Mikä siinä kokovalkoisessa sisustuksessa on niin kamalaa?
Tuntuu, ettei mikään mörkö herätä ihmisten vihoja sisustusmaailmassa niinkuin kokovalkoinen sisustus. Mikä siinä on niin kamalaa? Varsinkin, jos kukaan ei ole sitä sinun kotiisi tunkemassa, jos sinä saat täyttää kotisi räsymatoilla ja sateenkaarenväreillä, miksei joku muu saisi nauttia valkoisuudesta? Miksi tunnet niin suurta tarvetta julistaa foorumeilla ja netissä, facebookissa asuntoilmoitusten alla, että "HYI, PERSOONATON, SAIRAALA!! #never", kun se ei ole sinun kotisi?
Kommentit (128)
Pitihän se arvata että ap:lla on kokovalkoinen sisustus.:D weetee...
Valkoisen sisustuksen haluavat ovat niin olevinaan. Leikkivät olevansa jotenkin fiinejä ja trendikkäitä ja ylellisiä. Kaikkea muuta. Kertoo persoonattomuudesta ja pään sisäisestä tyhjyydestä.
Hmm. En minä ainakaan kiertele kommentoimassa ihmisten sisustusta... Mutta jos sisustustrendeistä puhutaan yleisellä tasolla, sanon kyllä, että kokovalkoisesta en yleensä pidä. Mikä siinä on niin kamalaa, jos mielipiteensä sanoo yleisellä tasolla?
Toko kokovalkoinenkin sisustus voi olla kaunis, mutta sama sisustus olisi useimmiten jopa kauniimpi, jos sieltä löytyisi jotain muutakin väriä. Ja ainoa vaihtoehtohan ei ole mikään punaisenkirjava tai kelta-oranssi retrosisustus. Kyllä maailmasta värejä löytyy; minusta on sääli pitäytyä ankarasti vain yhdessä...
Mikä minua ärsyttää kokovalkoisessa sisustuksessa on se, että sitä tosiaan tuputetaan joka suunnasta. Ne, jotka väittävät, että sitä ei muualla maailmassa näy: itse asiassa jos luet tietyntyyppisiä sisustuslehtiä (Landhaus, Wohnen und Garten, Country Living, Country Homes and Interiors, jne.), saksalaisissa ja brittilehdissä esitellään usein ihastellen kokovalkoisia "skandinaavisia koteja" (jotka ovat yleensä ruotsalaisia, joten ei tämä kokovalkoisuus taida pelkkä suomalainen trendi olla). Ihan muutaman viime kuukauden lehdistä näitä löytyy, joten en sanoisi olevan mitenkään passé.
Ja kokovalkoisen kannattajat todellakin pitävät sitä ainoana oikeana tyylikkäänä sisustustrendinä. Monessa paikassa sitä myös tarjotaan helppona ratkaisuna, jota monet orjallisesti noudattavat. Jos haluat tyylikkään kodin, maalaa kaikki valkoiseksi - myös antiikkihuonekalut! Ei kai sen pitäisi ihan noin mennä...
Jos nyt totta puhutaan, minulle tulee äärimmilleen viedystä valkoisesta kodista aina ensimmäisenä mieleen sisustuspakkomielteily. Se ei vaikuta ns. "luontevan" kauniilta sisustukselta, joka on orgaanisesti kehittynyt sellaiseksi kuin on, vaan mielikuva on aina jotenkin väkisinväännetty. Valkoinen on sääntö ja periaate, kaiken ON OLTAVA valkoista, PISTE.
Itse en pidä kokovalkoisesta sisustuksesta koska se on liian yksitoikkoinen ja valkoinen ja vaikea pitää puhtaana ja koko ajan saa olla siivoamassa. Ennen kaikkea se tuo mieleeni vuokra-asunnon ja köyhyyden. Mulla on valkoisia huonekaluja ja vaaleat seinät mutta sitten myös värejä, jotta kotini näytäisi elävältä eikä miltään sairaalalta. Kukin tehköön miten haluaa mutta turha siitä on valittaa jos toisten mielestä täysvalkoinen ei nyt olekaan erityisen kaunis.
Asuntoja myydessä ja ostaessa valkoinen ja puunvärinen ovat turvallisia valintoja, eli ke yleensä käyvät lähes kaikille. Sitten jännät ruskeat, pinkit, punaiset sun muut kodikkaat ja persoonalliset värit karkottavat ostajia. Valitettavasti yleensä se menee näin. Eli, jos haluat myydä asuntosi käytä yleisesti tykättyjä ja helppoja värejä.
Ei minua valkoisissa sisustuksissa ärsytä oikeastaan mikään muu, kuin että sisustuslehdissä esitellään niitä aivan liikaa. Henkilökohtaisena mielipiteenäni valkoinen sisustus on tylsä, ja sisustuslehdistä plärään valkoiset sisustukset yli saman tien. Jos joskus haluaa ostaa jonkun sisustuslehden, pitää kaupassa lehtihyllyllä aina muistaa tsekata, ettei siellä ole liikaa valkoista, ettei mene rahat haaskuuseen. Ja joo, tämähän siis aivan valtavan suuri ongelma elämässä. ;)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:16"]
Asuntoja myydessä ja ostaessa valkoinen ja puunvärinen ovat turvallisia valintoja, eli ke yleensä käyvät lähes kaikille. Sitten jännät ruskeat, pinkit, punaiset sun muut kodikkaat ja persoonalliset värit karkottavat ostajia. Valitettavasti yleensä se menee näin. Eli, jos haluat myydä asuntosi käytä yleisesti tykättyjä ja helppoja värejä.
[/quote]
Mutta ei kai niitä kokovalkoisia huonekaluja, sohvatyynyjä ja muita härpäkkeitä asunnon mukana myydä?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:17"]
Ei minua valkoisissa sisustuksissa ärsytä oikeastaan mikään muu, kuin että sisustuslehdissä esitellään niitä aivan liikaa. Henkilökohtaisena mielipiteenäni valkoinen sisustus on tylsä, ja sisustuslehdistä plärään valkoiset sisustukset yli saman tien. Jos joskus haluaa ostaa jonkun sisustuslehden, pitää kaupassa lehtihyllyllä aina muistaa tsekata, ettei siellä ole liikaa valkoista, ettei mene rahat haaskuuseen. Ja joo, tämähän siis aivan valtavan suuri ongelma elämässä. ;)
[/quote]
Selasin kerran lehteä Jeanne d'Arc Living (outo nimi muuten, siis WTF? miten ihmeessä Jeanne d'Arc liittyy sisustukseen?). Olin hämilläni, että kokonainen lehti voi olla täynnä pelkkää valkoista, beigeillä mausteilla.
Mun lapsuudenkoti 80-90-luvulla oli jo valkoinen kun äitini tykkää valkosesta. Sillon oli tosin rottinkia, lasia ja kermanvalkoista mitkä tänäpäivänä on ihan out. Mutta äitini sisustaa vieläkin valkoisella, vaikkakin vähän laadukkaammilla kamoilla. Mulle on yks lysti mitä värejä ihmiset käyttää, ei tulisi mielenkään arvostella tai sanoa hyi yök.
Valkoinen on tyylikäs, jos se on hyvin tehty. Eli esim. moderni talo, jossa luonnonvalo suunniteltu osaksi sisustusta, laadukkaat pinnat ja hyvin sävytetyt maalit.
Mutta voi herramunjee näitä 70-luvun koteja, joihin on tehty pientä pintaremppaa ja vedetty mäntyisen kattopaneelin tai ruskean tiiliseinän päälle huonosti peittävä valkomaali. Seiniin sitä halvinta maalarinvalkoista, jossa on varsinkin hämärässä pinttyneen lian vivahde. Siinä on tekeminen, kun joku joskus koettaa ottaa ne alkuperäiset (aikansa näköiset mutta kuitenkin sopusointuiset) pinnat esiin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 09:38"]
Varmaan se on siinä, että sitä tunkee ovista ja ikkunoista. Esimerkiksi kauneinkotikisassa oli paljon kämppiä, missä oli aina ne samat valkoiset seinät, sohvat, matot, maitolasiset kattokruunut, valkoiset HOME KITCHEN LOVE kirjaimet seinissä - ainoana poikkeuksena ne valkoiset tyynyt, jossa beessi tähti keskellä. Oliko siellä ainuttakaan taloutta ilman tähtikuvioisia aksessoreita? Yhdessä oli sentään valkoisen kattokruunun sijasta musta.
[/quote]
Ohis, mutta se oli todella pöljä ohjelma ja valtaosa "kauniista" kodeista oli täysin mielikuvituksettomia, ajatukset oli kopioitu suoraan massablogeista tai lehdistä.
"Suomen omaperäisin koti" olisi paljon kiinnostavampi konsepti, sellainen ohjelma on pyörinyt Ranskassa. Niistä kodeista todella oikeasti inspiraatiota ja ideoita, vaikka 90 % oli toki sellaista, joita ei voisi tai haluaisi itse toteuttaa sellaisenaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:01"]
Tuntuu, ettei mikään mörkö herätä ihmisten vihoja sisustusmaailmassa niinkuin kokovalkoinen sisustus. Mikä siinä on niin kamalaa? Varsinkin, jos kukaan ei ole sitä sinun kotiisi tunkemassa, jos sinä saat täyttää kotisi räsymatoilla ja sateenkaarenväreillä, miksei joku muu saisi nauttia valkoisuudesta? Miksi tunnet niin suurta tarvetta julistaa foorumeilla ja netissä, facebookissa asuntoilmoitusten alla, että "HYI, PERSOONATON, SAIRAALA!! #never", kun se ei ole sinun kotisi?
[/quote]
Se on tylsä ja mielikuvitukseton.
Meille on tulossa kokovalkoinen keittiö ja olkkarin remppa alkaa kohta ja sinne tulee remontin jälkeen valkeat nahkasohvat ja valkeat kaapistot. Mä ajattelin kyllä lisätä sitten jokusen viherkasvin ja tyynyillä ja teksiileillähän saa väriä ja niitä voi vaihdella sitten kun alkaa kyllästyttää. Mä tykkään sellaisesta Artek-sisustuksesta, aika selkeästä ja ajattomasta ja modernistakin. Muuramen kalusteet myös ovat aina viehättäneet mun silmää. Toisaalta taas mun äidillä on sellainen romanttinen sisustus, vähän vanhan ajan mummolan tyyliin ja viihdyn mä sielläkin, vaikka en omaan kotiini samoja juttuja halua. Mulel kaikista kauhein vaihtoehto olisi joku Indiskan tavaroilla sisustettu riemunkirjavuus VAIKKA niitäkin on kiva katsella lehdistä tai sisustusohjelmista.
Ei valkoinen sisustus ole aiemmin napaani kaivanutkaan, mutta nyt vkl lehdessä oli jotain sisustuskuvia ja omakehujuttua.... siinä vuokrakodissa oli kaikki valkoista: seinät, lattiat, tekstiilit, koriste-esineet, emännän vaatteet, naulakot, ihan kaikki.... Mikään ei erottunut taustasta. Kumma että miehellään sai olla tummat vaatteet... mutta olihan äijä jo harmaantunut. Luultavasti vaihtaa kuitenkin miehen paremmin sisustukseen sopivaksi. Lainaa varmaan kirjastostakin vain ja ainoastaan valkoisia kirjoja joissa valkoisella sivulla valkoinen teksti :)
Tuossa vain totesin että voi se valkoisuuskin mennä yli ja käänsin sivua, eli ei se nyt kovin pitkäksi aikaa jäänyt mieltäni kaivelemaan.
Ehkä se nyt vain on niin, että kun niitä täysvalkoisia sisustuksia on vaikka ja kuinka paljon, niihin alkaa kyllästyä. Kokovalkoista sisustusta myös aina hypetetään niin ihanan ylivertaisena sisutuksena, joka henkii absoluuttista tyylitajua, että ihan jo tämäkin tökkii. Erityisesti jos sisustus todella on vain valkoisen päälle valkoista ja vielä vähän valkoista.
Sellaisen vaalean skandinaavisuuden vielä ymmärtää vähän paremmin, jossa on sen valkoisen lisäksi myös vaikka sitte beigeä, koivua, vaaleaa harmaata. Kontrasteinkin sisustettu on tavallaan jees, vaikka alan henk koht jo vähän kyllästyä, samoin kuin isoihin värikkäisiin kuvioihin ja retroon. Kaikella aikansa.
Juuri nyt olen ostamassa seinälle hyllyä - ja vaikka tavallaan se valkoinen tekisi mieli ottaa, niin alkaa tuntua, että se on trendinä väistyvä. Kuvissa se valkoinen miellyttää silmää, mutta loppujen lopuksi valkoinen lastulevy (mitä mun lapsuudenkoti oli pullollaan) on aika halvan näköinen. Kuultovalkoinen puu onkin ihan toinen jo.
Valkoinen taitaa olla suosittu täällä Suomessa/Pohjoismaissa ainakin myös siksi, että täällä on iso osa vuodesta niin pimeää, niin valkoinen sisustus tuo sitten valoisuutta. Valaistus on toki myös usein puutteellinen, meilläkin. Itse en pidä kovanvalkoisesta korkeakiiltokämpästä (näitä missä jopa lattiat on tätä korkeakiiltolevyä pöytälevyihin, kaappeihin yms ulottuen), mutta kuvitellaan vaikka tällainen ehkä vähän vanhempi puutalo, jossa on valkoiseksi maalatut lankkulattiat, ehkä jopa valkoiset huonekalut (puisia, maalattuja, eri sävyjäkin), ja ehkä jopa valkeat seinät, tekstiilejä, luonnomateriaaleja yms.. Sellaisesta jo pitäisin. Mutta kliinisen kovat pinnat ja muodot jotka toistuvat kaikissa kodin pinnoissa, on vähän liikaa. Ja eniten pidän vaaleasta höystettynä väreillä, että jos vaikka lattiat ja seinät ovat valkoiset, niin huonekalut saavat olla vanhat ja värikkäät. Asun itse vuokra-asunnossa, jossa on todella tummat lattiat, lähes mustanruskea puujälitelmälaminaatti. Hyvännäköinen se on, mutta "syö" valoa ja valoisaan aikaan kaikki pölyhiukkaset ja roskat näkyvät todella selvästi, eli värinä luultavasti ihan yhtä huono kuin täysvalkoinen lattia.
ENiten häiritsee, jos vierekkäisillä pinnoilla on todella toisistaan kaukana olevia valkoisen sävyjä, esimerkiksi kellertävää ja pntertavaa. Toinen saa toisen näyttämään entistä kellertävämmältä/punertavammalta, vaikka yksinään sävy olisi aivan hyvä. Näin esimerkiksi keittiössäni, jossa keittiönkaapinovet ovat eri sävyä kuin maalatut seinät. Seinät punertaa, ovet kellertää. Ei hyvä. Ja välitila on tietenkin vitivalkoinen. :P Ei näin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 11:03"]
Ehkä se nyt vain on niin, että kun niitä täysvalkoisia sisustuksia on vaikka ja kuinka paljon, niihin alkaa kyllästyä. Kokovalkoista sisustusta myös aina hypetetään niin ihanan ylivertaisena sisutuksena, joka henkii absoluuttista tyylitajua, että ihan jo tämäkin tökkii. Erityisesti jos sisustus todella on vain valkoisen päälle valkoista ja vielä vähän valkoista.
Sellaisen vaalean skandinaavisuuden vielä ymmärtää vähän paremmin, jossa on sen valkoisen lisäksi myös vaikka sitte beigeä, koivua, vaaleaa harmaata. Kontrasteinkin sisustettu on tavallaan jees, vaikka alan henk koht jo vähän kyllästyä, samoin kuin isoihin värikkäisiin kuvioihin ja retroon. Kaikella aikansa.
Juuri nyt olen ostamassa seinälle hyllyä - ja vaikka tavallaan se valkoinen tekisi mieli ottaa, niin alkaa tuntua, että se on trendinä väistyvä. Kuvissa se valkoinen miellyttää silmää, mutta loppujen lopuksi valkoinen lastulevy (mitä mun lapsuudenkoti oli pullollaan) on aika halvan näköinen. Kuultovalkoinen puu onkin ihan toinen jo.
[/quote]
Minä taas ajattelen ihan päinvastoin. Valkoinen kalustelevy (jota on monentasoista) on ollut Muuramella ja muilla in 60-luvulta saakka, kuultovalkoinen puu taas oli muotia noin 2005-2015.
Itse tykkään kyllä valkoisesta, mutta koko juttu alkaa olla out koska lähes kaikilla on kohta pelkkää valkoista-mustaa. Missä kaikki värit? Jotenkin persoonatonta pelkkä mustavalkoinen. Kyllästyttää. Millonka tämä buumi menee ohi, odotan kovasti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:18"]
Trendeista viis, mutta valkoinen ja vaalein sävyin sisustettu koti on harmooninen. Vaaleassa, yhtenäisillä sävyillä ja muodoilla sisustetussa kodissa silmä lepää ja mieli on tyyni.
[/quote]
Sulla lepää. Minua ja monia muita värittömyys ahdistaa.
Varmaan se on siinä, että sitä tunkee ovista ja ikkunoista. Esimerkiksi kauneinkotikisassa oli paljon kämppiä, missä oli aina ne samat valkoiset seinät, sohvat, matot, maitolasiset kattokruunut, valkoiset HOME KITCHEN LOVE kirjaimet seinissä - ainoana poikkeuksena ne valkoiset tyynyt, jossa beessi tähti keskellä. Oliko siellä ainuttakaan taloutta ilman tähtikuvioisia aksessoreita? Yhdessä oli sentään valkoisen kattokruunun sijasta musta.