Vinkkejä ehkäisyyn epätoivoiselle
Heippa, onko kellään ideoita mitä ehkäisyä minun kannattaisi yrittää seuraavaksi? Epäonnea kun on tuntunut riittävän. Yhdistelmät pannassa aurallisen migreenin vuoksi, hormonikierukasta paha kohtutulehdus (sairaalassa kaksi viikkoa, sairaslomalla 1,5kk), cerazetesta järkyttäviä mielialan heittelyitä, toistuvaa migreeniä ja vuotoa 4kk putkeen ja kumi mennyt jo kerran rikki (jälkiehkäisypilleri on aivan oma lukunsa). Olen 22-vuotias perusterve nainen. Asun avoliitossa, mutta lapset eivät ole vielä ajankohtaisia, sillä opiskeluja on vielä paljon jäljellä ja suhde on kohtuullisen tuore. Mitä minun kannattaisi tehdä?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]Miten te saatte niitä kumeja rikki? [/quote] Juttelin jonkin aikaa sitten kolmen ystäväni kanssa kondomeista. Meistä kolmella oli joskus hajonnut kumi... Ap
[/quote]
Niin niin, mutta miten ihmeessä te sen teette? Monta vuotta ollut kumi käytössä ja kertaakaan se ei ole hajonnut.
[/quote]
Kuule en osaa sanoa. Hampaita ja kynsiä emme ole käyttäneet, ilma on aina puristettu pois päästä, koko on oikea, kumit eivät ole vanhentuneita ja niitä on säilytetty yöpöydän laatikossa. Toisaalta hajoamisprosentti on hyvin pieni, sillä usean vuoden kondomien käytön aikana vain yksi on hajonnut. Valitettavasti kuitenkin vain yksi väärään aikaan hajonnut kondomi voi riittää epätoivottuun raskauteen. Ja kuten aiemmin kirjoitin, olen puhunut ehkäisystä useiden ystävieni kanssa, eivätkä hajonneet kondomit ole kellekkään vieras kokemus (joillakin itsellä hajonnut, joillakin tutuilla)
-AP
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]Miten te saatte niitä kumeja rikki? [/quote] Juttelin jonkin aikaa sitten kolmen ystäväni kanssa kondomeista. Meistä kolmella oli joskus hajonnut kumi... Ap
[/quote]
Niin niin, mutta miten ihmeessä te sen teette? Monta vuotta ollut kumi käytössä ja kertaakaan se ei ole hajonnut.
[/quote]
Kuule en osaa sanoa. Hampaita ja kynsiä emme ole käyttäneet, ilma on aina puristettu pois päästä, koko on oikea, kumit eivät ole vanhentuneita ja niitä on säilytetty yöpöydän laatikossa. Toisaalta hajoamisprosentti on hyvin pieni, sillä usean vuoden kondomien käytön aikana vain yksi on hajonnut. Valitettavasti kuitenkin vain yksi väärään aikaan hajonnut kondomi voi riittää epätoivottuun raskauteen. Ja kuten aiemmin kirjoitin, olen puhunut ehkäisystä useiden ystävieni kanssa, eivätkä hajonneet kondomit ole kellekkään vieras kokemus (joillakin itsellä hajonnut, joillakin tutuilla)
-AP
[/quote]
Onko kuivuutta? Kitka voi rikkoa kumin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
-AP
[/quote]
Onko kuivuutta? Kitka voi rikkoa kumin.
[/quote]
Ei ole ei : )
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:18"]Typerää kun naisen pitää vaarantaa terveytensä ja henkinen hyvinvointinsa ehkäisyn vuoksi... [/quote] Miksi et ota lapsiasi vastaan?
[/quote]
Ovatko kaikki 14-50 vuotiaat naiset aina sellaisessa elämäntilanteessa, jossa lapselle olisi mahdollista turvata rauhallinen, turvallinen ja onnellinen lapsuus?
Sama tilanne mulla kans, huomenna lääkäriin! Saa nähdä mitä tyrkytetään..
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:27"]Ehkäisyimplantti. terv. migreeni täälläkin, kuparikierukka putosi monta kertaa [/quote] Eikö ennen implanttia tyypilisesti koiteta juuri cerazettea "kokeilumielessä", sillä jos cerazette sopii, sopii myös implantti todennäköisemmin. Sama myös hormonikierukan kanssa. Tälläistä gyne selitti viime kerralla? -ap
[/quote]
Ei mulla ainakaan mitään kokeiltu, tuskin on niin vahva yhteys sopivuudella? Mutta kai se kuparikierukka on se toinen vaihtoehto, jos hormonitonta haet. Runsaat kuukautiset sitten saatat joutua kärsimään (mulla ei tosin muistaakseni vaikuttanut?). Mikä todennäköisyys olisi uudelle kohtutulehdukselle, eikö se olisi jo aika huonoa tuuria?
[/quote]
Useamman eri gynen kanssa tuli uudesta kierukasta puhuttua. Suurin osa sanoi ettei ole mitään automaattista estettä ja esim puolen vuoden päästä voisi yrittää uudestaan. Kannatttaa kuulemma ensin kuitenkin koittaa muita. Huomauttivat että on mahdollista että on joku rakenteellinen syy miks kierukat ei mulle sovi tai sitten mun kohtu reagoi tavallista ärhäkämmin vieraisiin esineisiin. Eli en nyt oo ihan ensimmäisenä uutta laittamassa... Yllä joku kirjoitti ettei kuparisia enään saisi?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:06"]
No kyllä varmasti saa! Mutkin yritettiin ylipuhua hormonikierukkaan, mutta kun pidin pääni ja sanoin, että haluan kuparikierukan, niin sen sain, ja ilmaiseksi vielä (julkiselta puolelta)! Ei runsastuttanut kuukautisia ainakaan mulla, ja toi sun aikaisempi kohtutulehdus oli varmaan huonoa tuuria. T. nro 17
[/quote]
No muhunhan ei mitään itseeni lykitä, mutta lääkäri tosiaan naureskeli, että kun ollaan tulossa pyyteleen kierukkaa ja aina ollaan vaatimassa sitä kuparikierukkaa mitä ei tosissaan enään laiteta/saa ja tulee yllätyksenä monille, että se on aina nykysin se hormoonikierukka. Mitäpä syytä sillä olisi ollut minulle moista valehdella, kun en itselle moista laitattaisi. Ehkäpä sinä olet saanut jotain "viimeisiä" laatuaan ja siksi se olikin ilmainen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:24"]
No kyllä varmasti saa! Mutkin yritettiin ylipuhua hormonikierukkaan, mutta kun pidin pääni ja sanoin, että haluan kuparikierukan, niin sen sain, ja ilmaiseksi vielä (julkiselta puolelta)! Ei runsastuttanut kuukautisia ainakaan mulla, ja toi sun aikaisempi kohtutulehdus oli varmaan huonoa tuuria. T. nro 17
[/quote]
No muhunhan ei mitään itseeni lykitä, mutta lääkäri tosiaan naureskeli, että kun ollaan tulossa pyyteleen kierukkaa ja aina ollaan vaatimassa sitä kuparikierukkaa mitä ei tosissaan enään laiteta/saa ja tulee yllätyksenä monille, että se on aina nykysin se hormoonikierukka. Mitäpä syytä sillä olisi ollut minulle moista valehdella, kun en itselle moista laitattaisi. Ehkäpä sinä olet saanut jotain "viimeisiä" laatuaan ja siksi se olikin ilmainen.
[/quote]
Julkisella puolella ainakin Helsingissä eka ehkäisy on ilmainen, eli kai se tarkoittaa ekaa pillerisatsia, ekaa kierukkaa tai vaikka ekaa ehkäisylaastaria. Kun eka ei natsannut mulla ilmaisia oli myös toka (joka ei natsannut) ja kolmasa.
Sun lääkäri on muuten varmaan ollut väärässä tai teillä päin kuparikierukat on poistumassa, vaikka paremmin varustelluissa paikoissa niitä asennetaan kuten ennenkin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
Lääkärisi puhuu aivan uskomatonta paskaa. Mene yksityiselle.
Opetelkaa käyttämään sitä kondomia oikein, niin se ei räjähtele. Me ollaan nelisen vuotta käytetty kondomia, eikä kertaakaan kumi ole hajonnut.
Osaako joku sanoa miksi monia täällä mainittuja ja suositeltuja tuotteita ei saa Suomesta? Onko ehkäisyteho heikompi vai onko niillä kenties jotain huomattavia haittoja? Kiellettyjä ainesosia? Lääkefirmojen halu myydä kalliimpia ja jatkuvasti uudelleen ostettavia tuotteita?
Kyselee utelias ap
Miksi kuparikierukkaa ei enää laitettaisi? Sehän sopii monille äärimmäisen hyvin, kun hormonaalinen ehkäisy ei sovi tai kiinnosta, mutta ei jaksa kondomien varassakaan elää. Minulle ainakin pari vuotta sitten kuparikierukkaa laitettaessa oikein suositeltiin sitä. Ja tyytyväinen olen ollutkin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:06"]
[/quote]
[/quote]
Höoöhöoö sun juttuja. Kyllä kuparisia asennetaan edelleen samaan tapaan. Itselleni asennettiin viikko sitten kuparikierukka.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:08"]
Otan kantaa tuohon kuparikierukka-keskusteluun: siis kyllähän kuparikierukan varmasti saa jos jaksaa sen eteen kunnolla taistella. Itse olen samankaltaisessa tilanteessa kuin ap, eli aurallisen migreenin takia en yhdistelmäehkäisyä enää voi (enkä haluaisikaan) syödä, minipillerit eivät sovi. Kävin YTHS:llä pyytämässä kuparikierukkaa ja eivät suostuneet. Periaatteesta kuulemma määräävät vain hormonikierukoita, mutta en tahdo hormonaalista ehkäisyä enää koska se ei minulle sovi, pelkkä keltarauhashormoni sopii vielä huonommin mitä yhdistelmäehkäisy. Minun tarvisi mitä ilmeisimmin asioida yksityisellä jos kuparisen mielin saada. Kortsuilla siis mennään toistaiseksi.
En tajua tuota YTHS:n hormonipropagandaa, siitä oli ylioppilaskunnan lehdessäkin kerran juttua.
[/quote]
Uskomatonta! Luulisi että terve nainen saa valita ehkäisynsä itse, jos suurempia lääketieteellisiä esteitä ei ole. Kuparikierukka on myös puolet halvempi kuin hormonikierukka, joten opiskelijoilla voi olla myös rahasta kiinni.
[/quote]
Ehkäisyä ei koskaan pitäisi valita rahan perusteella.
[/quote]
Jotkut nyt joutuu sitä rahaakin hieman ajattelemaan.
[/quote]
Jep, esim 500e maksava ehkäisytietokone ja 165e maksava kierukka tekevät kertaostoksena hyvin tiukkaa opiskelijalle joka saa kuussa tukia 450e ja mahdollista palkkaa satasen taikka pari...