Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotikonkarit, miten puette, kun aamulla on pakkasen puolella ja iltapäivällä plussaa?

Vierailija
07.11.2021 |

Meillä lapsi ei ole ollut päiväkodissa aiemmin ja nyt on esikoulussa. Jos aamulla on sen verran kylmä, että tarvii toppahaalarin ja iltapäivällä lämpimämpää, jolloin pitää laittaa kurahousut, niin viettekö iltapäivää varten ohuemman puvun vai pitääkö vaan olla sen verran isot kurahousut, että ne siihen mahtuu, ja lapsi jotenkin yrittää liikkua michelinukkona? Vai laitatteko aamulla välikausivaatteet ja välikerroksia? Miten tämä parhaiten toimii käytännössä?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina luullut, että ne henkselittömät kurikset on vaan kesäkäyttöön. Niin, että kun on kuuma niin yläkropassakin olisi vaan yksi kerros kumivaatetta 😄

Henkselitön riittää silloin, kun niitä tarvitaan vain sateella eli käytetään yhdessä sadetakin kanssa. Silloin kun kurahousuja tarvitaan myös kurakelissä ilman sadetakkia, silloin henkselihousut on paremmat. Varmaan ikäraja riippuu lapsesta, mutta mihin asti ne nyt leikkii tuolla maan lähellä, ainakin vielä eskari-eka-toka.

Vierailija
42/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on neljä astetta ja kyllä toppavaatteet olisi olleet ihan liikaa tuolle 7-vuotiaalle! Pihalla aamupäivällä oltiin ja hänellä oli ohutvuorinen välikausipuku, sen päällä kurahousut, sitten villasukat, kumisaappaat, lapaset, kurarukkaset, kauluri, pipo. Mielestäni tämä olin juuri sopivasti, ei palellut eikä liian hikinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyttoppapuku on ollut meidän ratkaisu. Esim. Reimalla on teknisiä kevyttoppahaalareita. Tosi kätevä!

Vierailija
44/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on neljä astetta ja kyllä toppavaatteet olisi olleet ihan liikaa tuolle 7-vuotiaalle! Pihalla aamupäivällä oltiin ja hänellä oli ohutvuorinen välikausipuku, sen päällä kurahousut, sitten villasukat, kumisaappaat, lapaset, kurarukkaset, kauluri, pipo. Mielestäni tämä olin juuri sopivasti, ei palellut eikä liian hikinen.

Jos yhtään liikkuu, varmasti riittävästi. Ja kannattaa muistaa, että vaikka kurahousu on ohut, sekin lämmittää, koska siihen jää väliin ilmaa eristeeksi eikä tuuli kylmennä.

Vierailija
45/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyttoppapuku on ollut meidän ratkaisu. Esim. Reimalla on teknisiä kevyttoppahaalareita. Tosi kätevä!

Onko välikausipuvun ja kevyttoppapuvun välillä suurikin ero?

Vierailija
46/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TUon ikäisen kanssa on helppoa, koska kyllä se kertoo, jos on kuuma tai kylmä. Mutta puepa ihan pientä, kun ei yhtään voi tietää, että onko nyt sopivasti! 🤔 

Vierailija
47/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välikerroksia. Pk-seudulla saattaa pärjätä koko talven vk-haalarilla, kunhan on kunnon villahaalari siellä alla.

Vierailija
48/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin näille keleille 9esimerkiksi vuorellista sadehaalaria. Aamun pakkasille alle villakerrasto, iltapäivällä sen voi jättää pois. Lapsikin varmasti tykkää, mitä vähemmän vaatekerroksia on päällä; pukeminen ja liikkuminen on helpompaa, eivätkä kurahousujen henkselit valu koko ajan pois olkapäiltä. Eskarilaiset tykkäävät jo olla isoja ja osaavia, haalari on huomattavasti helpompi ja nopeampi pukea, kuin perinteiset henkselihousut.

Omalle eskarilaiselle en ole löytänyt tarpeeksi isoja kurahaalareita (140), mutta päiväkodissa tämä on monen lapsen (ja hoitajan) lempparikombo!

Nykyään noihin sadevaatteisiin tulee hetkessä reikä, niin kurahaalarit on aika kallis uusia kuukauden välein. Hyviä paikkaustarvikkeitakin on vain harvoissa kaupoissa. Prisman paikat ainakin irtoavat ekassa pesussa, vaikka maksavat hirveästi. Konepesua kuravaatteet ei oikeasti kestä, luki pesulapussa mitä hyvänsä. Kestää myös tosi kauan kuivua käsinpesun jälkeen.

Kyllähän eskarilaiset osaa jo itse pukea lähes mitä vain, paitsi jos pitää solmia rusetti niin sitä eivät kaikki osaa. Jollain kaksivuotiaalla kylläkin täytyy miettiä, että saako se itse puettua ulkkarit. Vyötärömalliset kurikset on aika helpot pukea.

Jesari-rulla ei paljoa maksa. Pala sellaista housujen sisäpuolelle reiän kohdalle, voi vaikka uusia joka pesun jälkeen.

Vierailija
49/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tämä viitisen astettahan on aika helppo keli pukea, koska jos on lämpimämpää (ja märkää) tulee kuravaatteiden kanssa helposti hiki, ja jos on kylmempää, pitää ruveta kaivamaan toppavaatteita esiin. Mutta tähän lämpötilaan saa hyvin puettua noin, että ei tule kuuma, kylmä eikä märkä.

Vierailija
50/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oo 7kk

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin näille keleille 9esimerkiksi vuorellista sadehaalaria. Aamun pakkasille alle villakerrasto, iltapäivällä sen voi jättää pois. Lapsikin varmasti tykkää, mitä vähemmän vaatekerroksia on päällä; pukeminen ja liikkuminen on helpompaa, eivätkä kurahousujen henkselit valu koko ajan pois olkapäiltä. Eskarilaiset tykkäävät jo olla isoja ja osaavia, haalari on huomattavasti helpompi ja nopeampi pukea, kuin perinteiset henkselihousut.

Omalle eskarilaiselle en ole löytänyt tarpeeksi isoja kurahaalareita (140), mutta päiväkodissa tämä on monen lapsen (ja hoitajan) lempparikombo!

Nykyään noihin sadevaatteisiin tulee hetkessä reikä, niin kurahaalarit on aika kallis uusia kuukauden välein. Hyviä paikkaustarvikkeitakin on vain harvoissa kaupoissa. Prisman paikat ainakin irtoavat ekassa pesussa, vaikka maksavat hirveästi. Konepesua kuravaatteet ei oikeasti kestä, luki pesulapussa mitä hyvänsä. Kestää myös tosi kauan kuivua käsinpesun jälkeen.

Kyllähän eskarilaiset osaa jo itse pukea lähes mitä vain, paitsi jos pitää solmia rusetti niin sitä eivät kaikki osaa. Jollain kaksivuotiaalla kylläkin täytyy miettiä, että saako se itse puettua ulkkarit. Vyötärömalliset kurikset on aika helpot pukea.

Jesari-rulla ei paljoa maksa. Pala sellaista housujen sisäpuolelle reiän kohdalle, voi vaikka uusia joka pesun jälkeen.

Eipä niitä reikiä löydä. Kurahanskoissa on kuukauden jälkeen jo monta paikkaa, mutta haalarien kanssa en moiseen rupea. Eikä tosiaan pysy jesari märkänä eikä ole aikaa teipata joka aamu uudelleen kuriksia sadasta kohdasta...

Vierailija
51/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oo 7kk

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä reikiä löydä. Kurahanskoissa on kuukauden jälkeen jo monta paikkaa, mutta haalarien kanssa en moiseen rupea. Eikä tosiaan pysy jesari märkänä eikä ole aikaa teipata joka aamu uudelleen kuriksia sadasta kohdasta...

Joo nuo ei nykään oikein kestä. Jos itse saisin valita, tekisin niin, että pääsääntöisesti käytetäisiin reimatecciä ja vastaavia ja sitten ihan kunnon kurakeliä varten oli sellaiset vanhanajan jämäkästä muovista tehdyt kurahousut ja kurahanskat, jotka kestäisivät kivet ja hiekat.

Vierailija
52/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tiistaista näyttää ennusteen mukaan tulevan tällainen päivä. Aamuksi luvassa -2 ja iltapäivällä +4.

Vierailija
53/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua miten vähissä vaatteissa teidän lapset kulkee näin kylmällä säällä🥴 Meillä on jo monta viikkoa kuljettu toppavaatteissa. Alle ohuet sisävaatteet, eikä mitään välivaatteita alle tarvitse. Helppoa, nopeaa ja lämmintä pukeutumista👌🏻

Mitä aiot pukea lapsellesi sitten, kun lämpömittari näyttää -25 astetta?

Vierailija
54/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua miten vähissä vaatteissa teidän lapset kulkee näin kylmällä säällä🥴 Meillä on jo monta viikkoa kuljettu toppavaatteissa. Alle ohuet sisävaatteet, eikä mitään välivaatteita alle tarvitse. Helppoa, nopeaa ja lämmintä pukeutumista👌🏻

Mitä aiot pukea lapsellesi sitten, kun lämpömittari näyttää -25 astetta?

Tottuuhan ne lapset kylmyyteen samalla tavalla kuin aikuisetkin. Kyllä itsekin olen laittanut itselle tiukasti toppatakin, kun on ollut +5, mutta pakkasten jälkeen nollakeli tuntuu siltä, että voi mennä takki auki.

Vierailija
55/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-in-1 takki on meidän eskarilla. Täällä myös eskariin asti kotihoidettu, joten oli aika selviytymistä eka kuukausi, vielä kun muutettiin Suomeen mun toisesta kotimaasta jossa ei sateella jne ulkoilla ollenkaan. Lapsella on siis aina softshell-housut, joiden tilalle ihan pahimmassa mutakelissä pukee vuorelliset kurahousut, ja Reiman 3-in-1 takki josta voi tarpeen mukaan ottaa sisäkerroksen pois. Näin Helsingissä, ihan pakkasia ei ole vielä ollut mutta siitäkin selvittäneen kun vaan vie villapaidan mukaan ja kehottaa ottamaan sen pois jos tulee lämmin.

Vierailija
56/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorillinen kurahaalari on ihan huippu! Meillä eskarilaisella ollut viimeiset 4v ellokselta sama haanari aina eri koossa. Poika on todella kova touhuamaan, juoksee, kiipee, keinuu, laskee pyllymäkeä. Ei ole hikinen. Haalari kuivuu nopeasti, ja muutaman viikon välein heitän sen pyykkikoneeseen (oikein päin) ja kuivausrumpuun (nurinpäin, jotta vuori kuivuu kunnolla), sen jälkeen yöksi oikein päin naulakkoon. Nykyinen haalari ollut käytössä viime syksyn ja kevään sekä tämän syksyn, ja ehjä on edelleen. Edellisetkin pysyneet ehjinä ja saanut myytyä eteenpäin kun jäänyt pieneksi.

Kurapuvun alle meillä on villahaalari. Tällä menee helposti jopa parilla miinusasteella.

Sen lisäksi meillä on tietysti kunnolliset toppavaatteet ja vielä tokmannin halpis toppahaalari (näitä saa usein 15€ hintaan). Tämän toppahaalarin kerran kun pesee ja rummuttaa, niin vastaa kevyttoppahaalaria. Ja toki on sitten vielä ohut välikausihaalari kuiville keleille.

Olen itse myös päiväkodissa töissä ja kyllä ehdottomasti suosin sielläkin noita kurahaalareita, samoin kaikki muut työkaverit.

Vierailija
57/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin näille keleille esimerkiksi vuorellista sadehaalaria. Aamun pakkasille alle villakerrasto, iltapäivällä sen voi jättää pois. Lapsikin varmasti tykkää, mitä vähemmän vaatekerroksia on päällä; pukeminen ja liikkuminen on helpompaa, eivätkä kurahousujen henkselit valu koko ajan pois olkapäiltä. Eskarilaiset tykkäävät jo olla isoja ja osaavia, haalari on huomattavasti helpompi ja nopeampi pukea, kuin perinteiset henkselihousut.

Elloksen haalareissa on isoin koko 140cm. Meilläkin pitkä eskarilainen, vaatekoko 134-140cm.

https://www.ellos.fi/ellos-kids/sadehaalari-merkurius/7007829-01

Vierailija
58/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorillinen kurahaalari on ihan huippu! Meillä eskarilaisella ollut viimeiset 4v ellokselta sama haanari aina eri koossa. Poika on todella kova touhuamaan, juoksee, kiipee, keinuu, laskee pyllymäkeä. Ei ole hikinen. Haalari kuivuu nopeasti, ja muutaman viikon välein heitän sen pyykkikoneeseen (oikein päin) ja kuivausrumpuun (nurinpäin, jotta vuori kuivuu kunnolla), sen jälkeen yöksi oikein päin naulakkoon. Nykyinen haalari ollut käytössä viime syksyn ja kevään sekä tämän syksyn, ja ehjä on edelleen. Edellisetkin pysyneet ehjinä ja saanut myytyä eteenpäin kun jäänyt pieneksi.

Kurapuvun alle meillä on villahaalari. Tällä menee helposti jopa parilla miinusasteella.

Sen lisäksi meillä on tietysti kunnolliset toppavaatteet ja vielä tokmannin halpis toppahaalari (näitä saa usein 15€ hintaan). Tämän toppahaalarin kerran kun pesee ja rummuttaa, niin vastaa kevyttoppahaalaria. Ja toki on sitten vielä ohut välikausihaalari kuiville keleille.

Olen itse myös päiväkodissa töissä ja kyllä ehdottomasti suosin sielläkin noita kurahaalareita, samoin kaikki muut työkaverit.

Toimiiko tuo käytännössä ihan syksyn yleispukuna, eli se laitetaan joka päivä, eikä niin, että joka päivä arvotaan, että onko märkää vai ei?

Vierailija
59/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla ammattilaisen mielipide, koska itse olen aika epäillen suhtautunut näihin, ajattelut, että ne on varmasti hirmuisen hiostavia. Mutta ei siis ole?

Mainitsit tuossa, että niitä on kokoon 140 asti. Meillä vanhin on tokaluokkalainen ja mietin, että voisiko tuo toimia hänellekin sellaisena talven plussakelien pihapukuna?

Vierailija
60/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko tuo käytännössä ihan syksyn yleispukuna, eli se laitetaan joka päivä, eikä niin, että joka päivä arvotaan, että onko märkää vai ei?

Meillä on tosiaan molemmat, eli päiväkodin naulakossa roikkuu sekä välikausihaalari että tämä kurapuku (mutta sitten taas tavallisia kuravaatteita ei ollenkaan viedä). Katsovat siellä kelin mukaan, ja lapsi tulee kotiin siinä kumpi on päällä, ja lähtee aamulla päiväkotiin siinä missä tullut kotiin.

Me asutaan etelässä ja käytännössä tällä hetkellä joka päivä kurapuku päällä. Vk haalari ollut enemmän käytössä siinä kesän jälkeen, kun ei ole vielä syksysateita, mutta vähän liian viileää verkkareille. Mutta eipä tuo kuivallakaan kelillä ole kurapuvussa hionnut, jos lämpöasteet on siellä 0-10 välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän