Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotikonkarit, miten puette, kun aamulla on pakkasen puolella ja iltapäivällä plussaa?

Vierailija
07.11.2021 |

Meillä lapsi ei ole ollut päiväkodissa aiemmin ja nyt on esikoulussa. Jos aamulla on sen verran kylmä, että tarvii toppahaalarin ja iltapäivällä lämpimämpää, jolloin pitää laittaa kurahousut, niin viettekö iltapäivää varten ohuemman puvun vai pitääkö vaan olla sen verran isot kurahousut, että ne siihen mahtuu, ja lapsi jotenkin yrittää liikkua michelinukkona? Vai laitatteko aamulla välikausivaatteet ja välikerroksia? Miten tämä parhaiten toimii käytännössä?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorillinen kurahaalari on ihan huippu! Meillä eskarilaisella ollut viimeiset 4v ellokselta sama haanari aina eri koossa. Poika on todella kova touhuamaan, juoksee, kiipee, keinuu, laskee pyllymäkeä. Ei ole hikinen. Haalari kuivuu nopeasti, ja muutaman viikon välein heitän sen pyykkikoneeseen (oikein päin) ja kuivausrumpuun (nurinpäin, jotta vuori kuivuu kunnolla), sen jälkeen yöksi oikein päin naulakkoon. Nykyinen haalari ollut käytössä viime syksyn ja kevään sekä tämän syksyn, ja ehjä on edelleen. Edellisetkin pysyneet ehjinä ja saanut myytyä eteenpäin kun jäänyt pieneksi.

Kurapuvun alle meillä on villahaalari. Tällä menee helposti jopa parilla miinusasteella.

Sen lisäksi meillä on tietysti kunnolliset toppavaatteet ja vielä tokmannin halpis toppahaalari (näitä saa usein 15€ hintaan). Tämän toppahaalarin kerran kun pesee ja rummuttaa, niin vastaa kevyttoppahaalaria. Ja toki on sitten vielä ohut välikausihaalari kuiville keleille.

Olen itse myös päiväkodissa töissä ja kyllä ehdottomasti suosin sielläkin noita kurahaalareita, samoin kaikki muut työkaverit.

Kiva kuulla ammattilaisen mielipide, koska itse olen aika epäillen suhtautunut näihin, ajattelut, että ne on varmasti hirmuisen hiostavia. Mutta ei siis ole?

Mainitsit tuossa, että niitä on kokoon 140 asti. Meillä vanhin on tokaluokkalainen ja mietin, että voisiko tuo toimia hänellekin sellaisena talven plussakelien pihapukuna?

Joo ei meillä ainakaan tosiaan ole huomattavasti hikoillut, jos lämpöasteet alle kympin. Ja varmasti toimii isollakin lapsella, jos vaan suostuu haalarin pukemaan :) jotkut alkaa jo eskarissa vastustaa haalareita.

Mä oon kyl aika skeptinen tosta että ei hiosta. Siinähän ollaan kokonaan muovin sisällä, sitten vielä kumpparit ja kurahanskat, mistä ilma vaihtuu? Vai siirtääkö vuori kosteuden jotenkin pois?

Vuori ei siirrä missään vaiheessa kosteutta pois, se siirtyy aina alla oleviin vaatteisiin. Ne alkavat haisemaan todella pahalle, sekä vaatteisiin tulee hometta. Vuorettomat kurahousut ovat vielä tänäkin päivänä paras ratkaisu. Vuorellisia kannattavat ne, jotka haluavat niiden lisä myyntiä ja monet eivät osaa pukea lapsia kerroksittain. 

Vierailija
122/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tytöllä vaippa haarovälissään, kun noin kävelee? Sielläkin on hiljalleen pillu kehittymässä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja rrrrakastan Elloksen vuorellisia kurapukuja. Ne ovat maailman kätevimmät puvut pienille lapsille (1-5 -vuotiaat), ovat kauniita ja kestäviä ja sopivat kaikkiin keleihin lauhasta talvesta välikausiin, eli aina kun on yhtään märkää. Tällä hetkellä on vielä lunta, mutta se on iltapäivällä vetistä, ja kunhan lumet sulavat, tulee se lätäkkövaihe, jolloin päiväkodin pihassa on oikein kunnon lammikot. Kurapuvulla uskaltaa mennä silloinkin ulos, saappaat jalassa toki. Vuorelliset kurasaappaat on tähän aikaan mainiot. Myös ns. loskarit on hyvät, eli ne kengät, joissa on kärjessä kumiosa ja muuten muistuttavat talvikenkää.

Aamulla, jos on pakkasta, osa vanhemmista tuo vielä toppapuvun ja siinä saatetaan ulkoilla aamupäivällä. Kuivauskaapissa kuivuvat toppahanskat sekä puvut, jotka ovat esim. polvista märät ja kestävät kuivauskaappilämpötiloja. Onneksi meillä ei ole ketään, joka kieltäisi kurahousujen ja kumppareiden käytön lapsiltaan.

Vierailija
124/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleecevuorinen välikausipuku ja villapuku alle vielä aamusin, päivällä sitten välipuku pois ja kurikset jalkaan. Kenkinä menee parhaiten vuoratut kumpparit ja villasukat.

Vierailija
125/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorillinen kurahaalari on ihan huippu! Meillä eskarilaisella ollut viimeiset 4v ellokselta sama haanari aina eri koossa. Poika on todella kova touhuamaan, juoksee, kiipee, keinuu, laskee pyllymäkeä. Ei ole hikinen. Haalari kuivuu nopeasti, ja muutaman viikon välein heitän sen pyykkikoneeseen (oikein päin) ja kuivausrumpuun (nurinpäin, jotta vuori kuivuu kunnolla), sen jälkeen yöksi oikein päin naulakkoon. Nykyinen haalari ollut käytössä viime syksyn ja kevään sekä tämän syksyn, ja ehjä on edelleen. Edellisetkin pysyneet ehjinä ja saanut myytyä eteenpäin kun jäänyt pieneksi.

Kurapuvun alle meillä on villahaalari. Tällä menee helposti jopa parilla miinusasteella.

Sen lisäksi meillä on tietysti kunnolliset toppavaatteet ja vielä tokmannin halpis toppahaalari (näitä saa usein 15€ hintaan). Tämän toppahaalarin kerran kun pesee ja rummuttaa, niin vastaa kevyttoppahaalaria. Ja toki on sitten vielä ohut välikausihaalari kuiville keleille.

Olen itse myös päiväkodissa töissä ja kyllä ehdottomasti suosin sielläkin noita kurahaalareita, samoin kaikki muut työkaverit.

Kiva kuulla ammattilaisen mielipide, koska itse olen aika epäillen suhtautunut näihin, ajattelut, että ne on varmasti hirmuisen hiostavia. Mutta ei siis ole?

Mainitsit tuossa, että niitä on kokoon 140 asti. Meillä vanhin on tokaluokkalainen ja mietin, että voisiko tuo toimia hänellekin sellaisena talven plussakelien pihapukuna?

Joo ei meillä ainakaan tosiaan ole huomattavasti hikoillut, jos lämpöasteet alle kympin. Ja varmasti toimii isollakin lapsella, jos vaan suostuu haalarin pukemaan :) jotkut alkaa jo eskarissa vastustaa haalareita.

Mä oon kyl aika skeptinen tosta että ei hiosta. Siinähän ollaan kokonaan muovin sisällä, sitten vielä kumpparit ja kurahanskat, mistä ilma vaihtuu? Vai siirtääkö vuori kosteuden jotenkin pois?

Ei se vuori siirrä miltään osin kosteutta. Se jää aina vuoreen ja vuori alkaa haisemaan todella pahalle hyvin nopeasti päivän aikana. Vuorelliset sadevaatteet eivät vaan sovellu sellaisille lapsille, jotka leikkivät normaaleja leikkejään ulkona pihalla muutaman tunnin ajan. Soveltuu parhaiten vain 15-30 min. ulkona käyttöön.

Eipä ole meidän vuorelliset haalarit haisseet koskaan millekään pahalle vaikka ovat käytössä runsaasti! 🤷‍♀️ Varmaan sitten siitä kiinni, mitä materiaalia vuori on.

Vierailija
126/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se voimaannuttava tunne päiväkodissa, kun pikkuisia katkaravun kokosia kakkoja pottiin tipahtelee..

Vierailija
127/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aikaan, kun lapset oli tarhassa. Tarhaan vietiin vaihtovaatteet ja sadevaatteet.

Meillä oli yksi kassi sellainen, joka oli tarhassa.

Meidän lapset syntyneet peräkkäisinä vuosina ja oli yhdessä kohtaa saman kokoisia ja samassa tarhassa. ( tyttö ja poika).

Vierailija
128/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset käyneet koulun eskarin, eikä siellä ainakaan ollut kuin pienen pieni lokero varavaatteille. Meidän kaksosilla vieläpä yhteinen naulakko ja lokero tilan puutteen vuoksi. Ulkoilut on usein aika lyhyitä retkipäiviä lukuunottamatta, eli sellaiset kamppeet, jotka on helppo pukea ja joilla pärjää palelematta kohtuullisen ajan.

Vierailija
129/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin näille keleille esimerkiksi vuorellista sadehaalaria. Aamun pakkasille alle villakerrasto, iltapäivällä sen voi jättää pois. Lapsikin varmasti tykkää, mitä vähemmän vaatekerroksia on päällä; pukeminen ja liikkuminen on helpompaa, eivätkä kurahousujen henkselit valu koko ajan pois olkapäiltä. Eskarilaiset tykkäävät jo olla isoja ja osaavia, haalari on huomattavasti helpompi ja nopeampi pukea, kuin perinteiset henkselihousut.

Omalle eskarilaiselle en ole löytänyt tarpeeksi isoja kurahaalareita (140), mutta päiväkodissa tämä on monen lapsen (ja hoitajan) lempparikombo!

Missä lannoitteessa kasvaa noin pitkiä esikoululaisia? :O

Meilläkin eskarilaisella 140 vaatteet. Pituus n 135. Hyvät lannoitteet paikoitellen Suomessa.

Vierailija
130/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen näillä nollan molemmin puolin keikkuvilla lätäkkökeleillä tykännyt Lassien suprafilleistä, niistä kevyttoppaversioista. Niiden alle kun lykkää välikerroksen, pärjää pakkasenkin puolella. Tenavilla (eskari ja pian 4v) on päiväkodilla ihan kivasti tilaa vaihtovaatteille. Eteisessä naulakot ulkovaatteille ja kuravaatteille, paikka kahdelle kenkäparille ja kori muulle ulkona käytettävälle. Korissa on aina olemassa nyt talvella varalla välikerros, ylimääräiset topparukkaset, kauluri, vuorelliset kurahanskat (nämäkin menee aika viileällä jos laittaa lapaset alle) ja pari eripaksuista hattua. Vuorelliset kumpparit, sadetakki ja kurikset on aina päiväkodilla niin ei tartte ees taas kuskata. Kotona sitten omansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi