Tämä talo ei ole kotini koska mies omistaa sen
Taikka pankki, velkaa on. Löytyykö saman asian kanssa painivia? Minulla on ollut jo pidemmän aikaa tunne että tämä asunto on vain "alue" jossa elän. Ei tule oman kodin tunnetta. Uskoisin että jopa vuokra-asunnossa joka olisi minun nimissäni olisi kodikkaampaa. Ei ole intoa sisustaa, tehdä remonttia, panostaa pihatöihin jne. Vain koska mies omistaa tämän kaiken. Ei mies sitä varsinaisesti näytä mutta joskus saattaa sanoa kuinka hän maksaa ja päättää mitä haluaa. Jos tulee jotain isompaa riitaa niin voi mainita kuinka talo on hänen eikä yhteinen.
Tuloni ovat sairauteni vuoksi todella pienet. Mies tienaa aika paljon. Meillä on lapsia. En pysty mitenkään osallistumaan lainan maksamiseen. Ymmärrän kyllä että mies on se joka maksaa mutta eihän tämä mikään ihanteellinen tilanne ole! Lentäisin todennäköisesti kuin leppäkeihäs pihalle ja vauhdilla jos mies haluaisi eron. Tuntuu että en näe itseäni tässä vuosien kuluttua. Ajatuksia?
Kommentit (83)
Aikaisemmissa asunnoissa tein paljon töitä, maksoin laskuja jne. Ne asunnot myytiin hyvään rahaan pois ja siirryttiin seuraavaan miehen töiden takia. Olen siis rakennus/remontointitöitä tehnyt kun ammattini puolesta sitä osaan. Olen myös hoitanut kaiken kiireen keskellä vuosia lapset ja kodin että mies on saanut tehdä rauhassa töitänsä. Ei tätä taloa olisi voitu ostaa ilman minun panostani. Mutta joo. Sairastuin ja tuloni putosi ja uusi paikkakunta taas kutsui. Tällä kertaa mies halusikin talon vain omiin nimiinsä. Mies on nyt se joka on talon kingi, yrittää määrätä ja päättää kaikesta kun hänellähän sitä valtaa on kun rahaa löytyy. Katkera taidan olla tai jotain mutta ei tämä kotini ole. ap
"Lentäisin todennäköisesti kuin leppäkeihäs pihalle ja vauhdilla jos mies haluaisi eron."
......
Ei sua tuosta vaan voi pihalle laittaa. Vielä yhteiset lapsetkin. Tarvitaan HÄÄTÖ. Tämä koskee AVOliittoja ja AVIOliittoja!!
......
"Jos toinen puoliso on yksin omistanut asunnon, jossa avopuolisot ovat asuneet, toisella puolisolla ei siis ole oikeutta jäädä avoeron jälkeen asumaan toisen omistamaan asuntoon. Häätö on pakkotoimenpide, jolla entinen puoliso voidaan poistaa asunnosta, jos hän ei suostu vapaaehtoisesti lähtemään. Omistaja voi nostaa häätökanteen tuomioistuimessa. Tuomion perusteella ulosottomies voi hätää puolison asunnosta."
https://www.minilex.fi/a/avoliitto-ja-h%C3%A4%C3%A4t%C3%B6
......
"itselle ole taloudellisesti mahdollista muuttaa pois asunnosta, voi asian siirtää tuomioistuimen päätettäväksi.
Hakemus yhteiselämän lopettamisesta
Jos ei päästä sovintoon siitä, kumpi jää asuntoon asumaan, voi käräjäoikeuteen laittaa hakemuksen yhteiselämän lopettamisesta. Hakemuksen voi laittaa vireille avioliiton aikana, avioerohakemuksen liitännäisvaatimuksena ja vielä avioerotuomion jälkeenkin. Useimmiten hakemus koskee tilanteita, joissa tilanne on hyvin kärjistynyt joko väkivallan uhan vuoksi tai muusta syystä. Tuomioistuin sitten ratkaisee sen, kumpi jää asuntoon asumaan ja onko toinen puoliso tarpeen häädön uhalla määrätä muuttamaan pois asunnosta. Pesänjakaja ei voi asiasta päättää ilman molempien suostumusta, vaan asia tulee siis nimenomaan saattaa tuomioistuimen käsiteltäväksi."
https://www.svahn.fi/kumpi-jaa-avioerossa-yhteiseen-kotiin-asumaan/
......
"Kun yhdessä asuminen on vakiintunut ja Osmo myös osoiterekisterin mukaan asuu Tuulin asunnossa, ei Tuuli saa Osmoa ulos asunnosta ihan helposti, ellei Osmo itse suostu lähtemään. Osmon ja Tuulin välillä ei ole vuokrasuhdetta avoliiton johdosta. Jos Osmo ei suostu lähtemään, on Tuulin nostettava häätökanne käräjäoikeudessa ja vaadittava tuomiota siitä, että entinen avopuoliso pitää asunnon osaa oikeudettomasti hallinnassaan.
Kun häätöä haetaan avosuhteen päättymisen perusteella, tuomioistuin joutuu ensin ratkaisemaan, onko avoliitto purkautunut. Tähän riittää näytöksi Tuulin oma ilmoitus suhteen päättymisestä. Kun häätötuomio on annettu, Tuulin täytyy pyytää ulosottomieheltä päätöksen täytäntöönpanoa. Poliisi ei voi auttaa avopuolison häätämisessä."
https://omaaikalehti.fi/10-faktaa-tunne-oikeutesi-avoliitossa/
......
Puolison käyttöoikeus yhteiseen asuntoon perheen hajotessa
https://www.hameensanomat.fi/kaupunkiuutiset/puolison-kayttooikeus-yhte…
Ex-avopuolison tavaroita ei saa heittää kadulle
https://www.hs.fi/koti/art-2000004642382.html
Ikävää että on lapset tuollaisen miehen kanssa. Ja että olet laittanut hynttyyt yhteen...
Eikö tällainen mies paljastunut jo alussa?
Olet kuitenkin miehen lasten äiti!
Huh huh mitä touhua
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmissa asunnoiss9a tein paljon töitä, maksoin laskuja jne. Ne asunnot myytiin hyvään rahaan pois ja siirryttiin seuraavaan miehen töiden takia. Olen siis rakennus/remontointitöitä tehnyt kun ammattini puolesta sitä osaan. Olen myös hoitanut kaiken kiireen keskellä vuosia lapset ja kodin että mies on saanut tehdä rauhassa töitänsä. Ei tätä taloa olisi voitu ostaa ilman minun panostani. Mutta joo. Sairastuin ja tuloni putosi ja uusi paikkakunta taas kutsui. Tällä kertaa mies halusikin talon vain omiin nimiinsä. Mies on nyt se joka on talon kingi, yrittää määrätä ja päättää kaikesta kun hänellähän sitä valtaa on kun rahaa löytyy. Katkera taidan olla tai jotain mutta ei tämä kotini ole. ap
Oletko masentunut ja näet asiat synkempinä kuin ne on? Vai petaako mies eroa? Joka tapauksessa erossa saat osuutesi omaisuudesta ja riittävästi aikaa muuttaa pois. Nykyään lapset on usein 50-50, niin en nyt sano, että sinä ja lapset muutatte pois. Kannattaisi kuitenkin keskustella miehen kanssa teidän tilanteesta, koska tuo kuulostaa todella ikävältä ja selvästi moni asia on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne jo 20 vuoden ajan, mutta eipä tuo ole ongelma. Koska en maksa mitään kiinteistöön liittyvää, olen voinut ostaa 2 sijoitusasuntoa. Minulla ei ole mitään taloon liittyviä murheita, ei tarvitse miettiä hajonnutta jääkaappia tms. Mies ei tosin koskaan tuo julki sitä, että tämä on vain hänen, joten siinä mielessä minulla on varmaan helpompaa.
Asutojeni vuokralaiset eivät saa rempata kotejaan haluamikseen, omistajana minä päätän niin seinämateriaalit kuin ovien vaihtamisen.
Jotenkin hellyttävä luonne, lämmin ja koskettava.
Niinpä, varmasti ajattelee aina lähimmäistensä parasta. Eihän nyt vuokralainen osaa seinämateriaalia päättää!
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmissa asunnoissa tein paljon töitä, maksoin laskuja jne. Ne asunnot myytiin hyvään rahaan pois ja siirryttiin seuraavaan miehen töiden takia. Olen siis rakennus/remontointitöitä tehnyt kun ammattini puolesta sitä osaan. Olen myös hoitanut kaiken kiireen keskellä vuosia lapset ja kodin että mies on saanut tehdä rauhassa töitänsä. Ei tätä taloa olisi voitu ostaa ilman minun panostani. Mutta joo. Sairastuin ja tuloni putosi ja uusi paikkakunta taas kutsui. Tällä kertaa mies halusikin talon vain omiin nimiinsä. Mies on nyt se joka on talon kingi, yrittää määrätä ja päättää kaikesta kun hänellähän sitä valtaa on kun rahaa löytyy. Katkera taidan olla tai jotain mutta ei tämä kotini ole. ap
Miehesi on siis alkanut alistaa sinua nyt kun sinulla menee taloudellisesti huonommin. Hän ei pysty nyt enää hyötymään sinusta mitenkään, koska olet sairas ja vähävarainen. Ei voi kun ihmetellä millaisiin suhteisiin naiset alistuu vielä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne jo 20 vuoden ajan, mutta eipä tuo ole ongelma. Koska en maksa mitään kiinteistöön liittyvää, olen voinut ostaa 2 sijoitusasuntoa. Minulla ei ole mitään taloon liittyviä murheita, ei tarvitse miettiä hajonnutta jääkaappia tms. Mies ei tosin koskaan tuo julki sitä, että tämä on vain hänen, joten siinä mielessä minulla on varmaan helpompaa.
Asutojeni vuokralaiset eivät saa rempata kotejaan haluamikseen, omistajana minä päätän niin seinämateriaalit kuin ovien vaihtamisen.
Jotenkin hellyttävä luonne, lämmin ja koskettava.
Niinpä, varmasti ajattelee aina lähimmäistensä parasta. Eihän nyt vuokralainen osaa seinämateriaalia päättää!
Kuka hullu antaa vuokralaisen remontoida omistamiaan asuntoja?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisinsun mies niin perisin vuokraa ainakin 500 e /kk ja pulet akiksita muista kuluista.
Ei kannata sairastua! Ainakaan jos ei ole suuria säästöjä ja omaisuutta kertynyt. Se on jännä miten puolison sairastuminen voikaan muuttaa yhteistä elämää. Toinen voi alkaa alistaa toista kun tuo leivän kotiin. Unohtuu kaikki mitä onkaan yhdessä tehty vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia kaipasit niin tulipa mieleen, että ei minullakaan ole kotia. Olen eronnut ja asun mainitsemassasi vuokrakämpässä. Nimenomaan kämpässä, en koskaan puhu kodista, koska sitä ei ole. Sanon esim: "Menen kämpille"
Ei kämppä ole välttämättä vähättelevä ilmaus, vaan enemmänkin semmoinen rento puhekielinen ilmaus. Ihminen voi itse vaikuttaa siihen miten kodikkaaksi hän kokee tai tekee sen asunnon. Osalle tuntuu riittävän melkein semmoinen "verho ikkunassa ja patja lattialla" tyylinen asumismuoto, vaikka heillä olisi varaa panostaa asumiseen eivätkä he ole heti vaihtamassa asuntoa. Henkilökohtaiset tavarat ja huonekalut vaikuttavat asumisviihtyvyyteen vaikka kyseessä olisi opiskelijakämppä, jossa asuisi seuraavat 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eli väitätkö, että miehesi on varastanut sinulta osuuden edellisten kotien myyntituotoista, vai saitko osuutesi rahana, kun muutitte tuohon? Kuulostaa todella omituiselta. Onko teillä avioehto.
Ehkä tässä on enemmän ongelmana huono parisuhde kuin asunto sinänsä. Jätä se sika. Eropaoerit vetämään ja puolet asunnosta on sinun tasinkomenettelyn kautta. Pitäisihän sinulla olla myös rahoja niistä aiemmin myydyistä yhdessäomistetuista asunnoista. Missä ne rahat on?
Ensimmäinen merkki jos koti ei tunnu kodilta että suhde ei ole tasapainoinen. Parisuhdekurssille mars jos mielii saada homman toimimaan.
Ei ole avioehtoa. Ennen oli ns. yhteinen tili mistä makseltiin kaikki mutta nykyisin omat tilit. Edellisistä asunnoista saadut rahat ovat menneet aina seuraavaan asuntoon, ja muihin hankintoihin. En ole mitään erikseen niistä saanut omalle tilille. ap
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksesi on täydellinen kopio omasta tilanteestasi.
Pidän asiaa vain positiivisena, vihaan taloa ja paikkaa jossa asutaan, voin lähteä läpyttelemään koska haluan ilman vääntöä talosta.
Tuohan on win sinulle jos ilmaiseksi asut, säästyneet rahat sijoituksiin ja salkku kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole avioehtoa. Ennen oli ns. yhteinen tili mistä makseltiin kaikki mutta nykyisin omat tilit. Edellisistä asunnoista saadut rahat ovat menneet aina seuraavaan asuntoon, ja muihin hankintoihin. En ole mitään erikseen niistä saanut omalle tilille. ap
No sitten kyseessä on kavallus. Joko mies suostuu muuttamaan talon omistussuhteet, tai maksaa sinulle puolet edellisen talon käteen jääneestä myyntihinnasta. Tai teet rikosilmoituksen. En kyllä yhdessä jatkaisi tuossa suhteessa, ellei mies osoittaisi selvästi ymmärtävänsä tehneensä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet luovuttanut rahasi asuntoon joka on vain miehen nimissä?
Tunnistan ap:n mietteet, itse elin vuosia samankaltaisessa tilanteessa, jossa mies joskus myös tuli tokaisseeksi jotain vastaavaa, että hänen talo jne... Lopulta hankin oman asunnon, joka myös tuntuu kodilta. Edelleen ollaan naimisissa kyllä, mutta nyt oma tupa, oma lupa. <3 Toimii kaikin puolin.
Minä taas olen aina kokenut vuokra-asunnon kodiksi.