Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotikonkarit, miten puette, kun aamulla on pakkasen puolella ja iltapäivällä plussaa?

Vierailija
07.11.2021 |

Meillä lapsi ei ole ollut päiväkodissa aiemmin ja nyt on esikoulussa. Jos aamulla on sen verran kylmä, että tarvii toppahaalarin ja iltapäivällä lämpimämpää, jolloin pitää laittaa kurahousut, niin viettekö iltapäivää varten ohuemman puvun vai pitääkö vaan olla sen verran isot kurahousut, että ne siihen mahtuu, ja lapsi jotenkin yrittää liikkua michelinukkona? Vai laitatteko aamulla välikausivaatteet ja välikerroksia? Miten tämä parhaiten toimii käytännössä?

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorillinen kurahaalari on ihan huippu! Meillä eskarilaisella ollut viimeiset 4v ellokselta sama haanari aina eri koossa. Poika on todella kova touhuamaan, juoksee, kiipee, keinuu, laskee pyllymäkeä. Ei ole hikinen. Haalari kuivuu nopeasti, ja muutaman viikon välein heitän sen pyykkikoneeseen (oikein päin) ja kuivausrumpuun (nurinpäin, jotta vuori kuivuu kunnolla), sen jälkeen yöksi oikein päin naulakkoon. Nykyinen haalari ollut käytössä viime syksyn ja kevään sekä tämän syksyn, ja ehjä on edelleen. Edellisetkin pysyneet ehjinä ja saanut myytyä eteenpäin kun jäänyt pieneksi.

Kurapuvun alle meillä on villahaalari. Tällä menee helposti jopa parilla miinusasteella.

Sen lisäksi meillä on tietysti kunnolliset toppavaatteet ja vielä tokmannin halpis toppahaalari (näitä saa usein 15€ hintaan). Tämän toppahaalarin kerran kun pesee ja rummuttaa, niin vastaa kevyttoppahaalaria. Ja toki on sitten vielä ohut välikausihaalari kuiville keleille.

Olen itse myös päiväkodissa töissä ja kyllä ehdottomasti suosin sielläkin noita kurahaalareita, samoin kaikki muut työkaverit.

Kiva kuulla ammattilaisen mielipide, koska itse olen aika epäillen suhtautunut näihin, ajattelut, että ne on varmasti hirmuisen hiostavia. Mutta ei siis ole?

Mainitsit tuossa, että niitä on kokoon 140 asti. Meillä vanhin on tokaluokkalainen ja mietin, että voisiko tuo toimia hänellekin sellaisena talven plussakelien pihapukuna?

Joo ei meillä ainakaan tosiaan ole huomattavasti hikoillut, jos lämpöasteet alle kympin. Ja varmasti toimii isollakin lapsella, jos vaan suostuu haalarin pukemaan :) jotkut alkaa jo eskarissa vastustaa haalareita.

Vierailija
62/130 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorillinen kurahaalari on ihan huippu! Meillä eskarilaisella ollut viimeiset 4v ellokselta sama haanari aina eri koossa. Poika on todella kova touhuamaan, juoksee, kiipee, keinuu, laskee pyllymäkeä. Ei ole hikinen. Haalari kuivuu nopeasti, ja muutaman viikon välein heitän sen pyykkikoneeseen (oikein päin) ja kuivausrumpuun (nurinpäin, jotta vuori kuivuu kunnolla), sen jälkeen yöksi oikein päin naulakkoon. Nykyinen haalari ollut käytössä viime syksyn ja kevään sekä tämän syksyn, ja ehjä on edelleen. Edellisetkin pysyneet ehjinä ja saanut myytyä eteenpäin kun jäänyt pieneksi.

Kurapuvun alle meillä on villahaalari. Tällä menee helposti jopa parilla miinusasteella.

Sen lisäksi meillä on tietysti kunnolliset toppavaatteet ja vielä tokmannin halpis toppahaalari (näitä saa usein 15€ hintaan). Tämän toppahaalarin kerran kun pesee ja rummuttaa, niin vastaa kevyttoppahaalaria. Ja toki on sitten vielä ohut välikausihaalari kuiville keleille.

Olen itse myös päiväkodissa töissä ja kyllä ehdottomasti suosin sielläkin noita kurahaalareita, samoin kaikki muut työkaverit.

Kiva kuulla ammattilaisen mielipide, koska itse olen aika epäillen suhtautunut näihin, ajattelut, että ne on varmasti hirmuisen hiostavia. Mutta ei siis ole?

Mainitsit tuossa, että niitä on kokoon 140 asti. Meillä vanhin on tokaluokkalainen ja mietin, että voisiko tuo toimia hänellekin sellaisena talven plussakelien pihapukuna?

Joo ei meillä ainakaan tosiaan ole huomattavasti hikoillut, jos lämpöasteet alle kympin. Ja varmasti toimii isollakin lapsella, jos vaan suostuu haalarin pukemaan :) jotkut alkaa jo eskarissa vastustaa haalareita.

Kiitos vinkeistä! Katsoin nopeasti noita linkin sivuja ja esim. tämä voisi hyvinkin kelvata meidän tokaluokkalaiselle neidille. Pitääpä huomenna kysyä!

https://www.ellos.fi/ellos-kids/sadehaalari-regna-jossa-fleecevuori/701…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä! Katsoin nopeasti noita linkin sivuja ja esim. tämä voisi hyvinkin kelvata meidän tokaluokkalaiselle neidille. Pitääpä huomenna kysyä!

Hyvältä näyttää! Ainakin kuvissa kukkakuvio hyvin peittää sen, että kyseessä on kurahaalari. Ihan tavalliselta haalarilta näyttää.

Vierailija
64/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin näille keleille esimerkiksi vuorellista sadehaalaria. Aamun pakkasille alle villakerrasto, iltapäivällä sen voi jättää pois. Lapsikin varmasti tykkää, mitä vähemmän vaatekerroksia on päällä; pukeminen ja liikkuminen on helpompaa, eivätkä kurahousujen henkselit valu koko ajan pois olkapäiltä. Eskarilaiset tykkäävät jo olla isoja ja osaavia, haalari on huomattavasti helpompi ja nopeampi pukea, kuin perinteiset henkselihousut.

Omalle eskarilaiselle en ole löytänyt tarpeeksi isoja kurahaalareita (140), mutta päiväkodissa tämä on monen lapsen (ja hoitajan) lempparikombo!

Eikö tuollainen vuorillinen haalari ole vähän hankala kuivatetella ja pestä? Kotona varmaan hyvä, mutta onko tosiaan päiväkodin henkilökunnalle ok?

Päiväkodin henkilökunta rakastaa niitä, kun ei tarvitse pukea niin montaa kerrosta päälle. Meille ainakin on kehuttu noita vuorellisia kurapukuja moneen otteeseen.

Vierailija
65/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua miten vähissä vaatteissa teidän lapset kulkee näin kylmällä säällä🥴 Meillä on jo monta viikkoa kuljettu toppavaatteissa. Alle ohuet sisävaatteet, eikä mitään välivaatteita alle tarvitse. Helppoa, nopeaa ja lämmintä pukeutumista👌🏻

Tässä nyt oli kyse eskarilaisista eikä mistään taaperoista. Meidän eskari ei meinaa suostua laittamaan edes villapaitaa vk-takin alle jos on useampi aste plussalla, kun tulee kuulemma niin kuuma. Ei tosiaan pönötä paikallaan ulkona vaan juoksee, hyppii ja kiipeilee. Tänään kyllä laittoi kevyt toppatakin ja housut, nekin pitää vettä eli ei välttämättä tarvitse kuriksia.

Vierailija
66/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh! Mä etsin noita vuorillisia kurahaalareita viime keväänä kissojen ja koirien kanssa, mutten löytänyt. Ostin sitten vuorillisen sadetakin + henkselihousut. Todella hyvät muuten, mut tuo housujen pukeminen ei aina onnistu 5-vuotiaalta itse. Se vuori jää aina ruttuun ja jalka ei pääse esiin.

Nyt kun täällä on aamulla +2 ja iltapäivällä +9 ja vettä voi tulla milloin vaan ja tuuleekin, niin olen laittanut ton vuorillisen sadeasun alle villahaalarin, pitkähihainen paita, teepaita, sukkahousut ja legginsit, villasukat ja vuorilliset kumpparit. Päähän lämmin hattu, joka on liian kuuma iltapäivällä ja käsiin sormikkaat + vuorilliset kurahanskat. Mukaan vielä huppari, mutta eivät ole tarhassa laittaneet päälle.

Lapsi on 5 vuotias eikä hirveän liikunnallinen ja palelee helposti. Olen kyllä sanonut, että jos on kylmä niin juoksisi enemmän, mutta hän tykkää olla hiekkalaatikolla mieluummin. Tuntuu pärjäävän.

Vierailija
67/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nollakeli tällä hetkellä ja 5-vuotias lähtee huomenna eskariin joko toppahaalari Ssa ja kurahousuissa tai fleecevuorisessa kevyesti topatussa kurapuvussa (erillinen Takki ja henkselihousut) . Ostin sellaisen Prisman alennusrekistä pari vuotta sitten, mutta harmikseni en ole vastaavia löytänyt enää mistään. Todella hyvä kylmän kostealla kelillä.

Oma jälkikasvu on jo pyytänyt toppahaalaria päälle, koska ei halua pukea välikerroksia alle. Ja on pitänytkin jo lämpimimmilläkin keleillä.

68/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmat lapset (5 & 7v.) on lämminverisiä ja valittaa jos tulee kuuma. Kyselen lapsilta ja opetellaan yhdessä mikä kerrospukeutuminen/toppavaatteet on sopivat, ettei touhutessa tule myöskään hiki. Sekään ei ole hyväksi.

Lisäksi meidän komboilua ei rajoita edellinen päivä; voidaan miettiä päiväkohtaisesti oliko toppatakki liikaa tai tuulihousut liian vähän ja sitten kokeillaan tänään lisätä tai vähentää vaatetta, ulkolämpötilaa silmällä pitäen. Aika sitkitsissejä lapset ovat, jos ei liian paljon paapo, eivät he kuole siihen, jos hetkellisesti on vähän vilakka olo, kyllä hyö osaa itse kertoa jos tarttee lisää vaatetta tai vähemmän. :)

Taaperot ja sitä pienemmät on kyllä toppiksissa ihan oikeissa vaatteissa. :)

Vierailija
69/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttösi muuten viihtyy haalareissa, ehdottomasti kannattaa kokeilla tuota! Meillä on samanikäinen ja pihalla on paljon käyttänyt nyt syksyllä vastaavanlaista haalaria. Tavallisten kurahousujen pukeminen muiden vaatteiden päälle alkoi olla epämieluisaa, mutta haalari on ollut kivempi pukea.

Vierailija
70/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin näille keleille esimerkiksi vuorellista sadehaalaria. Aamun pakkasille alle villakerrasto, iltapäivällä sen voi jättää pois. Lapsikin varmasti tykkää, mitä vähemmän vaatekerroksia on päällä; pukeminen ja liikkuminen on helpompaa, eivätkä kurahousujen henkselit valu koko ajan pois olkapäiltä. Eskarilaiset tykkäävät jo olla isoja ja osaavia, haalari on huomattavasti helpompi ja nopeampi pukea, kuin perinteiset henkselihousut.

Omalle eskarilaiselle en ole löytänyt tarpeeksi isoja kurahaalareita (140), mutta päiväkodissa tämä on monen lapsen (ja hoitajan) lempparikombo!

Meilläkin on eskarilaisella tälläinen, inhoaa kuravaatteita muuten. Ihan toimiva systeemi, mutta meidän mallin vuorissa on liian vähän liukasta kangasta lahkeessa ja jalka tarttuu kiinni.

Ja olihan se aika hirveässä kunnossa, kun lapset oli sadepäivänä kaadelleet toistensa päälle kuravelliä. Pesua pitää vähän vahtia, kun ei kuivu niin nopeasti kuin perinteiset kuravaatteet.

Vierailija
71/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita fleecellisiä kura-asuja saa myös takki+ housut setteinä, niistä löytyy isompia kokoja ja kelpaa ehkä isommille lapsille paremmin kuin haalarit :) esim. Didriksons, Kuling, Tretorn merkeillä on hyviä. Elloksen haalari on huono, kun ei ole kurakangasta lahkeensuissa sisäpuolella, se on meillä pienemmällä ja aina on lahkeet märät sisältä kun hyppii lätäköissä.

Vierailija
72/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö fleecen mikromuovit olekaan enää ongelma.......

Vierailija
73/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on eskarilaisella tälläinen, inhoaa kuravaatteita muuten. Ihan toimiva systeemi, mutta meidän mallin vuorissa on liian vähän liukasta kangasta lahkeessa ja jalka tarttuu kiinni.

Ja olihan se aika hirveässä kunnossa, kun lapset oli sadepäivänä kaadelleet toistensa päälle kuravelliä. Pesua pitää vähän vahtia, kun ei kuivu niin nopeasti kuin perinteiset kuravaatteet.

Aika jännä. Itse olen luullut, että lapset vihaa kuravaatteita nimenomaan sen nihkeän muovimateriaalin takia, mutta jos haalarimalli kelpaa, onko se inho vaan sitä, että ne normaalit henkselihousut on lapsen niin hankalat pukea?

Vierailija
74/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kellään ole suprafill haalareita? Siis sellaisia missä yläosa hengittävää Vk-haalari materiaalia ja alaosa kurapukua. Meillä ei melkein muuta käytetäkään. Saa ohkaisena tai kevyesti topattuna ja tietysti alle tarvittaessa villaa. Käy vähän sääliksi kun lapset kokovartalo kumipuvuissa ja hiostavassa fleecessä ovat suuriman osa päiväkodissa vietetyisyä ulkoilusta, kun ne puetaan lähes aina kun ei aurinko paista

Vierailija
75/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kellään ole suprafill haalareita? Siis sellaisia missä yläosa hengittävää Vk-haalari materiaalia ja alaosa kurapukua. Meillä ei melkein muuta käytetäkään. Saa ohkaisena tai kevyesti topattuna ja tietysti alle tarvittaessa villaa. Käy vähän sääliksi kun lapset kokovartalo kumipuvuissa ja hiostavassa fleecessä ovat suuriman osa päiväkodissa vietetyisyä ulkoilusta, kun ne puetaan lähes aina kun ei aurinko paista

Niitä suprefillejähän on vaan aika pieniä kokoja, taaperoille. Kokokurahaalareita on myös isommille lapsille.

Vierailija
76/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä suprefillejähän on vaan aika pieniä kokoja, taaperoille. Kokokurahaalareita on myös isommille lapsille.

Ok. En tiedä kuinka isoja haetaan mutta suprafill haalareita oli ainakin 122 asti ja monissa kommenteissa puhuttiin päiväkoti ikäisistä

Vierailija
77/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäinen ei tarvitse toppaa vielä näillä lämmöillä. Oletan, että puhut näistä lumettoman Suomen noin - 2 aamuista. Sisähousut, pitkä paita, paksumpi college, kevyt fleece tai villatakki. Lämpimät kuivana pysyvät kengät, hanskat, pipo, tarvittaessa tuubi. Liikkuessa tulee lämmin. Kevyttoppatakki on myös kätevä, mutta sinne ei enää muita kerroksia kuin pitkähihainen alle.

Toki jos tietää, että oma lapsi on paikallaan leikkivää sorttia eikä kauhean liikunnallinen, niin silloin on hyvä olla vähän lämpimämpää.

Säälittää vaan katsoa niitä jo lokakuussa toppaan tupattuja lapsia hikipäässä leikkimässä. Sitten reuhotetaan takki auki ja ilman pipoa, kun muuten iskee lämpöhalvaus.

Vierailija
78/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Itse olen luullut, että lapset vihaa kuravaatteita nimenomaan sen nihkeän muovimateriaalin takia, mutta jos haalarimalli kelpaa, onko se inho vaan sitä, että ne normaalit henkselihousut on lapsen niin hankalat pukea?

Kurahousut voi herkästi tehdä makkarankuoren, jos on paljon sen alla. Haalari ehkä väljempi liikkumisen kannalta.

Vierailija
79/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, mitä eroa on vk-haalarilla ja kevyttoppapuvulla. Eikö kysyjällä itsellään ole esim. softshell-takkia ja kevyttoppatakkia? Meillä oli lapsella kylmä sotshellissä ja lämpökerrastossa mutta sopiva kevyttoppapuvussa. Täällä Kaakkois-Suomessa kevyttoppavaatteet eivät ole olleet ollenkaan turha ostos lapsille (ja isomman lapsen puvun säästän pienemmälle, minkä jälkeen se on varmasti vieläkin myyntikuntoinen).

Vierailija
80/130 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyl aika skeptinen tosta että ei hiosta. Siinähän ollaan kokonaan muovin sisällä, sitten vielä kumpparit ja kurahanskat, mistä ilma vaihtuu? Vai siirtääkö vuori kosteuden jotenkin pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi