Mikä siinä kokovalkoisessa sisustuksessa on niin kamalaa?
Tuntuu, ettei mikään mörkö herätä ihmisten vihoja sisustusmaailmassa niinkuin kokovalkoinen sisustus. Mikä siinä on niin kamalaa? Varsinkin, jos kukaan ei ole sitä sinun kotiisi tunkemassa, jos sinä saat täyttää kotisi räsymatoilla ja sateenkaarenväreillä, miksei joku muu saisi nauttia valkoisuudesta? Miksi tunnet niin suurta tarvetta julistaa foorumeilla ja netissä, facebookissa asuntoilmoitusten alla, että "HYI, PERSOONATON, SAIRAALA!! #never", kun se ei ole sinun kotisi?
Kommentit (128)
Yksi syy minkä olen huomannut itseäni häiritsevän, että kun sitä valkoista sisustusta katsoo tarkemmin, löytyy kulumaa, likaa jne. Se siinä on kamalaa. Mutta ei minua häiritse vaikka sinulla on kokovalkoinen sisustus.
Jos se olisikin valkoista, aina löytyy likaa kun katsoo lähempää.
Minulle valkoinen on kuoleman väri, arkkujen, luiden ja hautarakennusten väri. Koti taas on jotain minkä miellän elämää sisältäväksi eikä kuolleiden säilytyspaikaksi.
Eli kyllä, inhoan kokonaan valkoista sisustusta. Mutta ymmärrän etteivät kaikki näe valkoista väriä kuten minä, joten jos he siitä nauttivat niin sisustakoot oman makunsa mukaan (kunhan se oikeasti on oma maku!!!) ja jos olemme ystäviä niin mielummin tavataan minun luona tai kahvilassa.
Aasinsiltoja ja mielleyhtymiä minun tapauksessa.
Jos se on esim. kokoLUONNONvalkoinen jossa erilaisia kuoseja eli pintoihin tulee elävyyttä, niin ok.
Jos se on karseista karsein, epämuodikkain kokoKORKEAKIILTOvalkoinen kylmän kolkko ylimoderni asunto niin hyi olkoon! Tulisin varmaan hulluksi sellaisessa vuorokauden aikana ja tekisin itsarin!!!
Koska valkoiset lähinnä ylenkatsovat muista ja tuntevat ylemmyyden tunnetta. Näin olen tulkinnut kommentit ja se ärsyttää minua. Mutta tämän sanon koska sitä kysyttiin. En kommentoi negatiivisesti toisten sisustuksia ellei kysytä. kommentoin kun joku ihastuttaa minua.
Jännä että nämä valkoiset sisustukset ovat niin in Suomessa.
Esim. USAssa ei koskaan harrasteta valkoista sisustusta koska se kertoo huonekalujen ja materiaalien halpuudesta (valkoinen lastulevy, valkoinen maalipinta jne) ja jääkaappeja, liesiä jne ei haluta valkoisina myös tuon takia ja valkoinen maali seinissä on kuin pohjamaali johon ei ole ollut varaa ostaa kunnon värimaalia tai tapettia.
Siellä kaikki pitää olla kunnon puuta joista näkee että ovat aitoa puuta, jäkaapit ja muut oltava terästä.
Se on liian valkoinen ja yksitoikkoinen. Malliesimerkki tylsästä sisustuksesta. Mutta toki jokainen saa kotinsa sisustaa miten haluaa.
Kokovalkoinen sisustus on vaan niin wt:mäinen, pissismäinen, pelkkä wannabemainen.
Siksi koska sellainen näyttää pelkältä kulissikodilta tai valokuvausstudiolta.
Ei kukaan inhoa kovin vahvasti sitä kokovalkoista, vaan sitä asennetta jota ap:kin osoittaa: "sinä saat täyttää kotisi räsymatoilla ja sateenkaarenväreillä." Eli siis ap kuvittelee olevansa huipputyylikäs valkoisineen ja kaikki muut sisustavat vain räsymatoilla... :) ja tuo räsymattoesimerkki tulee AINA näissä ketjuissa kokovalkoisen kämpän omistajilta.
On miljoona tapaa sisustaa kaunis, tyylikäs ja persoonallinen koti - kokovalkoinen ei ole yksi niistä, sillä se on vain sopulointia ja tylsää. 20 vuotta sitten se olikin jännittävää ja uutta. Ei kukaan enää sisusta kotiaan kokonaan valkoisella muuten kuin luullessaan sen olevan tyylikästä. Ap:n kaltaiset maalaavat vimmana kaikki seinät valkoisiksi (niinkuin julkkiksilla!!) ja kertovat miten ovat aina haaveilleet tästä ja nauttivat holvistaan... :D
Jokainenhan saa asua miten vaan mutta kyllä se hieman naurattaa, kun nämä kokovalkoisen massatrendin ihannoijat pitävät itseään jotenkin poikkeuksellisen tyylikkäinä.
Minä, valkoisessa kodissa asuva ihminen, puollustan nyt parjattua valkoista:
Meillä on kaunista, monenlaista valkoista. Yli satavuotta vanhat, valkoiseksi lakatut puulattiat, kontrastina moderni valkoinen keittiö, luonnonvalkoiseksi maalattu keittiönseinä, hyvin vaaleaan harmaaseen vivahtava sohva, vitivalkoinen lampaantalja.
Iltaisin sytytän paikan täyteen kynttilöitä ja luukutan jazzia, tanssahtelen ympäri asuntoa silkkisessä aamutakissa. Jos tämä ei ole kotoista, en tiedä mikä on.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:27"]
Ei kukaan inhoa kovin vahvasti sitä kokovalkoista, vaan sitä asennetta jota ap:kin osoittaa: "sinä saat täyttää kotisi räsymatoilla ja sateenkaarenväreillä." Eli siis ap kuvittelee olevansa huipputyylikäs valkoisineen ja kaikki muut sisustavat vain räsymatoilla... :) ja tuo räsymattoesimerkki tulee AINA näissä ketjuissa kokovalkoisen kämpän omistajilta.
On miljoona tapaa sisustaa kaunis, tyylikäs ja persoonallinen koti - kokovalkoinen ei ole yksi niistä, sillä se on vain sopulointia ja tylsää. 20 vuotta sitten se olikin jännittävää ja uutta. Ei kukaan enää sisusta kotiaan kokonaan valkoisella muuten kuin luullessaan sen olevan tyylikästä. Ap:n kaltaiset maalaavat vimmana kaikki seinät valkoisiksi (niinkuin julkkiksilla!!) ja kertovat miten ovat aina haaveilleet tästä ja nauttivat holvistaan... :D
Jokainenhan saa asua miten vaan mutta kyllä se hieman naurattaa, kun nämä kokovalkoisen massatrendin ihannoijat pitävät itseään jotenkin poikkeuksellisen tyylikkäinä.
[/quote]
Niin tapoja on tosiaan miljoonia ja valkosisustajat usein korostavat että valkoinen sisustus on se ainoa tavoiteltava. Kaikki muut kulkevat jossain kirjavilla harhateillä, kunnes ehkä jonain päivänä tajuavat että valkoinen on se täyttymys jonka he jo ovat löytäneet.
Jos et halua kenenkään mielipidettä niin älä sitten kysy sitä! Taidat olla niitä ihmisiä, joille maailman pitäisi olla juuri heitä varten pedattu, ja poikkipuolinen sana on aina vihaa tai kateutta...
Inhoan kokovalkoista ja heijastavia pintoja, koska ne tekevät minut huonovointiseksi. Erityisesti kirkkaana talvipäivänä valkea asunto jätti-ikkunoineen on minulle päänsärkypainajainen. Niissä ei ole kodin lämpöä ja turvaa, ei yksityisyyttä eikä historiaa - maalaaavatko valkoisen asunnon omistajat kaikki lahjat, perintöhuonekalut ja lasten askartelut valkoisiksi? Ovatko he heittäneet pois kaikki nuorena hankitut huonekalut vai maalanneet nekin? Huom! Minusta kokovalkoinen ei ole sellainen asunto, jossa on valkoinen seinä, vaan sellainen jossa kaikki kaapistot, huonekalutkin ja jopa lattia ovat aivan vaaleita.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:29"]
Meillä on kaunista, monenlaista valkoista. Yli satavuotta vanhat, valkoiseksi lakatut puulattiat, kontrastina moderni valkoinen keittiö, luonnonvalkoiseksi maalattu keittiönseinä, hyvin vaaleaan harmaaseen vivahtava sohva, vitivalkoinen lampaantalja.
Iltaisin sytytän paikan täyteen kynttilöitä ja luukutan jazzia, tanssahtelen ympäri asuntoa silkkisessä aamutakissa. Jos tämä ei ole kotoista, en tiedä mikä on.
[/quote]
Ruotsin miljonääriäiti, oletko se sinä?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:29"]
[/quote]
Senkus, ihan kaikes rauhas. = D Ei käy kateeks. Mun oma koti on paras ja mun omassa kodissa on kotoisin fiilis!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:15"]
Koska se meni pois globaalista sisustustrendistä jo noin 3 vuotta sitten, paitsi takapajuisessa junttilassa nimeltä Suomi. Valkoinen sisustus saa siis valitettavasti vaan suomalaiset vaikuttamaan jälkeenjääneiltä moukilta.
[/quote]
Siinä taas yksi, jolla ei ole mitään omaa...
Tämä trendien seuraaminen ihmetyttää minua, ihan kaikissa asioissa. Kuinka jonkun mielestä voi olla hienoa olla "trendikäs" , kun se samalla tarkoittaa sitä, että olen ihan samanlainen kuin liuta muita ihmisiä?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:33"]
Jos et halua kenenkään mielipidettä niin älä sitten kysy sitä! Taidat olla niitä ihmisiä, joille maailman pitäisi olla juuri heitä varten pedattu, ja poikkipuolinen sana on aina vihaa tai kateutta...
Inhoan kokovalkoista ja heijastavia pintoja, koska ne tekevät minut huonovointiseksi. Erityisesti kirkkaana talvipäivänä valkea asunto jätti-ikkunoineen on minulle päänsärkypainajainen. Niissä ei ole kodin lämpöä ja turvaa, ei yksityisyyttä eikä historiaa - maalaaavatko valkoisen asunnon omistajat kaikki lahjat, perintöhuonekalut ja lasten askartelut valkoisiksi? Ovatko he heittäneet pois kaikki nuorena hankitut huonekalut vai maalanneet nekin? Huom! Minusta kokovalkoinen ei ole sellainen asunto, jossa on valkoinen seinä, vaan sellainen jossa kaikki kaapistot, huonekalutkin ja jopa lattia ovat aivan vaaleita.
[/quote]
Mutta miksi esimerkiksi sinua VAIVAA NÄIN PALJON jonkun muun kodin valkoisuus? Sinun kotisi ei oletettavasti ole vitivalkoinen - miksi kaikkien muiden kotejen pitäisi olla sinun makusi mukaan sisustettuja? Miksi ihmiset tuntevat niin suurta tarvetta parjata valkoista sisustusta?
On totta että aloituksessa ap nimeomaan kysyi, mikä valkoisessa sisustuksessa ärsyttää, mutta hän liittä kysymyksen lopun: mikä siinä ärsyttää niin paljon, että kaikki kokevat asiakseen sen jatkuvan haukkumisen?
Eipä se mun persettä kutita. Itse sisustin harmaalla, valkoisella ja kromilla. Ei kaikki tykkää. Joku haukkui mun sisustuksen ja käski hommata jotain vanhoja huonekaluja kun mun huonekalut oli niin rumia sen mielestä. :D
Asuntoa ostamassa olevana olen pistänyt merkille omalla kohdallani että inhokkireaktio tulee juurikin näistä klooni-valkoisista kämpistä, joissa sitä valkoista nättiä rojua on niin nätisti levällään ympäri valkoista taloa, ettei asuntoa tahdo erottaa kaiken valkoisen sisustuksen takaa. Eli kun netistä katselee tarjontaa.
Ap, minä en muutenkaan ikinä lausu negatiivisia mielipiteitä pyytämättä, mutta jos joku vartavasiten pyytää kommenttia sisustuksesta, niin silloinhan sen negatiivisenkin mielipiteen saa sanoa. Ja kenen muunkaan puolesta sitä mielipidettä sanoo kuin omasta puolestaan?
Joten kyllä, kukin saa tehdä ihan sellaisen sisustuksen kuin haluaa. Ei häiritse minua lainkaan.
MUTTA JOS kysyt mielipidettä, niin itse en vain pidä viihtyisänä, omintakeisena tai luovana kokovalkoista sisustusta. Enkä lapsiperheessä järkevänä - lasten pitäisi saada kasvaa ja leikkiä ilman, että heitä koko ajan rajoitetaan ja kielletään vain, koska äitistä kokovalkoisuus on ihqu.