierailija
31/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menisin. Olen ateisti, mutta kuulun kirkkoon ihan käytännön syistä: Oma isäni oli ateisti ja koin hänen hautajaistensa järjestelyt työläiksi, koska ei kuulunut kirkkoon. Ja nuorena halusin kavereiden kanssa riparille, mutta jouduin konfirmointiin eri aikaan, koska olin vasta loppuvuodesta syntynyt, joten en voinut alle 15v päästä konfirmaatiolle (vanhemmat ei kuuluneet kirkkoon). Ei ollut kivaa nuoresta. Lapsemmekin kastettiin kirkkoon. Uskonnosta kerromme heille oman kantamme, mutta hoidossa käyvät kerran kuussa pyhäkoulussa. Päättäköön aikanaan itse oman kantansa ja erotkoon sitten kirkosta, jos haluavat.

Me menimme jopa kirkossa naimisiin vaikka molemmat ollaan ateisteja. Kaunis seremonia ja sanottiin tahdon, kirkossa esityslaulu oli ei-uskonnollinen, virsiä ei veisattu ja oli lyhyt kaava. Pappi jorinoitsi hetken ja sitten alkoi hääjuhla. Mua ei haittaa uskonto ympärilläni, en vain itse usko siihen.

Eikä siis haittaa uskonnolliset hautajaisetkaan. Nehän tehdään kuolleen/hänen läheistensä näköisiksi. Kun itse olen kuollut ja kuopattavana, pitäköön omaiset sellaiset kestit kuin parhaaksi näkevät. Oma toive on, että ei nyt ihan hirveästi jeesusteltaisi, mutta jos omaisia helpottaisi niin siitä vaan. Enpä minä ole sitä enää seuraamassa.

Muisto jää sydämiin ja sitä kannetaan mukana kunnes unohdus käy. Kukin surkoon tavallaan.

Vierailija
32/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan?? [/quote] nimenomaan! Ateismi tarkoittaa jumalattomuutta, sitä että ei usko jumaliin. Ei kirkonvastaisuutta.

[/quote]

Kirkko ja kristinusko taitaa nyt kuitenkin kulkea käsikädessä. Harvemmin kirkossa järjestetään muita tilaisuuksia, ehkä jotain konsertteja kun akustiikkaa löytyy.

Vierailija
33/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menisin. Olen ateisti, mutta kuulun kirkkoon ihan käytännön syistä [/quote]

Tuo on juuri sitä tekopyhyyttä jota en ymmärrä.

Vierailija
34/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 20-vuotias ateisti

[/quote]

Niin, ateistina ei tosiaan tarvitse olla kuitenkaan tiukkapipo tai huonokäytöksinen.

Jyrkistä mielipiteistäsi muistotilaisuuksia kohtaan huomaa, että olet vielä kovin nuori. Tulet huomaamaan, että tunnelma on täysin erilainen, kun on kyseessä nuoren, äkillisesti kuolleen ihmisen hautajaiset tai sitten vanhan, pitkään eläneen ja mahdollisesti jo sairastelleen henkilön hautajaiset. Toinen edellämainiuista kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun.

Sukulaiset tapaavat usein vain hautajaisissa, häissä ja merkittävimmissä tasavuosikymmensynttäreissä. Tottakai silloin jutustellaan myös mukavia ja vaihdetaan kuulumisia, myös hautajaisissa.  Ei siinä ole mitään moraalitonta tai tekopyhää.

[/quote]

Muistotilaiksuuksilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Minusta ne on kaunis ajatus, ne eivät vain toimi oman sukuni kohdalla. En todellakaan ole mikään tiukkapipo. Kopioin nyt tosta aiemmasta viestistäni sullekin:

Kaikki muistotilaisuudet joissa olen ollut on käsitellyt ihan kaikkea muuta paitsi vainajaa. Iloisena naurahdellaan "Ai sulla on uusi kampaus? Näyttääpä hyvältä" tai " Mites se teidän remontti etenee?" Siellä syödään juhlakakkua ja ei muisteta vainajaa sanallakaan. Minusta se on tekopyhää. Ehkä sinulla on ollut parempi tuuri, ja sukulaisillasi on empatiakyky tallella.

Vierailija
35/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Sehän on silkkaa rienausta jos astun kirkkoon, ja kun en millään muotoa usko sen kuolleenkaan siellä katselevan muistamistaan. Kirkollisilla toimituksilla ei ole minulle mitään merkitystä, se on vain omituinen satuhahmon ylistystä julistava rituaali. Eihän pokka pidä sitä katsellessa. Enemmän minä silti olen varmasti muistanut niitä vainajia omalla tavallani, ja jopa heidän eläessään.

Vierailija
36/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:43"]

Tottakai menisin. Olen ateisti, mutta kuulun kirkkoon ihan käytännön syistä [/quote]

Tuo on juuri sitä tekopyhyyttä jota en ymmärrä.

[/quote]

Aivan, poimitaan rusinat pullasta.

Vierailija
37/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla aika paljon piilokristittyjä kun ollaan niin kirkon puolella. Ap esitti kysymyksen ateisteille.

[/quote]

Olen ateisti. Kunniotan myös muiden ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä. Kunnioitan myös ihmisiä, siksi käyn myös kristillisissä hautajaisissa ilman ongelmia. 

Tiesitkö, että kiihkomielisyys on aina pahasta? Olet varmasti valmis tuomitsemaan uskonnolliset terrori-iskut, mutta samalla omassa pienessä mittakavassasi edustat samanlaista järjetöntä ja hyödytöntä kiihkomielisyyttä, joka polkee muiden ihmisten oikeuksia.

Vierailija
38/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että koska pidän uskontoa täytenä hölynpölynä ja älyllisesti epärehellisenä lohtuna yksinkertaisille mielille, voin suhtautua uskonnollisiin tilaisuuksiin välinpitämättömästi, jopa uteliaasti. Suomen kaltaisessa maassa uskonnonharjoittamisesta on minulle hyvin vähän haittaa. Suuntaan aktivismini mieluummin kirkon ja valtion erottamiseen ja uskonnon nimissä tehtävien hirmutekojen vastustamiseen. Uskonnollisten riittien vastustaminen ei ole minusta kovin oleellista. -16

Vierailija
39/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa mihin tahansa voi ruumista hautailla. Kirkkoon kuuluva tai kuulumaton, pääsääntöisesti hautausmaalle menet. Totta kai kunnioitan vainajien muistoa, ei hautausmaalla tapahtuviin hautajaisiin kuulu välttämättä mitään kirkollista. Osan esim. Helsingin hautausmaista omistaa KAUPUNKI eikä seurakunta = ei kirkollinen instituutio. 

Vierailija
40/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:44"]

[/quote]

Olen ateisti. Kunniotan myös muiden ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä. Kunnioitan myös ihmisiä, siksi käyn myös kristillisissä hautajaisissa ilman ongelmia. 

Tiesitkö, että kiihkomielisyys on aina pahasta? Olet varmasti valmis tuomitsemaan uskonnolliset terrori-iskut, mutta samalla omassa pienessä mittakavassasi edustat samanlaista järjetöntä ja hyödytöntä kiihkomielisyyttä, joka polkee muiden ihmisten oikeuksia.

[/quote]

Ja mitenkähän olen nyt kiihkomielinen? En mitenkään halua estää tai väheksy kristillisiä hautajaisia, haluan vain että toisin uskovat eivät olisi näihin kekkereihin pakotettuja osallistumaan suvun painostamana. Olen siis vapaustaistelija. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän