Ateisti, käytkö hautajaisissa?
Sukulaiset veti herneet nenään kun en mennyt mummoni hautajaisiin. En vain pysty kuuntelemaan sitä syntien anteeksianto paskaa ja taivas juttuja. Kävin kyllä ruumishuoneella ja sanoin omalla tavallani hyvästit. Mites muut ateistit toimii?
Kommentit (64)
Toi kuullostaa ihanalta et muisteltais poistunutta koko porukalla mut meidän suvussa vaan juorutaan, tulee vielä paskempi mieli eli en mene.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:00"]
Käyn. Ihan sama, kyllä mä nyt sen aikaa jaksan kuunnella. Pitää ymmärtää niitä uskis-sukulaisiakin, se on heille tärkeää että tullaan paikalle. Muuten ei sitten tarvitsekaan tavata, jos ei kestä kuunnella juttujaan...
[/quote]
En ymmärrä tätäkään penninjenin vertaa. Miksi pitää väkisin ymmärtää sellaisia ihmisiä, joita ei ymmärrä??? Minulle on ainakin täysin yhdentekevää, kuinka tärkeää paikallaoloni on ihmisille, joista en perusta pätkääkään. On kokonaan toinen juttu, jos vainaja on ollut itselle tärkeä, tai merkityksellinen. Silloin on toki ihan luonnollista, että osallistun hautajaisiin. Mutta jos sen tekee vain jonkun itselle täysin merkityksettömän ihmisen takia, niin se menee minun ymmärrykseni ulkopuolelle. Miksi jotain uskis-sukulaisia pitäisi ymmärtää yhtään sen enempää, kuin ateisti-sukulaisiakaan? Mikä tekee heistä jotenkin erityisempiä? Sekö, että uskovat mielikuvitusolentoihin ja sen myötä noudattavat mitä ihmeellisimpiä sääntöjä ja rituaaleja?
Tottakai, jos kyseessä on lähisukulainen, eli vanhemmat, iso vanhemmat, sisaret tai jopa oma lapsi, niin silloin on toki luonnollista, että ollaan paikalla, vaikka vähän puolipakostakin, mutta ei kaikenmaailman ameriikan tätien vuoksi tarvi kenenkään uhrautua, ei vaikka olisivat kuinka hihhuleja.
Jätän hautajaiset väliin jos mahdollista. Tykkään muuten esim. kirkoista arkkitehtuurisessa mielessä paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:58"]
En käy. Kun ns. henki lähtee, niin jäljelle jää vain lihanpala. Hautajaiset ovat eläviä varten, enkä koe tarvitsevani kyseistä rituaalia hyvästi jättöön. Mielummin prosessoin asian ihan omassa rauhassa.
[/quote]
Sinä et sinä varmaan tarvitsekaan. Hautajaisia vietetään ja on vietetty myös ns. pakanauskonnoissa, koska niillä kunnioitetaan vainajan muistoa. Sehän se on se alkuperäinen hautajaisten tarkoitus. Vainajan muisteleminen yhdessä, tukea surussa toisillemme antaen. Oleellista ei ole minusta, ovatko hautajaiset jonkin uskonnon mukaiset, tai täysin uskonnottomat. Oleellista on, että ne ovat vainajan edustaman näkemyksen mukaiset.
Jos sukulaiseni tai ystäväni kuolee, osallistun varmasti hautajaisiin, edustavat ne sitten mitä tahansa uskontoa tai vaikkapa ateismia. Muunlainen toiminta olisi minusta itsekästä. Ja olen siis ateisti.
[/quote]
Mutta pakanauskonto on nimenomaan uskonto. Jos joku ei usko mihinkään hengellisyyteen tai sieluun, ei se minusta ole väärin. Minäkään en usko. Menen kylläkin silti hautajaisiin kohteliaisuussyistä. Mutta ymmärrän myös, jos joku ei mene.