Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaunut pakolliset jos ei aio ulkoilla vauvan kanssa?

Vierailija
20.01.2015 |

Itse en tykkää ulkona olosta, mulla on paha sosiaalisten tilanteiden pelko, joten mies hoitaa kauppareissut yms. ilman mua. Vauvan kanssa tulisi käytyä varmaan noin kerran kuussa miehen tai mun vanhempien luona.

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:03"]Neuvolaan mies veisi autolla. Mielestäni pieni vauva ei tarvitse vaunuissa ulkoilua, taaperoikäinen on eri asia. ap [/quote] Eli lapsi ei pääsisi vuoteen tai kahteen lainkaan ulos, ei edes nukkumaan?

[/quote] Ulkona nukuttaminen on kylla niin outo tapa etta ei sita muualla maailmassa ymmarreta ollenkaan.

[/quote] Arkkiatri Ylppo aloitti tuon ulkona nukuttamisen saarnaamisen n. sata vuotta sitten kun sisalla ukot tupakoivat ja pienissa tiloissa lammitettiin ja keitettiin savuisilla puuhelloilla. Nykyisin sisailma on usein puhtaampaa kuin ulkoilma mutta hyvin on tapa iskostunut kulttuuriin. Missaan muualla ei tosiaan lasta tyonneta ulos nukkumaan.

Vierailija
162/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ketjussa ole ollenkaan kyse vaunuista. Vauvaa nyt voi kuljetella rintarepussa tai vaikka pärekorissa. Kyse on siitä, että ap sanoo kärsivänsä sosiaalisten tilanteiden pelosta eikä halua tehdä asialle mitään. Joko häneltä puuttuu sairauden tunto tai sitten hän on muuten vain alistunut sairaudelleen. Tai sitten hän on aivan terve, mutta laiska. Hän on jo saanut miehensä elämään sairautensa ehdoilla ja seuraavaksi on vuorossa lapsi. Tuo on narsismia jos mikä. Monethan vierastavat sosiaalisia tilanteita koska kuvittelevat kaikkien keskittyvän juuri heihin, että he ovat joka paikassa päähenkilö. Näin ei ole. 

Todellinen ahdistus, paniikkihäiriö ja pelkotilat ovat vakavia, mutta hoidettavissa olevia ongelmia enkä missään nimessä vähättele niitä. 

Lasta ei saa tehdä olosuhteisiin joissa vanhemmat (siis molemmat) eivät ole kykeneviä huolehtimaan vaikkapa lapsen turvallisuudesta vaaratilanteessa, lapsen terveydestä ja sosiaalistamisesta. 

Ja mitä siihen ulkoilemiseen tulee, niin se on todettu jo aikoja sitten, että säännöllinen ulkoilu tekee myös mielenterveydelle hyvää. Ihmisen aivot tarvitsevat happea. 

Luulen, että ap nauttii tilanteesta ja teki avauksensa elvistelläkseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:45"]Jos oisit AP kysynyt, mistä saat mahdollisimman nopeasti apua pelkotilaasi, oisit saanut kannustavia kommentteja ja apua. Tämä kaamea "lynkkaus" tulee siitä kun mietit keinoja sopeuttaa lapsesi omaan sairauteesi etkä mieti keinoja hoitaa sairauttasi.

Ja ihan lievästi (eli aivan helvetisti) turhauttaa lukea tällaista, että joku ihan tosissaan on sitä mieltä ettei vauva tarvitse ulkoilmaa. Onneksi aloitus ei ollut se että "tarvitseeko kuulevaa vauvaa viedä puhuvien ihmisten sekaan oppimaan puhumaan, kun itse olen kuuro".
[/quote]

Öh. Sen vauvan äidinkieleksi tulisi viittomakieli. Täysin tasa-arvoinen ja yhtä hyvä kieli kuin suomikin. On paljon pariskuntia, joissa molemmat on kuuroja, ja saavat kuulevia lapsia, ja kotikielenä ja lasten äidinkielenä on viittomakieli! Eiks ookin kauheeta! ;) Kyllä ne lapset oppii puhumaan jossain vaiheessa kun on sukulaiset, tutut, päiväkoti, kerhot jne. Ja ei kuurot vanhemmat ole tyhmiä, vaan tajuavat, että kuulevan lapsen tarvii oppia myös puhumaan. Onhan muuten myös lastenohjelmat ja musiikki, joissa lapsi kuulee puhuttua kieltä.
(Pahoittelen jos tulkitsin viestisi sävyn väärin, ja ohis.)

Vierailija
164/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kommenttia: 1) Mitään "happea ja raitista ilmaa" ei tosiaankaan tarvita. Linkatkaa tutkimus tai perustelkaa ennen kuin tällaista väitätte. 2) Kyllä lapsen on hyvä oppia pienestä, että kodin seinien ulkopuolellakin on maailmaa tutkittavaksi ja valloitettavaksi - ei pelättäväksi. 3) Kai se isä ulkoilee vauvan kanssa normaalisti? Talvisin tämä onnistuu parhaiten vaunuilla. 4) Hyvä kun et vie lasta ulos jos et pysty lapsesta siellä huolehtimaan itse. 5) Ei tarvitse välttämättä vaunuja mutta kyllä niistä on paljon apua viimeistään pikkuvauva-ajan jälkeen.

Vierailija
166/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaakhan neuvola jossain vaiheessa ihmetellä, jos äiti ei ole koskaan mukana käynneillä...?

Vierailija
167/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ap! Aika hankkia apua ongelmaasi on juuri nyt. Puhu vaikka neuvolassa. Tai näytä tämä viestiketju vaikka miehellesi tai hyvälle ystävälle. Jospa he ymmärtäisivät että tarvitset apua. Kipeästi. Voit jutella ulkoilun tarpeellisuudesta vaikka neuvolassa. Vauvan kanssa voi ulkoilla muutenkin kuin vaunulla. On kantoreput ja liinat. Ehkä miehesi tai ystäväsi voisi viedä vauvaa välillä ulos . Tai isovanhemmat. Etkö kuitenkin halua lapsellesi vain parasta??

Vierailija
168/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isä ulkoilee lapsen kanssa jos hän on töissä ja äiti lymyilee neljän seinän sisällä? Ap:n tapauksessa äiti ei ilmeisesti voi lähteä töihin ja isä jäädä 1-3 v:ksi kotiin. 

Hapen hyödyllisyydestä aivoille kertoi minulle psykiatri, en tiedä mihin tutkimukseen/ tutkimuksiin hän viittasi, mutta minulla ei ole mitään syytä epäillä häntä valehtelijaksi tai puoskariksi. Asiasta on viime vuosina puhuttu julkisuudessa, kun suomalaiset ovat niin masentunutta kansaa. Minulla on siitä myös omakohtaista kokemusta. Minulla oli paniikkihäiriö, jonka alta paljastui masennus. Aloitin terapian ja lääkityksen (serotoniini) ja sain beetasalpaajia avuksi paniikkikohtauksiin. Pakotin itseni myös tunniksi joka päivä ulos ja tunsin ihan oikeasti elpyväni. Muutamassa kuukaudessa paniikkioireet alkoivat kadota ja loppuivat sitten kokonaan. Masennusta hoidettiin vielä vuosia, mutta sekin parani.

Ja arkisempi esimerkki: jokainen joka on tehnyt vaativaa henkistä työtä tietää, että kun teksti ja ajattelu jumittavat on hyvä lähteä vähäksi aikaa ulos, vaikka kiertämään korttelia. Aina sieltä tulee ajatuksen kanssa takaisin. :)

128

Vierailija
169/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saatana mikä urpo..

Vierailija
170/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona nukkumisen hyödyt on todistettu pelkäksi myytiksi. Vauvat nukkuvat hyvin liikkuvissa vaunuissa (tai vaikka autossa) tai ns. tiukasti pakattuina. Talvellahan vauva on kuin kapaloitu paksuissa vaatteissa ja peitoissa. Ulkoilman kanssa tällä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä.

Vierailija
171/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n tarina on tosi niin kannattaisi harjoitella ulkona oloa juurikin nyt vaunutteluvaiheessa. Vaunut tuovat turvaa, kukaan ei ihmettele miksi olet yksin lenkillä kun sinulla on vaunut tai pysähdyt heijaamaan vaunuja tai vaikka menet edestakaisin aluksi pientä tuttua reittiä. Voit vaan tuijottaa vaunuja tai vaikka työntää pääsi vaunuihin jos ahdistaa.

Jos aloitat lapsen kanssa ulkoilun torikammoisena/sosiaalisten tilanteiden kammoisena vasta taaperon kanssa, tulee sosiaalista kanssakäymistä tai ainakin sen "uhkaa" paljon helpommin leikkipuistossa yms. leikkiessä. Lapsi ottaa kontaktia muihin ja sinun on myös sen  mukana mentävä.

Vierailija
172/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 04:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:45"]Jos oisit AP kysynyt, mistä saat mahdollisimman nopeasti apua pelkotilaasi, oisit saanut kannustavia kommentteja ja apua. Tämä kaamea "lynkkaus" tulee siitä kun mietit keinoja sopeuttaa lapsesi omaan sairauteesi etkä mieti keinoja hoitaa sairauttasi. Ja ihan lievästi (eli aivan helvetisti) turhauttaa lukea tällaista, että joku ihan tosissaan on sitä mieltä ettei vauva tarvitse ulkoilmaa. Onneksi aloitus ei ollut se että "tarvitseeko kuulevaa vauvaa viedä puhuvien ihmisten sekaan oppimaan puhumaan, kun itse olen kuuro". [/quote] Öh. Sen vauvan äidinkieleksi tulisi viittomakieli. Täysin tasa-arvoinen ja yhtä hyvä kieli kuin suomikin. On paljon pariskuntia, joissa molemmat on kuuroja, ja saavat kuulevia lapsia, ja kotikielenä ja lasten äidinkielenä on viittomakieli! Eiks ookin kauheeta! ;) Kyllä ne lapset oppii puhumaan jossain vaiheessa kun on sukulaiset, tutut, päiväkoti, kerhot jne. Ja ei kuurot vanhemmat ole tyhmiä, vaan tajuavat, että kuulevan lapsen tarvii oppia myös puhumaan. Onhan muuten myös lastenohjelmat ja musiikki, joissa lapsi kuulee puhuttua kieltä. (Pahoittelen jos tulkitsin viestisi sävyn väärin, ja ohis.)

[/quote] Tähän on pakko kommentoida, että suomea se viittomakielikin on.

Vierailija
173/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:33"]

Ulkona nukkumisen hyödyt on todistettu pelkäksi myytiksi. Vauvat nukkuvat hyvin liikkuvissa vaunuissa (tai vaikka autossa) tai ns. tiukasti pakattuina. Talvellahan vauva on kuin kapaloitu paksuissa vaatteissa ja peitoissa. Ulkoilman kanssa tällä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä.

[/quote] Mulla on neljä lasta, jotka ovat selkeästi ulkona nukkuneet paremmin. Yksi jopa yli 6h, jos vaan antoi. Ei ole myytti meidän kohdalla.

Vierailija
174/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen pointti tuli mieleen, että synnytyksestä toipumiseen kävely on erinomaista liikuntaa. Ihan sektionkin jälkeen suositellaan äidille liikkumista.

Vierailija
175/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on lastensuojelu asia, jos pieni lapsi pakotetaan olemaan sisällä asunnossa vuosia ilman kodin ulkopuolisia kontakteja tai ulkoiluja äidin mielenterveydenongelmien vuoksi.

Olen hyvin huolissani äidin kyvystä huolehtia lapsestaan ja toivon äidin hakevan apua ongelmaan, eikä siirtävän ongelmaa lapselleen ja lähipiirilleen.

Toivon äidin nyt ajattelevan lastaan, ei itseään.

Vierailija
176/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:02"]Mitä jos miettisit sen vauvan hyvinvointia? Tuskin sosiaalisten tilanteiden pelko lenkkeilyä estää. Kukaan ei pakota puistoon tai äitivauvakerhoihin. [/quote] kyllä voi estää, minulla oli niin paha paniikkihäiriö, etten uskaltanut edes rappukäytävään mennä kun pelkäsin jo naapureitakin. Mutta sen pelon ja ahdistuksen voi ja pitää kyllä hoitaa, jos on lapsikin tulossa. Ei lasta voi sisällä pitää. Mieskin voi varmasti ulkoilemaan lähteä vauvan kanssa, jos on oikein paha tilanne päällä. Mutta ap, hae apua!

[/quote]

Ihan vaan uteliaisuutta, että miksi tuollainen ihminen haluaa lisääntyä? Kyllä kasvaa lapsi pahasti kieroon tuollaisissa opeissa.

Vierailija
177/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Eikö nyt jo olisi aika kohdata omat pelot ja hakea apua? Olet tulossa äidiksi eikä ole lapselle reilua kahlita sitä sisään neljän seinän sisälle vain omien pelkojesi vuoksi. Myös sinä tarvitset raitista ilmaa lapsesi ja miehesi lisäksi. On paljon tutkimuksia siitä miten vauva esim. Nukkuu paremmin raittiissa ilmassa ja pieni lapsi tarvitsee myös vaihtelua ympäristöönsä. Saatat tahtomattasi siirtää lapselle oman epävarmuutesi ja pelkosi. Et varmaan kuitenkaan halua sitä?! Kyllä neuvolassakin ihmettelevät ellet hoida itseäsi. On olemassa lääkitystä ja terapiaa sitä varten. Ota rohkeasti yhteys neuvolaan tai terveyskeskukseen! Tsemppiä kovasti!

Vierailija
178/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 07:39"]

Alkaakhan neuvola jossain vaiheessa ihmetellä, jos äiti ei ole koskaan mukana käynneillä...?

[/quote]

Meillä ei ainakaan ihmetellyt. Toki esikoisen kanssa äiti kävi pääosin neuvolassa, mutta kuopuksen kohdalla ja lasten mentyä päiväkotiin minä hoidin suurimman osan neuvolakäynneistä, koska minun oli helpompi sumplia työkuvioitani.

Ja suurin osa niistä neuvolareissuista oli täysin turhia. Molemmat muksut osasivat hyvin kaikki temput mitä siellä piti tehdä ja mitään uutta tietoa ei koskaan tullut lapseen liittyen.

Vierailija
179/184 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli pakko katkaista välit aloittajan kaltaiseen ihmiseen, kun tämä tuli raskaaksi. En kestänyt katsoa vierestä, kun lapselle opetetaan saman häiriöt kun äidille. Miten hankalaksi asiat sitten menee kun lapsi kasvaa? Äiti ei voi osallistua esim vanhempainiltoihin häiriönsä takia. Ja tällaiset sisälle linnottautujat ovat kokemukseni mukaan läheisriipuvaisia ja jotkut miehet tykkäävät kahlia naisensa kotiin.

Vierailija
180/184 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:59"]Itse en tykkää ulkona olosta, mulla on paha sosiaalisten tilanteiden pelko, joten mies hoitaa kauppareissut yms. ilman mua. Vauvan kanssa tulisi käytyä varmaan noin kerran kuussa miehen tai mun vanhempien luona.
[/quote] Vitun tyhmä ämmä !!. Miksi teit lapsen kun olet mielisairas ?
[/quote]
Eh, kukahan se tässä on mielisairas? :D
[/quote] Sä olet, katso peukutukset . Mee hoitoon.
[/quote]
Miksi? Mielestäni sinä olet mielisairas kun haukut täällä vitun tyhmäksi ämmäksi ihmisiä. Sekö on syy mennä hoitoon? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän