Tämä talo ei ole kotini koska mies omistaa sen
Taikka pankki, velkaa on. Löytyykö saman asian kanssa painivia? Minulla on ollut jo pidemmän aikaa tunne että tämä asunto on vain "alue" jossa elän. Ei tule oman kodin tunnetta. Uskoisin että jopa vuokra-asunnossa joka olisi minun nimissäni olisi kodikkaampaa. Ei ole intoa sisustaa, tehdä remonttia, panostaa pihatöihin jne. Vain koska mies omistaa tämän kaiken. Ei mies sitä varsinaisesti näytä mutta joskus saattaa sanoa kuinka hän maksaa ja päättää mitä haluaa. Jos tulee jotain isompaa riitaa niin voi mainita kuinka talo on hänen eikä yhteinen.
Tuloni ovat sairauteni vuoksi todella pienet. Mies tienaa aika paljon. Meillä on lapsia. En pysty mitenkään osallistumaan lainan maksamiseen. Ymmärrän kyllä että mies on se joka maksaa mutta eihän tämä mikään ihanteellinen tilanne ole! Lentäisin todennäköisesti kuin leppäkeihäs pihalle ja vauhdilla jos mies haluaisi eron. Tuntuu että en näe itseäni tässä vuosien kuluttua. Ajatuksia?
Kommentit (83)
Siis . Oletteko oikeasti laillisesti avioliitossa . Jos olette avioliitossa ja ostaneet asunnon yhdessä niin että siinä on teidän molempien nimet . Silloin et maksa tietysti mitään asunto lainaa jos asunto on yksin miehen sehän ei sinulle kuulu . Maksat sitten ilmeisesti hänelle vuokraa kuluja yhtiö vastikkeen vesi lämmitys . Etkä ole mikään varaton jos saat lapsilisät . Mikäli muutat omaan vuokra asuntoon saat elatusmaksut .
Ratkaisin vastaavan tilanteen ostamalla oman kiinteistön ja muuttamalla sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne jo 20 vuoden ajan, mutta eipä tuo ole ongelma. Koska en maksa mitään kiinteistöön liittyvää, olen voinut ostaa 2 sijoitusasuntoa. Minulla ei ole mitään taloon liittyviä murheita, ei tarvitse miettiä hajonnutta jääkaappia tms. Mies ei tosin koskaan tuo julki sitä, että tämä on vain hänen, joten siinä mielessä minulla on varmaan helpompaa.
Asutojeni vuokralaiset eivät saa rempata kotejaan haluamikseen, omistajana minä päätän niin seinämateriaalit kuin ovien vaihtamisen.
Jotenkin hellyttävä luonne, lämmin ja koskettava.
Niinpä, varmasti ajattelee aina lähimmäistensä parasta. Eihän nyt vuokralainen osaa seinämateriaalia päättää!
Vuokranantaja ne joutuu maksamaan, joten kalliiksi tulee tänään tapetoida ja ensi kuussa maalata, koska vuokralainen niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä lopulta mitään merkitystä omistaako mies talon, (ottanut lainan omiin nimiinsä) vai eikö jos kerran avioehtoa ei ole? Eikös se talo jaeta joka tapauksessa jos ero tulisi?
Ei jaeta, pelkkä omaisuuden arvo jaetaan. Jos talo on vain miehen nimissä, ei hänen tarvitse sitä puolisolle antaa. Fiksu mies ottaa lisää lainaa ennen eroa ja jos on 200 000 e arvoinen talo ja 198 000 e lainaa, niin puolisolle ei tarvitse maksaa kuin 1000 e, kunhan pitää huolta siitä, että muuta omaisuutta ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole avioehtoa. Ennen oli ns. yhteinen tili mistä makseltiin kaikki mutta nykyisin omat tilit. Edellisistä asunnoista saadut rahat ovat menneet aina seuraavaan asuntoon, ja muihin hankintoihin. En ole mitään erikseen niistä saanut omalle tilille. ap
No sitten kyseessä on kavallus. Joko mies suostuu muuttamaan talon omistussuhteet, tai maksaa sinulle puolet edellisen talon käteen jääneestä myyntihinnasta. Tai teet rikosilmoituksen. En kyllä yhdessä jatkaisi tuossa suhteessa, ellei mies osoittaisi selvästi ymmärtävänsä tehneensä väärin.
Missä tuossa on se kavallus? Ap itse on laittanut nimensä papereihin, joten miten mies on voinut mitään kavaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis ollaan oltu naimisissa yli 20 vuotta. Ja muutettu moneen kertaan miehen töiden perässä. Edellisissä asunnoissa tein kaikkea mahdollista, olihan ne yhteistä omaisuuttakin. Tämä viimeisin asunto johon on muutettu, on vain miehen nimissä. ap
Miten ne edelliset asunnot oli yhteisiä jos olet rahaton .
Samoin yksi pari erosi niin että ukko rakensi itselleen toisen talon samalle tontille ku niillä on lapset lapsen lapset siinä niin ne tekee töitä yhdessä. Nainen ei vaan kestä määräilyä ja on syömishäiriö 200 kg. Yksi pari taas ei mennyt naimisiin koska mies pitää kiinni omasta omaisuudestaan 2 lasta . Kun asuu miehen asunnossa ja maksaa yhtiövastikkeet sähköt jne niin se harmittaa hyväksi käyttönä erotaan ja toinen sai asua ilmaiseksi omassa asunnossaan. Kun yhdessä on ,pitää sopia selvästi vuokra yhtiö vastike puoliksi sähkö puoliksi näin ei tule kummallekaan hyväksi käyttö tunnetta . Jos yhteen mennessä toisella jo on säästöjä ne on hänen ei yhteisiä. Jos entiset asunnot on ostettu hänen säästöillä ne on hänen . Jos hän yksin osti tämän ja laittoi säästönsä se on hänen sitten. Hän sen maksaa . Lapset perii häneltä. osan sitten aikanaan mitä jää . Eli ilmeisesti maksat nyt hänelle vuokraa teidän asumisesta . Sähköt ja muuta . Lapsilisä riittää ruokaan vaatteita ja omat rahasi sitten päälle .
Vierailija kirjoitti:
Onhan se typerää tehdä hommia toisen omaisuuden eteen. Jotkut saattaa laittaa omaa rahaakin esim. remontteihin eivätkä tajua miten tyhmää se onkaan.
Niih, kyllä sitten arkussa naurattaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole avioehtoa. Ennen oli ns. yhteinen tili mistä makseltiin kaikki mutta nykyisin omat tilit. Edellisistä asunnoista saadut rahat ovat menneet aina seuraavaan asuntoon, ja muihin hankintoihin. En ole mitään erikseen niistä saanut omalle tilille. ap
No sitten kyseessä on kavallus. Joko mies suostuu muuttamaan talon omistussuhteet, tai maksaa sinulle puolet edellisen talon käteen jääneestä myyntihinnasta. Tai teet rikosilmoituksen. En kyllä yhdessä jatkaisi tuossa suhteessa, ellei mies osoittaisi selvästi ymmärtävänsä tehneensä väärin.
Missä tuossa on se kavallus? Ap itse on laittanut nimensä papereihin, joten miten mies on voinut mitään kavaltaa.
No vähintään veropetos, jos ap on lahjoittanut miehelleen merkittävän omaisuuden, eikä lahjaveroa ole maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee laittaa pihaa tai kotia? Mies hoitakoon omansa. Huolehdi itsestäsi ja lapsista osaltasi tai muuta vuokralle ja jätä muu perhe omaan elämäänsä.
Niin no helppo sanoa. Haluaisin itse asua ja olla kauniissa pihasssa, en nokkosia puskevasss viidakossa. Joten vaihtoehtoina on joko niellä katkeruus ja antaa ”miehen hoitaa kuten tahtoo” tai erota ja laittaa se oma koti ja piha. Kumpikaan ei ole hyvä vaihtoehto lopulta. Joten ymmärrän ap:ta. Olen itsekin hieman samassa tilanteessa eikä tämä miehen talo ole koti.
Mutta minulla on oma mökki (ja talokin mutta muualla paikkakunnalla), ja olenkin keskittänyt kaiken tarmon sinne ja se onkin mieleiseni paikka. Ei juuri taloudellisesti hetkauta jos ero tulisi.
No ei tässä nyt ole mitään ongelmaa paitsi mulkku mies. Tosiaan erossa puolet omaisuudesta on joka tapauksessa ap:n vaikka talon onistuspapereissa lukisi mitä. Mies on ilmeisesti tyhmä kun yrittää alistaa ap:ta asialla. Myös jonkinlainen veemäinen huijari kun yrittää yksin omia omaisuuden joka on mahdollistettu sillä että ap on hoitanut lapsia ja ylläpitänyt kotia miehen tehdessä töitä.
Ap, jos mies kohtelee sinua huonosti niin ei muuta kuin lusikat jakoon ja elarit hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähintään veropetos, jos ap on lahjoittanut miehelleen merkittävän omaisuuden, eikä lahjaveroa ole maksettu.
Mikä veropetos se on, jos on yhteinen omaisuus? Mun puoliso on elättänyt minut, ja omaisuus on molempien nimissä, eikä mitään veropetoksia ole tarvinnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä veropetos se on, jos on yhteinen omaisuus? Mun puoliso on elättänyt minut, ja omaisuus on molempien nimissä, eikä mitään veropetoksia ole tarvinnut tehdä.
Aviolpuolisoiden väliset lahjat eivät ole verovapaita. Jos ap on saanut edellisen asunnon myynnistä esim 100 000€, ja mies sijoittaa sen omissa nimissään asuntoon, niin kyllä se on verottajan silmissä oikeasti lahja. Törkeää käytöstä tietysti joka tapauksessa, ja jotenkin käsittämätöntä, että ap on siihen suostunut.
Kun menimme naimisiin mies pisti mun nimet kaikkeen omaan omaisuuteensa. Ensimmäisenä arkipäivänä häiden jälkeen. Siitä päivästä lähtien meillä on ollut myös yhteiset tilit. Ollaan oltu 15v naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun menimme naimisiin mies pisti mun nimet kaikkeen omaan omaisuuteensa. Ensimmäisenä arkipäivänä häiden jälkeen. Siitä päivästä lähtien meillä on ollut myös yhteiset tilit. Ollaan oltu 15v naimisissa.
Ja ilmeisesti sinulla ei ollut mitään omaisuutta mitä olisit voinut vastavuoroisesti lahjoittaa?
Melko noloa kyllä tuollaisesta lokittelusta ja loisimisesta vielä ylpeänä toitottaa.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja ilahtui takuuvarmasti!
Mies on ottanut suuren taloudellisen riskin ottaessaan nimiinsä suuren lainan. Sinä vain dissaat ja valitat. Häivy loinen ja anna miehellesi mahdollisuus elämään.
Meillä taas on se tilanne, että minä omistan tontin, jolla mieheni omistama talo nököttää.
Etkö sinä Ap ole yhtään kiitollinen miehelle siitä, että hän maksaa kaiken? Ilman häntä olisit kunnan elätti. Mieti nyt vielä. Asenteesi kaipaa korjausta.
🇺🇦🇮🇱
Onko sillä lopulta mitään merkitystä omistaako mies talon, (ottanut lainan omiin nimiinsä) vai eikö jos kerran avioehtoa ei ole? Eikös se talo jaeta joka tapauksessa jos ero tulisi?