Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisti, käytkö hautajaisissa?

Vierailija
20.01.2015 |

Sukulaiset veti herneet nenään kun en mennyt mummoni hautajaisiin. En vain pysty kuuntelemaan sitä syntien anteeksianto paskaa ja taivas juttuja. Kävin kyllä ruumishuoneella ja sanoin omalla tavallani hyvästit. Mites muut ateistit toimii?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menen hautajaisiin. Ei niitäminua varten järjestetä, vaan vainajaa/hänen lähipiiriään varten, joita kunnioitan.

Vierailija
2/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käyn. Samoin häisssä ja ristiäisissä. Ateisti ja kirkkoon kuulumattomuus ei tarvitse uskoa kuuluakseen johonkin  kirkkokuntaan. Ja se ei estä mua olla menemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin käyn hautajaisissa. Hautajaisten tarkoitus on lohduttaa omaisia ja kunnioittaa vainajan muistoa, ei osoittaa mieltään omista uskomuksista.

Vierailija
4/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menen hautajaisiin. Se on vainajan oma juhla, jota kunnioitan sen verran, että kestän kyllä sen aikaa kuunnella uskonnollista sanomaa.

Vierailija
5/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kävit ruumishuoneella, niin ei ole niillä syytä vetää herneitä nenään. Jos ei millään lailla hyvästejä sano, se on mielestäni epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan. Toki kaikilla on omat uskomuksensa. Minä käyn kyllä ihan normaalisti hautajaisissa. Ei sitä papin pölinää tarvitse kuunnella, jos se niin yököttää. Minä kuuntelen. Harvoin se on täynnä uskonnollista jauhantaa. Usein puheessa on paljon hyvää. Muistotilaisuudet skippaan mielelläni. Aivan naurettavaa mennä hautajaisissa kakkukahvittelemaan ja seurustelemaan iloisesti sukulaisten kanssa. Ei tarvitse Niagaran putouksia vuodattaa, jos ei kerran sureta, mutta kyllä toi on mun mielestä tekopyhää.

- 20-vuotias ateisti

Vierailija
6/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan??

Vierailija
7/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokun minun serkuistani olisi jättänyt tulematta yhteisten isovanhempieni hautajaisiin, en olisi siitä hetkestä eteenpäin tuntenut heitä enää.

Vierailija
8/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiällä olen käynyt toisen vaarini hautajaisissa. (Toinen vaari kuoli ennen syntymääni ja toisen mummon kuollessa vanhempani olivat eronneet ja välit ei olleet kunnossa sen puoleen sukuun josta tämä mummo oli. En siis halunnut mennä hautajaisiinkaan, etenkin kun tuo mummo jäi minulle etäiseksi). Toisen mummon hautajaiset skippasin pitkän etäisyyden takia (asuin silloin ulkomailla) ja sen vuoksi, että en kestä hautajaisia ja sitä surua. Ajattelin jatkossakin skipata hautajaiset jos vaan voin.

Muistan vaarin hautajaisista kun pappi läpisi jotain vaarin elämästä ja kuinka tämä oli niin ahkera kalamies ja tykkäsi pyöräillä. Vaari ei kuitenkaan ollut tehnyt noita vajaaseen 10 vuoteen ennen kuolemaansa (sairaus ja vanhuus), vaikka papin puheista sellaisen kuvan saikin. Imeteltyäni papin puheita jollekin sukulaiselle, sukulainen flippasi siitä kuinka julkean arvostella pappia. Okei...

Vierailija
9/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:19"]

No jos kävit ruumishuoneella, niin ei ole niillä syytä vetää herneitä nenään. Jos ei millään lailla hyvästejä sano, se on mielestäni epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan. Toki kaikilla on omat uskomuksensa. Minä käyn kyllä ihan normaalisti hautajaisissa. Ei sitä papin pölinää tarvitse kuunnella, jos se niin yököttää. Minä kuuntelen. Harvoin se on täynnä uskonnollista jauhantaa. Usein puheessa on paljon hyvää. Muistotilaisuudet skippaan mielelläni. Aivan naurettavaa mennä hautajaisissa kakkukahvittelemaan ja seurustelemaan iloisesti sukulaisten kanssa. Ei tarvitse Niagaran putouksia vuodattaa, jos ei kerran sureta, mutta kyllä toi on mun mielestä tekopyhää.

- 20-vuotias ateisti

[/quote]

Ai sun mielestä on tekopyhää mennä muistotilaisuuteen, jossa muistellaan vainajaa hyvällä? Okei, itse olen mieltänyt muistotilaisuuden toisella tavalla.

Vierailija
10/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn jos saan kutsun. Ymmärrän kyllä miksi oikeat ateistit eivät halua osallistua. Nämä "eroan kirkosta verojen takia mutta veisaan virsiä ja rukoilen aina tilaisuuksissa" tyypit ovat mielestäni tekopyhiä.

Vierailija
11/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan??
[/quote]

No tuo on kyllä minusta jo vähän outoa, että isäsi haudattiin kirkollisin menoin suvun mieliksi! Eri asia, jos isäsi olisi pyytänyt sitä.

Vierailija
12/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Ei hautajaisilla ole mitään tekemistä jumalien kanssa.

Vierailija
13/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti menen hautajaisiin, vaikka en pappien jorinoista perusta. Jumaluuksiin uskomattomuus ei estä vainajien kunnioittamista ja muistamista. Pappi on hautajaisissa yleensä ainoa henkilö suntion lisäksi, joka ei ole tuntenut vainajaa. Paljonko sellaisen jorinoista tarvii välittää?

t.ateisti

Vierailija
14/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]

Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. 

[/quote]

Minua kyllä haittaisi, vaikka en puhdasverinen ateisti olekaan, ennemminkin agnostikko. Ateistiperheenjäsenet ovat tehneet selväksi, että heitäkään ei saa kirkollisin menoin haudata.

Vierailija
15/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kyllä kaikissa kirkollisissa (suku)juhlissa. Ehtoolliselle en mene, käsiä en risti, virsiä en laula tai rukouksia mutise, mutta olen fyysisesti läsnä.

Vierailija
16/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siltä tuntuu. Etäisten sukulaisteni (sedät, isomummot jne.) hautajaisiin en vaivaudu, mutta minulle merkityksellisten ihmisten hautajaisiin osallistun niin mielelläni kuin hautajaisiin nyt voi osallistua. En kyllä laula virsiä, rukoile tai osallistu muihin palvontamenoihin.

Vierailija
17/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:22"]

Jos jokun minun serkuistani olisi jättänyt tulematta yhteisten isovanhempieni hautajaisiin, en olisi siitä hetkestä eteenpäin tuntenut heitä enää.

[/quote]

Hyvä vaan pysyä erossa tollasista tiukkiksista. Miksi on vain yksi tapa kunnioittaa vainajan poistumista?

Vierailija
18/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]

Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. 

[/quote]

Minua kyllä haittaisi, vaikka en puhdasverinen ateisti olekaan, ennemminkin agnostikko. Ateistiperheenjäsenet ovat tehneet selväksi, että heitäkään ei saa kirkollisin menoin haudata.

[/quote]

Samoin itse olen ateisti ja olen tehnyt selväksi ettei mulle järjestetä mitään seremonioita tai pystytetä kiviä, tuhkat tuuleen vaan. 

Vierailija
19/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:22"]

[/quote]

Tuskinpa sinun tuntemisesi niin tärkeää on, että sen perusteella kannattaisi mitään päätöksiä tehdä. Minulle olisi ainakin yhdentekevää, olenko tekemisissä serkkujeni kanssa vai en, ja veikkaanpa aika monen ajatteleman samoin. -16

Vierailija
20/64 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:21"]Mikäs kysymys tämä tällainen on? Oma isäni oli ateisti ja eronnut kirkosta, mutta haudattiin ihan kirkollisin menoin. Ihan suvun vuoksi kylläkin, mutta en usko että isää olisi haitannut. Itsekin olen ateisti(ksi kasvatettu), mutta en ymmärrä miksi pitää aina olla niin kirkkoa vastaan?? [/quote] No tuo on kyllä minusta jo vähän outoa, että isäsi haudattiin kirkollisin menoin suvun mieliksi! Eri asia, jos isäsi olisi pyytänyt sitä.

[/quote]

Ehkä hän on ilmaissut että asialla ei ole hänelle merkitystä.

Itse ainakin olen sanonut että puolisoni tai muut omaiseni saavat järjestää hautajaiseni kuten haluavat, ei sillä ole minulle siinä tilassa enää mitään merkitystä.

t.ateisti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme